Wie zegt dat alleen de rokers lijden onder de wet? Ook de niet rokers hebben er last van en ik zal je vertellen waarom.

Al sinds ik in de buik van mijn moeder zat ben ik met roken in aanraking gekomen. Mijn moeder rookte tijdens haar zwangerschap, wat in die tijd nog normaal werd gevonden en waar nu een zware straf op lijkt te liggen. Zelf rook ik niet omdat ik het vies vind. Tenzij ze ooit een filter met chocolade smaak wordt uitgevonden. Maar dat terzijde.

Mijn hele leven lang heb ik al rokers om mij heen. Waren het niet mijn ouders, dan waren het mijn vrienden, andere familieleden of collega's. Het was zo normaal om te roken dat bijna iedereen het wel deed. En opeens, vanuit het niets lijkt wel, is roken taboe. Opeens is het ongezond maar kan je niet beter afvragen wat tegenwoordig wel nog gezond is?

Prijzen:

Laten we eerst eens beginnen met de prijzen. Elk jaar worden de prijzen van sigaretten verhoogd. Dit wordt zogezegd gedaan om rokers te laten stoppen en in te laten zien hoeveel geld ze zouden besparen. Dat is heel leuk, voor de lichte rokers misschien. Maar denk je nou echt dat de hardcore rokers zo maar stoppen door prijsverhoging?

Laat ik het zo stellen: gaan mensen minder auto rijden door de prijsverhoging van benzine/diesel? Nee. En ga nou niet zeggen dat je auto's nodig hebt en roken niet. Want auto's vervuilen nog meer het milieu dan rokers doen. Waardoor ze nog meer de gezondheid van mensen aantasten en dat terwijl we gewoon met de fiets/trein/bus kunnen. Roken is voor echte rokers ook "nodig". Omdat het een verslaving is.

Dus prijzen omhoog gooien voor dat soort rokers helpt niet. En het ergste is dat niet alleen die rokers zoveel moeten betalen maar ook de partner die niet rookt moet daar aan mee betalen. Je hebt immers gezamenlijk een inkomen en een gezamenlijke uitgave. Daarnaast worden rokers erg chagrijnig als ze niet kunnen roken dus ik zeg liever geen nee tegen mijn lieve man..

Niet meer mogen roken in de horeca/openbaar is niet zo gezellig:

Mijn volgende punt is de wet dat er niet meer gerookt mag worden in de horeca, of überhaupt in het openbaar. Hoe ongezellig kan het zijn voor de niet rokers? Wat dacht je van een team-uitje met het werk, een gezellige familie avond tijdens Kerst of een gezellige diner met je liefde in een restaurant?

Tegenwoordig wanneer ik iets leuks ga doen met de mensen waar ik om geef gebeurd het met regelmaat dat ik alleen zit/sta. Waarom? Omdat die mensen, al die rokers waar ik het eerder over had, naar buiten moeten om te roken. En dat niet 1x, niet 2x nee zeg maar gerust 8x op een avond. En dan tel ik het nog aardig in plaats van extreem. Dat met zo'n 5 rokers, bijna al het gezelschap van de avond.

In de zomer kan ik er nog wel mee leven. Maar ik ben een extreme koukleum, je kan je dus voorstellen dat ik hoogstens 10 maanden in het jaar dus buiten in de kou sta te rillen zodat ik "gezellig" kan blijven doen met de rokers. Als rokers immers eenmaal buitenstaan blijven ze even kletsen, steken er nog ééntje op voor ze naar binnen gaan, etc. Dan hoef ik echt niet alleen binnen te zitten. Erg saai kan ik je vertellen.

Stoppen, ach waarom zou je het proberen?

Hoe vaak maak ik het wel niet mee dat mensen proberen te stoppen. Dat houden de meeste zo'n paar dagen vol, hooguit een paar weken, en toch vallen ze elke keer terug. In het begin probeerde ik die mensen echt te steunen. Te motiveren. Te laten inzien dat er iemand in ze geloofd. En zo vaak ben ik op mijn mooie muiltje gevallen omdat ze toch weer gingen roken. Ze konden het niet volhouden, werden gek, chagrijnig, enz.

Het is hetzelfde als met afvallen. Je moet er echt genoeg van hebben om er tegen in te gaan, het echt zat zijn om het te kunnen laten liggen. Een stok tussen de deur hebben zodat de deur niet elke keer net voor je neus dicht valt. Alleen dan lukt het echt om ervoor te kunnen gaan. Die stok tussen de deur missen heel veel mensen nog terwijl ze toch gaan proberen. Ik doe niet eens de moeite meer omdat ik geen zin heb in chagrijnige mensen, en mijn motivatie en energie te verspillen in iets wat toch niet gaat werken.

De longen van de rokers zijn toch al verpest sinds ze bijna allemaal rookte sinds ze kind waren. En mijn longen zijn ook echt niet schoon van dat opgroeien tussen de rook. Dus waarom zou ik nu opeens schijnheilig  gaan zitten doen door roken opeens erg te vinden?

Niet roken waar mijn kind bij is!

Tegenwoordig is er ook een nieuwe "trend". Zoals mijn tante. Ze kreeg 6 jaar geleden een pracht van een meisje. Zoals ik al zei rookt bijna mijn hele familie. Mijn tante en haar man niet maar iedereen daarom heen wel. Voor en tijdens de zwangerschap kwam ze gewoon op visite op verjaardagen en bevond zich onder de rook. Behalve bij haar eigen thuis waar ze natuurlijk het recht heeft om te zeggen wat wel en niet mag. Na de bevalling is ze echter gaan eisen dat niet alleen bij haar thuis niet meer gerookt wordt maar ook bij andere thuis waar haar kind is moet buiten worden gerookt. Als ik een roker zou zijn zou ik het erg frustrerend vinden als iemand anders mij zou vertellen dat ik niet in mijn eigen huis mag roken vanwege het kind. Ik vind het al als niet roker erg irritant, laat staan als ik ook echt een roker zou zijn.

Het spijt me maar dat kind krijgt overal rook binnen. Is het niet van sigaretten dan wel van uitlaatgassen. Is het niet thuis dan is het wel ergens in het openbaar. Wanneer we in een restaurant zitten en de rokers gaan naar buiten gaan de kinderen mee omdat hun ouders naar buiten gaan. Ondanks dat het openlucht is denk je nou echt dat zo'n mega rook walm van alle rokers die tegelijk gaan nou echt niet bij de longen van die kinderen komt?

Oké, ik hou al op..

Er zullen mensen zijn die mij uitlachen, mij voor gek verklaren of misschien commentaar hebben over mijn denkwijze. Maar zoals dat iedereen zijn "mening"  en instemming mag hebben in de wet mag ik ook mijn mening hebben en het er juist niet mee eens zijn. Je moet ook niet vergeten dat rokers 1 van de grootste inkomens van Nederland zijn. En zo'n geld sluis wil je verminderen, of zelfs laten stoppen?

Ik sluit hierbij mijn artikel. Alle meningen zijn welkom, ik ben weer even mijn ei kwijt :-)

17
Word fan
Delen
Ongewenst

Laat een reactie achter

+0 -0- x

yrsa schreef op 19 Sep 2011 om 22:16

ik ben een roker, en ook in mijn omgeving roken er erg veel mensen. Een enkeling is het gelukt te stoppen met roken. Het zijn trouwens zij die nu het hardst krijsen en mopperen over de rokers.

persoonlijk word ik moe van dat gemekker. Roken is ongezond. Ja, maar dat is het weinige bewegen van tegenwoordig ook. De uitlaatgassen, de voedselindustrie etc etc.

rokers brengen een aardig centje in de staatskas en idd nergens mag het meer.

ik rook sinds mijn dertiende. heb tweemaal een poging gedaan tot stoppen. het maakt je geen vriendelijk persoontje en als je het dan verliest op een rot moment van het gevoel dan doe je er alles aan om weer die sigaret e kunnen bemachtigen. en hoe die valt... doet er niet toe... de tweede steek je ook weer op.

laatst een ritje met de trein gemaakt. ruim drie uur in de trein. je hebt eerste klas, tweede klas, stilte coupé, maar geen roktersruimte meer.
ja een lullige paal als je een tussenstap moet maken, maar altijd als ik met de trein ga, dan klopt de dienstregeling van de ns en is er geen tijd om daar voor paal te staan.

roker meot ontmoedigt worden. de hoge bedragen voor een pakje doen dat ook, denk ik. kinderen moet je beschermen...ben ik het ook mee eens, maar ga de roker geen dingen opleggen.
nog even en je mag geen patatje oorlog meer bestellen als je meer dan zoveel kilo weegt.

+0 -0- x

rinajansen schreef op 19 Sep 2011 om 23:05

Oh wat ben ik super blij met dit artikel, roken wordt eens van een andere kant belicht HEEL ERG BEDANKT !

+0 -0- x

madamex schreef op 20 Sep 2011 om 00:09

Dat roken ongezond is, daar bestaat geen twijfel meer over maar idd dat eeuwige gezeur....... om gek van te worden.
Gelukkig een keer van de andere kant belicht. Fan erbij.

+0 -0- x

Ruud schreef op 20 Sep 2011 om 00:16

Als niet roker kan ben ik jarenlang niet naar een horeca bedrijf kunnen gaan. Ik wordt namelijk ziek van tabaks rook. Daar is jaren geen aandacht aan geschonken. Nu is er eindelijk het bewijs dat mee roken schadelijker is dan het roken zelf. Ik kan nu dus eindelijk eens naar een restaurant! Het is de onwetendheid om uitlaat gassen en tabaks rook met elkaar te vergelijken. De enige overeenkomst is dat beide ongezond zijn. Voor de rest verhouden ze zich als appels en peren.
Bedenk als roker wat je een ander aandoet, jij hooft niet te roken. Een ander moet wel kunnen ademen. Rook dus niet of rook buiten. De auto`s rijden ook niet binnen rond.
Dat rokers een grote inkomstenbron voor de overheid zijn is helemaal waar, maar tegelijker tijd zijn ze ook een enorm kosten plaatje voor de volksgezondheid. Zo kan je dus de kosten en baten tegen elkaar wegstrepen.

+0 -0- x

Lautje schreef op 20 Sep 2011 om 00:45

Ik ben heel blij met het rookverbod in horeca gelegenheden, ik weet nog dat ik in Spanje naar een discotheek ging waar veel gerookt werd, de volgende morgen wat ik mijn stem kwijt en had een week last van keelklachten. Helaas geldt het verbod alleen in Nederland. Roken is gewoon schadelijk en als iemand wilt roken dat maakt mij niet uit, maar doe het lekker ergens anders waar ik niet bij staat.

+0 -0- x

Hondfikske schreef op 20 Sep 2011 om 03:44

goed actueel artikel! De grootste mekkeraars die niet op café konden om de rook!....Waar zijn die nu?Zeker niet op café...waarschijnlijk omdat er regelmatig een biertje teveel wordt gedronken....wat binnenkort misschien ook wordt verboden!Maar,waar de elite uit de betere kringen komt, daar mag je roken,zuipen,hoeren en tamboeren met volle borst! Alleen de kleine man mag niets maar moet alles....ik ben het spuugzat...ben gestopt met roken...en zééééér boos!

+0 -0- x

mr-van-der-Schaft-Raadsman- schreef op 20 Sep 2011 om 08:14

Ik ben een blijde sigarentester, .........een leuk artikel met een plus!

+0 -0- x

jantinusw schreef op 20 Sep 2011 om 10:09

Ik zag een tijd terug het programma 'de rekenkamer'dit ging over de prijs van sigaretten en de accijns. Zij conlcudeerden dat de meeste accijns ging naar het opruimen van de sigaretten die mensen op straat gooiden..

misschien leuk om deze aflevering te kijken?

+0 -0- x

Merel schreef op 20 Sep 2011 om 12:04

Heel mooi artikel, ik ben het dan ook helemaal met je eens! Wanneer mensen ook nog eens bepalen of je in je eigen huis wel of niet mag roken, dan is voor mij de maat vol! Ik zeg toch ook niet dat de kat of hond uit huis moet omdat ik er allergisch voor ben? ensen slaan allemaal een beetje door! Ik ken ook vrouwen, die toen ze zwanger waren, rookten, nu mag er niet meer gerookt worden in de buurt van de kinderen. Het roken als zwangere vrouw is veel gevaarlijker, dan wanneer je kind in een huis komt, waar gerookt wordt en waar het na een uurtje of twee weer weggaat. Voor de niet-rokers, die nu een restaurant en café voor zichzelf hebben, je hebt nu je zin, iedereen staat buiten plezier te hebben en jij moet het maar weer doen met de lege stoel of barkruk naast je!

+0 -0- x

cc schreef op 20 Sep 2011 om 13:06

goed artikel,
het is gewoon een leuke melkkoe

+0 -0- x

Airmistress schreef op 20 Sep 2011 om 13:32

Als een niet roker ben ik erg blij met rookverbod. Je wordt ten slotte als een niet roker geboren. Roken is een keuze en niet roken ook, maar waarom moet je het verplicht inademen als je toevallig in horeca werkt of gewoon gezellig uitgaat?

+0 -0- x

Taco-Veldstra schreef op 20 Sep 2011 om 15:50

Ik drink nauwelijks, maar rook wel buiten! Fijn dat je het voor de roker opneemt Taco duim!

+0 -0- x

spiritlady schreef op 20 Sep 2011 om 16:44

ik vind het erg leuk belicht, uiteindelijk heeft zowel roken als niet roken een nadeel. Toen ik zwanger werd ben ik acuut gestopt, echter bij het eerste bezoek aan de verloskundige kreeg ik het verzoek om juist weer een paar per dag te gaan roken, de stress in mijn lijf was niet goed voor mijn kind.

+0 -0- x

Moytie schreef op 20 Sep 2011 om 17:25

Heel mooi artikel!

+0 -0- x

Ben schreef op 20 Sep 2011 om 19:15

Een plus van deze roker. LEVEN EN LATEN LEVEN. Het is een prachtig lied.

+0 -0- x

patje86 schreef op 21 Sep 2011 om 08:05

Bedankt voor alle reacties, ze zijn zeer welkom :-)

+0 -0- x

Ir schreef op 10 Oct 2011 om 19:45

Goed artikel. Ik vind dat er rokerscafées en niet-rokerscafées moeten zijn, dan kun je gewoon kiezen. Nu is er geen keuze en word je alles opgelegd alsof we kleine kinderen zijn. Duim van een rookster. ;)

+0 -0- x

Nickelton schreef op 11 Oct 2011 om 13:41

Liever een lichte rooklucht in de kroeg, dan een sterke zweetlucht!

+0 -0- x

Surfingann schreef op 04 Nov 2011 om 15:19

He, he, eindelijk eens een niet roker die normaal denkt. Pffff....... weet je wat het ergste is? De genen die zo lopen te zeuren zijn vaak ex-rokers die een ander geen peukje meer gunnen omdat ze zelf gestopt zijn. Ik heb een vriendin die ook zo kan lopen zeuren van rokers dit, rokers dat. Wat bleek? Vroeger was ze een kettingrookster.
Ik vind dat horeca eigenaren zelf moeten bepalen of er gerookt wordt of niet. Het is te gek voor woorden dat de overheid gaat bepalen dat er in je eigen kroeg niet gerookt mag worden.
Ik rook niet, maar kwam vroeger graag in een bruine kroeg waar gerookt werd. Het was er altijd gezellig en het hoort ook bij een bruine kroeg vind ik.

Reageren?

Registreer of log in om te reageren op een artikel.
Dit artikel bevat:
Toelichting: