Roken. Laten we het gerust vergelijken met een spelletje darts spelen met een blinde: compleet nutteloos en je weet dat er vroeg of laat iemand gewond raakt. Denk maar niet dat ik niet weet waarover ik spreek, ik heb zelf ook een opa verloren aan de gevolgen van roken. Gelukkig zijn er nu campagnes tegen roken op touw gezet, om de gebruiker zelf te waarschuwen voor het product, zoals bijvoorbeeld de choquerende foto’s op de sigarettenpakjes. Werkt dit? En vooral: is dit genoeg?

Stelling

Ironisch toch, dat een product dat verplicht antireclame voor zichzelf moet maken, toch 1 van de best verkochte producten ter wereld is. Laat ons dit even op een andere manier bekijken:
Stelling: ik eet heel erg graag waterijsjes. Zo graag zelfs, dat ik mij op een zonnige woensdagnamiddag bij 32°C met de fiets naar de supermarkt waag. Ik ga naar het vriesvak. Daar ligt een lekker dubbelpak raketijsjes en ik neem ze uit de koeler. Plots merk ik dat er in grote letters op het pak staat: “Waterijsjes eten is dodelijk”, met daarnaast een zeer indrukwekkende foto van iemand die spectaculair stikt in een ijsje. Wat doe ik?


A. Ik heb ongeveer 2 minuten nodig om het moeilijke dilemma van lekkere frisse waterijsjes versus het    feit dat ik graag nog wil leven te overbruggen, maar besluit dat het mij niets kan schelen en koop ze toch. De volgende keer merk ik de waarschuwing niet eens meer op, en of de keer daarop nog komt, durf ik mij niet af te vragen.


B. Ik roep de hele winkel bij elkaar, gooi het pak terug in de vriezer en spring op mijn fiets. Ik ga ‘cold turkey’ af van de waterijsjes en zweer nooit meer iets kouds en veelkleurig op een stokje aan te raken.


C. Ik ben zeer geïmponeerd maar besluit het kritisch aan te pakken en te minderen van zeg maar 2 pakken per week naar een halve. Ik let ten zeerste op bij het eten ervan en besluit ze nooit of te nimmer aan mijn kinderen te geven.


Welke van deze is nu het meest geloofwaardig? In de realistische realistische zin, antwoord A. In de positieve realistische zin, antwoord C. Ik betwijfel of antwoord B ook maar ooit voorkomt in de realiteit, spijtig genoeg. Hoe komt dit nu? Waarschijnlijk is de “roken is dodelijk” campagne al te veel herkauwd, en stellen de rokers zelf dag na dag vast dat het nog niet gebeurd is. Daarom misschien dat ze het minder gaan geloven. Als iemand elke dag “je gaat dood” tegen je zegt, klinkt het toch ook niet indrukwekkend meer? Nu gaan ze meer voor de “roken is moord” campagne, waar je kinderen ziet stikken in de rook van hun ouders. Pas maar op, voor je het weet beginnen ze dit ook al normaal te vinden.

Alles kan beter

Ik vind dat ze veel verder moeten gaan met die campagne! Nu spelen ze alleen nog maar op het visuele, maar dat kan toch veel verder? Ik weet niet of de 9e symfonie van Beethoven ook zo makkelijk te negeren valt als een foto op de achterkant van het pakje. Of een sigaret die de Dodenmars van Chopin fluit als je inademt! Of waarom niet op het sensitieve? Een kleine schoktherapie bijvoorbeeld. Misschien iets meer realistisch: een prijs voor iedereen die stopt met roken, of iemand anders helpt om te stoppen. In hoe minder tijd, hoe groter de prijs!

Geen excuses!

 En dan dat aloude excuus: “ik probeer te stoppen.” Rokers vinden maar al te graag een excuus om zichzelf en hun omgeving gerust te stellen. De meeste rokers die “proberen te stoppen”, proberen helemaal niets, of niet hard genoeg. Het is gewoon een middel om hun eigen geweten te sussen, zoals je “nog ééntje” zegt als je aan het snoepen bent. Een roker die écht wil stoppen, doet dat ook gewoon. Toen mijn zus geboren werd, is mijn vader van de ene op de andere dag gestopt. Hij zei dat het gewoon een kwestie was van een knop omdraaien in je hoofd. En als hij het kan, waarom dan niet iedereen?

Laatste reddingspoging

 Maar als je echt zo een fanatiek gebrek aan karakter hebt, kan ik nog een laatste keer proberen helpen door alle voordelen op te sommen die roken te bieden heeft. Enkele suggesties:
Het aroma: Een heerlijk bouquet van oude zolderverdiepingen, asbest en personen die al drie dagen dood zijn. En daarbij kan je omgeving er ook nog eens gratis en voor niets van meegenieten. Het heeft ook de wonderbaarlijke eigenschap om door te dringen in je kleren, de gordijnen, de hond van de buren… Alles ruikt hetzelfde, dus je hoeft nooit meer geld te verspillen aan waspoeder of zeep!
Het levensgenieten: Nu hoef je nooit meer te vrezen voor dingen die je niet lust: alles smaakt hetzelfde! Laten we maar zwijgen van de verschrikkingen van appels, pannenkoeken of frisse lucht, nu heb je er nooit meer last van!
Het sociale opzicht: Het levert je ook een heel scala aan nieuwe vrienden op: andere rokers, de mevrouw van de krantenwinkel, mensen op zoek naar een vuurtje. Je kan ook je niet-rokende vrienden aansteken en zo 1 grote hoestende vriendenkring vormen!
Het sportieve opzicht: Gelukkig geen sporten meer voor jou, vanaf nu heb je de longcapaciteit van een middelgroot knaagdier!
Het economische opzicht: Ja inderdaad, het is duur. Is er een nog penetrantere manier om te tonen dat je geld hebt? En de cosmetica-industrie zal vast wel varen bij jouw grauwe huid!
Het eindresultaat: Dankzij deze heerlijke hobby heb je volop kunnen genieten van je al niet zo lange leven. Als het tijd is om te gaan, ben je er vast al helemaal klaar voor. En daarbij, zo ben je toch lekker ook verlost van alle dingen die deze wereld een slechte plaats maken, zoals: bloemen, de zon, wilde konijntjes en lavendelzeep. Wat een geluk!
 

Besluit

Je ziet het dus, de campagne blijft en hopelijk gaat ze een stapje verder. Verder gun ik deze campagne en alles wat er bij komt kijken, het enige wat in mijn macht ligt: veel sterkte en mijn uiterste goedkeuring. Want ik denk niet dat deze tekst op de achterkant van een pakje sigaretten past…

26
Word fan
Delen
Ongewenst

Laat een reactie achter

+4 -1- x

schreef op 05 Jun 2011 om 18:44

Ik zag laatst ergens op internet dat ik 80 jaar zal worden.....Kijk dood ga je toch, laat mensen zelf beslissen waaraan. Mobiel gebruikers weten nu ook dat mobiel gebruik kanker kan veroorzaken.....

+5 -1- x

Airmistress schreef op 05 Jun 2011 om 19:34

Alles schijnt tegenwoordig kanker te veroorzaken. Vet, lucht, eten, stress. Je kunt je best doen om zo gezond mogelijk te leven.

+3 -0- x

ratje77 schreef op 05 Jun 2011 om 21:02

wel, sorry maar uw mening deel ik niet na het lezen van het eerste stukje, maar chapeau dat je er coch een artikel aan wil wijten maar mij kan je er niet van overtuigen, ook ni de afbeeldingskes die ze daar opzeetten of andere priet praat, sorry maar toch een initiatief waar je zelf achrer

+0 -5- x

Elena schreef op 05 Jun 2011 om 21:05

wijten is met een 'd' en als je mijn mening niet apprecieert, je doet maar. maar het is wél de waarheid.

+1 -1- x

Ruud schreef op 05 Jun 2011 om 21:19

Dat rokers zelf hun eigen gezondeid verpesten moeten ze zelf weten. Maar laat de roker er wel bij nadenken dat de niet roker ongewenst moet meeroken en hierdoor ook ernstig ziek kan worden.Door te roken maak je dus ook andere mensen ziek!

+1 -0- x

Elena schreef op 05 Jun 2011 om 21:21

goed gezegd Ruud! bedankt!

+5 -0- x

cc schreef op 05 Jun 2011 om 21:39

Ik rook
maar ik proef nog steeds een heerlijke pannekoek, en ruik mijn (geeen lavendelzeep.. bah) badgeurtjes nog steeds,
ik snap je punt, maar zo dramatisch is nou ook weer niet nodig.
en zie je toevallig een typVoutje, hoef je niet te melden

+6 -1- x

Lily schreef op 05 Jun 2011 om 21:48

Ik vind het artikel een beetje overdreven, je hebt duidelijk zelf nog nooit gerookt, of geprobeerd te stoppen, het is erg gemakkelijk geschreven en ook wel.
Het is geen feit dat rokers kort leven, of een niet roker lang, en zo zijn e rnog wel meer dingen in het artikel die beetje naar de uiterste kant gaan. Dit zijn jouw gedachtes en jouw meningen allemaal prima, maar feiten zijn misschien makkelijker te gebruiken in een aanvallend artikel. Waarom niet iedereen zelf laten kiezen wat hij of zij wil doen?
Voor de mee rokers die dat niet willen, tip, draag een zuurstofmasker (grapje)

+0 -4- x

Elena schreef op 05 Jun 2011 om 21:51

sorry hoor, maar het moest toch ook eens gezegd worden? al is het dan aan de grove kant, dan word er ten minste geluisterd. Ik probeer ook alleen maar te helpen, want het is en blijft een vieze gewoonte die andere mensen lastig valt, dus ik heb even veel te zeggen als elke andere roker.

+5 -0- x

Lily schreef op 05 Jun 2011 om 21:52

Verder vind ik roken geen misdaad, en nee ik rook zelf niet.
Laten ze maar wat nuttigere dingen aanpakken met die campagnes, zoals misbruik, criminaliteit, veiligheid en ga zo maar door.

+5 -0- x

cc schreef op 05 Jun 2011 om 21:57

Ik denk alles al gezegd is over het roken?
en dan niet 1 keer maar al tig keren
niks nieuws onder de zon
je hebt een goed artikel daar niet van, maar zoals ik zei, wel erg dramatisch, ik ruik, proef, en heb nog lucht genoeg in mijn longen :)

+3 -1- x

Lily schreef op 05 Jun 2011 om 22:01

Er worden tientallen artikelen over geschreven, zo ook die van jouw, het is niet dat het roken geen aandacht krijgt, zoals je zelf al zegt :) nogmaals dat maakt niet uit, maar tja ik vind het artikel niet helemaal kloppen. En of het nou echt nog andere mensen lastig valt, in ieder geval niet meer in het openbaar of minimaal, dus je kan ook uit iemands rook weg stappen.

+2 -4- x

Benoit18 schreef op 05 Jun 2011 om 22:09

@Airmistress,
Dit is echt de allereerste keer dat ik hoor dat je van vetten, lucht en eten kanker kan krijgen? Nu ja, lucht.. daar verschiet ik niet echt meer van. En dàt komt deels door het gerook van de medemens. Want het inademen van de rook is nog altijd erger voor de medemens dan de roker zelf. Nu niet naar jou gericht, maar ik vind het erg dat 'roken is dodelijk' hier zo licht wordt opgevat. Het is precies maar normaal dat je rookt waardoor je dan kans krijgt om een vreselijke ziekte op te lopen en dan een effectieve kans krijgt om te sterven. Ja, dat nemen rokers er maar bij. Dit bewijst alleen dat dit artikel een kantje feiten is. En deze overdrijvingen zou ik eerder in waarde achten, aangezien 'roken is dodelijk' niet meer helpt. Volgens mij moeten rokers echt heel erg wakkergeschud worden om te tonen dat dit niet goed is. Doe iets, het is tevens nooit te laat om te stoppen, iedereen kan het (zoals ook in het artikel stond!) maar je moet er de wil voor hebben. Je hebt sigaretten niet nodig, jullie moeten niet als slaafje funderen van hun, maar nu lijkt het er wel erg sterk op... Wat ik ten zeerste betreur. Goed, ik val nu wel érg in herhaling maar ik denk dat mijn mening nu wel duidelijk is... :p

+1 -4- x

Benoit18 schreef op 05 Jun 2011 om 22:11

@Lily, dus wat je bedoelt is dat mensen maar uit de weg moeten gaan omdat jouw longen weer even een portie vervuiling nodig hebben...? Kom zeg, als sigaretten je echt dergelijke uitspraken uit de mond doet halen, moet je er echt afstand van gaan nemen...

+2 -0- x

cc schreef op 05 Jun 2011 om 22:14

volgens mij las ik dat lily zei dat ze niet rookt?

+0 -0- x

Benoit18 schreef op 05 Jun 2011 om 22:17

@cc Inderdaad, ik had haar reactie er boven over het hoofd gezien. Ik bedoelde dan ook niet specifiek haar, maar mensen in het algemeen.

+4 -0- x

xeladnil schreef op 05 Jun 2011 om 22:22

Goed artikel! Maar ik rook toch soms een sigaretje, als gezelligheid.

+4 -0- x

Lily schreef op 05 Jun 2011 om 23:23

Nee ik zeg dat als je in iemands rook zit je ook een stap op zij kan doen, en ja roken is slecht, roken is niet goed en ga zo maar door, maar het word als eenmisdaad gezien. Nogmaals, laat mensen zelf hun hersenen gebruiken en denken of ze willen roken of niet.
En ja denk je dat al die autogassen die je in je longen krijgt wel gezond zijn reken maar dat het nog veel meer is dan autogassen alleen.
Ieder zijn of haar keus. En rekening houden met anderes is nooit mis, maar zoals ik zei ook jij als niet roker kan een stap opzij doen.
Het is nou niet zo dat een niet roker een aureooltje boven het hoofd heeft ;)
Maar ja, zo kan je inderdaad alles wel laten staan want zoals airmistress zegt, melk, sla enm ga zo maar door kan je allemaal kanker van krijgen, of andere ziektes.

+0 -4- x

Benoit18 schreef op 06 Jun 2011 om 16:52

@Lily, melk?! sla!?! Je moet me toch eens jouw bronnen vermelden hoor want eigenlijk geloof ik er niet veel van. Ah ik ga verder maar geen discussie aangaan met iemand die roken zo ophemelt. Roken is geen misdaad? Hmm, meeroken is ook dodelijk hoor, met andere woorden... moord! Geen misdaad zei je dus? En zeg nu niet dat mensen ook gewoon uit de rook kunnen stappen, je kan zo ook een kogel ontwijken.

+4 -0- x

Kirsti schreef op 06 Jun 2011 om 17:05

Lily hemelt roken niet op, beide partijen kunnen elkaar tegemoetkomen. Volgens mij staan alle rokers al buiten, ik zelfs in mijn eigen huis als ik visite heb die er last van heeft. We roken al niet meer naast niet-rokers.......wat wil je nu nog meer. Doe jij nooit iets waar iemand last van zou kunnen hebben? Ben jij een heilige......? Laat mensen toch doen met hun eigen lichaam wat ze willen. Wat gaan we vervolgens aanpakken, hoevaak mag ik patat eten in de week? Start geen motor als ik achter de auto sta? Drink niet teveel bij mij in de buurt want ik heb er last van als je war-taal uit gaat slaan.............en misschien word je er zelfs wel aggresief van!

+1 -0- x

Lily schreef op 06 Jun 2011 om 17:07

Misschien zou je het zelf ook even in google kunnen intypen, maar een stap opzij doen is jou blijkbaar al te veel.

Er zijn aanwijzingen dat een heel hoge inname van calcium (meer dan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid) het risico op prostaatkanker verhoogt.
Tegenwoordig worden er steeds vaker kanttekeningen geplaatst bij het drinken van melk. Zo zou het drinken van melk het risico op kanker verhogen

grappig dat dit van van http://www.kwfkankerbestrijding.nl nietwaar? ik heb mijn bronnen wel nagekeken dus voor je iemand aanvalt gebruik je eigen vingers dan aub even :)
Meeroken KAN dodelijk zijn. Maar ik heb nooit gezegd dat het goed is, en ga inderdaad niet met jou in discussie want je bent nogal fanatiek. En misschien dat sla en kool het zelf niet zijn maar wel alle middelen die worden gebruikt met het kweken er van, en zo zijn er nog veel meer voorbeelden, pas maar op zo meteen durf je niet meer te eten.
Wat eet je vanavond?

+0 -0- x

Lily schreef op 06 Jun 2011 om 17:09

haha inderdaad

+0 -0- x

Lily schreef op 06 Jun 2011 om 17:10

kunnen we zo een artikel over maken Kika

+2 -0- x

cc schreef op 06 Jun 2011 om 17:18

Benoit ,
Waarschijnlijk zou je zelf eens wat uitgebreider moeten googelen?
En dan denk ik dat je juist wel de informatie zal vinden
over wat Airmistress zegt vetten, eten, de lucht, kankers kunnen ontstaan
Net zoals Lily zegt:
dat andere groente, etc.. ook vreselijke ziektes veroorzaken
Je kan natuurlijk op elk woordje zout gaan leggen, wat je dus doet,
maar je kan het ook wat in de bredere zin van het woord lezen?
Al met al, ik wordt er iig doodziek van al dat gezeur over meerokers die ons rokers als misdadigers zien.
alle mensen die auto`s rijden, zie ik dan als misdadiger, ik adem hun uitlaatgassen in, erg slecht voor mijn gezondheid
ohnee, laat ik aan jou over om iemand als misdadiger aan te wijzen, oke?
Fijne dag nog, ik ga er nog 1tje roken :P

+0 -1- x

Benoit18 schreef op 06 Jun 2011 om 17:44

Oké Oké Oké al dit afwijken van. Al kunnen jullie nu wel gelijk hebben over al die groenten en uitlaatgassen bij één het gaat hier nog steeds om het roken. Ja, als jij buiten gaat roken voor je visite dan vind ik dat een goed begin, maar het is nu niet dat iedereen hier jouw voorbeeld volgt. Het verschil tussen roken en uitlaatgassen is dat roken niet nodig is, maar auto's veel meer nodig zijn. Roken, daar is niks nuttigs aan. Ja het 'goed gevoel' dat je krijgt, alhoewel je dat goed gevoel ook kunt krijgen door andere, goedkopere en gezondere dingen te doen. Ik vind het verschrikkelijk hoe de meesten reageren, rook gewoon NIET. Eet chocolade als een bezetene, loop als een zot, fiets als een gek, maar waarom die stinkstokken. Het geeft gewoon géén nut en de eerste die beweert dat het wél nut heeft, moet volgens mij echt eens drugspreventie volgen. Want ook roken is drugs nemen...

+2 -1- x

cc schreef op 06 Jun 2011 om 17:49

echt waar...
is alles waar je aan verslaafd bent geen drug?
koffie thee, chocolade ,, en goh, laat dat nou net toch allemaal ongezsond zijn...
en verder stop ik met deze zinloze discussie.
ten eerste omdat de nietrokers al heel wat voor aelkaar hebben gekregen, dus stop een keer met dat gezeur.
ten 2de, je zeurt.

+0 -0- x

cc schreef op 06 Jun 2011 om 17:50

ps
beetje te snel getyped, lees er maar over heen ;)

+1 -3- x

Elena schreef op 06 Jun 2011 om 17:50

nee, roken is écht een drug, chocolade thee en koffie niet...

+0 -3- x

Benoit18 schreef op 06 Jun 2011 om 17:53

Dus, CC, voor je met je argumentatie op de proppen komt, kijk je bronnen nog eens na! ;) Jaja en zo verwijt de pot de ketel dat hij zwart ziet...

+1 -0- x

Lily schreef op 06 Jun 2011 om 17:56

Ja dus? Wat is nou het probleem, nogmaals laat mensen doen wat ze willen. Hou gewoon rekening met elkaar, zowel de niet roker als de wel roker.
Je drink zeker ook nooit alcohol dat valt namelijk onder drugs, hard drugs nog wel. Cafeïne valt ook onder de drugs. Chocola geeft je het euforische gevoel wat cocaïne ook geeft..
Maak je niet druk om wat een ander doet. Heb je er last van ZOU je altijd kunnen vragen of iemand dat niet wil doen. Gewoon even je mond open doen. Simpel.
Zoals ik er al gezegd word, roken is overal aan gepakt, laten ze nu maar een sop de ernstigere problemen gaat letten.

+1 -0- x

cc schreef op 06 Jun 2011 om 17:57

echt, dat noem ik nou zout op de slakjes...
nog een keer voor de duidelijkheid ;)
alles waar je verslaafd aan bent, werkt als een drug.. snap je? ;)

+0 -0- x

Benoit18 schreef op 06 Jun 2011 om 17:57

En trouwens gezeur? Ik uit alleen maar mijn mening op een opvallendere manier dan ieder ander. Ik probeer alleen maar doordringend te zijn voor iedere roker.

+1 -0- x

Elena schreef op 06 Jun 2011 om 17:59

werkt als een drug, maar is geen drug. mensen kunnen wel zeggen dat ze verslaafd zijn aan chocolade, maar dat is niet echt zo. ze kunnen meteen stoppen als ze willen. rokers niet. en sorry hoor, ik excuseer mij uit de grond van mijn hart dat ik probeer om andere mensen te helpen. ik beloof plechtig dat ik het nooit meer zal doen. nu goed?

+2 -0- x

cc schreef op 06 Jun 2011 om 18:02

rokers kunnen niet gelijk stoppen?
oke, dat is nieuw voor mij :P
volgens mij zijn er heel wat rokers zomaar gestopt...

+0 -2- x

Benoit18 schreef op 06 Jun 2011 om 18:04

Lily, oké akkoord. Mijn harde woorden zullen wel niet de oplossing zijn voor het al dan niet roken... (:

CC, niet akkoord. Volgens mij begin je nu echt af te wijken met nutteloze dingen... :/

+1 -2- x

Elena schreef op 06 Jun 2011 om 18:04

en trouwens, "laat mensen doen wat ze willen". wat een egoïstische bullshit. als je iemand ziet die zichzelf pijn wil doen of iemand anders, ga je toch ook (proberen) ingrijpen!?

+1 -0- x

cc schreef op 06 Jun 2011 om 18:06

lol, mijn nutteloze antwoord was op een nutteloze commentaar over dat rokers niet kunnen stoppen,, ;)
maar ik stop idd met dit nutteloze gezever

+0 -3- x

Benoit18 schreef op 06 Jun 2011 om 18:09

Een poging om die nutteloze posten weg te dekken? (: Fail

+0 -3- x

Elena schreef op 06 Jun 2011 om 18:09

heb ik gezegd dat ze niet kunnen stoppen? om precies te zijn zei ik dat ze niet METEEN kunnen stoppen. beter gezegd dan gedaan he? of wil je soms ons levend bewijs zijn? ik dacht het ook niet

+0 -1- x

Lily schreef op 06 Jun 2011 om 18:10

Inderdaad je zult die gene proberen te helpen, lukt dat niet, dan heb je gedaan wat je kon. Rokers weten dat wat ze doen, slecht is, ze doen het bewust klaar. Dus laat ze lekker.

En iemand die zich pijn doet, heeft een ander probleem dan een verslaving maar oke. Dus hou die egoïstische bullshit maar lekker bij je. De vermoorde onschuld uithangen :)

Je artikel kwam niet over als helpen, maar als met de vinger wijzen en veroordelen, maar dat is ook eerder gezegd. Voor mij is deze discussie in ieder geval gesloten. Alles is al gezegd.
Ohw en lol met chocola stop je echt niet zomaar.

+1 -0- x

Lily schreef op 06 Jun 2011 om 18:11

Benoit, sorry voor mijn nutteloze opmerking maar je bent triest bezig. Oops ik bedoel nutteloos.

+0 -2- x

Benoit18 schreef op 06 Jun 2011 om 18:12

Als deze discussie voor je al 5 posts geleden gesloten is waarom reageer je dan alsnog? Misschien moet je de daad bij het woord voegen?

+1 -2- x

Elena schreef op 06 Jun 2011 om 18:12

als je dit niet ziet als mensen helpen, heb je er duidelijk geen kaas van gegeten. voor de niet rokers steek ik er wat humor in en voor de rokers wat spot, want een zachte aanpak gaat echt niet helpen, als dat is wat je denkt. maar ik ben nu weer de slechterik, of de "vermoorde onschuld" omdat ik mensen, ja met een slag in hun gezicht, probeer wakker te maken.

+1 -0- x

Lily schreef op 06 Jun 2011 om 18:13

ik zal even een zakdoek erbij pakken...

+0 -2- x

Benoit18 schreef op 06 Jun 2011 om 18:14

Weet je ik stel voor dat je een fons 'HELP DE ROKERS!' opricht en daar het boegbeeld van wordt. Dan heb je daar je handen bij vol en hoef je hier je mond niet meer open te trekken.

+0 -3- x

Elena schreef op 06 Jun 2011 om 18:19

ja doe dat maar. kan je ook gebruiken om in te hoesten

+1 -0- x

Lily schreef op 06 Jun 2011 om 18:21

Lieve meid, is dat beter? vermoorde onschuld was omdat het in ene keer gebelgd er aan toe ging, als sorry dat ik dit heb gedaan etc etc etc. Mensen ZIJN wakker. Niks van wat gezegd of gedaan word zal helpen. En daarom: Al Het Bovenstaande. Wij mensen maken keuzes omdat we dat willen, en daarmee is het klaar.

+1 -0- x

Lily schreef op 06 Jun 2011 om 18:23

Ik rook niet maar dat wist je al

+0 -2- x

Benoit18 schreef op 06 Jun 2011 om 18:25

Verklaar gebelgd?

+0 -2- x

Elena schreef op 06 Jun 2011 om 18:26

ja ik begrijp het ook niet zo goed...

+2 -0- x

cc schreef op 06 Jun 2011 om 18:28

zitte jullie met zn 2e naast elkaar ofzo? triest loll
sorry kan het ff niet laten...
maar dan over nutteloos opmerkingingen gesproken..
doen jullie met zijn 2e er een wedstrijdje van maken?
heb ik goed nieuws, beide gewonnen

+0 -3- x

Benoit18 schreef op 06 Jun 2011 om 18:29

"maar ik stop idd met dit nutteloze gezever"
Hou dat dan ook zo en lees dan ook niet meer mee. Want dat vind ik nog zieliger dan al je reacties bij elkaar...

+0 -2- x

Benoit18 schreef op 06 Jun 2011 om 18:30

Btw als wij met z'n 2 naast elkaar zitten, zitten jullie dan allemaal samen in een rookvereniging of wat? (En ja we weten al dat je niet rookt, Lily.) Dus die post van je slaat weer eens op NIKS.

+0 -2- x

Elena schreef op 06 Jun 2011 om 18:31

we verdedigen gewoon onze mening, net zoals jij doet. is dat ook al nutteloos? je hoeft ons heus niet te beledigen hoor...

+0 -2- x

Benoit18 schreef op 06 Jun 2011 om 18:32

En kom nu niet af dat wij jullie beledigen. Wat wij hier zeggen is gewoon feit. En als je daar niet tegen kan gooi die sigaretten dan weg dan hoef je je ook niet aangesproken te voelen...

+2 -0- x

cc schreef op 06 Jun 2011 om 18:32

oke, nu moet ik huilen, nu ga je gemeen doen :(
nah, heb me bedacht, vind jullie commentaar wel grappig zo met zn 2tjes
maar ik raakte net een puntje geloof ik?, je reageerd zo anders llol
maar als je er op staat, mag jij wel de winaar zijn, neem er een chocolaatje bij ;)

+2 -0- x

Lily schreef op 06 Jun 2011 om 18:33

Oh nu vertel je alweer wat mensen doen, er zit een verschil tussen een discussie en een antwoord, ik adviseer al weer www.google.com aan jouw. Gebelgd werd trouwens in de zelfde zin uitgelegd dus nog een keer lezen zou kunnen helpen.
Jouw antwoorden werden inderdaad nutteloos, ze waren geen reactie op het antwoord.
Zoals het nu WORD het BOEGBEELD.
Zal ik doen dan kom ik jou tegen bij de tegenpartij oke?

+0 -2- x

Elena schreef op 06 Jun 2011 om 18:35

was jij het niet, cc, die niet van de chocolade afraakte? en ja hoor, uitlachen, een zeer goede verdediging. totaal niet doorzichtig. doe zo voort

+2 -0- x

cc schreef op 06 Jun 2011 om 18:36

nee was ik niet, ik lus niet eens chocolade lol
lees eens goed;) scheelt een hoop gezever

+0 -0- x

Elena schreef op 06 Jun 2011 om 18:37

ja... WIJ zeveren. nog steeds een goed standpunt. zeker als JIJ het zegt

+2 -0- x

cc schreef op 06 Jun 2011 om 18:37

Dank je wel

+2 -0- x

Lily schreef op 06 Jun 2011 om 18:38

Lees nu alles wat hier boven staat nog eens een keer door en kijk dan wat je door elkaar haalt.
Ja applaus je hebt een goede daad verricht met je artikel, goed gedaan goed geschreven alleen met niet al te veel feiten. We hebben beide gelijk oke vrede? Neeeee want jullie komen niks niet te gemoed. Veel plezier met je bord voor je hoofd.
Pas maar op dat het niet zo ver komt dat je straks nog vind dat de dood straf weer ingevoerd moet worden op rokers.

+3 -0- x

Lily schreef op 06 Jun 2011 om 18:38

U voor jou

+0 -4- x

Benoit18 schreef op 06 Jun 2011 om 18:38

Ik vroeg de betekenis er van en geen preek, oké?
En CC ik stel voor dat je op die vermufte kat van je gaat zitten en er me weg rijdt (: Zoals je al een hele tijd geleden ging doen. Je ging weg? Ga dan weg en begin je niet zo wispelturig te gedragen. En wth winnen? Ik discussieer hier over het al dan niet goed zijn van roken ik probeer hier geen prijzen binnen te halen? Maar ja als jij zo lichtgeraakt bent en het niet kunt laten (karakterloos, aangezien je niet kunt stoppen met roken... :S) om te antwoorden dan is dat jouw zaak. Maar ga dan met die zaak ergens anders heen dan dit artikel.

+0 -1- x

Elena schreef op 06 Jun 2011 om 18:40

en heel goede volgorde: eerst vrede en daarna een tirade dat wij de beulen zijn. echt een vredesonderhandelaar

+0 -3- x

Benoit18 schreef op 06 Jun 2011 om 18:41

Weet je doe nog iets nuttigs met je leven dan hier op te reageren, nu je longen het nog aankunnen... En ja Lily, we weten dat je niet rookt --' Dat is nu wel duidelijk. Wat ik vreemd vind? Misschien zit er hier wel een rokertje tussen die het niet durft toe te geven? Aangezien je zo voor bent, maar het zelf niet aanraakt? Wij gaan gewoon verder in het verdedigen van ons standpunt maar jullie proberen ons behoorlijk te ergeren...

+0 -0- x

Elena schreef op 06 Jun 2011 om 18:42

en trouwens, "te weinig feiten". de helft van alle artikels hier zijn zonder feiten, ik zou zelf durven zeggen minder dan hier. niet allemaal natuurlijk maar er zijn ook standpunten, maar deze hier mag niet vermeld worden omdat hij bepaalde mensen op de tenen trapt.

+0 -0- x

Lily schreef op 06 Jun 2011 om 18:44

Weetje pak die zweep maar lekker en gebruik hem in de slaap kamer zo fijn als jij wilt zeggen wat anderen moeten doen..
Ik had de witte vlag opgerookt, wil je ook een trekje?:)

Haha en nu rook ik stiekem het word steeds beter. Ik ben er voor dat mensen zelf hun keuzes mogen maken, tussen willen of moeten stoppen en zo simpel is dat. Maar jij staat liever met de zweep klaar.

+0 -0- x

Elena schreef op 06 Jun 2011 om 18:45

"de zweep" wat een vergelijking voor iemand die liever iemand anders ziet gemarteld worden

+2 -0- x

cc schreef op 06 Jun 2011 om 18:45

Oke, even de feitjes op een rijtje
Ik scheld niet, dus wees zelf niet zo "karakterloos" om datte gaan doen, gevoelig snaartje geraakt?
ten 2de, ik had gezegd dat ik weer teug was, om op jullie gezeur een antwoord terug te geven
ten 3de, je meent (en je denkt)het ook nog dat je een discussie aan het voeren was?
ten 4de, ik heb helemaal geen behoefte om te stoppen met roken, en dan aan jou de eer om het te noemen zoals jij dar wilt
en of ik kan stoppen, geen flauw idee, nog nooit geprobeerd.

+0 -0- x

Benoit18 schreef op 06 Jun 2011 om 18:46

Ik stel voor dat jij jouw zweep bewaart voor andere activiteiten.

+0 -0- x

Lily schreef op 06 Jun 2011 om 18:46

Zelf kastijding is al eeuwen oud ;)

+0 -0- x

Lily schreef op 06 Jun 2011 om 18:46

Maar dat zei ik juist tegen jou, begreep je dat nou niet.. oi...

+0 -0- x

Benoit18 schreef op 06 Jun 2011 om 18:48

Owww, wie heeft hier bij wie een gevoelige snaar geraakt? ;)

+4 -0- x

Merel schreef op 06 Jun 2011 om 18:55

Nou dit lijkt meer op een discussie, dan op reacties. Toch geef ik mijn reactie: Ik rook en in mijn eigen huis kan iedereen dat maar accepteren. Zo niet, jammer dan, dan blijven ze dr maar. Roken is niet gezond, net als alcohol drinken, teveel ongezonde vetten nuttigen, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Maar je kunt ook van gezonde dingen doodgaan,die bijvoorbeeld besmet zijn geraakt met een bacterie door derden. Het pleit om anderen tot stoppen te bewegen is ook helemaal niet erg, alleen moet je mensen je wil niet opleggen. Misschien vind ik dingen van een ander vervelend, dan kan ik toch niet altijd eisen van een ander er mee te stoppen? Meeroken hoeft niet, jij bent niet verplicht bij rokers te blijven staan.

+0 -3- x

Elena schreef op 06 Jun 2011 om 18:57

ok dat accepteer ik. maar ja, omdat half xead rookt raak ik ook nergens met mijn artikel! dat is ook niet leuk hoor. terwijl ik het best wel goed vind...

+0 -1- x

Benoit18 schreef op 06 Jun 2011 om 18:59

Vind je dan echter niet dat rokers uit beleefdheid en respect voor de medemens even weg moeten stappen om hun rookbehoefte uit te oefenen? Ik vind het toch het meest logische klinken.

+0 -3- x

Elena schreef op 06 Jun 2011 om 19:04

en iedereen die nu pas het artikel bekijkt, kun je even wegstappen van de controversiële mening? heeft iemand de humor gemerkt? of de redelijk goede schrijfstijl!? hallo!

+0 -2- x

Elena schreef op 06 Jun 2011 om 19:05

ik raak hier precies alleen maar in de problemen, da was wel de bedoeling niet hoor... maarja

+3 -1- x

cc schreef op 06 Jun 2011 om 19:06

Elena, (dus niet Benoit)
Ik had heel in het begin al gezegd dat ik begrip had voor je artikel
maar dat het allemaal wat minder dramatisch had gekund, en wat minder met een belerend vingertje
Thats all
En de rokers helpen is denk ik niet nodig,
denk je nou echt dat de rokers al die argumenten niet weten? dat we iemand nodig hebben die ons daar op wijst? dacht het niet.
en laten we het hier bij laten.

+0 -3- x

Benoit18 schreef op 06 Jun 2011 om 19:10

Kick jij op ruziemaken? Want ik vind jouw reacties behorend uit de tent lokkend..

+0 -0- x

Jack-Hage-Sr schreef op 06 Jun 2011 om 19:12

Jeetje mina, wat een discussies hier, zand erover!

+0 -0- x

Benoit18 schreef op 06 Jun 2011 om 19:14

Voor mijn part, best! Dat dacht ik namelijk ook, tot dat detail zonodig toegevoegd moest worden.. (:

+0 -0- x

Elena schreef op 06 Jun 2011 om 19:20

dus, cc, rokers weten al die argumenten al? en waarom gaan ze dan door?

+2 -0- x

cc schreef op 06 Jun 2011 om 19:25

Elena, ik wil best een gewone discussie met je aangaan, geen problemen mee.
maar rokers roken, en dan als voorbeeld: waarom blijft een alcoholist drinken, waarom blijven dikke mensen doorsnoepen, waarom gaan we niet allemaal sporten als we weten dat het zo gezond is, waarom eten we niet allemaal vers en gezond?
er is geen waarom op al die vragenn denk ik zo
Doe jij iets wat ongezond is? uberhaupt wat..

+0 -0- x

Elena schreef op 06 Jun 2011 om 19:28

ja, ik snoep wel eens. Maar roken is best ernstiger en ik doe ook niemand meesnoepen ofzo

+0 -1- x

Benoit18 schreef op 06 Jun 2011 om 19:31

En wat ik ook wel eens wil weten, heb jij, cc, ooit al eens gedacht aan stoppen? Zo ja hoe?

+4 -0- x

Merel schreef op 06 Jun 2011 om 19:39

Nu zie je maar eens, wij rokers worden zo vaak als criminelen behandeld, nu zijn de rokers in de meerderheid. Voelt niet fijn he, wanneer je zo wordt behandelt? Zo voelen wij ons ook als we in de minderheid zijn. Altijd jezelf moeten verdedigen. We weten het, het is niet gezond, maar ik weet ook dat een alcoholist in de auto kan stappen en een onschuldig iemand kan doodrijden met een dronken kop. Daar hoor je niemand over, roken in cafe's niet meer doen, maar drinken....ga gerust je gang!

+3 -0- x

cc schreef op 06 Jun 2011 om 19:41

gaat het niet over geven en nemen, wij vragen vaaak zat:, als je er last van hebt, rook ik niet,,,, niet rokers kunnen ook een stapje terug doen?

+0 -2- x

Elena schreef op 06 Jun 2011 om 19:43

ik vind het eerlijk gezegd maar eerlijk dat de rokers een stapje terug doen, in plaats van de niet rokers...

+0 -3- x

Benoit18 schreef op 06 Jun 2011 om 19:44

Wil je geen irriterende discussies meer oprakelen aub? Ik versta wel je standpunt, maar je kan roken gewoon niet goedpraten. Het is toch niet dat het ene meer afgestraft moet worden dan het andere? En er is toch nog steeds een verschil tussen roken en iemand doodrijden..

+1 -0- x

cc schreef op 06 Jun 2011 om 19:45

hebben de rokers niet al heel veel stappen terug gedaan?

+0 -0- x

Elena schreef op 06 Jun 2011 om 19:46

maar ja, zij kiezen er dan ook voor. de niet-rokers moeten niet verantwoordelijk zijn voor iemand anders zijn beslissingen.

+0 -0- x

cc schreef op 06 Jun 2011 om 19:46

en dat bedoel ik dus met geven en nemen

+0 -0- x

Benoit18 schreef op 06 Jun 2011 om 19:47

Idd

+0 -2- x

Benoit18 schreef op 06 Jun 2011 om 19:48

CC, ik zie het verband niet? Kun je dat aub nader verklaren..

+2 -0- x

cc schreef op 06 Jun 2011 om 19:49

ik heb het tegen elena

+0 -1- x

Elena schreef op 06 Jun 2011 om 19:50

Ik zie het ook niet eerlijk gezegd... wie geeft en wie neemt?

+0 -1- x

Benoit18 schreef op 06 Jun 2011 om 19:50

Ik probeer vriendelijk zijn en het weer netjes te houden maar blijkbaar kan dat van jou kant niet. Spijtig.

+0 -1- x

Elena schreef op 06 Jun 2011 om 19:51

ja, je kan best gewoon antwoorden op de vraag...

+0 -0- x

cc schreef op 06 Jun 2011 om 19:52

oke, ben er klaar mee, als je geven en nemen niet eens snapt....

+0 -0- x

Elena schreef op 06 Jun 2011 om 20:04

of niet...

+0 -0- x

Benoit18 schreef op 08 Jun 2011 om 17:54

(:

+0 -0- x

robxead schreef op 11 Jun 2011 om 15:13

Geweldig artikel het roept veel reacties op!

+0 -0- x

Ben schreef op 18 Jun 2011 om 11:58

Ach wat een goede en ssssslechte reacties. Wat denken jullie eigenlijk van softdrugs en nog erger harddrus. Als ik ergens een sigaret rook kan ik wel over mijn nek gaan als er iemand een joint rookt. Dat is pas ongezond en een vieze rook.
En waarom staat op die drugs geen waarschuwingen zoals op sigaretten? Waarom diezelfde waarschuwingen niet op drank. En ook op gokverslaafden etc.
Wees niet zo betuttelend en zeker geen bedweter. Wat ik hufters vind zijn niet de rokers etc. maar als op datzelfde terras een hufter mobiel belt en wel zo hard dat het storend wordt. Een goed weekeinde allemaal.

+0 -0- x

savariba schreef op 05 Aug 2011 om 15:01

pfffff

+0 -0- x

nienn026 schreef op 21 Aug 2011 om 20:28

ik rook nu bijna 4 jaar, en ik heb nog geen vreschil gemerkt met mijn gezondheid, ik denk bij me zelf ik ga toch wel een keer dood, of dat nou door het roken komt, of door andere dingen boeien me niet.
dood ga ik toch wel.
en wat je hier heb geplaatst geeft mij geen reden om te stoppen.

+0 -0- x

DRIMPELS schreef op 20 Nov 2011 om 13:49

Ik ben een ex roker na 50 jaar roken vertelde de cardioloog dat het beter was om te stoppen nou dat doe je dan wel.
Rokers opzich zijn de beste mensen die ok ken altijd lachen en de beste verhalen het zijn geen azijnpissers die ik echter wel eens tref tussen de antierokermafia en dat vind ik jammer.
Iemand bij mij in de buurt die de barbecu heeft aangestoken en daar een beetje een crematiefabriek na doet geeft mij meer een slechte lucht rond het huis dan iemand die rookt.
De mensen die hun peuk niet uitmaken maar zo weggooien en die dingen dus laten roken zijn de grote kneuzen onder de rokers en die moeten op hun foutief gedrag worden gewezen.
De andere rokers zeg als je naar buiten gaat en er staat een wildvreemde figuur mee te snuiven dan kon ik dat wel eens zijn heerlijk.
een duim voor het verhaal.
g.storm.

+0 -0- x

Typisch_Ik schreef op 02 Dec 2011 om 23:13

Wauw, dát is nog eens een discussie hier! Heerlijk! En om het kamp niet-rokers wat te versterken: ik sta volledig achter de strekking van dit artikel! (Oei, oei, oei, dit gezegd hebbende wakker ik de discussie waarschijnlijk weer helemaal aan...)

Als je wil roken moet je dat natuurlijk helemaal zelf weten, maar bij voorkeur niet in openbare gelegenheden waar anderen daar last van hebben. Maak desnoods meer aparte ruimtes voor rokers en niet-rokers, dan hoeft niemand meer te klagen. Overigens vind ik wel dat je het moet respecteren dat er bij een ander in huis misschien wél gerookt wordt, en dat het maar asociaal is om de rokers hun eigen huis uit te gooien op het moment dat jij daar als niet-roker toevallig op bezoek bent. Je kiest er dan immers zelf voor om daar op bezoek te gaan.

Wat betreft drugs- en alcohol-misdrijven: daar heb ik al evenmin een goed woord voor over. Allemaal keihard afstraffen en WEG met dat idiote gedoogbeleid!

+0 -0- x

Etcet schreef op 08 Dec 2011 om 21:54

Kijk, dat niet-rokers een mening hebben over de stank, ongezondheid,... van sigaretten, kan ik nog begrijpen.

Wat ik echter gek vind, is dat een niet-roker zal vertellen hoe simpel het is te stoppen met roken. Wat een roker wel en niet proeft,...

Ik ben trouwens ex-roker, al drie jaar, en alhoewel ik wel meer proef en ruik nu ik gestopt ben, is dat ook niet zo spectaculair, hoor.

Kijk, je mening in verband met die foto's en dergelijke meer op de pakjes, daar ben ik het mee eens: het helpt niet. Hoe vaak je ook zegt dat roken dodelijk is, het zal mensen niet aanzetten om niet meer te beginnen met roken, laat staan stoppen. Er zijn nog steeds zo veel jongeren die beginnen, desondanks weet zelfs een peuter al hoe ongezond het is.

Voor ik begon te roken, geloof me of niet, was ik volledig anti-roker (beide ouders roken en ja, eigenlijk is roken in de buurt van een kind kindermishandeling EN IK HEB ZELF GEROOKT).

Al die redenen om te stoppen die je opsomt: Elke roker kent ze. Laat de ex-rokers maar praten als het over stoppen met roken gaat, als je zelf nooit verslaafd bent geweest, wéét je niet wat het is en is het heel vernederend om nog eens te moeten horen dat iemand zijn vader wel "van de ene op de andere dag" is gestopt. Uiteindelijk zal iedereen die gestopt is, dat zeggen. Wat er aan vooraf ging en hoe moeilijk het na die ene dag ging, wordt er niet bij verteld.

Maar geloof me vrij: IK ben door een hel gegaan na het stoppen met roken. En da's mijn reden om niet meer te beginnen.

+0 -0- x

mippel schreef op 23 Dec 2011 om 12:01

Het enige voordeel in mijn beleving is, dat je na een avondje stappen niet zeven uur in de wind naar de rook stinkt. We zijn de voorbije maanden een aantal keren in Frankrijk geweest daar zitten jeugd en ouderen gezellig buiten de kroeg hun sigaretje te roken. Was niets voor mij, zeker niet met dit weer. Echter wat boeit mij dat. Is een keuze die zij maken. Mijn opa is 94 jaar geworden, hard gewerkt, spek met eieren gegeten, gerookt als een ketter, kort samengevat alles gedaan wat zogezegd slecht is voor de gezondheid, ik wil maar zeggen.
Sterker nog voor mijn part gaan ze naakt op het marktplein zitten met een sigaret in de mond en een veer in de kont, als hun daar zin in hebben het zij zo, mijn zegen hebben ze.

+0 -0- x

Berto-vd-Bij schreef op 31 Dec 2011 om 09:20

Ook ik vind roken vies maar als ze roken moeten ze dat zelf weten. Alleen dan niet piepen als je bij mij buiten moet roken. En ze moeten het ook zelf weten als ze eerder doodgaan, want het is wel degelijk bewezen dat het zeer slecht voor de gezondheid is in tegenstelling tot de beweringen van de verstokte roker. Ik heb alleen liever dat ze de alcomobilisten en drugsgebruikers aanpakken in het verkeer. Daar heb je anderen ook mee als ze weer eens een dodelijk ongeluk veroorzaken. De veroorzaker komt er vaak lichtgewond vanaf terwijl de onschuldigen het hiernamaals mogen bewonderen. Zeer goed artikel.

+0 -0- x

doortje schreef op 23 Jan 2012 om 19:32

Ik scroll me helemaal gek om hier in een reageerhokje te komen... ben ik er eindelijk, wil ik er iets inschrijven... wil ik toch nog weer even in het artikel kijken. Enfin, na een half uurtje heen en weer gescrold te zijn ben ik eindelijk weer in mijn hokje beland...hijg...
MAAR GOED DAT IK NIET ROOK!
Jawel, ik heb 30 jaar gerookt, tot ik in 2007 stopte. In april 2010 liep ik de marathon in Rotterdam, ik had opeens een longinhoud waar je je fiets tegenaan kan zetten! (echt waar, kijk maar naar mijn verhaal waar ik een medaille voor heb gekregen) Maar goed.. wat een gedoe onder dit artikel!

Je hebt het goed geschreven meis, je hebt een behoorlijke snaar geraakt.
Misschien volgende keer nog wat extra plaatjes erbij... wellicht dat er dan eindelijk iemand reageert? :-))

Duim!

+0 -0- x

Elena schreef op 23 Jan 2012 om 19:36

@doortje, bedankt! dat is het mooiste compliment dat ik op dit artikel al gehad heb, en zoals je ziet is dat heel wat :p

+0 -0- x

doortje schreef op 23 Jan 2012 om 20:23

ik ben bijna in staat om er nog een artikel overheen te schrijven. Een artikel over een artikel zeg maar.
Ik doe het maar niet... Ik hoop dat je erom hebt kunnen lachen!
Jij staat aan de goede kant... de rokers zien het een beetje vaag... door die rook denk ik ... hahaha
NEE ik meng mij niet in deze discussie hahaha

+0 -0- x

Rox88 schreef op 27 Jan 2012 om 20:01

Niet alleen mensen die roken zijn de dupe van de ziektes, mijn opa heeft nog nooit gerookt en ook overleden aan longkanker.. maar ja anyway.. life kills too.. Het is een goed artikel, maar rokers blijven toch wel bestaan, evenals mensen die bruin geblakerd vlees eten waar je kanker van krijgt of fast-food restaurants waar je kanker van krijgt. En laten we eerlijk zijn, voor de economie is het goed. Want wat zou er wel niet gebeuren als alle mensen ineens zouden stoppen en al die accijns weg vallen, ik geloof 3 euro per pakje ofzo..

+0 -0- x

celticjan schreef op 30 Jan 2012 om 16:00

Kijk iedereen weet dat roken slecht is voor de gezondheid! Die foto's zijn er enkel maar omdat je nadien niet moet zeggen dat je het niet wist. maar de beslissing om te roken is de vrije keuze van iedereen.net zoals alcohol. Alleen staat er op de flesjes breezers voor de jeugd nog geen foto's aangetaste hersenen of " Overmatig gebruik kan je leven en dat van anderen hypotykeren.

+0 -0- x

Berto-vd-Bij schreef op 30 Jan 2012 om 16:57

Wat mij betreft kunnen ze nooit genoeg doen om het roken nog verder te ontmoedigen. Net als bij drugs en alcoholverslaafden. Dikke duim.

+0 -0- x

lebenna7 schreef op 04 Feb 2012 om 11:12

woeps sorryyy

+0 -0- x

francisco023 schreef op 25 Feb 2012 om 17:44

dood ga je tog wel,met of zonder peuk

+0 -0- x

janneke1969 schreef op 05 May 2012 om 10:35

dat is nog eens een scherpe opmerking :P

Reageren?

Registreer of log in om te reageren op een artikel.
Dit artikel bevat:
Toelichting: