De overheid wil ons vertellen hoe we onze kinderen moeten vertellen, wat ze moeten doen en hoe ze het moeten doen.

 

 

Niet zonder hoesje

De commercial, die onze kinderen moet vertellen dat ze safe sex moeten bedrijven, is natuurlijk al bij een ieder bekend. Het moet onze kinderen behoeden voor SOA's en onbedoeld zwanger worden. Ook is al, in tegenstelling tot eerder, besloten de commercial iets later, na 20.00 uur, te laten uitzenden. Ja, wat moet je daar nu mee, als je een kind van 6 jaar bent? Het zijn, door de overheid, genomen stappen, die echt ondoordacht genomen zijn.

Gelukkig hebben zij zich bedacht en de commercial verplaatst naar later op de dag. Maar dan nog...? Zijn wij, als ouders, niet zelf verantwoordelijk voor het voorlichten van onze kinderen? Hebben wij zelf die verantwoording niet? Worden ouders, op deze manier, niet lui? Heel gemakkelijk toch? De overheid regelt het wel!

 

 

Zeg nee tegen roken en drugs

Hoe voer je zo'n gesprek? Radio en tv spotjes willen ons doen geloven dat we niet weten hoe dat moet. We moeten te rade gaan bij andere mensen, die bij voorkeur al door de overheid zijn uitgezocht. Je weet toch, als ouders zelf, wel hoe je een gesprek met je eigen kinderen moet voeren, of ben ik nu zo slim en zij zo dom? Ik zelf, zou er niet aan moeten denken, het gesprek te moeten voeren op een manier die helemaal niet bij me past en die zeker door mijn kinderen als ongewoon en afstandelijk zou worden gezien. 

 

 

Wat doe je dan wel?

Wanneer je het over roken en drugs hebt, dan hou je het in de huiselijke sfeer. Je verbied de dingen niet, maar je bespreekt wel de gevolgen. Toch zul je je kinderen los moeten laten, ze hun eigen beslissingen moeten laten nemen, want hoe meer je er weerstand tegen biedt, hoe meer er juist het tegendeel wordt behaald. Uitleggen, ervaringen weergeven, misschien ben je zelf een voorbeeld, gebruik die dingen, maar ga alsjeblieft niet zeggen dat iets vies en ongezond is, dat werkt echt niet!

Roken is juist lekker! En drugs is, volgens de drugsgebruikers, ook lekker, dus zeg niet dat het smerig is, of dat je het vies vind! Vertel wel wat de gevolgen kunnen zijn, maar maak het niet te dramatisch, werkt meestal ook averechts. Doe het op je eigen manier en mochten ze het toch willen proberen, sta dan toe dat het gebeurt in hun eigen omgeving, daar waar jij ook bent. Het is dan allang zo leuk en spannend niet meer en de kans op verslaving is minder groot.

 

Hoesje voor het poesje

Ook hier, is de overheid, wel erg voorbarig. Ook hier zijn de ouders verantwoordelijk voor de voorlichting, inclusief de condooms! Wat voor indruk de commercial maakt is voor een ieder anders, maar op mij maakt het de indruk dat kinderen er maar op los sexen! Dat kinderen maar met iedereen naar bed gaan. Ik denk dat de overheid beter iets kan doen op dat gebied, de wisselende sexuele contacten! Nu is het net of dat de normaalste zaak van de wereld is! Ik heb mijn kinderen meegegeven dat sex om liefde gaat en niet om de lust! Toch schijnt het bij de overheid de normaalste zaak van de wereld te zijn. De liefde bedrijven kennen ze niet, het gaat werkelijk om de lusten en om puur sexuele wisselende contacten.

 

 

Eigen verantwoordelijkheid

Wat ik hiermee wil zeggen is, neem als ouders zelf je verantwoordelijkheid! Laat het niet aan de overheid over! De betutteling van onze regering gaat echt te ver! Er is al zoveel wat de regering voor het zeggen heeft, binnen onze huishoudens, laat ze niet ook nog eens je leven regelen! Wij voeden zelf onze kinderen op, dat is onze taak!

Als je niet wilt dat je kind gaat roken, dan heb je mooi pech, want wanneer een kind wil roken dan doet hij dat toch, maar dan stiekem. Wanneer de sfeer in een gezin goed is, dan kun je er gewoon over praten, zonder dat het gesprek beladen is. Maar licht alleen voor, op een rustige, eigen manier en laat dit niet door de buurman (overheid), doen.

Het gebruik van condooms, bij wisselende contacten, zou helemaal niet aan de orde hoeven komen, als ouders hun kinderen ook gewoon steunden in hun leven en gewoon konden praten over de normen en waarden van het leven. Wanneer de kinderen, van huis uit, meekrijgen, dat sex iets is tussen twee geliefden, dat sex eigenlijk betekend dat je de liefde bedrijft, dan is er al een heel groot probleem opgelost. Het verhaal van de condooms geef je mee en daar hoeft geen buurman (overheid) aan te pas te komen.

 

 

Laat de betutteling niet toe

Het betuttelen van de regering gaat steeds verder. We hebben het roken al gehad, nu gaat het over de opvoeding van de kinderen, waarbij de regering zich ook nog eens rechtstreeks naar de kinderen richt. Wat gaat er nog meer gebeuren? Laat ze het maar mooi houden bij de gevaren met vuurwerk en het gebruik van alcohol in het verkeer, dan zijn ze goed bezig, maar niet als ze zich met onze opvoeding bemoeien.

 

 

41
Word fan
Delen
Ongewenst

Laat een reactie achter

+2 -0- x

Gypsylady schreef op 25 Sep 2011 om 19:49

Hou op, ik weet er alles van. Heb er ook al een stuk over zitten tikken. Moet ik aan een kind van 8 gaan uitleggen..naja laat ook maar. Betutteling eerste klas!

+3 -0- x

Taco-Veldstra schreef op 25 Sep 2011 om 20:00

Heel goed merel dat je die betutteling van de overheid aanpakt je geeft ook nog eens mooi aan hoe het wel moet ! Duim Taco

+2 -0- x

Pipeloen schreef op 25 Sep 2011 om 20:17

het is in eerste instantie de taak van ouders.
Laat de overheid dan maar gratis condooms uitdelen :)

+0 -0- x

ikkiedikkie85 schreef op 25 Sep 2011 om 20:24

Ik vind het ook aan de ouders om dat te doen. klasse geschreven.

+0 -0- x

spiritlady schreef op 25 Sep 2011 om 20:33

buiten het feit dat ik vind dat dit bij de ouders hoort , zou ik als ouder dit stuk niet willen missen.

+1 -0- x

stormgeboren schreef op 25 Sep 2011 om 20:47

je moet ook een beetje nadenken bij voorlichting.
Strategie en tactiek; zeg tegen een kind je mag niet met vuur spelen. Vervolgens sta je tegen een afgebrand huis aan te kijken. Een hoogzwangere dochter of een zoon die iemand ...


Dus .......

Wel héél goed geschreven, Merel

+2 -1- x

Ben schreef op 25 Sep 2011 om 20:51

Dit artikel is niet voor de poes. Een plus. Je zal maar een kater hebben. En moet je kind nu denken dat ze uit de poes is geboren? Ik dacht uit de ooievaar.

+1 -0- x

Ed-Naab schreef op 25 Sep 2011 om 21:00

Goed dat je dit aankaart. Ik ben ook tegen de betutteling; alsof ik zelf niet meer kan denken!

+3 -1- x

Tandra schreef op 25 Sep 2011 om 21:17

betutteling? je vertelt ons in dit artikel anders ook hoe ouders het dan wel moeten doen en hoe we het allemaal horen te bekijken...
voorlichting en sowieso heel de relatie tussen ouders en kinderen is iets heel persoonlijk. bedenk je eens: hoe veel minder goed bedeelde kinderen dan de jouwe krijgen er op de dag van vandaag nog steeds helemaal geen voorlichting behalve die van vriendjes en TV?

+1 -1- x

Merel schreef op 25 Sep 2011 om 21:26

@ Tandra Die minder bedeelde vriendjes hebben vaak toch geen tv, en wat denk je van de scholen? Die hebben ook een verantwoordelijkheid. Ik zeg niet hoe mensen het moeten doen, maar wel hoe ze het zouden kunnen doen, en ik zeg niet, tegen het kind van mijn buurman, dat ze condooms moeten gebruiken, dat zeggen de ouders zelf wel. Als ik het wel zou zeggen dan vragen ze me waar ik me mee bemoei, dus ik heb het hier over de betutteling van de regering en hun bemoeienissen met de opvoeding van kinderen.

+1 -1- x

Merel schreef op 25 Sep 2011 om 21:29

O ja, nog even dit, is het voor jou dan aannemelijk dat een ander over je dochter zegt dat ze een poesje heeft en wat Ben ook al zegt, dat daar dan de kleinkinderen uit geboren worden? Nee, noem het dan maar bij de naam.

+1 -0- x

mippel schreef op 25 Sep 2011 om 22:25

Eerlijk gezegd stoor ik mij ook aan die betutteling, af en toe heb ik het gevoel dat men in Den Haag meent dat Nederland alleen maar uit een stelletje randdebielen bestaat die men ook nog eens via een spotje er op moet wijzen vooral het condoom niet te vergeten. Lijkt me verstandiger kinderen op de middelbare school voor te lichten. Trouwens bij mijn zoon op school was dat goed geregeld er werden zelfs als er iets te doen was condooms uitgedeeld. Ik heb er nog een aan liggen waar de houdbaarheidsdatum van verlopen is. Dus wat dat aangaat zal het wel zo'n vaart niet lopen. Uitzonderingen daargelaten.

+1 -1- x

mippel schreef op 25 Sep 2011 om 22:28

Zoals Merel zegt ligt wat dat aangaat een taak bij de ouders kinderen voor te lichten en te wijzen op de gevolgen.

+1 -1- x

Xeadnl schreef op 26 Sep 2011 om 00:08

Top artikel, sluit me aan bij de reacties die al zijn gegeven.

+1 -1- x

yrsa schreef op 26 Sep 2011 om 08:28

goed artikel!

+2 -0- x

Jack-Hage-Sr schreef op 26 Sep 2011 om 09:05

En de kosten van die spotjes,........ je wilt het niet weten ! D

+3 -0- x

jantinusw schreef op 26 Sep 2011 om 09:53

ik moet hier ook op reageren. Waarschijnlijk zijn die spotjes al veeel te duur geweest om te maken.. en dan nog de kosten om ze uit te zenden. En dan zitten we met een begrotingstekort....

+0 -0- x

pmcoastal schreef op 26 Sep 2011 om 09:59

Een goeie weeral !

+1 -0- x

moongirl schreef op 26 Sep 2011 om 10:21

Het hoort er nu eenmaal bij en als ouders en de school het op een speelse manier kunnen uitleggen dat vrijen met een condoom toch het beste is, tot je een vaste partner hebt, waarom dan niet? Maar waarom moet een regering zich ermee moeien, het is voor ouders toch logisch om je kids zoiets mee te geven om het te beschermen. Ik neem aan dat iedere ouder die verantwoordelijkheid op zich neemt.

+0 -0- x

amiad schreef op 26 Sep 2011 om 11:06

Ik sluit mij aan bij de mening dat de verantwoordelijkheid bij de ouders ligt. MAar toch denk ik dat de overheid ook een taak heeft.
Ik ken genoedg jongeren waar het mis gaat en kinderen geboren worden van tienermoeders en of ouders die geen enkele basis hebben om een leven op te bouwen samen met een kind.
Er ligt een groot maatschappelijk probleem, veel ouders hebben echt hulp nodig. Een spotje is in mijn ogen neit de juiste hulp.

+1 -0- x

stormerwout schreef op 26 Sep 2011 om 12:50

Ik weet uit werkervaring dat veel ouders de verantwoordelijkheid echt niet nemen, puur en alleen om dat ze dat zelf nooit hebben geleerd, met allerlei gevolgen van dien. Voor die kleine, maar o zo kwetsbare groep, kan ik me voorstellen dat dit soort spotjes op tv komen. Verder moet ik me aansluiten met wat velen zeggen...

+1 -0- x

Catootje68 schreef op 26 Sep 2011 om 13:14

Helemaal mee eens dat de verantwoordelijkheid ligt bij de ouders. Mijn zoon zit nu in groep acht en ik doe weleens een poging om het een en het ander uit te leggen. Alhoewel ik soms denk dat hij eigenlijk nog wel erg jong is, weet hij al heel veel over het onderwerp. Van kinderen op school en volgens zijn zeggen ook van Wikipedia.

+1 -1- x

Mereltje schreef op 26 Sep 2011 om 14:19

Helemaal mee eens, de ouders zijn dar verantwoordelijk voor, daarna misschien ook de school, maar een spotje op TV hoeft voor mij niet.

+1 -0- x

doortje schreef op 26 Sep 2011 om 17:12

Ik moet eerlijk zeggen.. ik ging dit niet lezen door de titel. Belachelijk gewoon. In die commercial wordt inderdaad gedaan alsof ze er tien per weekend afwerken en er totaal geen moraal meer is. Ik vind dit dus - bij nader inzien ;-) een heel goed artikel!

+0 -0- x

sarah schreef op 27 Sep 2011 om 22:20

hahhah die titel. zet je wel eff tot nadenken en je wilt het daarom ook lezen! goed gedaan

+1 -0- x

BeautifulNightmare schreef op 29 Sep 2011 om 14:49

ja vond het ook een belachelijke reclame , mijn moeder deed voor we uitgingen altijd een condoom in onze schoen die deden we dan in ons portomonee ik praat zelf wel met me kids hierover heb daar de overheid niet voor nodig .

wel goed artikel

+0 -1- x

Nickelton schreef op 01 Oct 2011 om 13:01

fav.

+0 -0- x

Riettian schreef op 04 Oct 2011 om 00:57

Ik stoor me aan de reclame. De jongen uit het filmpje moet echt met zijn poten van mijn dochter afblijven. Maar anderen doen dat niet. Zij is verstandig en de vriendjes die ze tot nu toe had ook, maar op school zijn toch al een paar meisjes zwanger geraakt. Waarschijnlijk zijn het er nog veel meer die een soa hebben opgelopen. Dus misschien is de reclame toch niet zo gek.

+0 -0- x

popcorn schreef op 31 Oct 2011 om 16:10

Ja, ouders hoeven kennelijk zelf niets meer te doen. Schgool en overheid zorgen voor de opvoeding verder..........

+0 -0- x

Sweet_Iris schreef op 11 Nov 2011 om 12:58

goed artikel en ik als tiener zal maar even de opmerking maken dat die spotjes echt totaal geen nut hebben, waar ouders wel enorm van bewust moeten worden is dat tegenwoordig heel veel kinderen helaas op hun 14de echt al veel verder gaan als zoenen, dus dat ook de seksuele voorlichting wel steeds vroeger moet worden gegeven.
Dat wou ik gewoon nog even erbij zeggen, voorderest super artikel

+0 -0- x

Berto-vd-Bij schreef op 12 Nov 2011 om 09:08

De ouders blijven natuurlijk het belangrijkst bij de opvoeding van de kinderen maar ik merk wel om mij heen dat de ouders er vaak niet zijn voor hun kinderen ivm. werk ed. Zo'n spotje heeft misschien niet veel nut maar baat het niet het schaadt zeker niet. Ik denk dat voorlichting op school het beste is. Kinderen zijn inderdaad steeds vroeger sexueel actief wat ik ook een zorgelijke ontwikkeling vind. Het is helaas wel zo dat als ouders zeggen wat je wel of niet mag dan gebeurt het tegenovergestelde.

+0 -0- x

Kelly-Elisa schreef op 17 Dec 2011 om 10:22

Ik lees hier een aantal reacties over voorlichting op school... Ik zelf geef leS op een basisschool en als je daar juist er over denkt om voorlichting te geven, krijg je kwade ouders aan de deur over waar je je in godsnaam mee bemoeit! Ik vind dat ouders de nummer 1 verantwoordelijken zijn, en natuurlijk kan de school meehelpen maar dan de middelbare. Ik ga mijn groep 8 kinderen (waarvan ik zeker aan kan wijzen dat er 1 of 2 waarschijnlijk al wel een beetje nieuwsgierig naar zijn hoor) echt niet op ideeen brengen!

Verder over het roken en de drugs: bij mij thuis was het een dikke vette NEE en volledig verboden, net als alcohol! Vanaf mijn 16e dronk ik natuurlijk wel een drankje op schoolfeestjes of tijdens uitgaan, maar omdat ik wist dat mijn moeder het wilde weten wanneer ik thuis was, hoe het was etc (en ik dus helder moet kunnen vertellen) dronk ik nooit te veel.
Ik heb nog nooit gerookt en nog nooit drugs in mijn handen gehad, en ik heb het ook nog nooit gemist. En die behoefte heb ik ook nooit gehad!

+0 -0- x

Maax schreef op 23 Jan 2012 om 06:27

Titel sprak me wel aan, had totaal geen tips verwacht. Goed bezig, nieuwe fan erbij

+0 -0- x

galaxy schreef op 24 Jan 2012 om 12:03

Erg goed artikel! Je hebt een dikke duim verdiend. Ik kon altijd over alles praten met mijn ouders zonder dat hier een punt van gemaakt werd. Ik heb nu zelf een zoonje van 13 maanden en een tweede op komst, ik hoop echt dat hun over een heel aantal jaren ook naar mij toe komen als hun iets dwars zit.

+0 -0- x

daan01 schreef op 23 Mar 2012 om 07:38

de duim heb je verdiend hoor! En inderdaad ik vind het ook de taak van de ouders om kinderen op een rustige volwassen manier voor te lichten!

Reageren?

Registreer of log in om te reageren op een artikel.
Dit artikel bevat:
Toelichting: