Geloof is goed Maar vergeet niet wat fanatisme ermee doet

 

Geloof een persoonlijke belevenis
Daar is niet mee mis

Een beleving voor een ieder persoonlijk en puur
Voor diegene die geloofd een belangrijk iets en duur

Maar wel een persoonlijk gevoel
Als je begrijpt wat ik bedoel

Geloven doe je van uit je hart
En dat hou je apart

Zelf de grondwet geeft aan
Dat geloof en politiek niet samen mogen gaan

Dus waarom ook niet op Xead het scheiden
En geen artikelen met woorden vanuit het geloof te bestrijden

Geloof spreekt van respect en eerbied
En dat is wat ik graag ziet

Respect en eerbied voor iedereen
Met uitzonderingen geen

Geloof kan je niet opdringen
En er andere mee bespringen

Geloof moet je houden zuiver en puur
Anders wordt de wijn in de kelk te zuur

Er zijn zoveel mensen die geloven te weten wat de schepper bedoeld
Met argumenten die op de boeken stoelt

Die denken de wijsheid in te hebben in pacht
Die precies schijnen te weten wat de schepper dacht

Die zich profileren alsof ze een directe lijn hebben naar boven
En de mensen met hun fanatisme proberen te verdoven

Er zijn zoveel mensen die geloven te weten wat de schepper bedoeld
Met argumenten die op de boeken stoelt

Maar vergeten zelf te leven zoals is geschreven
En worden door fanatisme van het boek gedreven

Er zijn zoveel stromingen van het geloof
Die mensen steun en kracht geven maar ook mensen beroofd

Het geloof steunt mensen en ja het geeft vele mensen de kracht om door te gaan
En juist die steun en kracht die het geeft daar moet het om gaan

Laat een ieder dat geloven daar waar hij dit in kan vinden
Laat hen in hun waarde zonder ons op te winden

Zonder ons geloof op te dringen en het door hun strot te wringen
Laat iedere vogel zijn eigen lied zingen

Laat ieder geloven vrij en blij
Iedereen ongeacht wat hij gelooft samen zij aan zij

Wees geen mens beroofd van sociaal gevoel en van gezond verstand
D anderen die anders denken slaan met het boek in de hand

Maar is een andere levensstijl of geloof dan verkeerd
Dat anders dan ik heb geleerd

Oordelen of veroordelen is aan de schepper gegeven
En niet aan de mens in het dagelijks leven

Staat er niet geschreven wie zonder zonde is werpt de eerste steen
En geloof me zonder zonde is er geen

Wat is er aan de hand met het geloof
Maakt het sommige mensen blind en doof

Geeft het mensen oogkleppen
Is het iets geworden om mee rond te meppen

Geloven is iets wat je zelf doet
En het andere opdringen is niet goed

In elke geloofstroming heb je extremisten die het verhaal willen maken
En met hun fanatisme het geloof kapot maken

Die andere mensen bestoken met een verhaal
Dat je in elk geloof terug vindt helemaal

Dat zij het weten en leven zoals het hoort
En daarmee andere veroordelen en stoort

Er een vorm van discriminatie van maken
En zeggen wij leven goed en zullen jullie er mee raken

Heeft de schepper niet gezegd op de dag des oordeel zal gesproken worden recht
Waar halen mensen dan het lef vandaan om nu al te zeggen je leeft slecht

Pakken ze de rechten van de schepper nu al af
Wat zal dan zijn hun straf

Hebben ze de stoel van de schepper al overgenomen
Is het al tot een staatsgreep gekomen

En zijn ze begonnen met zo’n duur goed als het geloof te verkopen langs de deur
Als een marskramer met garen en knopen te kust en te kleur

Mensen vergeet niet geloven is goed dat is zoals ik het ziet
Maar fanatisme is verkeerd en dat vergeten we niet
 

23
Word fan
Delen
Ongewenst

Laat een reactie achter

+0 -0- x

azijnpisser schreef op 23 Jun 2011 om 12:40

wie de schoen past....

+0 -0- x

Kirsti schreef op 23 Jun 2011 om 12:43

Dank je Wolf voor dit prachtige gedicht.........

+0 -0- x

Thalmaray schreef op 23 Jun 2011 om 13:00

Duim van mij !

+0 -0- x

rinajansen schreef op 23 Jun 2011 om 13:12

heel erg goed hoor helemaal met je eens laat iedereen in zijn of haar waarde en dus ook geloof in ....

+0 -0- x

Jack-Hage-Sr schreef op 23 Jun 2011 om 13:12

Uitgeprint , hangt op het kantoor ! D

+0 -0- x

Tascha schreef op 23 Jun 2011 om 13:41

Duim van Tascha!

+0 -0- x

Dikkiedik1964 schreef op 23 Jun 2011 om 14:19

heel mooi artikel, kleine vraagje voor iedereen om over na te denken, wat was er voor de schepping

+0 -0- x

Mereltje schreef op 23 Jun 2011 om 14:32

Mooi weer..

+1 -0- x

Ed-Naab schreef op 23 Jun 2011 om 14:46

Je schrijft het mooi op: 'Geloven doe je van uit je hart. En dat hou je apart'. Er is daarnaast een gezegde 'waar het hart vol van is, daar loopt de mond van over'.
Dan is er de vraag, waarom je juist het 'geloven' voor jezelf moet houden en je al het andere wat je bezig houdt wel met anderen mag delen?

+0 -0- x

wolf407 schreef op 23 Jun 2011 om 15:03

Ed omdat een mening iets anders is dan een geloofsstroming
en je wel een mening maggeven maar een ander niet je geloof moet opdringen
geloof van een ander respecteer je ne veroordeel je niet

+1 -0- x

Ed-Naab schreef op 23 Jun 2011 om 15:22

Wolf407, uit je reactie op de mijne begrijp ik dat je een mening wel mag verkondigen maar een ander niet van je geloof mag vertellen. Uiteraard respecteer ik wat anderen voor zichzelf willen geloven en die veroordeel ik dan ook niet (blijkbaar lees je dat wel uit mijn reactie?). De vraag is dan waarom het een heikel punt wordt als je juist van jouw geloof wil vertellen aan iemand anders. Een mening vertellen mag blijkbaar wel maar wat je geloofd niet? Dat is raar. Ik vertel er over in een face-to-face gesprek zonder het aan de ander op te dringen. Ieder moet voor zichzelf een keuze maken wat of wie die geloofd. Ik kan alleen de richting wijzen zonder de ander te veroordelen als die toch anders besluit. Ik laat die dan in z'n waarde.

+0 -0- x

Dikkiedik1964 schreef op 23 Jun 2011 om 16:07

het zit hem denk ik hierin Ed, dat geloof is iets persoonlijks en een levensovertuiging en daar zit het verschil, je kunt niet tegen iemand zeggen wat hij moet geloven of wat jij gelooft is beter dan wat die ander gelooft, jij schrijft nu ook dat je de richting wijst, wie oordeelt of dat de goede richting is.
Als je gelovig bent leef dan ook helemaal volgens die overtuiging en niet half, zoals de meesten doen

+0 -0- x

Kirsti schreef op 23 Jun 2011 om 16:21

Weetje Ed, jouw stukken over het geloof lees ik graag. Het is informatief en ik haal er hele mooie dingen uit. Maar de geloofsbelijdenis die wij hier tegenkomen is anders. Ze willen overtuigen van hun gelijk. Vertel elkaar en luister naar elkaar maar laat de ander de keus in wat hij ervan wil geloven.

+1 -0- x

Typisch_Ik schreef op 23 Jun 2011 om 16:58

Als atheïst zijnde sluit ik mij bij de vraag van Dikkiedik1964 aan: wat was er dan vóór de schepping? De geschiedenis gaat immers terug tot in het oneindige.

Tevens ben ik het met Ed eens dat het vreemd is dat je wel je mening mag verkondigen, maar kennelijk niet je visie omtrent geloof. In zekere zin is geloof namelijk een mening an sich - en wel de mening dat men volgens een bepaalde religie en de daarbij behorende normen en waarden dient te leven, ongeacht welke religie dat is, en ongeacht de wijze waarop deze religie geïnterpreteerd wordt.

Persoonlijk heb ik een gloeiende hekel aan mensen die hun geloof aan anderen niet verkondigen, maar daadwerkelijk opdringen - en dat is precies het fanatisme dat Wolf in zijn gedicht bestrijdt. Om die reden duim van deze atheïst!

+0 -0- x

Kirsti schreef op 23 Jun 2011 om 17:01

Ik ben ook een atheïst maar sommige vraagstukken laat ik liever rusten, laat iedereen geloven wat hij wil! Ik wil ook niemand overtuigen om niet in God of Allah te geloven dan zou ik hetzelfde doen.

+1 -0- x

jeanmarcwouters schreef op 23 Jun 2011 om 17:23

"geloven" is iets voor je vrijde tijd. Op het moment dat iemand denkt dat geloven van groot belang is voor de hele wereld, ai .. dan gaat er iets vreselijk mis. Geloven is net als golfen of in de kroeg zitten, zodra je er de dag mee begint is het mis.

+0 -0- x

MiriamS schreef op 23 Jun 2011 om 19:28

Netjes! :-)

+0 -0- x

cc schreef op 23 Jun 2011 om 19:49

Mee eens! :)
geloof is niks mis mee, in wie of wat je ook geloofd.
waar ik meestal tegen aan bots is dat als je iets vraagt, dan is het antwoord steevast: "God heeft een doel" of "zo heeft God dat niet gewild, doet de mens..."
Maar aan de andere kant: alle goede dingen, die heeft God wel gedaan...

+0 -0- x

wolf407 schreef op 23 Jun 2011 om 20:29

Ed om het over het geloof te hebben is zeker niets mee mis
soms zelf goed om er over te spreken is een ding wat zeker is

Wat ik probeerde te vertellen in mijn artikel misschien raar
Is dat fanatisme in het geloof het geloof kapot maakt dat is waar

Wanneer iets fanatiek en extreem geworden is
gaat er in het fundament zeker veel mis

En krijgen de goede te horen jullie geloof is slecht
en dat is waar ik voor vecht

Kijk naar de echte moslims in onze maatschappij
die zijn met hun extremisten ook echt niet blij

omdat die een verkeerd beeld scheppen naar buiten
omdat ze het geloof op een negatieve manier uiten

+0 -0- x

Ruud schreef op 23 Jun 2011 om 21:05

Helemaal waar Wolf!

+0 -0- x

Kirsti schreef op 23 Jun 2011 om 21:11

goede toelichting Wolf!

+0 -0- x

spiritlady schreef op 23 Jun 2011 om 22:27

dat heb je heel mooi verwoord Wolf, respecteer een ieder in wat die gelooft, stop met overtuigen wat een ander moet geloven. Heb ook respect voor mensen die anders denken en geloven

+0 -0- x

ikkiedikkie85 schreef op 23 Jun 2011 om 22:31

mooi geschreven klasse.

+0 -0- x

Aicha1968 schreef op 24 Jun 2011 om 01:32

Ik laat ieder in zijn waarde en verwacht ook dat dat andersom gebeurd.

+0 -0- x

doortje schreef op 22 Nov 2011 om 15:29

Je hebt helemaal gelijk Wolf.
Niet iedereen begrijpt het in de reacties zie ik...

Om je oren geslagen worden omdat je dingen niet goed zou doen, met uitspraken te maken krijgen zoals: 'je laat je leiden door de duivel! Kom tot God nu het nog kan'
Daar word je niet helemaal lekker van en dat moet je thuis laten inderdaad.
Het moet een vrije keuze zijn.

+0 -0- x

Robbie schreef op 06 Jan 2012 om 09:59

Ik ben blij dat er iemand bij mij aan de deur is geweest om over geloof te spreken.

(Romeinen 10:14-15) . . .Hoe zullen zij vervolgens geloof stellen in hem van wie zij niet hebben gehoord? Hoe zullen zij vervolgens horen zonder dat iemand predikt? Hoe zullen zij vervolgens prediken indien zij niet zijn uitgezonden? Zoals er staat geschreven: ?Hoe lieflijk zijn de voeten van hen die goed nieuws over goede dingen bekendmaken!?

+0 -0- x

saltus schreef op 10 Jan 2012 om 00:32

Goed onderwerp, prima belicht!

Reageren?

Registreer of log in om te reageren op een artikel.
Dit artikel bevat:
Toelichting: