Roken in eigen huis verboden? Lees verder....

Het ontstaan van de sigaret

De geboorte van de sigaret is gebaseerd op pure creativiteit tijdens de oorlog van 1854 tot 1855.
Deze oorlogvoering werd uitgevochten tussen de Turken en de Russen, waarbij de Turken van hun kant op veel steun konden rekenen onder meer door de landen Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Italië. De strijd speelde zich vooral af op en rond het schiereiland van de Krim, een Oekraïens schiereiland, ten zuiden van Oekraïne, in de Zwarte Zee en de Zee van Azov.

Wanneer wij aan oorlog denken, denken we aan geweren met patronen. Maar in die tijd werd er nog geen gebruik gemaakt van patronen, maar wel van kardoezen. Een kardoes bestond uit papier, die men opvulde met kruit en kogel. Wanneer zo een kardoes gebruikt was, was deze nutteloos geworden voor de soldaat. De strijders vonden toen de sigaret uit, door deze kardoezen te vullen met tabak en op te roken. De soldaten waren niet alleen de uitvinders van de sigaret, maar zorgden ook voor de verspreiding ervan.
Rond het jaar 1880, werd de eerste sigarettenmachine uitgevonden en het zal wellicht niet verbazen dat dit op Amerikaanse grond gebeurde.

De sigaret

De sigaret, hoe wij ze nu kennen, bestaat uit  papier dat men oprolt en opvult met tabak. Dit papieren omhulsel kan voorzien zijn van een filter of ook wel mondstukje genoemd, maar dit is evenwel niet altijd het geval. Velen kiezen echter toch voor een sigaret met zo een mondstukje omdat dit ervoor zorgt dat men geen tabak in de mond krijgt bij het roken. Men steekt de kant van de filter (als er één aan is) in de mond en het andere uiteinde steekt men door middel van een aansteker of lucifer, in brand. Het papier vat onmiddellijk vuur en begint te branden.

Er ontstaat een rookpluim. Wanneer men aan de sigaret trekt met de lippen, licht het brandend rolletje op en komt er een indringende geur vrij (de tabak). De stoffen die vrijkomen, komen in de mond terecht en ervaren rokers inhaleren alles. Met inhaleren bedoelen we dat de stoffen tot in de longen reiken. Een lange inademing, om daarna de rook weer uit te blazen door de mond. Dit proces herhaalt men tot de filter is bereikt, of de sigaret opgebrand is.

Roken is gevaarlijk

Het roken van sigaretten is gevaarlijk en bovendien ook zeer verslavend! Tijdens het roken, en dan vooral bij de mensen die inhaleren, komen er heel veel giftige stoffen vrij die zich in het lichaam van de roker wurmen.  Daarbij denken we dan vooral aan teer, koolmonoxide en nicotine. Het is voornamelijk deze laatste die ervoor zorgt dat mannen en vrouwen verslaafd geraken.

Maar de rook die vrijkomt, is niet enkel schadelijk voor de roker zelf. Nee, ook de zogenaamde mee-rokers, omzittenden die niet roken, worden blootgesteld aan deze giftige stoffen en ook zij kunnen hierdoor te maken krijgen met aandoeningen en ziektes.

Aandoeningen ten gevolge van roken

Overal ter wereld sterven er duizenden mensen ten gevolge van het roken van sigaretten. Waarom?

Sigaretten roken verhoogt de kans op verschillende dodelijke aandoeningen zoals:
Kanker
Longaandoeningen
Hartziekten, hartinfarct

Vaatziekten, vernauwingen van de bloedvaten
Parodontitis
Huidaandoeningen
Snelle veroudering, rotte tanden
Keelaandoeningen

Bekende sigaretten

Sigaretten worden verkocht in kartonnen pakjes, waarbij ze samen gegroepeerd zitten. Het aantal sigaretten in één pakje varieert van merk tot merk en van grootte. Er is ook een keuzemogelijkheid tussen de strafte van de tabak. Zo heeft men de gewone sigaretten, de lights en de extra lights. Ook zijn er sigaretten te koop met muntsmaak.

Enkele bekende merken zijn onder andere:
Marlboro
L&M
Next
Pall Mall
Belga
Bastos
Peter Stuyvesant
West
Camel
Philip Morris
Richmond

British American Tobacco

Eén van de grootste tabaksproducenten is wellicht deze van British American Tobacco!

In 1902 smolten de twee grote tabaksproducenten, het Britse Imperial Tobacco Company en het Amerikaanse American Tobacco Company samen en werd British American Tobacco opgericht. Deze voorzag duizenden banen en kon rekenen op een fikse omzet! De firma is alvast niet opgezet met de boycot tegen de sigaret.

Het rookverbod

Tot 1950 was het in Tibet ten strengste verboden om te roken, eender waar, maar na de invasie van dit land, werd dit verbod door velen aan hun laars gelapt en de Westerse bedrijven profiteerden hiervan door massaal tabak in te voeren.

Het eerste rookverbod kwam er in Californië rond 1998, voor het roken in publieke ruimtes. De volgenden waren Ierland, Sri Lanka en Nederland in 2004.
De landen volgden elkaar langzaam, maar zeker, op. Duitsland was hierbij één van de laatste landen die de Europese maatstaven hanteerden op het gebied van het rookverbod.

Eerst kwam er een verbod op het roken in publieke ruimtes zoals bijvoorbeeld bibliotheken, rechtbanken, bussen, scholen, hallen, winkels enzovoort. Het roken van sigaretten in de trein werd al van in het begin toegestaan in de daarvoor voorziene rijtuigen. Op die manier werden de rokers van de niet-rokers gescheiden. Deze scheiding werd ook later tot groot ongenoegen van horeca-uitbaters, opgelegd in restaurants, brasserieën en tavernes. Zij zagen hun inkomsten al een heel pak dalen omdat er toch veel mannen en vrouwen ter wereld roken. Toch werd er toen toegestaan dat men een rookvrije ruimte installeerde, zodat de rokers nog steeds op restaurant konden komen en toch nog een sigaretje konden roken.

In 2010 veranderde deze wetgeving en werd deze drastisch aangepakt en aangepast. Vanaf dan gold er een rookverbod in alle zaken waar men eten serveerde, behalve in frietkoten die kleiner zijn dan vijftig vierkante meter.

Op 30 juni 2011 werd er weer een aanpassing ingevoerd met een algemeen rookverbod in de horeca, behalve in cafés die geen eten aanbieden en die een aparte rookkamer voorzien hebben met een afzuiginstallatie.

Maar ook deze regel is van korte duur want uiterlijk tegen 2014, wil België een volledig rookverbod bekomen in alle horecazaken. Zelfs in cafés waar er bijvoorbeeld geen eten wordt geserveerd!

Roken in je eigen huis

Het verbieden van te roken gaat zelfs nog een stapje verder. Nu wilt men ook de rokers in hun eigen huis aanpakken, maar kan dit eigenlijk wel? Het is inderdaad zo dat vele mannen en vrouwen nog steeds binnenshuis roken. Ook worden er veel kinderen aan de schadelijke stoffen blootgesteld, want ook het zogenaamde meeroken schaadt. Maar kan men iemand verbieden om thuis een sigaretje op te steken?

Mag dat eigenlijk wel? Het is misschien niet verantwoord om te roken en anderen bloot te stellen aan jouw schadelijke zaken (zoals het roken) maar er is nog altijd zoiets als de wet op de privacy! Bovendien rookt elke vader of moeder niet altijd persé in het bijzijn van zijn of haar kinderen. Het kan best dat zij daarvoor in een andere ruimte gaan roken, maar hoe stel je zoiets vast? Gaat de regering mensen, inspecteurs, op pad sturen om bij de mensen thuis te gaan ruiken of opmeten of deze gerookt hebben?

Eigen mening

Ik ben een ex-roker en vind het goed dat men de schadelijke gevolgen van het roken van sigaretten onder de aandacht brengt. Maar, ik ben ook een voorstander van de privacy en vind dat mensen nog altijd vrij moeten zijn om te kiezen of ze al dan niet willen roken.

Ik geef toe dat ik het inderdaad wel ongepast vind om te roken in het bijzijn van je kinderen, maar het zijn niet enkel de sigaretten die je kinderen zullen schaden. Ik denk hierbij al bijvoorbeeld aan luchtvervuiling, gassen die vrijkomen bijvoorbeeld door haarlak te gebruiken, mazoutgeuren enzovoort. En wat als men dit toelaat om te beslissen over wat jij in je eigen huis wel of niet mag doen? Waar gaat de grens dan getrokken worden?

Wat vind jij? Moet (mag) roken in je eigen huis verboden worden?

Copyright © 2011 Lovely


 

56
Word fan
Delen
Ongewenst

Laat een reactie achter

+1 -0- x

Merel schreef op 04 Dec 2011 om 20:23

Ik moet er toch niet aan denken, dat ik in mijn eigen huis niet meer zou mogen roken. Ik beland in het gevang! Nee, mijn privacy dient te worden gerespecteerd, zoals ik dat ook van anderen doe. Ik ben van mening, dat wanneer ik mij op anderen moet aanpassen bij hen thuis, dat zij dat ook bij mij dienen te doen. Ik rook, in mijn huis, wanneer ik dat wil. Als er bij een ander niet binnenshuis gerookt mag worden, sta ik buiten. Straks komt er ook een verbod op patat en kroketten, let maar eens op!

+0 -0- x

Lovely schreef op 04 Dec 2011 om 20:25

Ja, dat is waar ik het hier inderdaad over heb Merel! Iedereen heeft inderdaad recht op zijn of haar privacy! Bedankt voor je reactie!

+1 -0- x

stormerwout schreef op 04 Dec 2011 om 20:25

gelukkig is er ook nog zoiets als de afzuigkap ;-)

+1 -0- x

Lianne01 schreef op 04 Dec 2011 om 20:26

Ik vind niet dat ze dat kunnen gaan verbieden.
Wel vind ik dat je als ouder de verantwoordelijkheid moet nemen, door niet te roken in het bijzijn van kinderen.
Als ik in mijn huis wil roken, doe ik dat!

+1 -0- x

JimVer schreef op 04 Dec 2011 om 20:27

@stormerwout, ge;ukkig wel ja :D

@Lovely, Goed en duidelijk artikel, Duimpje!

+0 -0- x

Lovely schreef op 04 Dec 2011 om 20:31

Hahaha stormerwout, inderdaad ;-)
Ik ben het volkomen met je eens Anorexia!

+0 -0- x

Lovely schreef op 04 Dec 2011 om 20:31

Bedankt JimVer!

+1 -0- x

yrsa schreef op 04 Dec 2011 om 20:32

ik vind het veel te ver gaan, alleen zie ik het er nog wel van komen dat er in de toekomst kinderen zijn die hun ouders aanklagen omdat zij zijn blootgesteld aan sigaretten.
om over een verzorgingstehuis e.d. maar te zwijgen waar mss in de toekomst ook niet meer gerookt mag worden.

je kunt mensen niets opleggen...zeker niet in eigen huis. en ja, je moet kinderen beschermen...maar denk dan ook even aan het eten! hoeveel uoders eten drie keer per week bij de mac? of laten hun kinderen zonder ontbijt naar school gaan?
rijden elke dag de kinderen naar school zonder enige vorm van lichaamsbeweging?
ook dan stel je je kinderen bloot aan gezondheidsgevaren ...

+0 -0- x

Lovely schreef op 04 Dec 2011 om 20:36

Ja yrsa, ik vind het persoonlijk ook veel te vergaand... Waar gaat dit eindigen?

+1 -0- x

Lianne01 schreef op 04 Dec 2011 om 20:48

Het lijkt me trouwens ook niet dat ze dit voor elkaar gaan krijgen. Net als pubers, gaan wij dan stiekem (IN ONS EIGEN HUIS!) roken. In de kelder of zo, in de hoop dat niemand het ziet haha.
Ik ben afgelopen September in Amerika geweest, ik was als de dood dat ik verplicht moest stoppen daar. Openbare plekken zijn inderdaad verboden, en je moet zoveel meter bij een ingang vandaan staan, 1000 Dollar boete als je je peuk op straat gooit etc.. Tot we in Las Vegas kwamen, kregen we IN het hotel (tijdens het gokken) een asbak. Nou zitten daar geen kinderen natuurlijk, maar die lopen wel door de casino's heen, waar duidelijk ook die rook komt. Heel vaag allemaal.
Oké, reactie word nu te lang. Ik wil gewoon roken in mijn huis als ik dat wil haha

+0 -0- x

Lovely schreef op 04 Dec 2011 om 20:52

En nogmaals ben ik het volkomen met je eens Anorexia hahaha ;-)

+1 -0- x

subo schreef op 04 Dec 2011 om 20:58

Ben het eens met bovenstaande reacties. Wat gaan ze nog allemaal controleren en wat gaan wij toelaten?
Worden we schaapjes met een stempel?
Big Brother houdt je in het oog! En wat als wij zouden uitzoeken wie Big Brother is en wat hij of zij doet. Wat als wij Big Brother zouden controleren?
Duim voor jou!

+1 -0- x

Mereltje schreef op 04 Dec 2011 om 21:03

Interessante vraagstelling Lovely. Ik denk dat mensen hun eigen verantwoordelijkheid moeten nemen, in het bijzijn van kinderen rook je gewoon niet. Net zoals je geen alcohol drinkt wanneer je nog moet rijden. Verbieden is niet de juiste weg, voorlichting over de gevaren en mensen bewust maken is beter.

+0 -0- x

Lovely schreef op 04 Dec 2011 om 21:07

Ja inderdaad subo! Bedankt voor je mening en reactie!

+0 -0- x

Lovely schreef op 04 Dec 2011 om 21:08

En ook met jou Mereltje ben ik het volkomen eens, mensen moeten zelf hun eigen verantwoordelijkheid nemen op dat gebied! Thx

+1 -0- x

Rose_love schreef op 04 Dec 2011 om 21:16

Verbieden kan niet, kbedoel iedereen weet dat het slecht is, ieder zn eigen keuze toch!

+1 -0- x

ABelle schreef op 04 Dec 2011 om 21:24

Ben zelf een stevige roker en ben van mening dat in je eigen huis je mag doen en laten wat je wilt,dus ook roken. Vindt het zelfs een beetje discriminatie dat rokers tegenwoordig buiten moeten staan.

+1 -0- x

MikevandePol schreef op 04 Dec 2011 om 21:29

Roken is gewoon slecht, en moet in zijn algeheel verboden worden!

+0 -0- x

Lovely schreef op 04 Dec 2011 om 21:32

Inderdaad Rose_love!
Ja ABelle, het is een echte boycot tegen de sigaret...
@Mike: Ben het eens met je stelling dat roken slecht is, zeer slecht maar er zijn nog andere dingen die slecht voor de gezondheid zijn en die ook niet verboden zijn, neem nu bijvoorbeeld alcohol...

+1 -0- x

Surfingann schreef op 04 Dec 2011 om 22:07

Ik vind dat te ver gaan.
Wat je in je huis doet, gaat een ander niets aan.
Een gezellige roker is geen onruststoker.
Net zoals dat je in de horeca niet meer mag roken.
Laat de eigenaar van dat horecabedrijf zelf bepalen.
Er zijn genoeg horecagelegenheden waar je niet mag roken.
Wil je niet werken in een rokerige omgeving, dan solliciteer je niet bij een bedrijf waar gerookt mag worden.
En dat geldt ook voor de klanten die niet willen roken, dan gaan ze maar naar elders.
Helaas hebben de anti-rookclub het zo voor elkaar dat er dus nergens meer gerookt mag worden.
Wat ik nog het ergste vind, is dat het vaak de ex-rokers zijn die er zo'n ophef over maken.
Ik ben geen roker, maar vind dat rokers soms nog erger worden behandeld dan parasieten.
Laat iedereen lekker doen wat hij zelf wil.
Sowieso moet roken niet verboden worden, want dan worden andere dingen duurder.

+1 -0- x

Mc-suffie schreef op 04 Dec 2011 om 22:44

Tja moeilijk hoor. Ik heb al die merken die jij noemt ongeveer wel gerookt, het maakte mij niet uit, als er maar rook uit kwam maar toch ben ik bang dat Yrsa een punt heeft wat betreft het aanklagen van ouders door kinderen die misschien ziek worden...

Maar ja, het zou toch van de gekken zijn als je door iemand in je eigen huis gecontroleerd zou gaan worden...

+1 -0- x

trudybrinkman schreef op 04 Dec 2011 om 23:00

Ik vind dat het niet kan, een verbod in je eigen huis. Ik vind dat je je gezond verstand moet gebruiken.
Even wat anders: 70 % van de prijs van sigaretten is accijns dat naar de staatskas gaat. Wanneer iedereen zou stoppen met roken dan zou het staatstekort groeien en de belasting verhoogd worden. Betalen we nog niet genoeg?
En wat is het volgende verbod? Naaktlopen op straat mag niet. Mag dat dan nog wel in je huis? Je zou het tere kinderzieltje er mee kunnnen belasten...

+1 -0- x

Ruud schreef op 04 Dec 2011 om 23:02

Als er goede voorlichting wordt gegeven over de gevaren van het ongewild meeroken, en vooral dat kinderen van rokende ouders meer kans op longziektes hebben,die zich pas rond het 40ste levensjaar openbaren. Dan kan je toch zelf wel bepalen of je in je eigen rookt. Ik vind daarom dat het roken in je eigen huis niet verboden moet worden...eigen verantwoordelijkheid

+1 -0- x

Inge-Feniks schreef op 04 Dec 2011 om 23:04

Zoals je al in mijn penschrijfsel hebt kunnen lezen, rokers betalen duur voor hun verzetje. Maar het blijft een eigen keuze....Goed artikel!

+1 -0- x

kaninchen schreef op 04 Dec 2011 om 23:50

Is ieders eigen keuze en verantwoordelijkheid....

+1 -0- x

cocciefr schreef op 05 Dec 2011 om 01:08

Ik ben het met alle reacties eens, dit gaat duidelijk te ver. Wij hebben een eigen huis, dat houdt ons inziens dus in dat dit huis van ons is en dat wij dan toch zeker zelf wel mogen weten wat er in dit huis gebeurd. Zolang wij voor alle kosten opdraaien dan bepalen wij wat er gebeurt.

+0 -0- x

Lovely schreef op 05 Dec 2011 om 07:11

Bedankt Surfingann, Mc-suffie, Trudy, Ruud, Inge, kaninchen en cocciefr voor jullie reactie en ik ben het volkomen met jullie eens!

+1 -0- x

Chayenna schreef op 05 Dec 2011 om 08:11

Als ze zo graag een totaal verbod willen, waarom wordt het dan nog verkocht? Als men daadwerkelijk zo bezorgd is om de gezondheid van de mens, laten ze dan eens beginnen met al de rommel die er gebruikt wordt op en in onze voeding te verbieden. Ik ben alleen verantwoordelijk voor de keuzes die ik zelf maak en heb daar niemand voor nodig om de keuze voor mij te maken.

+0 -0- x

Lovely schreef op 05 Dec 2011 om 08:21

Inderdaad Chayenna, het verbod spreekt zichzelf meermaals tegen en er zijn nog andere slechte dingen dan enkel de sigaret... Bedankt trouwens voor je reactie!

+1 -0- x

Karazmin schreef op 05 Dec 2011 om 09:15

Dit is zo'n onderwerp waar iedereen een stevige mening over lijkt te hebben en als ik zo de reacties lees lijkt het wel of er bij Xead vooral aan de roker wordt gedacht.
Tja, en dan ben je een fervente niet-roker die geen enkel voordeel ziet bij die gewoonte.
Het is natuurlijk de grootste onzin om het roken te verbieden in iemands eigen huis. Maar in het openbaar? Waarom moet een minderheid (en sorry hoor maar dat zijn de rokers nu eenmaal) bepalen waar ik heen kan gaan om geen last te hebben van rook en stank?
Natuurlijk er zijn meer dingen slecht maar val je daar een ander mee lastig? Als iemand zich te buiten wil gaan aan te veel en te vet eten heeft hij alleen zichzelf ermee. Maar als ik naast een roker sta krijg ik die giftige dampen ongevraagd en gratis naar binnen, mijn kleren gaan stinken.
Als niet roker moet je je bijna veronstchuldigen als je niet wilt dat er in je bijzijn gerookt wordt. Alleen als je astma hebt (wat toevallig bij mij zo is) krijg je onmiddellijk begrip. Leven en laten leven geldt ook voor de roker.
Over de anti-rook lobby gesproken de rooklobby is veel sterker en heeft een goede vriend in de VVD (levert geld op)
Hebben we nog die peuken die weggegooid worden. Niet alleen is dat smerig maar ook milieuvervuiling. Het is chemische troep die in het grondwater terecht kan komen. En dat heeft niets met roken te maken maar met pure onverschilligheid.
Sorry. wil niemand tegen het zere been schoppen. Maar de andere kant mag ook wel eens gehoord worden.

+2 -0- x

claire001 schreef op 05 Dec 2011 om 09:26

In mijn huis mag de koning op bezoek zijn, er word niet in huis gerookt. Ik en mijn dochter hebben zwaar astma en allergie, je hebt er geen idee van wat dat doet als je in de rook moet zitten omdat iemand rookt, wij zijn geregeld met haar als ze klein was uit een restaurant moeten gaan omdat ze geen lucht kreeg.

+1 -0- x

Remrov schreef op 05 Dec 2011 om 09:48

Ik vind dat iedereen dat in zijn of haar huis dat zelf moet uitmaken, of er gerookt mag worden of niet. Daarnaast vind ik wel dat er rekening gehouden moet worden met huisgenoten, want meeroken is natuurlijk ook heel erg ongezond. Ikzelf wil gewoon niet dat er in mijn appartement gerookt wordt. Ik vind de geur gewoon te goor en te ongezond.

+1 -0- x

Ir schreef op 05 Dec 2011 om 09:53

Ik laat me er niet over uit en rook rustig nog een shaggie... ;)

+1 -0- x

RachelenHans schreef op 05 Dec 2011 om 10:46

Ik ben het met claire eens. Er moet ook rekening worden gehouden met mensen die er echt niet tegen kunnen. Van mij mag de accijns op roken en drank flink omhoog. Dan wordt de staatskas ook wel gespekt. Roken kan heel veel geld kosten aan ziektekosten, houdt de VVD daar rekening mee?
Mijn vader heeft tientallen jaren een pakje per dag gerookt en is doodziek geworden. Hij had het bijna niet overleefd en slikt mega veel pillen per dag. Wat dat allemaal niet kost.

+1 -0- x

Sandra-Philippo schreef op 05 Dec 2011 om 11:22

Goed artikel, met een mooie nadenker erin!

niet alleen van roken hebben anderen last, wat je al zegt; wat te denken van een vleug chanel nr 5 in de lift? mmmm wat dacht je van een gezond stukje fietsen langs de snelweg met de kids, zodat de uitlaatgassen tenminste diep tot in de longtopjes komen?

Ik zou het eng vinden als men dingen die mensen in huis doen zal gaan verbieden..Hoe gaan we dit controleren? huis aan huis onderzoek?
Eng!
In huis heeft de mens zijn verantwoording, als de boodschap niet opgepikt wordt, dat het niet oké is te roken in het bijzijn van kinderen, misschien nog meer bewustwordingscampagnes.?

Ik ben een rookster en ben me rotgeschrokken van die longen... bedankt voor dit plaatje, daar ik deze kan toevoegen aan de minutie die ik aan het opbouwen ben om te stoppen met roken.

+1 -0- x

THRalain schreef op 05 Dec 2011 om 12:08

Ik ben een roker, en ik kan de census wel begrijpen van het roken in bijzijn van niet rokers, maar in je eigen huis verbod krijgen is toch net die stap te ver, die stap die ons van een democratie naar een totalitaire staat brengt. Want als controle binnenshuis toegestaan wordt om het rookverbod te respecteren, wat houdt hen dan tegen om al de rest in het heiligdom van u privacy te gaan controleren? Nee, absoluut tegen een schending van de privacy. George Orwell zat er blijkbaar niet ver naast met zijn boek 1984.

+1 -0- x

Taco-Veldstra schreef op 05 Dec 2011 om 12:30

Dear Lovely,
Soms gaan de beperkingen te ver...je geeft al aan dat roken in huis anderen van je gezin schaadt. Ons geweten is de maatstaf niet de overheid!
Duim Taco

+1 -0- x

basgeldrop schreef op 05 Dec 2011 om 12:44

de betutteling van de samenleving, vroeger rookte ze toch ook?
Deze mensen nu allemaal rond de 80 zijn toch ook oud geworden?
Dus ik denk dat de overheid de mens gewoon lekker vrij erin moet laten! Plus de overheid zou toch even huilen als nu iedereen stopt met roken, hebben ze toch een aardig gat in de schatkist zitten! Duim!

+0 -0- x

Lovely schreef op 05 Dec 2011 om 12:46

Ja Karazmin, ook ik vind als ex-roker dat de rook irritant is en stinkt, maar om rokers ook thuis aan te pakken of op straat vind ik vergaand hoor... Men doet nog altijd wat hij wil in zijn eigen woonplaats vind ik... Toch bedankt voor je eerlijke mening!

+0 -0- x

Lovely schreef op 05 Dec 2011 om 12:48

Ja Claire, dat begrijp ik best... Hebben jullie er ook last van als de horecazaken een aparte rookkamer ter beschikking hebben?

+0 -0- x

Lovely schreef op 05 Dec 2011 om 12:49

Ja Remrov, ook bij mij thuis wordt er niet gerookt en wanneer er wel rokers op bezoek komen, gaan ze vriendelijk op het overdekt terras roken dus...

+0 -0- x

Lovely schreef op 05 Dec 2011 om 12:52

@lr: Hahaha, geniet ervan zou ik zo zeggen ;-)
@RachelenHans: Ja, roken kost inderdaad een hele smak geld, maar dat geldt voor veel verslavingen...
@lucifall: Graag gedaan, en ikzelf weet hoeveel moeite het kan kosten om te stoppen met roken hoor. Ik zou zeggen: stop ermee, je staat niet alleen!

+0 -0- x

Lovely schreef op 05 Dec 2011 om 12:55

@THRalain: Ik ben het volkomen eens met jouw mening en ben ook gesteld op mijn privacy!
@Taco: Inderdaad, iedereen moet zijn eigen verantwoordelijkheid opnemen maar niet door de regering dit te laten verbieden!

+0 -0- x

Lovely schreef op 05 Dec 2011 om 12:57

Inderdaad basgeldrop, nu willen ze dit allemaal verbieden, maar wanneer ze zullen ondervinden dat de inkomsten serieus dalen gaan ze weer aan het promoten :-)

+1 -0- x

Mona schreef op 05 Dec 2011 om 15:15

Ik vind dat ze het overal moeten verbieden en er flinke boetes op moeten zetten! (zei de sinds 3 weken ex-rookster)

+0 -0- x

Lovely schreef op 05 Dec 2011 om 15:31

Hahaha Mona, in jouw geval,best te begrijpen... maar niet in iemand anders huis ;-)

+1 -0- x

claire001 schreef op 05 Dec 2011 om 16:46

inderdaad lovely, het is vaak zo dat de ruimte waar gerkookt mag worden nota bene naast de kamer is waar niet gerookt mag worden en als je rook kent dat dan weet je dat dit overal doorgaat, als je kindje dan niet meer kan ademen en aan de machine moet, dan kan ik je verzekeren dat je dat niet leuk vind, ik vind het ook heel vies als mensen roken en uitblazen in je gezicht of naast je staan en doodleuk uitblazen en ik het in moet ademen, ten eerste blaast hij zijn lucht uit in mijn longen, bah. Maar het is aan rokers om hier respect voor te hebben, ik heb niet gekozen om mijn longen of die van mijn kind te verzieken, en ik kan het weten mijn man is een roker, inmiddels hoog moeten stoppen van de dokter. Maar nu dat je niet meer zomaar overal mag roken is het voor ons mogelijk ook eens ergens rustig te gaan eten, zonder dat we bang moeten zijn een kind weer een week ziek te bed te houden. Dus wat mij betreft niet roken is nog steeds beter dan roken, en het kost een hoop geld. Ik vind je artikel een goed thema en gespreksonderwerp. dikke duim dus. Je moet niet boos zijn als ik heftig hierop reageer, aangezien ik weet wat het aanricht voor ons. Ik heb me dus al heel veel opgejaagd heb iemand in de famillie die het met opzet doet, ze weet dat ik er ziek van word en dan blaast ze het met opzet in mijn richting, ze weet dat mijn man gestopt is en probeerd hem toch nog mee buiten te lokken dat vind ik laag sorry.

+1 -0- x

claire001 schreef op 05 Dec 2011 om 16:50

en aan jullie allen die willen stoppen, mijn man rookte voor meer dan 2000? per jaar, al vanaf zijn 15 jaar, een testje doen, neem een sigaret, inhalleer fel, en blaas in een bokaal doe het deksel er meteen op, of blaas uit op een zakdoek, laat het deksel erop en kijk zelf wat het resultaat is! Je longen kleven letterlijk van de pek tegen elkaar, jammer je bent zoveel meer waard, en ja dat geld voor veel verslavingen zo, maar het is en blijft jou verslaving die je zelf in de hand hebt, het is moeilijk maar je zal merken na 2 dagen niet roken hoeveel meer je terug gaat genieten van je eten, je geuren, je zal zien hoe fel je jezelf gaat ergeren naar mensen die roken. Mijn man is gestart met een sticker zwaarste dosis, en wilskracht of bij de dokter de pilletjes hebben een zeer snel resultaat. Even doorbijten en zet het geld dat je per dag of week oprookte maar eens mee opzij, terwijl je stopt het zal een extra hulp zijn en koop er iets leuk van zodra je volledig gestopt bent. succes iedereen! Ik steun jullie volop het gaat. Als mijn man kan stoppen kunnen jullie het ook!

+1 -0- x

xirisx2 schreef op 05 Dec 2011 om 17:31

Tja iedereen moet het zelf weten natuurlijk.
ik ben van mening dat je huis gaat stinken naar rook, je gordijnen, je kleding. voor mij wordt het niks.. Dus gewoon stoppen!
Goed artikel, ik ben fan.

+1 -0- x

spiritlady schreef op 05 Dec 2011 om 18:00

we hebben een voordeel ik bepaal wie ik in mijn huis laat en wie niet dus hoe gaan ze dat in godsnaam controleren. in mijn huis maak ik mijn eigen keuzes en er is niemand die daar de wet voor mij kan bepalen.

+0 -0- x

Lovely schreef op 05 Dec 2011 om 18:35

Ja Claire, ik begrijp je frustraties zeer goed en natuurlijk neem ik je het niet kwalijk dat je zo heftig reageert, daarvoor dienen deze reactie- stroken en iedereen heeft recht om zijn of haar mening te uiten! Dus bedankt voor je eerlijke mening!

+0 -0- x

Lovely schreef op 05 Dec 2011 om 18:37

Ja zo is dat inderdaad xirisx2... maar wanneer je zelf rookt, ruik je niet dat het zo stinkt hoor :-)

+0 -0- x

Lovely schreef op 05 Dec 2011 om 18:37

Dat is zo spiritlady en ook met die stelling ben ik het helemaal eens!

+1 -0- x

Jack-Hage-Sr schreef op 05 Dec 2011 om 19:17

Zelf weten.........wél rekening houden met je naaste. Maar ja als je een kind hebt, of iemand anders die er benauwd van wordt is dat toch helemaal geen discussie lijkt me? Had je door de rook helemaal ge"mist" hier! Wwij gaan als al het schilder en behangwerk hier klaar is, .........jawel buiten roken! Ook een reden! Geeft toch aanslag!

+0 -0- x

Lovely schreef op 05 Dec 2011 om 19:28

Ja Jack, ik vond het al zeer vreemd dat je je mening nog niet had meegedeeld hahaha en bij deze dus bedankt!

+1 -0- x

LadyDi schreef op 05 Dec 2011 om 19:48

ppfff nog even en dan mag er helemaal niets meer...

+0 -0- x

Lovely schreef op 05 Dec 2011 om 19:50

Ja inderdaad LadyDi, het lijkt erop dat we die kant opgaan en dat kan nu toch niet echt de bedoeling zijn? Bedankt voor je reactie hoor!

+1 -0- x

Arinka schreef op 06 Dec 2011 om 10:56

Ik rook.

Helaas.

Het is zo'n beetje af en aan en het slaat nergens op. Ik weet 100 redenen om te stoppen en niet 1 om te blijven roken en toch rook ik.

Maar alleen buiten. Niet onder de afzuigkap. Nee, buiten. En bij anderen rook ik buiten, maar vraag ik alsnog of ze geen bezwaar hebben.

Ik ben dus wel een echte sociale roker. :D

Maar liever zou ik stoppen, dus een algeheel verbod op sigaretten zou ik als roker volledig toejuichen.

Dat plaatje van die longen is trouwens echt niet lekker... Uch uch uch, nee, toch maar weer eens stoppen op korte termijn denk ik.

+0 -0- x

Lovely schreef op 06 Dec 2011 om 15:52

Ja Arinka, ken het gevoel, ik heb ook gerookt dus... begrijp heel goed wat je bedoelt hoor! Bedankt voor je eerlijke reactie trouwens!

+1 -0- x

Etcet schreef op 08 Dec 2011 om 22:13

Ik ben zelf ook ex-roker, ben sterk gekant tegen het roken in de buurt van je kinderen, maar vind toch ook dat mensen in hun eigen huis doen wat ze willen. Alhoewel het sowieso het beste is om in je tuin of een aparte ruimte te roken (ook al heb je geen kinderen). Niet enkel omwille van je behangpapier en gordijnen, maar ook omdat je woonruimte zo heel ongezond wordt.

Roken waar je slaapt, is al helemaal gek. Maar ah, zolang het hun EIGEN gezondheid is - wie zijn wij?

+0 -0- x

Lovely schreef op 09 Dec 2011 om 07:48

Inderdaad Etcet, ik ben het volkomen eens met je stelling!

+1 -0- x

Josh schreef op 12 Dec 2011 om 22:39

Ik ben een niet roker , maar ik vind het te ver gaan om mensen in hun eigen huis het roken te verbieden, het heeft wel voordelen voor hen wanneer de roker even buiten zijn sigaret oprookt , je merkt het aan vervuild behang en geelbruine muren en plafond, maar het is een verslaving waar ook ooit een land zogoed als aan tenonder ging , namelijk de opium verslaving in China, Nu is Opium in Afghanistan een probleem aan het worden. het roken geeft gezondsheids problemen en daaraan verbonden ziektekosten .Niet rokers zijn gevoeliger omdat hun longen meteen waarschuwen als er ongezonde lucht binnenkomt.roken en slaap is vaak oorzaak van brand ,roken en rijden is gevaarlijk wanneer men de brandende sigaret laat vallen met soms een ongeluk tot gevolg.

+0 -0- x

Lovely schreef op 13 Dec 2011 om 12:44

Ja, Josh, daar heb je helemaal gelijk in! Roken is inderdaad slecht voor vanalles en nog wat, maar om mensen in hun eigen woning het roken te gaan verbieden is zeker een stap te ver.

+1 -0- x

kaylee22 schreef op 26 Jan 2012 om 21:41

Goed artikel ! een dikke duim!:)

+0 -0- x

Lovely schreef op 27 Jan 2012 om 09:22

Thx kaylee!

+1 -0- x

tipgever83 schreef op 07 Feb 2012 om 17:29

dikke duim erbij voor je artikel van mijn tweede grootste fan na mijn eerste 10 artikels ;-) echt super Lovely ! Ook een grote fan

+0 -0- x

Lovely schreef op 07 Feb 2012 om 19:16

Dankjewel tipgever!

+0 -0- x

mirreke32 schreef op 16 Feb 2012 om 12:13

ik rook nog wel binnen, maar niet zo veel, omdat mijn vriend er last van heeft. Hij is zelf jaren geleden gestopt (knap!) omdat hij er zo'n last van heeft. Maar dat is de enige reden dat ik niet meer zoveel binnen rook, als ik alleen zou zijn, zou ik het gewoon doen, behalve als er kleine kinderen bij aamwezig zijn!
goed artikel!

+0 -0- x

janneke1969 schreef op 01 Mar 2012 om 13:03

ik vind dat een ieder in eigen huis mag roken zoveel ie wil, mits er geen kinderen zijn want die kunnen niet kiezen om weg te gaan, volwassenen die zich eraan storen kunnen weggaan..
ik ben zelf exroker maar irriteer me mateloos aan al die opgestoken vingertjes... grrrrr

Reageren?

Registreer of log in om te reageren op een artikel.
Dit artikel bevat:
Toelichting: