Bedelen.. Waarom bedelt een mens.. Waar is de wanhoop de hoek om komen kijken dat een persoon gedwongen is tot bedelen.

Oplichting, bedelen, (wan)hoop, medelijden

Wanhoop

Waarom bedelt een mens..
Waar is de wanhoop de hoek om komen kijken dat een persoon gedwongen is tot bedelen.
Dat er geen hulp meer gegeven word en dat iemand op straat leeft.
Dan heb ik het nog niet eens over het punt dat het in Europa nog niet de normaalste zaak van de wereld is om bedelaars overal te zien.
Vooral in Nederland zijn we hier niet aan gewend.



Maar in hoeveel landen is het normaal om op straat te leven, nauwelijks iets te bezitten en rond te moeten komen van wat je vind, krijgt of steelt.
Er zijn ook mensen die de keus zelf maken, om op straat te gaan leven.
Die geen zin hebben om zich aan regels te houden, of iets met hun leven te doen.
Mensen die geen deel van de maatschappij willen of kunnen uitmaken.
Dan is er nog een groep mensen die het niet makkelijk zal hebben maar die met de familie de straat op gaat om mensen om geld te vragen.
Hoe weet je dat iemand die op straat zit de waarheid spreekt..?
Wanneer twijfel je of je word beet genomen waar je zelf bij staat?
Dat een persoon misschien nog meer geld bij elkaar heeft dan jij.
In Nederland kon ik het mij aardig voorstellen wanneer ik iemand wel wat wilde geven en wanneer niet.
Nu in Frankrijk zie ik op elke straat hoek wel een bedelaar, een dronkenlap of iemand die niet goed in zijn hoofd is.

Medelijden
Vooral op marktdagen ( donderdag, vrijdag en zondag) zijn er de zelfde gezichten te vinden op weg naar de markt.
Er zit altijd een verwaarloosde dronken man op het bankje bij de telefooncel.
Een hele oude gerimpelde Indonesische vrouw op de stoep, haar geef ik meestal brood of fruit op de terug weg.
Maar zo zit er ook een Sloveense vrouw onder de pinautomaat, wat natuurlijk erg slim is maar ook een beetje te doordacht. Haar zoontje van een jaar of 10 zit drie meter verder om de hoek bij de andere pinautomaat.
Zo rijzen er een aantal vragen bij mij op:
Zit ze bij de pin automaat om mensen schuldig te laten voelen?
Is het niet juist normaal dat ze daar gaat zitten want als je wanhopig bent, doe je alles?
Is ze illegaal?
Waar haal je de kracht of onbeschaamdheid vandaan om met je kinderen op straat te bedelen?
Is het echt of is het oplichterij..?

Word ze sociaal gedwongen omdat er geen organisatie is die haar kan helpen?

Misschien word ze wel door haar man of familie gedwongen op die manier geld binnen te brengen.
Zo zit er ook wel eens een vrouw met wel vier kinderen.
Ik kan dat nauwelijks aan zien en zulke dingen blijven in mijn hoofd rond spoken.
Is dat nou net wat de bedoeling is?
In welke situatie zitten deze mensen dat ze geen kant op kunnen.
Of gaan ze s`avonds lachend naar huis?

Zo lopen er in het centrum van Parijs op alle toeristische trekpleisters, een hoop mensen rond die vooral toeristen om geld vragen.

Grote groepen oplichters, maar ook een groot aantal mensen die echt hulp nodig hebben maar weg vallen tussen alle opdringerige mensen die geld uit andermans zak kloppen.
Naar het kerkhof gaan en daar bloemen en planten weg halen om die vervolgens op straat te verkopen. Mensen die op straat lopen met een foto van een ziek familie lid in het ziekenhuis en met een verhaal jou proberen te overtuigen dat je geld moet geven omdat er geen medicijnen zijn.

Oplichting

Bij het Louvre loopt een groep Roemeense jongeren rond.
Ze komen op je afgelopen zonder iets te zeggen, doen in eerste instantie alsof ze niet kunnen spreken en duwen je een papier onder je ogen waarop staat dat ze gehandicapten kinderen die niet kunnen spreken steunen met een financiële bijdrage, ze zamelen dus geld in.
Als je al liever niet benaderd word en weg wilt lopen, zullen ze over gaan tot spreken en je proberen te overreden.
Deze groep mensen verdiend absoluut geen respect of medelijden, het Louvre en de omgeving er om heen, is mijn favoriete plek ik ben er vaak te vinden en ben al verschillende keren in aanraking geweest met deze groep.

Op een keer ging ik richting metro toen een grietje me aansprak in het Frans, ik gaf aan geen Frans te spreken en wilde doorlopen, hierop ging ze door in het Engels en duwde mij voor de derde keer het papier in mijn gezicht, ook nu gaf ik netjes aan liever door te lopen.
Ze werd woedend en riep mij toe dit te lezen en geld te geven, dat ging bij mij tegen het verkeerde been, ik zei geen interesse te hebben en wilde weer weg lopen.
Toen riep ze me in haar moedertong iets toe wat ongetwijfeld onaardig bedoeld was.
Gelukkig heb ook ik een moedertong die zij niet begreep dus ik draaide me naar haar om en zei dat ze even lekker haar mond dicht moest houden en wel snel.
Ze keek me verbouwereerd aan en ik liep weg.

Een andere keer zag ik toevallig dat een vriendelijke Chinese heer een jongen geld wilde geven uit zijn portemonnee, dit was blijkbaar niet genoeg want de jongen deed een greep naar de portemonnee om er weer uit te halen terwijl hij tegen de man bleef praten en vragen om geld. Tegelijk liet hij het losgeld wat de Chinees hem had gegeven gewoon uit zijn handen vallen op de grond.

Zonder ook maar te kijken hoeveel het was.
De man was nog eerder stom verbaasd dan kwaad en gaf aan niet meer te willen geven.
De jongen bleef hem achterna rennen en om geld vragen.
Op zo een onbeschofte manier dat ik het schandalig vind.
Als je het al zo nodig hebt, neem je ook genoegen met die paar euro die je krijgt en ik vind het ronduit smerig om zo met mensen om te gaan, zo ondankbaar en achterbaks op iemands geweten proberen in te spelen.
Dat mensen dingen doen om aan geld te komen is te begrijpen, dat mensen hier ver in gaan zonder schaamte of trots, daar dwingt de situatie zich naar.
Maar om klakkeloos los geld weg te gooien en om meer geld te vragen verdiend een flinke schop onder hun kont.
Als je na gaat dat dit wel oplichting moet zijn en het Louvre een gigantische drukke plek is, ze dus zoveel geld binnen halen per dag dat een beetje geld niet gewaardeerd word is het triest.
Want door dat soort mensen zullen andere mensen niet geholpen worden.
Hoe wanhopig of brutaal moet je wezen om op klaar lichte dag, met allemaal mensen om je heen, een bassin in te lopen om de munten er uit gaan halen die mensen er in gooien?
Waarom doe je dat?
Omdat niemand je tegenhoudt?
Omdat je het ongelofelijk hard nodig hebt?
Je schaamteloos pakt wat je pakken kunt?

Er zijn veel mensen die hulp nodig hebben, veel mensen die geen hulp verdienen.

Hoop

Zo zit er bij de supermarkt soms een Arabische man met een zoon die vak over zijn schoot hangt. Ik krijg bij hem het gevoel dat het oprecht is, maar geef nog steeds geen geld. Soms koop ik dan een fles water, een brood en een pak koeken zodat hij van alles wat heeft en doe die apart in een tasje.
Zo loopt er op de markt een Arabische vrouw gehuld in sluiers rond, alleen een deel van haar gezicht is te zien, haar zwart omlijnde ogen en haar gouden tanden, in het Arabisch vraagt ze iedereen om geld, ik weet niet wat ik daar van moet denken.
Voor zoveel mensen is het mogelijk dat ze droomde van een beter leven in een ander land, voor hun zelf en voor hun familie. Door wat voor een reden dan ook, dat de situatie uitzichtloos is geworden, het kan allemaal.
Het kleine meisje met haar vieze bruine haren, haar smalle gezichtje en grote grijze ogen zal ik nooit meer vergeten, ik sprak toen werkelijk nog geen woord Frans, zij ook niet denk ik daar niet van.
Misschien een jaar of 7 en uit bedelen gestuurd.. Helemaal alleen op straat om vermoedelijk s`avonds te worden op gehaald om de volgende dag weer te moeten gaan bedelen.
Het arme kind brak mijn hart.
Ik probeer mij niet schuldig te voelen omdat ik niet elke bedelaar op elke hoek iets kan of wil geven. Maar toch blijven ze in mijn hoofd zitten.
Elk verhaal kan waar zijn, elke situatie echt.. Elk verhaal kan nep zijn en elke situatie onecht..

 

Lily

36
Word fan
Delen
Ongewenst

Laat een reactie achter

+1 -0- x

Remrov schreef op 12 Jul 2011 om 08:47

Goed geschreven!
en goed onderwerp ook!
IK weet zelf ook vak niet of ik nu wel iets moet geven of niet. Ook hier zelfs zie je best veel daklozen lopen die constant bedelen om geld. En soms zie je dat iemand ze wat geeft en dan lopen ze de winkel in om bier te kopen. Ik heb ook eens gezien dat iemand een dakloze een broodje gaf toen hij bedelde, maar toen gooide hij het gewoon in de vuilnisbak. Als je dat ziet dan geef je ook niets meer.

+2 -0- x

Mereltje schreef op 12 Jul 2011 om 09:08

De mensen die het het hardste nodig hebben vragen er meestal niet om. Goed artikel Lily

+1 -0- x

verbijsterend62 schreef op 12 Jul 2011 om 09:23

Goed geschreven, denk ook dat iedereen twijfelt over bedelaars en dezelfde vragen stelt als jij, goed artikel!

+1 -0- x

Kirsti schreef op 12 Jul 2011 om 09:25

Een heel mooi verhaal, indrukwekkend geschreven, met al die praktijvoorbeelden.
De goede moeten weer lijden door toedoen van de slechte.....op zoveel vlakken kom je dit tegen.

+1 -0- x

Tascha schreef op 12 Jul 2011 om 09:46

Heel goed onderwerp, erg goed omschreven en zo waar!

+0 -0- x

cc schreef op 12 Jul 2011 om 11:34

Mooi Lily en mooie foto`s
en kan me goed voorstellen dat het blijft malen in je hoofd, zeker als je het een paar keer in de week tegen komt
maar idd, geef geen geld, geef eten /drinken

+1 -0- x

Ben schreef op 12 Jul 2011 om 11:57

Maak geen oogcontact. Een duim omhoog.

+0 -0- x

Lily schreef op 12 Jul 2011 om 12:31

Bij die pin automaar waar die vrouw onder zit pin ik sowieso niet meer, gewoon omdat ik dan niet weg kan lopen zonder iets te geve.
Oog contact maak ik alleen niet met de gene waar ik van denk dat ze de boel oplichten verder geef ik meestal wel een, tja glimlach of een opkrikkende blik, als je ze niet erkend daar te zitten ben je weer zo van, jij bent te min of zo..
Bedankt voor alle reacties. Ik wil ook al een tijdje de straat op gaan om foto's te maken van dakloze mensen en kijken wat voor een verhaal ik los krijg, in hoe verre het betrouwbaar over komt.

+0 -0- x

Lily schreef op 12 Jul 2011 om 12:32

De foto van de vrouw die krom staat en de man in het water zijn van mijn eigen hand, ik wilde nog meer foto's maken maar mijn geheugen kaart was vol haha.

+1 -0- x

schreef op 12 Jul 2011 om 12:33

Heel goed onderwerp en heel erg herkenbaar. Ik gaf altijd wat maar nu niet meer. Het zijn er teveel. Bovendien baal ik van de droevige accordeonmuziek. Ik vraag toch niet om muziek als ik naar de supermarkt ga. Het is zo droevig dat ik altijd spontaan aan mijn eigen ellende denk.

+0 -0- x

Lily schreef op 12 Jul 2011 om 12:36

haha we zitten op een lijn was net bij jou artikelen aan het kijken.
Met accordeon en stereo komen ze hier de metro in! En spelen dan een paar haltes.
Eerst vond ik het charmant, nu minder grappig...

+1 -0- x

Thalmaray schreef op 12 Jul 2011 om 13:38

Superartikel Lily, inderdaad de druppel op de hete plaat effect. Heel veel van die mensen zijn oplichters, ik geef liever aan mensen die het nodig hebben en waarvan ik de situatie persoonlijk ken.

+1 -0- x

xeladnil schreef op 12 Jul 2011 om 14:21

Mooi geschreven. Ik geef ook liever persoonlijk iets aan iemand die het nodig heeft.

+1 -0- x

Big-Up schreef op 12 Jul 2011 om 14:24

Je kan beter je geld geven aan goede doelen. Elke week een euro aan een goed doel is een euro beter besteed dan een schenking aan bedelaars.

+0 -0- x

Lily schreef op 12 Jul 2011 om 14:25

Dat denk ik niet, met goede doelen heb je ook geen garantie dat het aankomt.. Ik doe zelf dus liever iets persoonlijks, kijken of ik kleren heb die weg kunnen, eten geven, dat soort dingen.

+1 -0- x

Choco schreef op 12 Jul 2011 om 14:26

ben ik het eigelijk ook niet zo mee eens
van elke euro die naar een goed doel gaat, gaat er maar daadwerkelijk een heel klein beetje van die euro naar het goede doel, de rest blijft aan de strijkstok plakken

+0 -0- x

Xeadnl schreef op 12 Jul 2011 om 15:56

Goed artikel! Ben het helemaal met je eens. En sluit me verder aan bij eerdere reacties

+1 -0- x

savariba schreef op 12 Jul 2011 om 17:14

goed artikel...! Duim

+1 -0- x

Cassandra schreef op 12 Jul 2011 om 20:15

Vroeger dacht ik er niet eens over na, ik gaf gewoon wat als ik iets bij me had. De straatkrantverkoper kreeg wat losgeld want ik had niet genoeg voor de krant maar alle beetjes helpen, toch? Afgelopen kerst had ik een meevaller, ik kreeg ?100 euro extra, helemaal toppie. De oudere dame in het centrum die op de accordeon speelde heb ik een tientje gegeven, ik een goede kerst, zij ook een goede kerst (beetje dan). Bij de supermarkt stond een bekende jongedame die ik mijn laatste briefje van vijf gaf, wat ze snel aanpakte (met haar dure sigaret in de hand) en zich toen omdraaide omdat ze met haar mobiel aan het bellen was! Dat opende mijn ogen wel hoor. Voortaan groet ik haar dus alleen en verder denk ik in ieder geval na voor ik mijn zuurverdiende geld uitgeef, want ook ik moet elke week naar de voedselbank toe.

+1 -0- x

19iris90 schreef op 12 Jul 2011 om 20:22

Interessant onderwerp! Duidelijk beschreven. Top!

+1 -0- x

anjaatje schreef op 15 Jul 2011 om 11:15

Heel erg goed geschreven.
Er zijn zelfs collectanten (die dus collecteren voor een goed doel) waarvan je niet eens weet of ze wel eerlijk en oprecht staan te collecteren. En soms dan ook nog voor "goede doelen" die misschien wel niet eens bestaan.

+0 -0- x

Lily schreef op 15 Jul 2011 om 13:23

Dank je, dat gebeurd dus volgens mij bij het Louvre ook. De opdringerigheid en agressiviteit van die mensen klopt gewoon niet.

+1 -0- x

resikostjens schreef op 15 Jul 2011 om 18:29

goed verhaal dikke duim

+1 -0- x

mippel schreef op 21 Jul 2011 om 13:18

Er is ooit een een Belgische televisie documentaire geweest over het leven van een straatmuzikant. Deze gast kon met hetgeen hij dagelijks ophaalde een hotelkamer bekostigen en en een bourgondische levensstijl er op na houden. Er is een vervolg op deze documentaire geweest wat blijkt nadat het programma was uitgezonden was het afgelopen met hem. Wij waren eens wat laat met boodschappen doen, wat schets mijn verbazing, zie ik een stuk verder op, uit het zicht van de supermarkt de mevrouw die normaal met haar krantje bij de supermarkt staat in een luxe auto stappen. Waarmee ik wil aangeven dat dit soort mensen het verpesten voor de mensen die het vaak het hardst nodig hebben.

+0 -0- x

Lily schreef op 21 Jul 2011 om 13:31

Inderdaad, en deze verhalen zijn er heel veel, wij hebben ze ook vaak bij de supermarkt zien staan en dan vervolgens opgehaald/weggebracht door een mercedes... Ook daar kan een verhaal achter zitten, die vrouw kan nog steeds gedwongen worden door familie of zo. Maar het maakt het een stuk ongeloofwaardiger. Aan sommige mensen kan je gewoon zien dat ze al een leven op straat achter de rug hebben, maar niet aan iedereen.
Darom, ik geef niemand geen geld meer, gister nog wel wat broodjes gekocht voor een vrouw die om geld vroeg.

+0 -0- x

Sekiaku schreef op 25 Jul 2011 om 02:39

Ik ben nog een tijdje postbode geweest. Een van men klanten onderweg was Tjerp, als ik me de naam goed herinner. Dit is een organisatie die daklozen opvangt, en zorgt dat ze terug in orde komen met hun papieren en weer een adres hebben, zodat ze weer werk kunnen vinden enz. Ik moeste daar dagelijks zijn, omdat er uiteraard dagelijks aangetekende brieven aankwamen. Dus na een tijdje leer je de medewerkers een beetje kennen, en sla je af en toe een praatje. Zo werd me ook verteld dat veel van die mensen niet geholpen willen worden. Die mensen worden daar een tijd opgevolgd, maar wanneer alles terug in orde is, vast werk, papieren, eventuele schulden opgelost, en een appartementje, staan ze weer snel terug op straat, daar ze dat leven teveel gewoon zijn, en het dagelijkse ritme niet kunnen volgen.

Waarschijnlijk worden deze mensen niet voldoende opgevolgd, en moeten ze continu ( (wat financieel niet haalbaar is) begeleiding hebben om weer mee te draaien in deze maatschappij (waar ik het ook niet altijd mee eens ben, daar we alles moeten doen zoals men het ons oplegt. Bv roken op café, stemplicht, winkelier mag enkel solden doen tijdens opgelegde data,... Dit zijn dingen waar je andere mensen niet mee in gevaar brengt, waarom dan geen vrije keuze van de persoon zelf. Snelheidslimieten en verkeerslichten enz zijn wel wetten die er moeten zijn, maar men moet ons leven niet teveel regelen).

+0 -0- x

robbaix schreef op 29 Jul 2011 om 15:29

intressant onderwerp , ik zie het hier ook veel in Spanje .duidelijk is er verschil tussen bedrog en echt mensen die ook bereid zijn evt. te werken en bij hun bedelen een bordje plaatsen voor werk .Een oude wet in Israël voorzag ik de armen. de boeren mochten niet nemen wat aan de landgrenzen viel , dat bleef liggen voor de armen. Hierdoor moesten ze er wel wat voor doen om eten te krijgen en niet bedelen.

+0 -0- x

Lily schreef op 01 Aug 2011 om 14:09

Dat is inderdaad een goede regeling, in zoverre dat mogelijk is, het blijft een teer punt.
Ik loop elke dag langs de zelfde gezichten met gemengde gevoelens.

+0 -0- x

Tiseenjanboel schreef op 03 Aug 2011 om 15:52

Toch zijn er heel veel mensen die door eigen toedoen in dit soort ellende terecht zijn gekomen. Ik kom tijdens mijn werk veel mensen tegen die zo'n rommeltje van hun leven maken dat ze vanzelf dakloos worden en geen inkomen meer hebben. Er zijn natuurlijk uitzonderingen.

+0 -0- x

savariba schreef op 09 Aug 2011 om 21:23

Ben in Rio de Janeiro geweest. Daar slapen families op een kleedje bij de copa cabana. 's ochtends om 6 uur stuurt moeder de kinderen de straat op om geld te bedelen. 's middags om 12 uur wordt gekeken wat de oogst is en krijgt elk kind wat te eten en te drinken, en dan moeten ze weer tot 's avonds laat. Geen doen dus. En als je dan de sloppenwijken ziet van Rio, dan hebben wij het hier toch maar heel erg goed in dit kikkerlandje.... Goed verhaal...!

+0 -0- x

Lily schreef op 11 Aug 2011 om 22:26

Ja.. daarom schreef ik ook dat wij het al niet gewend zijn, ik vind het in Nederland en Frankrijk al moeilijk. Laat staan in een echt arm land, het zou allemaal zo anders kunnen zijn.

+0 -0- x

Gypsylady schreef op 20 Aug 2011 om 07:44

Meestal zijn de mensen die in diepe armoede leven niet eens op straat te vinden en zeker niet om te bedelen, die zitten thuis uit pure schaamte

+0 -0- x

Martin-Aston schreef op 12 Sep 2011 om 05:47

Spiritualiteit kost geld als je geen geld hebt, zie je hoe spiritueel mensen zijn, ze kiezen voor zichzelf om te overleven en dan is de spiritualiteit ver te zoeken zoals in tijden van crisis, waarom is een leven Nederland meer waard dan een leven in Afrika, waar mensen sterven van de honger, denk aan alle belachelijke uitingen in de media en films of boeken zoals The Secret get a life en doe wat, liefde is een werkwoord.

+0 -0- x

Martin-Aston schreef op 12 Sep 2011 om 05:50

Deze mensen weten niet beter omdat ze nooit anders geleerd is, oneerlijkheid wordt gecreëerd door te grote verschillen, en we denken niet verder dan de Nederlandse grens.

+0 -0- x

Lily schreef op 12 Sep 2011 om 07:57

Heel goed verwoord. Maar dat is niet voor iedereen zo vind ik. Er zijn wel degelijk mensen die verder denken maar helaas is er ook teveel corruptie anders ging het er in Afrika al lang anders aan toe. En over armoede en spiritualiteit, misschien bedoel je iets anders, maar ik denk dat arme mensen dat wel kennen, misschien zelfs soms nog beter dan wij.

+0 -0- x

Yasin30 schreef op 24 Sep 2011 om 12:38

ja in Marokko heb je ook zulke dingen ik heb zelfs iemand betrapt want een vrouw woonde in de buurt van mijn oma en die kind zag ik buiten lopen toen ik na de bekende stad alhoceima in de middag ging zag ik dat kind met haar moeder bedelen

+0 -0- x

subo schreef op 07 Nov 2011 om 17:11

Heel goed artikel Lily en zo herkenbaar, ook hier in Belgïe.
Ik koop ook meestal iets om te eten... er zijn er die dan naar je spuwen. Anderzijds geef ik wel aan zij die muziek maken... het is ook een stuk trots van hen, ze doen er iets voor, dan geef ik wel.
Ja en bij sommigen zie je de ellende gewoon in hun ogen...
Aan kinderen geef ik NOOIT omdat het kindermisbruik stimuleert.

+0 -0- x

Lily schreef op 10 Nov 2011 om 21:11

Sinds ik dit artikel gelezen heb, zijn er in mijn gedachten alweer genoeg artikelen geschreven over wat ik zie op straat, in de metro, overal. Toch iets wat me bezig houd. Die muziek maken ik ook wel, maar het zijn er vaak 4 op een dag, en dan alle overige nog..

+0 -0- x

mippel schreef op 03 Dec 2011 om 14:33

Het is me opgevallen dat het aantal mensen die bedelen aan het toenemen is. Alleen snap ik het niet, in Nederland krijgt volgens mij iedereen een uitkering die geen werk heeft, asielzoekers worden opgevangen en krijgen een x bedrag zakgeld, de uitgeprocedeerde is een ander verhaal. Dan heb je nog degene die georganiseerd bedelen die her en der uitgezet worden. Ik was voorgisteren op de kerst markt in Essen, wat schets mijn verbazing, joeg de ene bedelaar de andere weg omdat hij op zijn plekje zat. Het waren overigens geen duitsers, spraken volgens mij pools of russisch. Vorige week in Parijs ook overal bedelaars. Ronduit schandalig, in deze tijd, daar moeten de politici maar eens naar kijken.

+0 -0- x

muziekliefhebber schreef op 12 Jan 2012 om 16:02

ik werk met mensen die dakloos zijn, en zie inderdaad dat er sommige mensen met name rond stations om geld bedelen, verder zijn er mensen die niet bedelen, maar het straatnieuws verkopen en zo hun inkomen vergaren. Dit vind ik persoonlijk een iets betere manier. Wat betreft situaties die ik hem meegaakt, ik heb wel eens een situatie meegemaakt dat ik geld gepind had, en dat er ineens een Nederlands sprekende vrouw naar me toekomt, met de vraag of ze 10 gulden kon lenen, omdat haar portemonnee gerold is, en ze terug naar Dordrecht moest met de trein en hoogzwanger was. Ik heb het voordeel van de twijfel gegeven en 10 euro gegeven. Duim voor het artikel

+0 -0- x

palmboompje schreef op 02 Feb 2012 om 15:21

Goed artikel!

Reageren?

Registreer of log in om te reageren op een artikel.
Dit artikel bevat:
Toelichting: