Dit artikel zal maximaal 1 week op Xead te lezen zijn, dus maximaal tot maandag 18 april 2011 om 20.00 uur. Lees dus snel door... Update: in kader van mijn artikel "Hoe Xead 'vroegur' was... beter?" heb ik dit artikel op 2 jan. 2012 weer online gezet.

In onderstaand bericht worden namen van Xead-schrijvers genoemd.
Bij voorbaat mijn excuses als ik iemand voor het hoofd stoot.

 

Doel: in de top van de dag, week én maand (?)

Inmiddels ben ik een jaar lid, maar schrijf actief sinds januari 2011. Dat schrijven gaat lekker en inmiddels is er vanuit Xead en de Xead-schrijvers er ook de nodige waardering: men vindt het informatief, mooie lay-out en van goede kwaliteit. Ook heb ik een hoge score op Xead-activiteit, -artikelen en een goede Xead-score. Eén en ander komt tot uitdrukking in een hoog aandeel in de uitbetaling van de klik's in de Xpoints: 94%. Daarnaast heb ik inmiddels 5 medailles mogen bijschrijven op mijn account (20 Xpoints elk) , dus ik voel mij gewaardeerd in mijn Xead-schrijverij. Maar, er ontbreekt nog iets.... mijn artikelen blijken niet in de 'top van de dag' te belanden. Laat staan voor de top van de week of van de maand. O nee, ik ben in het begin (januari 2011) wel een keer top van de dag geweest - dat gaf me een kick! Soms kijk ik jaloers naar Ruud of Verbijsterend62 die met redelijke 'eenvoud' binnen no-time in de top staan. Hoe doen zij dat toch?

Motivatie: Xpoints verzamelen (!)

Omdat Tim, onze webmaster, in een reactie op een artikel heeft aangegeven dat er extra Xpoints te verdienen zijn als je top van de maand bent geworden maar er ook wordt gedacht aan Xpoints voor top van de week, was het hek van de dam. Allemaal willen we natuurlijk extra Xpoints en sindsdien werd alles uit de kast gehaald om dat te bereiken.... We schuwen geen enkel middel meer.

Tips en trucs van collega Xead-schrijvers (??)

Een ander heeft wat adviezen om je artikel eenvoudig hoog te laten scoren: plaats het om 0:00 uur 's nachts. In een tweede artikel gaat hij nog een stapje verder door aan te geven dat je een artikel even offline - en weer online kunt zetten door op de button voor je artikel te klikken. Gevolg daarvan is voor mij is dat ik nu veel artikelen opnieuw zit te lezen waarbij ik halverwege denk: komt mij bekend voor.... Het artikel blijkt eenvoudig weer bij de recente "'Updates van jouw fanclubs !" te zijn gezet zonder enige aanpassing maar alleen even off -on. Dat is lekker. Gaan we nu een knipper relatie aan?? off-on-off-on ??

Vervolgens vraag iemand in zijn artikelen om een groen duimpje en volgen daarna andere schrijvers die hetzelfde vragen. Prima om de Xead-bijdrage-score op te krikken.

Tot slot is er weer iets nieuws aan het promoten toegevoegd om snel hoog in de top van de dag of week te komen: stuur je fans een bericht met het verzoek het zojuist geschreven aritkel te lezen en te beoordelen. Doen al je fans dat, dan sta je zo in de top omdat er in no-time extra ! Dit betekent echter wel dat ik nu bijna (sociaal) gedwongen wordt het artikel minimaal te openen en een reactie te typen omdat ik anders geen goede fan zou zijn. Gevolg is dat zo'n artikel snel stijgt.

Het idee wordt  snel opgevolgd . Wat wordt het de komende tijd? Word mijn berichten-box overspoeld met verzoeken om een artikel te lezen? Ik hoop toch van niet.

Zelf, ik dus, weet er ook nog wel 1: open je artikel na het plaatsen opnieuw om iets aan te passen en haal de tags rechts in beeld weg; voeg nieuwe of andere toe en sla het artikel op. Hup, je staat weer boven aan in de Update-lijst.

Maar 'buitenstaanders' zien hier niets. 'Buitenstaanders' zijn mensen die niet voor Xead schrijven. Zij zien niets van deze top van de dag / week of maand. Dat is alleen voor Xead-schrijvers. De doelgroep waarvoor je het doet is dus zeer beperkt....

Tim, onze Xead-webmaster, had er al iets voor bedacht!

Bij de opstart van Xead is voor het probleem "wie schrijft een leuk artikel en van wie wil ik misschien wel fan worden"  een mogelijkheid geboden: wordt fan (= FAN) van iemand. Automatisch krijg je dan de updates van jouw idool waarvan je fan bent, te zien. Die kun je dan lezen (of niet als de titel je niet aanspreekt).

Nou, dat is handig, zo'n fanclub. Tim heeft bedacht dat je 'fan' van iemand kan worden om zo snel hun artikelen onder ogen te krijgen! Tot nog toe ging dat goed. Ik word namelijk pas fan van iemand als ik zijn/haar artikelen interssant vind of ze mij aanspreken.

Doel: top van de dag of week zonder interessant artikel (?)

Als het doel echter is om in de top van de dag of week te komen door jouw fans te spammen, dan haak ik af. Niet dat ik de zuurpruim wil uithangen, maar ik was al fan en die relatie wil ik niet gebruiken om te zorgen dat iemands artikel alleen door toedoen van 'spam' in mijn en jullie mailbox, top van de dag / week wordt. Daar pas ik voor. Ik geef voortaan zo'n spam-bericht een negatief duimpje en ik verwijder ze uit mijn fans.

PS: onderstaand beeld een illustratie en is van vandaag:
ik zeg niet dat dit geen interessante artikelen zijn...

 

Doel: Goede artikelen schrijven en "Ads door Google" (!)

Mijn doel is echter om goede artikelen te schrijven en niet voor de kortstondige roem van top van de dag of top van de week. Goede en interessante artikelen, juist ook voor niet Xead-schrijvers die via Google bij mijn artikel terecht komen. Want... en nu komt het: Xead-schrijvers klikken doorgaans niet op reclames van 'Ads door Google' maar 'buitenstaanders' mogelijk wel: zij zijn op zoek naar informatie en komen via een zoekmachines bij Xead uit. Naast elk artikel vinden zij reclames waarop zij mogelijk zullen klikken. Goede artikelen schrijven voor 'buitenstaanders' levert dus Xpoints op en dat gaat maanden / jaren door. Uiteindelijk levert dat meer op dan de roem (waan) van een artikel in de top van de dag.

Epiloog (?!)

Dus, is het elkaar opjagen om artikelen te lezen en beoordelen de manier die we met elkaar voorstaan?? Ik heb afgelopen tijd fans verzameld (65 inmiddels) waarbij ik er vanuit ga dat zij mijn (nieuwe) artikelen lezen als ze die interessant vinden, zo niet - dan lezen ze die niet. Daarvoor vind ik het niet nodig dat ik mijn artikelen ook nog eens extra promoot via update-buttons aan en uit (staat het weer in de Update-lijst) of een berichtje (spam) aan mijn fans stuur (zonder titel).

Ik durf de discussie wel aan wat nu het beste is voor Xead-schrijvers. Graag hoor ik jullie mening hieronder. Wie durft? 

 

Maar ook: allemaal eerst even een duim geven, een reactie typen
en dit artikel toevoegen aan je favoerieten.... (?)

Dan kom ik misschien ook eens een keer in de top van de dag.... fijn!

 

Tags: top van de dag, van de week, van de maand

28
Word fan
Delen
Ongewenst

Laat een reactie achter

+2 -0- x

rosa26 schreef op 11 Apr 2011 om 20:24

ik vind het een top artikel dus van mij een duim en hij staat bij mijn favorieten.ik ga geen discussie aan geef je eerlijk gezegd helemaal gelijk.al is het fijn om duimen te krijgen en in de top te komen.maar liever op de normale manier door gewoon te lezen wat interessant is.als ik berichten krijg om te duimen doe ik dat alleen als een artikel me aanstaat.maar nogmaals je hebt helemaal gelijk.constante updates van oude berichten maakt het voor de serieuze schrijvers niet makkelijker

+1 -0- x

Merel schreef op 11 Apr 2011 om 20:37

Ik geef je ook gelijk. En wat ook mij is opgevallen is dat enkele zeer goede schrijver, nu afhaken. Ik mis er een paar....en eerlijk gezegd was voor mij de lol er ook al weer een beetje af. En soms zijn de werkelijk goede artikelen al helemaal verdwenen en staan er veel mindere in de top van de dag of de week. Het duimpjes systeem vind ik niet belangrijk, wel dat mijn artikel wordt gelezen. Ook, wat jij zegt, het steeds weer opnieuw on-line zetten, vind ik maar raar. Ik heb zelf weleens een aanvulling op een artikel en bewerk deze dan, maar ook ik heb een paar artikelen verwijdert, omdat die niet eens werden gelezen, of in elk geval maar heel weinig. Je krijgt van mij een duim en ik hoop dat je in de top van de maand komt, zodat iedereen dit leest en ook dat de discussie op gang komt. bedankt hiervoor!

+1 -0- x

Amethyst schreef op 11 Apr 2011 om 20:47

Helemaal mee eens! Ik ben inmiddels al van een aantal schrijvers "ontfant" (of is het "ontfand"?), omdat deze mensen telkens weer hun artikelen off- en online zetten. Meerdere keren per dag zag ik ze weer bovenaan in de lijst met updates staan. Dat vond ik zo irritant worden!
Je krijgt van mij die duim en ik hoop van harte dat dit het artikel van de maand wordt!

+1 -2- x

Kirsti schreef op 11 Apr 2011 om 20:48

Je hebt helemaal gelijk. Het is niet mijn streven om in de top van de dag te komen, maar vind het wel prettig. Het betekend n.l. dat mijn artikel de hele dag door meer opvalt en meer wordt gelezen. Ik wil zo graag gelezen worden. Ik vind de reacties op mijn artikelen nog leuker als mijn verdiensten (hoewel ik ze niet weiger). Ik merk inderdaad dat het fan worden van veel schrijvers je veel fans oplevert maar dit geen serieuze zijn. Ik update soms wel mijn artikelen als ik het gevoel heb dat ze niet zijn opgevallen. Soms stuur ik mensen een bericht over een nieuw artikel omdat ik hun mening graag wil horen. Maar daar ben ik heel selectief in. Ik wil geen trucjes, ik wil schrijven, mooie dingen schrijven voor echte fans. Ik wil reacties, ik wil horen wat mensen ervan vinden.

+2 -0- x

Tim schreef op 11 Apr 2011 om 20:50

Goed artikel, en ook ik ben het er mee eens. En ik kan zeggen dat er ook aan gewerkt wordt. Vannacht komt er al een update waardoor je alleen nieuwe artikelen bij de fanclub-updates zult zien, tenzij je er echt voor kiest om elke update weer te geven.

+3 -0- x

Tim schreef op 11 Apr 2011 om 21:29

Ondertussen worden alleen nog maar nieuwe artikelen weergegeven bij de fanclub-updates. Vanavond vannacht zal er de optie moeten zijn dat je kunt kiezen of je elke update wilt zien, of alleen nieuwe artikelen. Overigens werkt de truc van Joeri99 al een tijdje niet meer.

Bedankt iedereen voor het meedenken, en we blijven Xead.nl verbeteren.

+2 -0- x

Lautje schreef op 11 Apr 2011 om 21:36

Goed artikel, ik ben er wel mee eens, dat die spam in mijn inbox ook aardig vervelend wordt op ten duur, je artikel word vanzelf wel gelezen en beoordeeld als het interessant voor de lezers is.

+2 -0- x

MiriamS schreef op 11 Apr 2011 om 22:01

Ik geef je groot gelijk!
Ik ben nog niet zolang op Xead maar toen ik allemaal privé berichtjes in mijn inbox kreeg of ik wou lezen, duimen en reageren was ik eigenlijk een beetje telleurgesteld en dacht ik bij mezelf of dit nou wel de bedoeling was....
Ik heb ook vandaag net een artikel geschreven waar ik dit even ter sprake heb gebracht!
Je hebt een dikke duim verdient en ik hoop dat veel mensen dit gaan lezen want dit artikel verdient een plaatsje in de top!

+1 -0- x

Mereltje schreef op 11 Apr 2011 om 22:31

Goed artikel, verder heb ik eigenlijk niets aan te te voegen, wat niet al hier boven geschreven is.
Naar mijn mening alleen updaten, wanneer je ook daadwerkelijk wat hebt veranderd.

+1 -0- x

MiriamS schreef op 11 Apr 2011 om 23:00

Hihi ik vond het ook toevallig toen ik jou artikel las!
Gelukkig zijn we indd niet de enige die het opvalt en zo denken!
Jij ook veel succes met schrijven! En op naar de top! ;-)

+2 -0- x

verbijsterend62 schreef op 12 Apr 2011 om 07:15

Ed, het enige wat ik kan bedenken is dat ik graag over onderwerpen schrijf waar mensen zich in kunnen herkennen. Verder heb ik even gekeken naar het aantal gegeven beoordelingen en reacties naar anderen van jou en van mij, daar zit wel een heel groot verschil tussen. Want hoe meer je reageert naar anderen, hoe meer zij weer reageren op jou. Overigens krijg je niks voor het top van de dag zijn, het is alleen maar "de eer". Ik gun jou echt top van de dag te worden dus bij deze een duim!

+1 -1- x

verbijsterend62 schreef op 12 Apr 2011 om 07:18

En ook een heel goed artikel natuurlijk waarin kritisch wordt gekeken naar de ontwikkelingen binnen Xead, en ik ben het er ook niet mee eens dat iedereen nu maar priveberichten moet gaan sturen om gelezen te worden!

+2 -0- x

Taco-Veldstra schreef op 12 Apr 2011 om 09:06

Ik wordt veel aan gehaal d in dit artikel. Waar zijn fans voor... dat ze je lezen. maar een artikel is met 830 leden[ even geteld] snel weg als het niet onder de aanscht wordt gebracht. Juist het mailen naar elkaar zorgt er voor dat je elkaar leest als fan. What are fans for. Ik vind dat niet spam of vervelend. Het is juist goed en maakt dat je anderen ook leest. Dit is voor Xead ook gunstig. Levert meer omzet op. Meer kliks.Meer verkeer. Daar is niet op tegen.
Daar bij wil ik dat prvate mails ook prvate blijven . Ik zou het een inbreuk vindem als mijn mails kunnen worden gelezen op Xead. Dat vind ik schending can de privacy.
Schrivers moeten andere schrijvers lezen . Hun verhaal mag niet verdwijnen in de . Vandaar.
Hartelijke groet, mooie analyse er gaat stof opwaaien!
Taco

+0 -0- x

River schreef op 12 Apr 2011 om 11:05

Ook een duimpje van mij. En verder is er in bovenstaande berichten volgens mij het meeste wel behandelt.

+2 -1- x

Thalmaray schreef op 12 Apr 2011 om 12:18

Leuk dat je een discussie hieromtrent start. Inderdaad xead begint op een Formule 1 race te lijken. Als eerste ben ik begonnen met het duimpje en bijvoorbeeld ook met het integreren van Gif-plaatjes (bewegende beelden), groot was mijn verbazing dat dit in de kortste keren werd overgenomen door andere schrijvers, op zich niks mis mee, maar qua originaliteit natuurlijk minder. Ik begrijp sommige schrijvers, het is inderdaad frustrerend als je zeer veel tijd hebt gestoken in een artikel, dat die na enkele minuten verdwijnt in de vergetelheid. Soms heb je een leuk artikel, wordt je de hemel ingeprezen maar is de oogst van de duimpjes bedroevend laag, de kans bestaat zelfs dat je voorbijgestoken wordt door een artikel bij wijze van spreken die gaat over "het dopje van een tandpastatube" en die in enkele minuutjes bij elkaar is geschreven. Iedereen wilt erkenning dat is nu eenmaal menselijke natuur, maar opblijven tot middernacht om toch maar nummer één te staan, of zoals het nu is een race om toch maar inderdaad korte faam te verkrijgen is absurd. Men merkt ook dat de druk op de schrijvers verhoogd, soms staan de teksten vol fouten, of erger nog zijn er inhoudelijk totaal verkeerde dingen geschreven. Ik heb bewust gekozen om niet meer elke dag te schrijven, en wat de fans betreft, ik volg de mensen van wie ik weet die kwaliteit leveren en probeer ook nieuwe ontdekkingen te doen. Volgens mij is het grappig want zonder dat je het weet heb je waarschijnlijk het artikel van de maand geschreven.

+0 -0- x

schreef op 12 Apr 2011 om 13:04

Dank je wel voor dit artikel Ed ! Ik hoef het wiel niet opnieuw uit te vinden met alle voorgaande reacties en ik sluit me aan bij de voorgaande mensen. Ik weet dat ik zelf - en velen met mij- zeker echt hun best doen om kwalitatief goed materiaal te leveren en informatief te schrijven over interesses. Ik hoop dat dat ook de standaard blijft binnen Xead.

+0 -0- x

Inge schreef op 12 Apr 2011 om 13:55

Mooi dat je de discussie probeert aan de zwengelen, want ik ben het met je eens. ik word ook alleen fan van iemand als ik diegene goed vind schrijven of iets nuttigs toevoegt. En zou het niet een beetje voortrekkerij zijn als je iedereen die fan van je is gaat mailen om te vragen of hij/zij jou artikel wil lezen? Ik zelf doe het niet. Het is natuurlijk wel handig dat het er is. Maar je moet mensen geen dingen door de neus duwen die ze zelf ook niet willen vind ik.
Maar verder een dikke duim omhoog en ik was al fan van je voordat ik dit stuk van je las.

+0 -0- x

Inge schreef op 12 Apr 2011 om 13:55

Hoop trouwens dat je de top van de week haalt

+0 -0- x

Awriter schreef op 12 Apr 2011 om 13:58

Ik ben het helemaal met je eens. Zo krijgen we veel meer lezers voor onze artikelen en ik heb zelf ook geen behoefte aan spam. Hier houd ik totaal niet van. Als een titel mij aanspreekt zal ik het artikel zeker wel lezen.

+1 -0- x

xduxkleinex schreef op 12 Apr 2011 om 14:57

Het is totaal geen spam. Aangezien fans niet meer reageren op nieuwe artikelen, vraag ik me toch af, waarom ik geen emailtjes meer mag sturen. Vind het niets minder dan Reclame maken voor je artikel. De grootste onzin dat mijn naam hier in staat, want vind zelf dat dat niet echt bepaald nodig was geweest Ed.

+0 -0- x

agnes schreef op 12 Apr 2011 om 15:05

ik schrijf nog niet zolang en ik dacht dat die berichtjes erbij hoorde. Ik heb het ook wel eens gedaan maar meer omdat het artikel weinig werd gelezen en ik wilde weten of het wel goed was. Ik vind de reacties zo leuk maar er worden er maar weinig gegeven. Goede informatie, bedankt

+1 -0- x

tiegemboy schreef op 12 Apr 2011 om 17:39

Ik moei me niet in discussies, en probeer mijn eigen artikelen te schrijven! groetjes

+0 -0- x

Ruud schreef op 12 Apr 2011 om 20:47

Ik ben helemaal met je eens dat we ons niet te veel als doel moeten stellen om de top van de dag, de week, of de maand moeten halen. Je schrijft dat jij je afvraagt hoe ik zo vaak in de top voorkom. Je vraagt wat mijn geheim is, welnu mijn geheim is dat er geen geheim is. Ik schrijf niet met het doel om in de top te komen. Uiteraard ben ik wel heel blij met een top postie. Dit geeft voor mij aan dat mijn artikelen door de lezers gewaadeerd worden. En ik kan je wel verklappen dat ik daar best trots op ben. De top positie heeft mij tot nu toe niets opgeleverd, behalve een grote bekendheid op Xead. Mijn aantal fans is daardoor enerm toegenomen. Ik schrijf voornamenlijk omdat ik dit leuk vind, en dat zal ik ook blijven doen, ongeacht mijn positie.

+0 -0- x

Ed-Naab schreef op 12 Apr 2011 om 22:49

Zo zo, de discussie is aardig op gang gebracht. Dank voor alle reacties hierboven en de berichten in mijn mailbox. Blijkbaar heb ik met bovenstaand artikel iets aangeroerd wat echt onder de Xead-schrijvers leeft. Wat ik niet wist toen ik het artikel schreef was dat Tim voor diezelfde avond acties in planning had staan die naadloos aansloten op wat ik aankaarte. Zie de reactie van Tim hierboven. Dan blijft de vraag hoe we elkaar scherp houden in het lezen van artikelen, elkaar promoten en beoordelen met duimjes. Ieder heeft zo z'n eigen doel met het schrijven en plaatsen op Xead. De een wil gewoon veel gelezen worden en pleit voor vrijheid in het verzenden van promoot-berichten, de ander wil ook gelezen worden maar meer door de 'buitenwacht'. Voor ieder is het doel anders.Prima. Voor iedereen is er gelukkig ruimte om artikelen te schrijven over wat je maar wilt. Ga vooral door met schrijven. Want mijn slogan wordt steeds sterker in de trant van: ik schrijf, dus ik besta.

+1 -0- x

schreef op 14 Apr 2011 om 21:37

Ik lees nu pas je artikel en ben het helemaal met je eens. Maar ik vind wel dat je pas geschreven artikel wel heel erg snel verdwijnt in het niets en dat is heel jammer van het werk dat je er in hebt gestoken.

+1 -0- x

Weltevree schreef op 17 Jan 2012 om 18:06

Ben aan het 'bijlezen' en doe jou ook weer even aan. Het is amper bij te houden, zo snel gaat het allemaal hier."
Ach roem van de dag... Ik ga ook voor kwaliteit, lay-out en zo af en toe iets hilarisch ertussen door. Ik neem aan dat mettrtijd de houdbaarheid van sommige artikelen zichzelf bewijst? Ik mag jouw eerlijkheid wel. Dikke duim.

+0 -0- x

Nathalie80 schreef op 26 Jan 2012 om 11:49

Duim duim. Word weer een stukje wijzer door jouw artikelen en spammen lijkt mij inderdaad ook niet het doel van deze site.

+0 -0- x

Trudy schreef op 17 Feb 2012 om 14:02

Ik vind spammen ook maar niets en zal ook nooit aan iemand vragen om een duim voor mijn artikelen te geven. Wat ik lees daar heb ik interesse voor anders is er geen fun meer aan en er zijn heel veel interessante artikelen hier. Trouwens ik zou wel 48 uren in een dag moeten hebben, ik wil ook nog op mijn eigen blogjes blijven verderschrijven ;-) Toch vind ik het sociale gevoel van deze site wel aantrekkelijk maar dat komt hoogstwaarschijnlijk omdat ik een vrouw ben en vrouwen kletsen nu éénmaal graag met elkaar.

+0 -0- x

Anja45 schreef op 02 Mar 2012 om 09:04

Ik moet je zeggen: slimme tips!
Jammer om hier teveel over na te denken.
Ik vind het schrijven gewoon leuk en hoop op echte waardering....
Waarschijnlijk moet ik dan niet hier zijn?
Succes! Ik vond dit wat je noemt een prima artikel!

Reageren?

Registreer of log in om te reageren op een artikel.
Dit artikel bevat:
Toelichting: