Neerpenner wilde weten hoe Xead 'vroeger' was. Nou voel ik me hier wel een 'oude rot' en doe dus maar eens mee aan deze schrijfopdracht.
In den beginne van mijn Xead-jaar
Ik denk terug aan een jaar geleden. Allereerst vond ik Xead als thuiswerk, hoopte dat ik als mijn scheiding rond was toch wat extra bij te verdienen en mijn hoofd boven water te houden. Eenmaal in mijn eigen woning getrokken kwamen er veel emoties aan bod. Niemand op de bank die naar me luisterde ik vond op Xead een luisterend oor. Er werden pb's gestuurd die verplaatste naar emails, een clubje schrijvers onderzocht de werking van Xead. Hoe kunnen we ook nog wat verdienen hier? Het was een klein clubje wat elkaar volgde, wat elkaar uitdaagde om verder te schrijven.
Ik schreef zelf veel op Xead om mijn emoties rondom mijn scheiding te verwerken. Ik kreeg zulke lieve reacties van lezers en schrijvers op Xead. Ik voelde me gesteund, gewaardeerd, ik vond een luisterend oor. Het deed me groeien, groeien in mijn schrijven maar ook persoonlijk, kon mijn emoties eerst niet de baas, het waren er zoveel niet voor niets heb ik zoveel artikelen op mijn naam staan. Iedereen bleef me volgen, pepte me op waar nodig of genoot van de positieve dagen. We volgden elkaar.
Gekkigheid
Halverwege het jaar schreven we veel hilarische stukken. Het ene artikel lokte het andere artikel uit. Er werd veel gelachen. Ik dacht mijn rookverslaving van me af te kunnen schrijven net zoals ik mijn emoties van me afschreef, ik kreeg de zelfde dag een prachtig tegenartikel van AP, met een eigen Kika-strip

Ik was en ben grote fan van AP en ook daar schreef ik eens over.
Ik vond dit echt een geweldige periode op Xead, heb ontzettend veel gelachen om alle artikelen die iedereen over en weer schreef. Helaas kreeg AP het te druk voor Xead en kunnen we nog maar een enkele keer genieten van zijn cynische stukken.
We voerden een pittige discussie over geloof en het mooi edaarvan vind ik nog altijd dat het leek op een kleine virtueele oorlog wat geeindigd is met excuses en veel respect voor elkaars standpunten. Wat een mooie les was dat, degene die dit hebben meegekregen weten waar ik het over heb.
Schrijfopdrachten
Verbijsterend trakteerde ons op schrijfopdrachten. Prachtig nieuw soort schrijven ontstond. 101 woorden verhalen naar een hint van Marcel-Strooband. Maar er ontstonden ook discussies over de opzet van Xead. Er kwamen prachtige schrijvers bij die mooi verhalen schreven, hier niet kwamen om geld te verdienen maar om gelezen te worden en te vertoeven tussen mooie talentvolle schrijvers en elkaar uit te dagen verder te groeien. De opzet van Xead leek niet meer te voldoen. Er kwam een roep om een sociaal, schrijf gedeelte en een commercieel gedeelte. De commercieele schrijver, ergerden zich aan de babbelstukken, en de sociale schrijvers, de dichters ergerden zich aan de commerciele schrijvers, de 'serieuze' schrijver ergerden zich aan de kwaliteit van stukken.
Somber
Ergens was er een omslag. Ik las bijna alle nieuwe schrijvers en vond veel mensen die net als ik steun gebruiken konden en probeerde daar waar ik kon een luisterend oor te zijn. Het deed me veel verdriet tegenkomen, veel eenzaamheid, veel somberheid. Er ontstond een politieke stroming, er onstond een politieke partij in wording.
Er bleven schrijvers toestromen, er verdwenen er ook veel. Elke keer is er een nieuwe kleine harde kern die elkaar volgt. Wat mij de laatste tijd opvalt is dat het moeilijker wordt de mensen van wie ik het liefst eigenlijk alles lees te blijven volgen. Er wordt zo veel geschreven. Vroeger hield ik de nieuwe reacties in de gaten en kon dan alsnog weer reageren, mooie, leuke, humoristische gesprekken, discussies volgden onder artikelen. De reacties stapelen nu zo hard dat ik het op die manier niet meer kan volgen.
De sfeer
De sfeer is hier op Xead overwegend positief en opbouwend. Ook dit heeft schrijvers hier naar toe getrokken. Bij welke site ontstaat nou het plan om een feest te organiseren en elkaar te willen ontmoeten, dat gebeurd hier toch maar wel even!
Toch ben ik bang voor 2012!
In dit tempo, zal dat wat er was niet vol te houden zijn. Ik zou nog altijd graag een splitsing willen zien op Xead. . Nu start ik Xead soms op en word ik moedeloos van de hoeveelheid. Snel filter ik alle commercie er tussen uit, die hoef ik niet te lezen dat scheelt weer! Ik zelf schrijf ook bij tijden commercieel en zou ze ook graag willen scheiden van mijn gedichten en/of sociale xead stukken.

Voor mij staat Xead op ontploffen als sociale-schrijf site wat overigens ook nooit IN DEN BEGINNE de opzet is geweest maar hier wel ontstond en waar wel van aangetoond is
dat er veel behoefte aan is en wat ik niet zou willen missen vandaar mijn angst!
Neerpenner, dit is mijn terugblik of moet ik zeggen blik in de toekomst, ik word er zelf niet vrolijk van ik ben erg benieuwd naar reacties hierop, wat anderen hiervan vinden. Hoop dat er nog meer oude 'rotten' aan je schrijfopdracht mee gaan doen en hun kijk op Xead in het afgelopen jaar laten lezen. Moet wel eerlijk zijn denk niet dat je dit bedoelt hebt met je schrijfopdracht, maar ja dat zijn jullie wel van mij gewend.
Ik hoop dat ik het mis heb en dat we elkaar kunnen en blijven volgen!
© Kikafonie
Laat een reactie achter
Thalmaray schreef op 02 Jan 2012 om 11:12
Mooie analyse Kika, denk dat je bepaalde dingen die leeft onder de schrijvers heel goed in woorden hebt gebracht.
neerpenner schreef op 02 Jan 2012 om 11:15
Ik vind het wel erg geslaagd, hoor! Ik wou gewoon weten hoe de sfeer 'vroeger ' was. Omdat ik veel artikelen lees waarin mensen mopperen dat xead te druk was. Ik ben blij met dit artikel. En wat die blik in de toekomst betreft. We zullen het wel zien. Ik zou het net als jij erg vinden dat het dan zou ontploffen.
duim!
Lianne01 schreef op 02 Jan 2012 om 11:15
Zelf ben ik nog helemaal niet zo lang lid van Xead, maar wat is het hier fijn om te schrijven. De mensen, de reacties, het is geweldig! Ik ben het wel met je eens, dat er soms teveel artikelen zijn en dan mis ik ook wel eens een mooi artikel! Maar goed, iedereen schrijft over iets. Waarschijnlijk zijn er ook wel mensen die denken ''Oh, daar heb je haar weer, met die anorexia verhalen''
Goed artikel en ik ben ook benieuwd wat 2012 ons gaat brengen..Duim!
Josh schreef op 02 Jan 2012 om 11:22
Nog niet zo lang geleden was Xead als een dorp , iedereen kende elkaar en wist dingen van elkaar, als Xead stad zie je elkaar minder en verdwijn je eerder in de drukte , maar elke wijk kan toch een straatfeest houden
Karazmin schreef op 02 Jan 2012 om 11:24
mooie analyse, ik kan me er heel goed in vinden. Als niet commerciële schrijver, schrijf ik alleen over wat me bezig houdt en natuurlijk verhalen. En ik lees ook veel. hou van de discussies maar soms is het gewoon te veel en moet ik dingen overslaan.
Rose_love schreef op 02 Jan 2012 om 11:37
Ik ben hier ook nog niet zo lang, maar toch zou ik niet meer weg willen.. Maar ik ben het wel met je eens dat er zoveel artikelen zijn dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet! Hoe moeten de lezers daar ooit jouw, jullie, mijn artikel uitpikken?!
Het is niet te hopen dat Xead gaat ontploffen... net zoals ik hierboven lees, over het veranderen van dorp naar stad, ieder heeft toch zijn plekje.
Kirsti schreef op 02 Jan 2012 om 11:45
@ Rachelendehans vind het super dat jullie komen zaterdag! Ja jullie zijn uniek zoals wij allemaal hier!
@ Thalmaray ik denk dat wij daarin veel op één lijn zitten, ook jij hebt het hele jaar Xead zien ontwikkelen tot de stad die het nu is
@ Neerpenner, blij dat ik toch goed voldaan heb aan je opdracht!
@ Anorexia misschien is het ook wel mijn issue hoor dat ik zo graag van alles op de hoogte wil zijn ;)
@ Josh heel mooi omschreven, je hebt gelijk en misschien gaan we ons met een indeling ook juist wel weer in hokjes stoppen. Maar daarom wilde ik ook graag reacties, misschien word ik dan weer optimistischer
@ Karazmin soms word het mij ook even teveel ;)
@ Rose_Love ja Josh heeft het mooi neergezet. Maar had toch bijna weer gisteren deel 3 van jullie super vervolg verhaal gemist. Moet hier toch wat op bedenken :)
Ingrid2 schreef op 02 Jan 2012 om 12:22
Ik ben hier ook pas drie maanden maar zou niet meer weg willen. Er zijn veel schrijvers maar ik merk dat er toch een aantal zijn die komen bovendrijven en die je graag leest en soms check ik even bij de profielen of ik geen artikel gemist heb. Zo heb je je eigen wijkje wat Josh zo goed omschreef en zo af en toe komt er een nieuwe bewoner bij. Dan hoeft er niks te ontploffen!
Jack-Hage-Sr schreef op 02 Jan 2012 om 12:29
Ik doe niet aan commercie, ben er helemaal klaar mee, ga alleen nog maar over nieuwe energie vormen schrijven! Ik ga als protest hier ondergronds! toevallig! D ;)
claire001 schreef op 02 Jan 2012 om 12:34
mooi gedaan kika, ik word er al moe van als ik de site open, en alweer op een paar tellen tijd mijn artikel er niet meer tussen zie staan, zoveel komt aanbod zoveel word niet meer gelezen omdat het gewoonweg al verdwenen is. jammer eerst kreeg je de kans om even gelezen te worden. en je stopt er hopen tijd in.
dikke duim en een geweldig speterend vredevol 2012 meid.
Ed-Naab schreef op 02 Jan 2012 om 12:38
Leuk overzicht Kikafonie. Geeft goed weer hoe het 'vroegur' hier op Xead was. Nu is het nog steeds goed toeven hoor. Xieje ! Ed
Ruud schreef op 02 Jan 2012 om 13:56
Een prachtig overzicht. Ook ik ben hier ooit gestart om wat centjes bij te verdienen. Maar al snel ben ik daar van af gestapt. Ik schrijf nu wat er in mij opkomt en wat mij bezighoud. Dat is dus niet commercieel. Doordat ik hier nu bijna een jaar ben ken ik ondertussen heel veel mensen. Hierdoor krijg ik het steeds drukker met lezen en reageren op d eartikelen. Dit gaat dan weer ten koste van mijn eigen schrijven, gewoon geen tijd meer. Het is nu vaak ff snel een stukje maken, en ja, dat gaat wel eens ten koste van de kwaliteit. Daar ben ik me terdege van bewust.
fysiowizzard schreef op 02 Jan 2012 om 14:01
Misschien een suggestie aan Tim: waarom niet twee directories bouwen, zodat je in één opslag je keuze kan maken of je een commercieel verhaal wil lezen of een 'sociaal' verhaal... Scheelt de helft aan te openen verhalen!
Ir schreef op 02 Jan 2012 om 14:03
Ik vind het ook erg moeilijk alles bij te houden en schift ook veel. Maar daarnaast ben ik nu ook druk met mijn website en tekeningen. Dat maakt het ook dat ik lang niet alles meer kan volgen.
Mereltje schreef op 02 Jan 2012 om 14:10
Mooi geschreven Kika, ik kwam hier in maart 2011, toen was de groep nog veel kleiner, dat was leuk, maar groter worden hoort erbij. Voor mij hoeven er geen twee delen te komen, ik lees graag en kijk elke dag even wat er nieuw is, maar alles volgen gaat niet meer.Er word veel geschreven, maar als elke schrijver ook wat leest krijgt ieder toch wel lezers :)
Mijler schreef op 02 Jan 2012 om 15:33
Toen ik binnenkwam was het dorp reeds stad, dus leuk om een beetje van de geschiedenis te vernemen.
Veel plezier zaterdag. Ik zoek mijn vertier in de sneeuw!
vr. groet Henk
wolf407 schreef op 02 Jan 2012 om 15:54
Het Xead dorp is tot een wereldstad uitgegroeid
en geloof me het si een stad die een ieder boeit
Maar heimwee naar het dorp hebben we nog allemaal wel
want met de heidige groei raak je kwijt de tel
Maar het is ook zo'n unieke site
en toch heeft ook de Wolf heimwee naar de oude tijd
Taco-Veldstra schreef op 02 Jan 2012 om 17:28
Thalmaray geeft mijn visie goed weer. Er zijn te weinig culturele, sparaakmakende artikelen en geestige verhalen met een melancholische ondertoon. Jouw nostalgie is realistisch.
Duim Taco
chrisrik schreef op 02 Jan 2012 om 17:30
Kikafonie, ik ben lis sinds september en nee ... ik zou xead niet meer willen missen!
het is inedrdaad waar dat men zoveel artikelen te lezen krijgt en zeker als men een dag niet heeft kunnen kijken!
Dan probeer ik de mij "meest aanpsrekende" titels eruit te halen of de mesne dwiens verhalen ik graag lees.
Na enkele maanden heeft men toch al een groepje opgebouwd (van mensen die je graag leest en naar wie je sneller reacties stuurt!)
Een goed geschreven artikel, een dikke duim en fan was ik al!
Taco-Veldstra schreef op 02 Jan 2012 om 17:49
Meestal schrijf ik vlot lezende verhalen,of culturele artikelen. Mijn laatste "De schoonheid van cinema"'was binnen een uur verdwenen op Xead. Ik kijk op Google en het artikel staat hoog genoteerd. Als Xead leden je niet waarderen...is er nog altijd de objectieve kritische zoekmachine google die me heel veel lezers oplevert.
SamRain schreef op 02 Jan 2012 om 17:56
Leuk om te lezen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik juist die mix wel leuk vind, zo van alles wat door elkaar heen. Je leert en leest nogal wat op die manier. En daarbij lees ik toch alleen maar de mij aansprekende artikelen.
kaninchen schreef op 02 Jan 2012 om 18:19
Leuk om te lezen hoe het eerst was. Heb me wel voorgenomen om wat meer informatieve artikelen te schrijven.
madje88 schreef op 02 Jan 2012 om 18:31
Hey Kika, mooi stuk. Ik voel wel wat je bedoelt... Maar ik hoop van harte dat sommige 'nieuwkomers' toch wel blijvertjes worden... Ik zit hier nu een maand of 4,5 en ik heb al zoveel gehad aan het schrijven hier! Zoveel verschrikkelijk leuke mensen! Maar het is druk inderdaad... en het heersende gevoel verandert vaak en snel.. De intimiteit verdwijnt een beetje. Laten we het met elkaar vasthouden! (Josh: schitterend gevat in woorden..) Ik ben en blijf fan, als je dat maar onthoudt.. ;)
verbijsterend62 schreef op 02 Jan 2012 om 18:32
Alles volgen gaat allang niet meer. Ook zou ik dolgraag zien dat er een scheiding komt tussen commerciële artikelen en de artistieke schrijfsels en daarvoor een ander beoordelingssysteem voor een gedicht of kort verhaal/column zodat je niet meer van alles erbij moet verzinnen... Ik vind Xead ondanks zijn groei nog steeds een positieve warme community en heerlijk vertoeven!
Berna schreef op 02 Jan 2012 om 19:16
Ik ben er wat stil van, van jouw uiteenzetting. Vooral over dat ontploffen. Ik hoop echt dat dit niet gaat gebeuren. De andere site was veel kleiner, maar ergens drong je daar niet bij de mensen door. Deze site lijkt op een enorm groot cadeau waar je steeds een stukje bij aan het uitpakken ben. Het fijnst vind ik dat ik gewoon over mijn gevoel kan blijven schrijven. In het begin leek het er even op dat ik veel te ver van mezelf weg zou drijven, maar de laatste tijd voel ik de winst dat ik doorgezet heb. Zelfs met het dichten kun je je hier handhaven en dat vind ik fantastisch. Ik denk dat de meeting precies op tijd komt. Een mix van de mensen die hier al veel langer schrijven en de ''nieuwe'' mensen. Ik denk dat het ontploffingsgevoel vanaf zaterdag weer een stuk minder zal zijn. Ik heb daar gewoon alle vertrouwen in. Ik voel me hier opgenomen en volgens mij heb ik hier niet eens heel veel voor hoeven te doen. Dank je wel over je uitleg hoe het was. Het belangrijkste is denk ik om te kijken hoe het NU is. Dikke duim voor je sympathie en liefde die ik voel.
claudia1972 schreef op 02 Jan 2012 om 22:04
Lieve kika, xead is in een razend snel tempo uitgegroeid tot een vriendschappelijke site.
Ik kan het af en toe allemaal niet meer bij houden, zoveel te lezen, moet ik selectief worden?
Ik heb een tijd gehad dat ik vond dat xead voor mij maar eens op een lager pitje moest.
Mijn besluit staat vast, ik zal wat minder op xead aanwezig zijn, mijn prive leven stond op de kop, het werd een verslaving, maar nu weet ik zeker dat xead gewoon bij mijn leven hoort.
Maar toch moet ik ook gaan minderen, het wordt te druk, teveel en dan moet ik keuzes gaan maken.
Maar toch houd ik van jullie (gek dat ik dat zo zeg?) en zal ik jullie nooit vergeten, want elke keer weer houden jullie mij op de been... dikke kus en heel veel sterkte met de volgende operatie,... knuffel
alleen-16 schreef op 02 Jan 2012 om 22:14
Kika, eerst de beste wensen voor een positief en goed 2012. Ik vraag mij na het lezen van jouw mooie verslag en de bovenstaande reacties het volgende af. ,,Hoe zo commercieel schrijven,,en ,,Hoe zo artistiek schrijven,,. Schrijven doe je zo en zo al uit je eigen gevoel. Wel ben ik voorstander van een ander beoordeling systeem. Het huidige lijkt nergens op. Ik trek mij er niet veel van aan, maar ik merk aan reacties van anderen dat dit iets is dat Tim tot nadenken moet stemmen. Ik zelf twijffel of ik met xead door wil gaan. Heb het gevoel dat het lezerspubliek dat ik wil trekken niet via xead in voldoende mate bereikbaar is. ..dd..
Lovely schreef op 02 Jan 2012 om 22:17
Zeer goede analyse Kika en inderdaad veel waarheid in verborgen... Ja, ik herken je probleem. Ik struikel over de tientallen artikels en schrijvers, je wil ze allemaal lezen maar het zijn er gewoon teveel...
doortje schreef op 02 Jan 2012 om 22:20
goed artikel, geweldige reacties
ik las ergens in een reactie: scrollll...
aha! Josh: soort van.. 'het is groot maar in elke wijk kun je een straatfeest houden' die vond ik mooi!
Ik houd van Xead.. tis een grote familie. Hugh! ;-)
Kirsti schreef op 02 Jan 2012 om 23:02
Bedankt voor al jullie reacties, het zijn er zoveel dat ik weer niet toe kom aan het lezen van artikelen van jullie, morgen. Ik moet n.l. ook nog wat oefenen voor a.s. zaterdag wil ik niet helemaal voor joker staan. Echt ik wist niet dat er zoveel toonsoorten bestonden.
Sandra-Philippo schreef op 02 Jan 2012 om 23:12
Heel duidelijk verwoord. Ik schrijf hier nog niet zo lang, maar voel me volledig thuis. Maar kan niet alles lezen :-(
het is onmogelijk alles te volgen maar wel heel goed mogelijk "bij te blijven"wat er leeft onder mede-Xead-schrijvers.
Ik geloof er in dat het gewoon een warme club blijft en alleen maar warmer zal worden. Veel ?
Veel warmte!
interjos schreef op 03 Jan 2012 om 00:51
Heel leuk en duidelijk uiteen gezet, volgens mij gaan we gewoon door, straks gescheiden in xeadlol en xeadsereux maar dat moet wel goed komen !
mariusafterall schreef op 03 Jan 2012 om 06:36
net als voor veel bloggers op andere sites is het idd lastig om iedereen te volgen; ik ben al blij dat ik gelezen wordt en het sociale hoeft toch niet met iedereen (?); een duim voor je terugblik!
Remrov schreef op 03 Jan 2012 om 09:36
Ik merk het zelf ook wel ja. Er komen zo ontzettend veel nieuwe schrijvers bij en vele nieuwe artikels. Ook heb ik het zelf erg druk met andere dingen zodat ik haast geen tijd meer heb om andermans artikels te lezen. Vind ik erg jammer. Het is gewoon onmogelijk om iedereen te volgen.
amiad schreef op 03 Jan 2012 om 09:40
Ik heb vanaf het begin persoonlijk gerichte verhalen geschreven. Ik heb ooit nog een keer Tim geopperd om een scheiding te maken tussen de commercie n de creatieve kant.Ik hoop nog steeds dat dit gaat gebeuren. Ik probeer heel strikt een verhaal per week te schrijven. Ik geloof in de regelmaat, de mens en zijn kracht.
stormerwout schreef op 04 Jan 2012 om 20:36
Een hele mooie uiteenzetting Kika! Ik voel me nog steeds een beetje nieuw hier, maar lijk intussen ook al meubilair. Zo snel als Xead inderdaad groeit is enorm! Toch is het leuk om elke keer weer verhalen van je "idolen" op te zoeken uit eigen beweging. Het gericht lezen is leuker geworden, dat wel. Zoals nu ging ik echt gericht op zoek naar jouw verhalen van de laatste dagen... ;-)
Kirsti schreef op 04 Jan 2012 om 21:27
Wow Stormerwout wat een mooie reactie! Maar je hebt gelijk, ik heb ook zo mijn rijtje die ik steeds weer opzoek omdat ik ze zo graag lees!
Edwin-Bruinooge schreef op 30 Jan 2012 om 19:39
Hallo Kika, ik kom hier net kijken en ik ben blij met je uiteenzetting. En ik wou dat ik na mijn scheiding hier sneller terecht was gekomen. had me vast en zeker geholpen alles sneller te plaatsen. Dikke duim en ik ben je fan!
Lid sinds 2 jaar
6509 reacties geplaatst
6329 artikelen beoordeeld
429 artikelen geschreven

Gerelateerde artikelen
Kirsti beveelt aan
- Er zijn van die dagen...
- Klokkenluider bijna onder de voet gelopen
- Concurrentie en jaloezie onder vrouwen
- De genezende werking van het schrijven
- Brief aan God
- Als de wereld in 2012 vergaat heb ik m'n hele leven niks zitten doen!
- Leraar ben je ook na de schooluren









RachelenHans schreef op 02 Jan 2012 om 11:08
Ja Kika, We hebben er ook nog een mooi nieuw Nederlands woord aan overgehouden. Ik heb er met trots een artikel over geschreven (haha) want ja wie heet er nou: ongeleideprojectielenevangelieverkondigendexeadgebruiker, dan kan er maar 1 zijn toch?
We zien elkaar hopelijk a.s. zaterdag