Willem Alexander heeft in zijn wanhoop uitgehaald naar de pers. Schijnbaar mag dat niet als je een prins bent van koninklijke bloed.
Toon eens wat respect!

Is zwijgen altijd goud waard?
Een artikel in een vooraanstaand blad vertelt ons hoe Willem Alexander in Lech heeft uitgehaald naar de pers. Hij heeft in een moment van pure wanhoop gevraagd of ze "geen respect hebben". Als ik de berichten lees van mensen als reactie op het artikel wordt ik wel een beetje verdrietig. Of ze zijn het eens met Willem Alexander of ze vinden zijn houding getuigen van weinig inzicht, professionaliteit en geduld.
Men is óf van mening dat Willem Alexander één keer per dag een korte persconferentie moet geven zodat het Nederlandse volk weet hoe het met Friso gaat, of ze vinden dat de pers de ruimte en privacy van de koninklijke familie moet respecteren. Kreten als "Wij hebben recht om te weten hoe het met ze gaat" en " Hij moet maar een cursus volgen: Hoe Ga Ik Om Met De Pers ". volgden elkaar in rap tempo op. Want de kroonprins zou beter moeten weten. Dan had hij maar geen kroonprins moeten zijn, toch?
Er zijn ook mensen die vinden dat de pers de Koninlijke familie de ruimte en privacy moet geven om in stilte en rust om te gaan met de situatie rondom Friso. Ze zijn van mening dat de familie onder zwaar emotionele spanning verkeert. Niemand weet tenslotte hoe het met Friso zal aflopen.

Tussen wanhoop en hoop
Een aantal jaren geleden werd ik gebeld door een vriendin om te vragen of ik wist dat de zoon van mijn andere vriendin in het ziekenhuis lag. Nou nee, dat wist ik niet. Het bleek dat hij in het AMC op de intensive care lag. Hij had een zwaar ongeluk gehad en zijn toestand was zeer kritiek. Ik heb direct mijn man gebeld en hij is meteen naar huis gekomen. Mijn moeder kwam op onze kinderen passen en wij zijn meteen naar Amsterdam gereden. Ik zal de wanhoop van mijn vriendin en haar man nooit meer vergeten. Continu keken ze naar de apparatuurmeters bij het bed van hun zoon. Hun angst of hij het wel of niet zou halen was op hun gezichten af te lezen. De gesprekken met de artsen waren zwaar en emotioneel. Hun pure wanhoop omdat daar iemand lag waar zielsveel van gehouden werd. Een kind, een broer een kleinkind waar niemand nog afscheid van kon of wilde nemen. Almaar hopend op een wonder. Uren lang tussen hoop, angst en vrees verkeren, vurig biddend dat hij beter zou worden. Ik zal het nooit meer vergeten, nooit meer!
Rechten
Zou het anders zijn met de koninklijke familie denkt u? Want is Friso niet de zoon van Beatrix, de man van Mable en de broer van Willem Alexander? Zouden zij ook niet emotioneel balanceren tussen hoop en vrees? Of hebben mensen van koninlijke bloede geen gevoelens? Mogen zij die überhaubt wel hebben? Wat zijn de rechten van het Nederlandse volk? Hebben zij niet het recht om te weten hoe het gesteld is met Friso? Hebben zij geen recht op foto's en beeldmateriaal van de Oranjes als ze van en naar het ziekenhuis toe gaan? Mogen zij niet getuige zijn van de gevoelens van pure wanhoop van deze familie die onder de meest afschuwelijke spanning staat die je je maar kunt voorstellen?
Waar ligt de grens?

Dit is een familie dat lijdt. Beatrix weet niet of haar zoon het zal halen. Niemand weet wat de toekomst brengen zal. Friso is echter wel háár zoon, háár kind. Een kind dat zij net als alle andere moeders onder ons, onder haar hart heeft gedragen. Een kind waar ze blijkbaar een bijzondere band mee heeft omdat hij van al haar zonen het meest op Claus lijkt. Claus, haar man waar ze zo zielsveel van hield. Haar man die er niet meer is om haar op te vangen en haar te steunen. Mabel is met Friso getrouwd. Ze is de moeder van zijn kinderen. Laten wij niet vergeten dat het wel háár man is wat daar ligt. Ze moet als moeder haar kinderen zien op te vangen maar ze wil ook bij haar man zijn. Een man waar ze zielsveel van houdt. Willem Alexander ziet het verdriet van zijn moeder, het verdriet van Mabel maar heeft zelf óók verdriet. Het is tenslotte wel zijn broer dat daar ligt. De onzekerheid waar ze in verkeren is verschrikkelijk. Voor een doorsnee gezin is dit al erg genoeg maar zij hebben ook nog de pers erbij die elke beweging dat ze maken volgt. De spanning moet haast ondragelijk zijn voor ze.

Of je nou wel of niet van koninklijke bloede bent doet er niet toe. Wat er momenteel wel toe doet is dat dit een familie is die het enorm zwaar heeft. Net zo zwaar als jij en ik het zouden hebben als het iemand zou zijn binnen ons eigen familie. Respect kun je niet afdwingen, dat moet in de mens zelf zitten. Ja, journalisten hebben een taak. Natuurlijk, dat onderschat ik niet. Maar waren het ook niet gewone mensen voordat ze journalisten werden? Of is het zo dat je tegenwoordig als journalist je mens-zijn af moet leggen en niet meer mag beschikken over een normale portie mededogen en fatsoen?
Ja, Willem Alexander heeft uitgehaald naar de pers en misschien was het niet zo verstandig van hem. Maar gezien de emotionele stress waar hij onder lijdt, is dat eigenlijk zo vreemd? Wie weet. Ik ga daar verder geen uitspraak over doen. Maar laten wij alsjeblieft niet vergeten dat dit ook gewone mensen zijn met dezelfde gevoelens als wij. Ze kunnen ook lijden. Het feit dat zij lid zijn van het Koninklijke huis zegt niet dat hun leven één grote feest zal zijn. Zij blijven net als wij, gewone mensen. Laten wij dat alsjeblieft niet vergeten. Al was het maar uit mededogen.

copyright Michelle Schuurman
Laat een reactie achter
Miesje11 schreef op 21 Feb 2012 om 15:38
Blij dat je het zegt Rose. Ik heb zó met ze te doen! Arme, arme mensen.....
DRIMPELS schreef op 21 Feb 2012 om 15:46
Dit is de waarheid en niets anders dan de waarheid, mooi dat je dit zo geschreven hebt.
Pork geeft de DUIM.
DRIMPELS.
Karazmin schreef op 21 Feb 2012 om 15:54
Zijn broer ligt zwaargewond in het ziekenhuis, en dan vindt men het gek dat hij uithaalt?
neerpenner schreef op 21 Feb 2012 om 15:54
Heel erg voor hen, inderdaad. De pers mag het inderdaad wel melden maar toon daarbij gepast respect. Ga dus de de familie zelf niet lastigvallen.
Helemaal mee eens!
duim!
ikkiedikkie85 schreef op 21 Feb 2012 om 16:39
Ik vind dat zei het recht hebben om even in hun eigen verdriet en angsten te zitten. Heel nederland weet toch ook niet alles van de andere die in het ziekenhuis liggen? En ondanks dat ze belangrijk zijn voor nederland vind ik dat ze hun eigen leven hebben. Eerst het gezin en dan de rest. klasse dat je er een artikel over hen geschreven.
Miesje11 schreef op 21 Feb 2012 om 16:43
Dank je ikkiedikkie. Veel mensen gaan ervan uit dat je als je lid bent van het Koninklijke huis je rechten verdwijnen. Mensen kunnen soms zó hard zijn!
galaxy schreef op 21 Feb 2012 om 17:29
Verschrikkelijk wat er gebeurt is. Net wat Rose zegt zijn familie zit ook in een onzekere periode. En die krant die zich overal mee bemoeit verschrikkelijk gewoon.
Duim.
Miesje11 schreef op 21 Feb 2012 om 17:37
Inderdaad galaxy. We moeten maar afwachten hoe het gaat aflopen. Ik heb echt te doen me ze!
ABelle schreef op 21 Feb 2012 om 18:09
Helemaal mee ens, ook de koninklijke familie zijn mensen met gevoelens en die zitten nu echt niet te wachten op de pers. Ze willen rust en dat moeten we hun gunnen. Kan me de reactie van Willen Alexander heel goed voorstellen. Duim voor dit artikel.
moonlightlady schreef op 21 Feb 2012 om 18:36
goed geschreven en ja ook dit zijn mensen van vlees en bloed al wordt dat vaak vergeten!duim omhoog!
Neshni schreef op 21 Feb 2012 om 20:08
De pers heeft nergens respect voor. Ze moeten de familie gewoon met rust laten, als er nieuws is over prins Friso dan krijgen we dat vanzelf wel te horen van de RVD.
Een duim erbij voor dit artikel!
Liraatje schreef op 21 Feb 2012 om 22:00
Ik vind het vreselijk.uit! Ik heb mijn zuster verloren bij een auto ongeluk. Het ging allemaal zo snel. Een van de erge dingen waren nog al de verhalen, waarheden, onwaarheden en allerlei dingen er bij halen die totaal niet relevant zijn. Mensen oprecht geinteresseerd, mensen op verhaal uit, mensen die het eigenlijk niet kon schelen, mensen die erover met jou wouden praten of liever via de tam tam. Ik durfde op een gegeven moment niet eens meer de deur uit. Want zelfs in de rij bij de AH hadden mensen het erover, zij wisten het allemaal precies, niet wetende dat ze het over MIJN zus hadden. Er gebeurt zoveel, zoveel emoties en onbegrip, een grote achtbaan. Het belangrijkste is het een plek kunnen geven, met je familie en vrienden delen en erover spreken wanneer jij dat wilt. Helaas voor onze koninklijke familie zijn zij lid van een koningshuis en moeten het volk dienen. Hoe dat ook. Ze vergeten gewoon dat zij ook echte mensen zijn, met echte emoties.
Miesje11 schreef op 21 Feb 2012 om 22:03
Dat klopt Liraatje, en dat is waar ik me zo boos over maak. Je kunt geen aanspraak maken op deze mensen. Ze zijn geen eigendom van ons. Ja, zij behoren tot het Koningshuis maar dat wil niet zeggen dat zij geen recht hebben op een eigen leven, op een stukje privacy.
tipgever83 schreef op 21 Feb 2012 om 23:39
helemaal met je eens ! dikke duim voor je zeer goed geschreven artikel !
kaninchen schreef op 21 Feb 2012 om 23:39
Natuurlijk hebben zij ook recht op hun privacy, maar ja, ze zijn nu eenmaal bekend en dan willen mensen alles weten (sensatiezucht he). Toch wel jammer want ze zouden gewoon met rust gelaten moeten worden. Duim
HuubDesiree schreef op 22 Feb 2012 om 04:46
Helemaal met je eens! *duim* Goed geschreven.
De pers zit ook weer dingen erbij te halen wat helemaal niks met het ongeluk te maken heeft, zoals toen Friso net met Mabel ging, dat ze gedacht hebben dat ie homo zou zijn, en over het verleden van Mabel.
arcade2202 schreef op 22 Feb 2012 om 08:10
Wat heb je dat mooi geschreven,denk er namelijk net zo over en ook dat stuk over die goede vriend, brok in mijn keel, inderdaad wel of geen koning,prins of prinses, laat mensen in hun waarde.
Heb diep respect, een duim,en veel meer duimen!
Remrov schreef op 22 Feb 2012 om 08:46
Ik ben het helemaal met je eens. Ik heb erg te doen met de koninklijke familie. Natuurlijk hebben hun dezelfde gevoelens als ieder ander mens in zo'n situatie.
Miesje11 schreef op 22 Feb 2012 om 08:46
Ik hoop van harte dat meer mensen en uiteindelijk ook de journalisten dit ook een keer gaan inzien. Maar dat zal wel niet. Nieuws gaat vóór alles tenslotte. Ook voor de gevoelens van mensen. Helaas.
Kirsti schreef op 22 Feb 2012 om 09:49
Goed artikel, laten we wachten tot de familie toe is om nieuws met ons te delen! Ik volg expres de discussies ook niet hiermee voeren we de journalisten die niet rustig afwachten.
Searcher schreef op 22 Feb 2012 om 10:59
Het probleem zit momenteel bij de RVD, die zou moeten fungeren als buffer tussen de Oranjes en de media. Het zou een wisselwerking moeten zijn: je geeft wat (basale) informatie en krijgt er rust voor terug. De laatste jaren is de RVD verworden tot een soort privé nieuwsdienst van de Oranjes. Met andere woorden: de onafhankelijkheid (en daarmee het vertrouwen van de media) is weg.
Ruud schreef op 22 Feb 2012 om 12:44
Hoe je denkt over de familie Oranje maakt in dit geval niets uit. Het is een menselijk drama voor deze familie. Hiebij moet je als buitenstaander respect tonen naar de familie en ze de rust en kracht gunnen die ze nodig hebben. De pers moet dit begrijpen. Hier ligt een taak voor de RVD, deze instelling moet de familie juist nu uit de schijnwerpers halen en houden. De uitbarsting van WA is misschien niet slim, maar wel heel erg begrijpelijk. Het is wel zijn broer die daar ligt te vechten voor zijn leven.
Miesje11 schreef op 22 Feb 2012 om 13:22
Ruud, je hebt helemaal gelijk. De RVD zou juis nú de familie in bescherming moeten nemen. Hoe moeten ze ooit hun verdriet en pijn verwerken terwijl heel Nederland ze in de gaten houdt. Laat ze aub met rust!
spiritlady schreef op 22 Feb 2012 om 13:39
moet eerlijk zeggen dat zo'n uithaal naar de pers juist goed doet, het laat ons zien dat ook willem alexander een mens is, met gevoelens en emoties.
Miesje11 schreef op 22 Feb 2012 om 13:57
Inderdaad spiritlady, daar zeg je het helemaal. Hij is maar een mens van vlees en bloed.
Taco-Veldstra schreef op 22 Feb 2012 om 15:25
Ja het zijn mensen zoals wij met wat priveleges. Maar ik wens ze het allerbeste met Friso!
hgeijter schreef op 22 Feb 2012 om 15:34
Mooi artikel. Ik zou niet in één van hun schoenen willen staan.
Een duim van mij.
Groet hgeijter
Aicha1968 schreef op 22 Feb 2012 om 20:07
Ik geef WA wel gelijk! Alsof de familie niets anders aan hun hoofd hebben. De media moet maar gewoon afwachten tot RVD met wat nieuws komt. Duim voor je artikel.
Miesje11 schreef op 22 Feb 2012 om 20:12
Ik ben blij dat iedereen hier hetzelfde over denkt. Het zou nog mooier zijn als de koninklijke familie dit ook weten. Misschien dat ze dat ook wel doen maar meestal blijven de negatieve dingen eerder hangen. Zeker als je al zo kwetsbaar bent.
interjos schreef op 23 Feb 2012 om 22:46
Ben het roerend eens en terecht dat hij laat blijken dat hij een mens is, de brutaliteit van de media is absurd !
Miesje11 schreef op 24 Feb 2012 om 08:16
Inderdaad. Ze zouden allemaal anders piepen als het hen zelf zou overkomen. Niemand wil opgejaagd worden op zo'n manier.
moni1973 schreef op 25 Feb 2012 om 01:05
Volgens mij wil iedereen er wat oevr schrijven, dikke duim'
Miesje11 schreef op 25 Feb 2012 om 07:36
Dat iedereen er wat over wil schrijven is het probleem nog niet, het gaat erom hóe ze dat willen doen. Er is tegenwoordig minder respect.
Anja45 schreef op 28 Feb 2012 om 16:07
Zo is het maar net! Uiteindelijk is het een verdrietige familie die gewoon bij man, zoon, broer, zwager etc. etc. wil zijn.
Ik moet er niet aan denken dat ik de hele wereld op mijn lip zou hebben in zo'n nare toestand zeg!
Miesje11 schreef op 28 Feb 2012 om 16:12
Inderdaad Anja. Daar zouden we geen van allen aan moeten denken. Nu alleen de pers nog. Misschien schuilt er toch nog iets van menselijkheid in ze!
alleen-16 schreef op 03 Mar 2012 om 22:12
Dit geeft weer even aan wat de voor mentaliteit er bij de persvinken speelt. Het interesseert ze geen donder dat een ander verdrietig is. Als ze maar een mooi plaatje kunnen schieten of een paar interessante woorden van een slachtoffer kunnen ontlokken. ..dd..
Miesje11 schreef op 04 Mar 2012 om 08:05
Nu gaan we de discussie aan: wel of niet Koninginnedag met of zonder de familie erbij. Waarom moeten ze erbij zijn? Zou de dag echt zoveel minder leuk zijn als zij lekker thuis blijven bij elkaar en achter gesloten deuren hun verdriet verwerken? Want wat is het eerste dat iedereen gaat doen? Juist, kijken of ze er wel verdrietig genoeg uitzien. Mét alle camera's in hun geichten. Nee, laat ze lekker thuis blijven. Het is al erg genoeg wat er gebeurd is.
Lid sinds 4 maanden
1078 reacties geplaatst
427 artikelen beoordeeld
73 artikelen geschreven

Gerelateerde artikelen
Miesje11 beveelt aan
- Wat is eigenlijk plagiaat?
- Door lijden tot heerlijkheid
- The Passion in Rotterdam
- Het begin van het leven...
- Mijn bekering! Paas overpeinzing Taco deel drie!
- Is bekering mogelijk? Vervolg Paasoverpeinzing Taco!
- Neem eventjes gas terug!









Rose_love schreef op 21 Feb 2012 om 15:25
Miesje, ik ben het helemaal met je eens.. het zijn ook maar mensen. Ze hebben verdriet en hun leven is nu veranderd in een draaikolk.. Veel onzekerheid. Dan mag en kun je iemand niet aanspreken op iets wat hij of zij zegt. WA wordt hier gelijk op afgerekend en dat vind ik triest! We kunnen beter ons medeleven tonen!