Homofilie. Het is tegenwoordig een hot-issue en de mening die ik er over heb kan soms veel stof opwaaien en vragen geven. Ik wil daarom met jullie delen hoe ik tot mijn mening ben gekomen. Graag hoor ik jullie reacties.
Opvoeding
Van huis uit heb ik meegekregen dat er niks mis is met homofilie. Het gaat om de liefde tussen twee mensen waarin het geslacht niet zou uitmaken. Een familielid van mijn vader was ook homo en mijn vader was hier dus als jonge jongen ook mee opgegroeid. Dit was één van de redenen waarom er in ons gezin zo over werd gedacht. Iets wat ik als kind en het begin van mijn tienerjaren overnam en het mee eens was. Mijn ouders zeiden het dus het was waar. En ja je kunt toch ook moeilijk zeggen dat liefde niet belangrijk is.
Een nieuwe mening?
Op de middelbare school kreeg ik te maken met mensen die er anders over dachten. Homofiele zou niet goed zijn in de ogen van God. De verwarring sloeg meteen toe. Zelf wist ik dat God (de God van het christendom en jodendom) een God van liefde was/is. Dus hoe kon het dan zijn dat diezelfde God tegen de liefde was tussen mannen onderling of vrouwen onderling. En heeft God ons niet gemaakt zoals we zijn? Tijd om zelf eens op onderzoek uit te gaan dus.
De bijbel
Laten we eens kijken wat we in de bijbel hierover kunnen vinden. Volgens christenen het woord van God.
Leviticus 18:22 (NBV): Je mag niet het bed delen met een man zoals met een vrouw, dat is gruwelijk.
Zo die komt hard aan. Leviticus 18 is er erg duidelijk over. Gruwelijk is nou niet echt een zachte term. Laten we eerst eens kijken wat we nog meer vinden.
Leviticus 20:13 (NBV): Wie met een man het bed deelt als met een vrouw, begaat een gruweldaad. Beiden moeten ter dood gebracht worden en hebben hun dood aan zichzelf te wijten.
Het wordt er niet beter op. Het zou niet alleen gruwelijk zijn, maar de "daders" zouden zelfs ter dood moeten worden gebracht. En dan ook nog "eigen bult dikke schuld". Je zou niet eens verder willen zoeken in de bijbel als je zulke dingen leest. Hoe kan een God van liefde dit zeggen? Hoewel ik duidelijkheid zocht heb ik alleen maar meer verwarring gevonden.
Wat "mag niet"?
Wat opvalt als we de verschillende teksten opzoeken met betrekking tot homofiele is het volgende. Er wordt niet gesproken over gevoelens. Nergens kan ik in de bijbel vinden "Gij zult geen liefdesgevoelend hebben voor iemand van hetzelfde geslacht!" De aandacht ligt niet op de liefde tussen mannen of tussen vrouwen maar "de daad". Iets wat denk ik een duidelijke nuance is. Als we ook kijken naar het bekende verhaal van Sodom en Gomorra valt er iets naar voren te worden gehaald. In Genesis 19 vers 5 (NBG) staat het volgende: Waar zijn de mannen, die vannacht bij u gekomen zijn? Breng hen bij ons buiten, opdat wij met hen gemeenschap hebben.
Er is hier sprake van misbruik. Als Lot 2 mannen ontvangt roepen de burgers van de stad dat hij ze naar buiten moet sturen zodat ze gemeenschap met hen kunnen hebben. Totaal geen sprake van liefde dus, maar lust en misbruik.
Met deze punten wil ik niet zeggen dat er geen liefde is tussen mannen of vrouwen. Alleen wil ik de nadruk leggen op wat er in de bijbel als "gruwelijk" wordt bestempeld.
Gruwelijk?
Iets bestempelen als gruwelijk is gruwelijk. Als mensen met homoseksuele gevoelens Leviticus 20 lezen dan snap ik dat ze de bijbel meteen uit het raam willen gooien. Laten we even kijken wat er volgens de bijbel nog meer gruwelijk is.
Spreuken 6:16-19 (NBV):
Zes dingen haat de HEER, zeven dingen zijn hem een gruwel: ogen die hooghartig kijken en een tong die liegt, handen die onschuldig bloed vergieten en een hart dat op het kwade zint, voeten die zich naar de misdaad reppen en getuigen die bedriegen, altijd liegen, en zij die stoken tussen broers.
Een aardig rijtje is dat al, maar ook een heel breed rijtje. Bloedvergieten en liegen worden hier eigenlijk op één lijn gezet. Laten we even doordenken. Liegen en seks tussen mannen worden aan elkaar gelijk gesteld. Van de ene wordt gezegd dat de "daders" de dood verdienen. Geldt dat dan niet ook voor het andere. Verdienen leugenaars dan niet ook de dood? Op deze manier wordt het wel heel gruwelijk. Dan zou ik toch ook zeker de dood verdienen en als we terug kijken naar Leviticus 20 dan is het nog mijn eigen schuld ook.
Hoe komen we hier dan toch tot een liefdevolle God?
De overspelige vrouw
Jezus ging naar de Olijfberg, en vroeg in de morgen was hij weer in de tempel. Het hele volk kwam naar hem toe, hij ging zitten en gaf hun onderricht. Toen brachten de schriftgeleerden en de farizeeën een vrouw bij hem die op overspel betrapt was. Ze zetten haar in het midden en zeiden tegen Jezus: ‘Meester, deze vrouw is op heterdaad betrapt toen ze overspel pleegde. Mozes draagt ons in de wet op zulke vrouwen te stenigen. Wat vindt u daarvan?’ Dit zeiden ze om hem op de proef te stellen, om te zien of ze hem konden aanklagen. Jezus bukte zich en schreef met zijn vinger op de grond. Toen ze bleven aandringen, richtte hij zich op en zei: ‘Wie van jullie zonder zonde is, laat die als eerste een steen naar haar werpen.’ Hij bukte zich weer en schreef op de grond. Toen ze dat hoorden gingen ze weg, een voor een, de oudsten het eerst, en ze lieten hem alleen, met de vrouw die in het midden stond. Jezus richtte zich op en vroeg haar: ‘Waar zijn ze? Heeft niemand u veroordeeld?’ ‘Niemand, heer,’ zei ze. ‘Ik veroordeel u ook niet,’ zei Jezus. ‘Ga naar huis, en zondig vanaf nu niet meer.’
Johannes 8:1-11
Een prachtig verhaal moet ik zeggen. Wat zien we hier precies. De schriftgeleerden en farizeeën (hadden veel verstand van de wetten) komen met een vrouw naar Jezus toe. Deze vrouw schijnt betrapt te zijn op overspel. Volgens de wetten die ze in die tijd volgden verdient die vrouw de dood. Jezus leefde volgens de wet, en was zelfs de wet. Men zou dus verwachten dat hij het vonnis over haar zou uitspreken. Maar hij doet iets anders. Hij zegt dat degene die zelf nooit iets verkeerd heeft gedaan de straf mag uitvoeren. Het is duidelijk dat dat dus niemand is. Nou ja, niemand? En Jezus dan, als we de bijbel zouden geloven zondigde hij niet. Waarom gooide hij dan niet de eerste steen? Het is duidelijk dat hij haar gedrag afkeurt, maar de vrouw laat hij in haar waarde. God/Jezus vindt de zonde een gruwel, niet de zondaar. Dit geldt dan toch ook voor "de homo" en "de leugenaar" ze zijn niet verkeerd, ze deden alleen iets wat niet goed zou zijn.
De straf
Er staan grote duidelijke straffen in het oude testament. Als ik die volg en naar mezelf kijk dan was ik nooit zo oud geworden. Wat moeten we dan doen met die straffen. We kunnen moeilijk alle leugenaars gaan vermoorden. Hoe kan die straf dan toch worden ingelost?
Johannes 3:16
Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.
Johannes 3 vers 16 is één van de bekendste bijbelteksten. Hier kunnen we veel uithalen. God is wel degelijk de God van liefde. Hij houdt zoveel van de mensen dat hij Jezus naar de aarde heeft gestuurd. Waar wij door ons liegen, overspel en alle andere zonden de doodstraf zouden verdienen, heeft hij die straf op zich genomen. Hierdoor zijn wij vrij van alle straf. Het enige wat we moeten doen is het offer accepteren en ons best doen om te leven zoals God dat zou willen.
Mijn conclusie
Homoseksualiteit is niet zoals God het bedoelt heeft. Net zo min als dat hij het bedoelt heeft dat ik lieg en over anderen roddel. En toch heb ik de drang om te liegen, net als mensen die een verlangen hebben om homoseksuele handelingen te doen. We zijn dus wat dat betreft allemaal gelijk. Maar we mogen weten dat God enorm van ons houdt en niet wil dat wij gestraft worden, wat we ook doen. Hij wil de straf op zich nemen. En hij veroordeelt niet de persoon, maar wil alleen dat we de dingen anders doen.
Mijn advies
Kijk niet neer op mensen die het volgens jou verkeerd doen. Iedereen heeft zijn eigen zwaktes en minpuntjes. Het is belangrijk dat we de liefde van God doorgeven, en niet anderen wijzen op hun zwaktes.
Reacties
Graag hoor ik van jullie reacties. Misschien pas ik nog dingen aan of vul ze aan.
Laat een reactie achter
cc schreef op 12 Jul 2011 om 16:51
Ik geloof niet in god
maar vind dit wel mooi omschreven en uitgelegd
en vind jou god liever dan de god van rachelenhans ;)
dat is steeds een verwijzing naar de zogenaamde hel en het straffen.
Mooi artikel
spiritlady schreef op 12 Jul 2011 om 17:38
of je nou in god gelooft of niet, of je nou bank bent of bruin, of je nou van mannen houdt of van vrouwen, alle mensen zijn gelijk ,allemaal worden we naakt geboren , allemaal hebben we alles in ons, allemaal creeeren we ons eigen leven. Het wordt tijd dat we in alle respect voor elkaar met elkaar om kunnen gaan, en alle oordelen en veroordelen los laten, wat dan overblijft is liefde voor elkaar, zou de wereld er dan niet veel mooier uitzien ?
Merel schreef op 12 Jul 2011 om 19:24
'Heb u naaste lief gelijk uzelf en God boven alles'.
Wie zijn wij om te oordelen?
JeSuisseMi schreef op 15 Jul 2011 om 09:44
@ RachelenHans; God straft mensen niet met ziekte, en stuurt mensen niet naar de hel. Mensen zijn zelf verantwoordelijk,we hebben een vrije wil gekregen..
yvonnedaydream schreef op 28 Jul 2011 om 16:53
Homoseksualiteit is iets lichamelijks.. geen keuze. Heeft God dan niet ook die mensen zo gemaakt?
Imagine schreef op 05 Aug 2011 om 12:01
@Yvonne idd.
Ik vind het al raar dat rachelenhans zegt dat god 'HAAT'' heeft.
Maar ten eerste.
Wat is er mis met Homoseksualiteit?
Ten tweede. Iedereen zegt dat god de mensen heeft gemaakt.
Dan maakt hij ook homo's?!..
Ten derde. Homoseksualiteit is geen keus.
JohandeJong schreef op 09 Aug 2011 om 10:06
@imagine
het klopt dat je zegt dat God mensen maakt, God maakt niet hetero's of homo's
homoseksuele gevoelens hebben is niet een keus, maar wat je met die gevoelens doet is wel een keus.
Bedankt voor al jullie reacties!
Lid sinds 10 maanden
3 reacties geplaatst
2 artikelen beoordeeld
7 artikelen geschreven










RachelenHans schreef op 12 Jul 2011 om 16:33
Ik ben het met je eens dat God een God van liefde is. Je vergeet echter dat Hij ook een Rechtvaardige God is. Hij houdt van de zondaar, maar haat de zonde. Daarin heb je gelijk. Het is echter zo dat als mensen zich niet bekeren van hun zonde, Hij ze wel degelijk zal straffen. Dat kan hier op aarde zijn door ziekte (die vaak een gevolg van zonde is), maar ook door mensen na dit leven naar de hel te sturen. Het zou goed zijn om ook dit aspect te behandelen. Zowel Hans als ik hebben hier ook verschillende onderwerpen over geschreven. Misschien de moeite waard om eens te lezen? Wel goed dat je hierover schrijft.