Het is mode geworden om op latere leeftijd kinderen te gaan krijgen, maar of dit nu wel zo verstandig is? Het blijkt dat wanneer je boven de 30 bent, je vruchtbaarheid afneemt en niet zoals veel mensen denken pas na je 40e.

Vrouwen worden allemaal steeds slimmer. Gelukkig krijgen vrouwen nu ook veel meer de kans om te kunnen studeren en een carriere te maken. Maar een studie kost veel tijd en dan zul je ook nog een aantal jaren direct moeten gaan werken, wil je wat hebben aan je studie. Dat betekend dat er geen tijd is om aan kinderen te beginnen. Ook gaat men tegenwoordig later een vaste relatie aan. Dat betekend ook dat er geen reden is om aan kinderen te denken. Toch is het belangrijk om goed na te denken over het feit of je kinderen wilt of niet.
 

In de baarmoeder al worden de eicellen aangemaakt, maar ook vanaf de geboorte beginnen de eicellen af te nemen. Naar mate de eicellen af nemen en ouder worden gaat de kwaliteit van eicellen ook afnemen. Tot ongeveer je 30e jaar zijn deze eicellen normaal gesproken goed van kwaliteit, maar daarna neemt de kwaliteit af. Veel mensen denken dat je tot je 40e rustig kinderen kunt krijgen, maar er zijn risico's wanneer je op latere leeftijd kinderen gaat krijgen. Het krijgen van een kind met het Down Syndroom is groter, het krijgen van een meerling is groter, de kans op het krijgen van borstkanker is ook groter bij het krijgen van kinderen op latere leeftijd.
 

 
In België bestaat er een mogelijkheid om eicellen in te vriezen. Dit gebeurt hoofdzakelijk bij mensen rond de 30 jaar, die of nog geen vaste relatie hebben en toch een kinderwens, maar ook bij mensen die bijvoorbeeld chemotherapie krijgen en de kans op vervroegd in de overgang te komen hebben. De mogelijkheid om dan nog kinderen krijgen blijft dan nog open. In Nederland kan dit nog niet. Maar moeten we zover gaan dat wanneer wij toch voor de carriere kiezen, we maar eicellen in gaan vriezen? Het blijkt vaak moeilijk om zwanger te raken wanneer men na het 30e levensjaar zwanger probeert te worden. Dan is er natuurlijk ook altijd IVF, maar dit is niet altijd een prettige behandeling, en daarbij komt ook vaak het verdriet van miskramen. Ook is de kans op meerlingen groter. De behandeling met hormonen is voor de vrouw een ingrijpende gebeurtenis. Ook denk ik dat dergelijke ingrepen een aanslag op je relatie kan betekenen.

Ik pleit ervoor dat vrouwen op jongere leeftijd weer kinderen gaan krijgen. Tussen 24 e 30 jaar zou de ideale leeftijd zijn volgens onderzoekers. Ook zou onze regering meer moeten doen om dit te stimuleren. Mannen zouden vaker moeten delen in het ouderschap. En opvang zou niet te moeilijk geregeld moeten zijn. Helaas is dit ook vaak een struikelblok. Het zoeken van een goede oppas voor je kind en je vertrouwen die je moet hebben in de oppas. Ook de bijbehorende kosten zouden wel moeten opwegen tegen wat de verdiensten zijn. Het krijgen van kinderen moet natuurlijk een weloverwogen stap zijn. Maar bedenk wel dat het niet zomaar gaat. Sommige mensen zijn zomaar in blijde verwachting, maar er kunnen ook problemen zijn, door verklevingen aan de eierstokken en dergelijke. Wanneer je vroeg begint met het krijgen van kinderen en er zijn compicaties, dan is een ingreep vaak veel succesvoller dan op latere leeftijd.
22
Word fan
Delen
Ongewenst

Laat een reactie achter

+2 -0- x

Ben schreef op 29 Jul 2010 om 14:46

En hoe ouder je wordt hoe minder je kunt verdragen van kinderen. En als je al kleinkinderen krijgt dan merk je dat nog beter. Die komen meestal even en als ze dan weer weg gaan merk je dat heel goed.

+3 -0- x

Tim schreef op 29 Jul 2010 om 15:49

Goed artikel, ben het er mee eens. Maar het blijft toch wel lastig. Het is toch wel een beetje de trend om tot je 30e druk te zijn met studeren en je carrière en erna pas kijken naar een serieuze relatie en/of kinderen. Denk dat mensen best meer bewust gemaakt mogen worden van de risico's zodat het normaler word om bijv. na je studie te denken aan kinderen (rond je 25e), en erna pas te denken aan carrière maken.

+5 -0- x

sweetmizzy schreef op 31 Jul 2010 om 08:38

Super Artikel! En ik ben het er helemaal mee eens! Daarbij komt ik tegenwoordig het carriere-jagen abnormaal vindt, vooral onder vrouwen. Mijn mening is dat kinderen er uberhaupt niet beter afkomen bij oudere ouders. Punt 1, dus zoals bovenstaand, is lichamelijk gezien voor je dertigste het natuurlijkste om een kind te krijgen. Punt 2, dan heb je je studie afgerond en ben je klaar voor een 60-urige (want bij carriere maken hoort flexibel zijn) werkweek. En drop je je kindje dus fulltime in handen van buitenschoolse opvang. Waar jammergenoeg, maar toch, helemaal niets wordt gedaan aan opvoeden, behalve dat je een ander niet mag meppen en zijn/ haar koekje niet mag afpakken. Punt 3 wordt je buiten het feit dat je na je dertigste niet meer zo vruchtbaar bent ook nog eens lichamelijk curve-matig gezien in een teruglopende lijn, waardoor het zwaarder is een kind op te voeden na je 30e... De mankementen komen vaak op na je dertigste...
Punt 4 zijn oudere ouders vaak ouderwetser en kunnen jongere ouders beter anticiperen in de hedendaagse tijd en wat daar bij komt kijken, dan kijk ik naar mezelf en lach er om als ik zie dat mijn moeder en vader niets snappen van computers en dergelijke.. In de hededaagse tijd is het o zo belangrijk dat kinderen hulp krijgen bij hun leerproces. Er wordt veel van ze verwacht zelfstandig te zijn. En steeds minder om kind te zijn, daar zijn ouders voor om daar over te waken.. En als die dan dus 60 uur aan het werk zijn, wat krijg je dan?
Vroeger noemden ze dat soort kindjes sleutelkindjes.. Tegenwoordig ben je normaal als je op tien-jarige leeftijd tot 6 uur, half 7 zit te wachten tot je moeder en vader eens van het werk komen.. en dan eens in de week in het park de schijn van het supergezinnetje ophouden! En intussentijd moet hij zichzelf maar zien op te voeden..

Sorry voor het lange relaas.. Maar ik sta zo achter je artikel!

+3 -0- x

Merel schreef op 31 Jul 2010 om 12:59

Dank jullie wel voor de reacties! Goed te lezen dat mensen zich er bewust van zijn dat het beter voor moeder en kind, maar ook voor de vader is om voor je 30e ouders te worden.

+3 -0- x

Ulla schreef op 01 Aug 2010 om 10:44

Even los van het vruchtbaarheids en mogelijke gezondheidsproblemen.......
die ook niet in ieder geval hetzelfde zijn. De genoemde situaties en argumenten zijn nooit hetzelfde voor iedereen. Niet iedereen is ouderwets met 40, ( in tegendeel!), niet iedereen voelt zich al volwassen genoeg om voor zijn/haar 30ste kinderen te krijgen. Beide mogelijkheden hebben zo hun voor en nadelen en zijn ook nog afhankelijk van de ontwikkeling van de oduers zelf, hoe deze uitpakken.

Zulke belangrijjke beslissingen niet voor ieder persoonlijk met een standaard oordeel bepalen. Ja, je kunt wel, maar waaarom zou je dat doen? Belangrijk is m.i. vooraal dat iedereen in zijn persoonlijke situatie een bewuste beslissing neemt, die bij zijn/haar situatie past en daarbij ook nog rekening houd met het welzijn van het kind.


+2 -0- x

Ulla schreef op 01 Aug 2010 om 10:58

Persoonlijk vind ik het wel een goed idee om niet te oud kinderen te krijgen.
Ik heb zelf mijn kinderen gekregen met 20, 22, 30 en 36.
En alle tijdstippen hebben zo hun charmes, voor en nadelen.
Delen van het ouderschap en goede kinderopvang blijven voor iedere ouder, vader en moeder belangrijk, willen beide hun ei kwijt willen in dit leven.

+2 -0- x

Merel schreef op 01 Aug 2010 om 13:46

Wat ik in dit bericht probeer duidelijk te maken Ulla is dat het moeilijker wordt om na je 30e kinderen te krijgen en dat er dan in veel gevallen medische hulp aan te pas moet komen. Door eerder aan kinderen te beginnen kunnen heel veel problemen worden voorkomen. Het gaat erom dat je dan begrip moet hebben voor de medici wanneer die aangeven dat het niet meer kan omdat je te oud bent. Heel veel mensen beseffen niet dat je na je 30e je vruchtbaarheid langzamerhand verliest en dat de kwaliteit van de eicellen terugloopt. Ook de kans op het krijgen van een kindje met het Downsyndroom wordt groter. Natuurlijk moet je aan kinderen toe zijn en het kind een geborgen plekje kunnen geven, dat altijd in de eerste plaats. Maar weet gewoon dat het soms na je 30e niet meer lukt! Veel mensen denken nl dat je rustig kunt wachten tot je 40e.

+1 -1- x

Ulla schreef op 01 Aug 2010 om 17:16

Oke ,dat heb ik er niet uit kunnen halen dat het vooral om het fysieke ging.
Al ken ik de statistieken niet, denk ik dat na je dertigste geen arts het als een probleem zal ervaren.
Na je veertigste wordt lastiger. Ik denk wel dat wij ook fysiek gezien in een overgangsfase zitten.
Als je alleen al kijkt wanneer jongeren pas uit huis gaan en ondanks het risico ziekten enz. worden mensen toch ouder, leven bewuster en gezonder. Ik geloof niet zo in dit verhaal, ook omdat ik zelf toch hele andere dingen zie.

Het is zeker waar dat als je later aan kinderen begint je je moet realiseren dat met het ouder worden, kinderen krijgen moeilijker kan worden. Persoonlijk zie en ervaar ik ook hoe natuurlijker de keuze uitvalt en je daarbij ook je ware gevoel volgt hoe minder problemen je tegen komt.

+2 -0- x

Ben schreef op 01 Aug 2010 om 17:48

Vorige week is dit besproken in het programma: Spraakmakende zaken. Misschien wordt het zo duidelijk. Hier de link: http://www.ikonrtv.nl/uitzendingDyn.aspx?lIntType=12

+1 -0- x

Ulla schreef op 02 Aug 2010 om 01:53

Ja, het programma is duidelijk betref het vruchtbaarheidsprobleem.
Toch verrassend dat zoveel mensen dat idd niet weten of min of meer verdringen.
Dat bedoelde ik dan ook met dat je eigen veel meer je eigen gevoel zou moeten volgen en ook meer op je oerinstincten afgaan. Want wat gebeurt er vaak? Het leven moet er eerst perfect uitzien, willen mensen aan kinderen beginnen........... dus juist niet alleen maar je verstand gebruiken maar afgaan op je gevoel. Het is een kwestie van balans vinden tussen je gevoel en je gezonde mensenverstand.
Want zoals de vrouw ook vertelde, die pas later aan kinderen wilde beginnen, omdat ze pas later har man ontmoette.

Wat betreft rolverdeling enz. ben ik de eerste die van mening is dat de klassieke rolverdeling op de schop mag en de vader nog meer zou mogen vaderen. Want niet alleen de politiek , we zelf houden dat ook tegen. Een van de redenen waarom ik daar nooit aan mee heb gedaan.


+2 -0- x

infosportclubtopfitnl schreef op 27 Aug 2010 om 23:18

ik had ze ook graag voor mijn dertigste gewild, maar ja het kan natuurlijk ook zo zijjn dat het voor die tijd niet lukt en dan ben je blij dat je ze toch nog op latere leeftijd krijgt.

+1 -0- x

rinajansen schreef op 26 Sep 2010 om 22:45

goed artikel, het brengt heel wat in beweging !!!!!!!!!!!!!!!!!

+2 -0- x

cc schreef op 28 Nov 2010 om 20:54

hier iemand die op jonge leeftijd kinderen kreeg, 23 was ik toen de 1ste op de wereld kwam
en 28 bij nummer 2
als ik het over moest doen, precies zo :)

+1 -0- x

jorijn schreef op 20 Dec 2010 om 17:37

goed artikel ...werk blijft wel ...vruchtbaarheid niet die neemt af :-)
ik ben een moeder van 27 jaar en heb een kern gezonde jongen van 2 jaar oud.
En wie weet de 2de ook nog is ...we zijn druk aan het oefenen hahaha

+2 -0- x

Tascha schreef op 22 Jan 2011 om 16:46

goed artikel, wel mee eens!
Maar... een kindje nemen omdat je anders te oud word is ook niet zo best,ik wil alleen kind onder de juiste omstandigheden en niet omdat ik weer bijna 28 word. Tot op heden nooit de juiste partner gehad daarvoor,maar nu wel dus wie weet toch nog voor mijn 30e:)

+1 -0- x

Tascha schreef op 22 Jan 2011 om 16:47

p.s toch goed dat je het even onder de aandacht brengt!

+1 -0- x

Jenne schreef op 23 Jan 2011 om 23:36

Goed artikel! Ben het er ook mee eens. Als je graag kinderen wilt waarom wachten tot je 30e of 40e vind ik helemaal absurt. Zelf heb ik mijn eerste kind gekregen op mijn 24e.

Carrière maken kan ook MET kind!

+0 -0- x

pinkprinces schreef op 27 Jan 2011 om 10:02

echt mooie artikel en ik ben het er helemaal mee eens,

+0 -0- x

Viola schreef op 22 Mar 2011 om 19:07

ik vind ook dat je als je een kinderwens hebt die als het kan voor je 30ste moet vervullen. punt 1 weet je niet hoelang je bezig bent ( ik spreek uit ervaring). Punt 2 vind ik dat je als je ouder bent niks met je kiinderen kan ondernemen ( en dan kijk ik even naar die 62 jarige vrouw die gister bevallen is).

Ook als je veel met elkaar in leeftijd scheelt moet je kijken wanneer je het beste kinderen kan nemen. Mijn man en ik schelen 13 jaar en hadden al vrij snel de keuze gemaakt dat we kinderen wilden. De eerste kreeg ik op mijn 25ste en de tweede op mijn 31ste. Al had ik liever gezien dat ik eerder moeder was geworden, maar de natuur werkte bij ons n iet mee ( van mijn kant)

+0 -0- x

mommy-of-angels- schreef op 23 Mar 2011 om 19:58

goed artikel , alleen heb ik toch beetje dubbel gevoel dr bij . Want al tikt die klok je kan een zwangerschap niet afdwingen ! Enigste wat ik kan zeggen als je wel een vaste relatie hebt , veel blijven oefenen .
Ik word aankomende zomer 29 en heb al jaren kinderwens maar helaas hebben wij ( ik en me vriend waar ik me lief en leed meedeel ) alleen maar engeltjes . '
Maar ik denk dat finaciel gezien ook een reden is dat mensen het krijgen van kinderen uitstellen ?! Het is namelijk wel een zorg natuurlijk die je niet zomaar even aan de kant kan zetten , denkende dat de meeste ouders wel moeten werken om uberhaupt rond te kunnen komen op normaal nivo !

+0 -0- x

ldthjaz schreef op 03 Apr 2011 om 18:25

ik ben het met jenne eens cariere maken kan ook met kind. ik ben 20 en ik heb afgelopen zomer me diploma gehaald voor niveau 2 boekhouding ben in januarie dit jaar bevallen en ga van de zomer voor me diploma van niveau 4 boekhouding. en dat hoeft nog niet te zeggen dat je kind hele dagen op kinder dagverblijf zit ben ik persoonlijk tegen dus zal bij mij ook niet gebeuren maar wil je allebei werken of naar school maak samen duidelijke afspraken waarneer wie werkt. en dat het na je 30ste lastiger is dat klopt wel dat heeft de verloskundige in me zwangerschap ook gezegt. en ook dat je dan meer last er van zou kunnen hebben.

+0 -0- x

agnes schreef op 03 Apr 2011 om 19:52

goed artikel, op wat voor manier je het ook bekijkt er zitten haken en ogen aan. Ik was 25 toen de eerste kwam, 14 maanden later gevolgd door nummer twee. Dat was heel zwaar, twee van die kleintjes. Mijn jongste kwam onverwacht toen ik in scheiding lag. Ik was 32. Ik heb de luxe gehad dat ik thuis kon blijven tot de jongste 5 werd. Ik heb genoten van die tijd maar toen ik weer moest werken vond ik dat ook heerlijk, niet alleen maar kinderpraat en ik voelde me weer meetellen. Maar ja ik heb ook nooit carriére gemaakt.

+0 -0- x

Inge schreef op 14 Apr 2011 om 14:37

Goed artikel. ik was net 24 toen mijn eerste kwam. ik ben blij dat ik het nu gedaan heb. het is alleen dat opvang regelen in nederland zo verrekte duur is:S daarom ben ik ook gestopt met werken. was meer aan het afgeven dan dat ik verdiende. niet dat ik het erg vind om niet meer te werken hoor, nu kan ik volop van mijn zoon genieten:) en dat is me veel meer waard:)

+0 -0- x

Anelia schreef op 19 Apr 2011 om 20:13

Even een mening van bij de zuiderburen. Ik ben een jonge twintiger met een vriend die net 30 geworden is. In zo'n situatie hou je niet alleen rekening met de leeftijd van de vrouw, maar ook met die van de man. Hoewel het medisch gezien zo goed als geen probleem vormt voor een man om op latere leeftijd kinderen te krijgen (lijkt mij), zijn sommige mannen er al meer dan klaar voor op hun dertigste.

Het is spijtig dat de maatschappij zich zodanig ontwikkeld heeft dat het bijna abnormaal lijkt kinderen te krijgen wanneer je nog op tram 2 zit, al lijkt er in mijn omgeving wel een verandering aan de gang te zijn. Maar dan wordt de vrouw weer geacht te kiezen tussen carrière en gezin, wat een spijtige zaak is...

+0 -0- x

sandrina schreef op 23 Apr 2011 om 13:08

Persoonlijk ben ik altijd voorstander geweest om vroeg kinderen te hebben... zie er alleen maar voordelen in, iemand die beweert geen carriere te kunnen maken met kinderen doet toch iets mis, aangezien er genoeg zijn die het wel lukt! Ik word binnenkort 36, heb een dochter van 12 en een tweeling van weldra 7j... ze worden steeds zelfstandiger, ik krijg meer tijd voor mezelf... zou het echt niet anders meer willen... moest ik het overdoen, deed ik het weer! goed artikel, duim!

Reageren?

Registreer of log in om te reageren op een artikel.
Dit artikel bevat:
Toelichting: