Geen druppel alcohol onder de 18 jaar! Wat is jouw mening?
Een tiener in huis?!
"Wie" heeft nood aan een degelijke alcoholopvoeding?
Wat is de mening bij xead-ers?

Naar jaarlijkse bevraging van de Vereniging voor Alcohol- en andere Drugproblemen (VAD) blijkt dat bijna 60% van de jongeren onder de 16 jaar ooit alcohol gedronken hebben en bijna 25% van de 15 tot 16 jarigen gaf toe regelmatig te drinken
Ik weet niet wat jullie , bij xead, hierover denken … misschien eerst het verhaal lezen en dan jullie mening geven,
Nederlandse experts pleiten voor een uitbreiding van het alcoholverbod.
In België is de wettelijke leeftijdsgrens, waarop alcohol mag gekocht worden, vastgelegd op 16 jaar!
Tot die leeftijd mogen tieners, in principe, geen alcohol drinken.

Bij de 17 – 18 jarigen is dat 44% en dat is een leeftijd waarop de hersenen nog volop in ontwikkeling zijn.
Dit staat vast volgens de Nederlandse kinder- en jeugdpsychologe Mireille Visser en kinderarts Nico Van der Lay.
Zij begonnen in 2006 in Delft met een eerste ‘alcoholpoli’, een polikliniek voor jongeren met alcoholproblemen.
Ik verwijs naar hun boek “Onze kinderen en alcohol” daarin vertellen ze over de schadelijke effecten van alcohol op het ontwikkelende brein van een puber!
“De adolescentie is een kritieke periode waarin bepaalde hersengebieden nog volop in ontwikkeling zijn” leggen beide artsen uit!
Pas op 18 jaar stopt de aanmaak van hersencellen.
Alcohol heeft hierop een verstorende werking.
Er zijn zelfs onderzoeken die aantonen dat drinken op zo’n jonge leeftijd de opbouw van de hersenen definitief kan veranderen, vooral bij meisjes.
Testen wijzen ook uit dat drinkende jongeren lager scoren op een IQ-test, dan ze in de lagere school deden.
En daarbij bestaat dan natuurlijk het grote gevaar van “verslaving”

Is een absoluut drankverbod tot 18 jaar de beste oplossing?
Is dat haalbaar?
Hoe gaan ouders daar mee om?
Ik vind dat ouders moeten beseffen wat de risico’s van alcohol zijn.
Het is en blijft een verdovend middel dat verslaving kan opwekken en dat niet bij kinderen hoort!
Men geeft aan een kind toch ook geen trekje van een sigaret?
Het is eigen dat pubers experimenteren. Maar daarom moeten wij als volwassenen de grens ver genoeg leggen, voor die jongeren!

Ik geef hier een paar tips uit het eerder vermelde boek van de artsen:
Een paar tips voor thuis:
- zeg nee tegen alcohol en wees consequent . dus ook geen glaasje met oudjaar of bij een andere speciale gelegenheid.
- Let op je eigen voorbeeldgedrag. Kinderen kopiëeren, maar ze realiseren zich niet dat een glas wijn bij het eten wel iets anders is dan een hele fles passoa op zaterdagavond.
- Bel andere ouders op en vraag hoe zij met alcohol omgaan wanneer daar een feestje is.

De kinderpsychologe Mireille de Visser wil ook een paar misverstanden over drank, de wereld uit helpen.
“Met verbieden en verbergen maak je drank alleen maar aantrekkelijker”
Een tolerante houding - te veel preken – steeds zeggen hoe slecht alcohol is .. kan inderdaad averechts werken.
Best is proberen een duidelijke regel te stellen en er verder weinig woorden vuil aan te maken.
“Laat ze maar eens goed dronken worden, van zo’n kater leer je best”
Volgens Mireille Visser is dat niet zo en zij beweert dat pubers een stevige kater zelfs stoer en grappig vinden! Ze vertellen er graag over!
“Het is vooral de verantwoordelijkheid van de jongere zelf, de vrienden, de school …”
Volgens Mireille Visser is het de verantwoordelijkheid van de ouders om hun kind te beschermen tegen drank. Ouders kunnen grenzen stellen en toezicht houden, maar ze durven niet omdat ze hun kind niet willen betuttelen, zegt ze.
“Alcohol is veel minder verslavend dan (soft)drugs”
Niet alleen jongeren, ook ouders vinden druggebruik een groter probleem dan alcohol. Alcohol is sociaal beter geaccepteerd, maar medisch gezien is het net zo schadelijk voor de hersenen en organen als drugs. Eigenlijk is het gevaarlijker omdat het gemakkelijk verkrijgbaar is.


Ik blijf erbij : te vroeg gebruik kan tot overdaad leiden en ... alcohol kan veel schade aanrichten aan het lichaam, de geest, de relatie ... en zoveel dingen meer!
Mijn mening : begin er niet te vroeg aan.Als je volwassen bent, drink met mate en blijf gewoon genieten zonder dat "teveel"!
Voor zij die meer willen weten hierover :
“Onze kinderen en alcohol” van Mireille de Visser en Nico van der Ley – uitgeverij Nieuw Amsterdam – prijs 19,95 euro


Laat een reactie achter
RachelenHans schreef op 28 Jan 2012 om 20:46
Alcohol drinken zou sowieso verboden moeten worden. Alcohol maakt meer kapot dan je lief is. Zie ook mijn artikel: mijn ervaringen met alcohol in een periode dat ik God nog niet kende.
DRIMPELS schreef op 28 Jan 2012 om 20:51
Overal waar te voorstaat is slecht voor de mens.
Of zoals een alcoholist eens zei.
Ik zou het leven graag aan een ander overlaten, maar ja, aan wie.
Pork geeft de DUIM.
FAN is hij al.
DRIMPELS.
doortje schreef op 28 Jan 2012 om 20:54
Het is een groot probleem. Dat comazuipen is levensgevaarlijk en laat grote schade achter maar verbieden tot 18... lijkt me onmogelijk. Heel veel voorlichting geven!
chrisrik schreef op 28 Jan 2012 om 20:58
Doortje, ik ben het met je eens dat verbieden erg moeilijk zal worden.
Lindsy, als het kan "met mate" ... maar hoever reikt dat?
Ingrid2 schreef op 28 Jan 2012 om 21:06
Het zou beter zijn als jongeren tot 18 jaar geen alcohol zouden drinken, daar ben ik het mee eens maar ik ben tegen om daar een verbod op te leggen. Ik denk dat ouders veel beter geïnformeerd moeten worden over de gevaren van alcohol voor jongeren. Goed artikel Chris!
galaxy schreef op 28 Jan 2012 om 21:15
Tot 18 jaar verbieden gaat niet lukken, ik denk dat het probleem daar juist groter mee wordt. (neem van mij aan ik ben er echt geen voorstander van van alcohol) maar net wat al eerder in de reacties is gemeld beter voorlichten lijkt me een betere optie. En de ouders zijn zeker verantwoordelijk voor hun eigen kind.
Mereltje schreef op 28 Jan 2012 om 21:21
Goed artikel om een discussie op gang te brengen. Persoonlijk denk ik dat kinderen onder 18, maar zeker onder de 16 geen alcohol aangeboden moeten krijgen. Een verbod gaat niet werken, het is veel te gemakkelijk te omzeilen, oudere vrienden kopen het wel en geven het door. Het goede voorbeeld en veel voorlichting en gesprekken werkt beter.
chrisrik schreef op 28 Jan 2012 om 21:30
Ik lees van jullie dat voorlichting van groot belang is! Helemaal mee eens!
Verbieden wordt moeilijk te controleren!
SAMTHAAA schreef op 28 Jan 2012 om 22:18
Ik heb toen ik jonger dan 16 was ook wel eens alcohol op.
Dan ging het wel om 1 of 2 flesjes breezer op verjaardagen enzo.
madje88 schreef op 28 Jan 2012 om 22:21
Goed artikel, krachtig onderbouwd. Ik vind je laatste zinnen, de 'nonsense'die mensen maar wat vaak gebruiken, ook heel goed. Het zijn vaak gehoorde argumenten of 'oplossingen', zoals 'laat ze maar eens een flinke kater krijgen'.. maar welke jongere stopt daarna nu met drinken? Inderdaad, ze vinden het stoer! Ik weet niet wat de oplossing is, maar dat de hersencellen zoveel afbreuk oplopen door alcohol op jonge leeftijd moet toch wel wat teweegbrengen. Ik vind eigenlijk dat 18 of zelfs 21 een verstandigere leeftijd zou zijn om alcohol toe te staan. Duim voor je artikel, ben blij dat je weer schrijft!
Karazmin schreef op 28 Jan 2012 om 22:23
het lijkt me onmogelijk om het te verbieden, Moet roken dan ook verboden worden voor iedereen onder de 18? Wat me overigens niet zo gek idee vindt, maar net zo min haalbaar.
De verantwoordelijk hoort bij de ouders te liggen. Hopelijk nemen ze die ook.
yrsa schreef op 28 Jan 2012 om 22:31
ik denk dat het het verbieden niet werkt... als jongeren willen komen ze echt wel aan de alcohol...komt ook bij dat het vaak thuis al fout gaat. Het eerste glas wordt door ouders zelf vaak al aangereikt op jonge leeftijd.
Alcohol staat vaak ook gelijk aan gezelligheid en uitgaan en die twee dingen zijn dingen die jongeren graag en vaak doen.
van mij mag het verbod er komen hoor... ik ben echt anti-alochol. drink, maar in de praktijk werkt dat toch niet.
voorlichting zou dan evt kunnen helpen...al is dat ook maar een druppel op de gloeiende plaats, want hoeveel is er al niet geinvesteerd in campagnes?
Sandra-Philippo schreef op 28 Jan 2012 om 23:29
Ik geloof ook niet dat verbieden zal werken. In mijn jeugd dronk ik in Frankrijk bijvoorbeeld gewoon een wijntje mee.
Goede educatie over alcohol is wel belangrijk, maar toch blijft
een roes lokt jongeren nu eenmaal..
Typisch_Ik schreef op 28 Jan 2012 om 23:50
Goed artikel!
Ik ben een groot liefhebber van een lekker drankje, maar het moet natuurlijk wel leuk blijven. Naar mijn idee zou je het meer moeten zoeken in de (ook in dit artikel genoemde) voorbeeldfunctie voor ouders. Ik denk dat het namelijk beter is om je kind onder jouw eigen begeleiding bijvoorbeeld te laten proeven tijdens een maaltijd en op die manier leert om op een verantwoorde wijze met alcoholhoudende dranken om te gaan, dan te wachten totdat je zoon of dochter straalbezopen thuis komt strompelen als gevolg van 'experimenteren' met alcohol, terwijl hij/zij daar totaal niet mee bekend was.
Tegelijkertijd vind ik de huidige regels klinklare onzin. Als 16-jarige mag je namelijk wel 10 biertjes drinken, maar niet één glas wodka. Vul zelf maar in hoe zinvol deze wet dus is. Daarom zou ik de leeftijd waarop je meer mag dan alleen proeven onder begeleiding van een ouder voor alle soorten drank naar 18 jaar trekken. Niet alleen lijkt me dat een stuk consequenter, maar ook een stuk verstandiger. In combinatie met mijn eerder genoemde idee leren minderjarigen op verantwoorde wijze met alcohol om te gaan, zodat ze dat ook na hun 18e kunnen blijven doen zonder dat er iemand over hun schouder hoeft mee te kijken.
chrisrik schreef op 28 Jan 2012 om 23:57
Karazmin, lucifall, yrsa, typisch_ik ,
ik schreef ook al at verbieden moeilijk , om niet te zeggen niet haalbaar is!
Maar voorlichting geven, opvoeden en praten met de gavren van alcohol, DAT kan helpen!
@Typisch_ik, jouw lange reactie is mooi verwoord! Dank je
chrisrik schreef op 28 Jan 2012 om 23:59
amai en zonder invloed van alcohol heb ik al die fouten getypt!
-al "dat" verbieden ...
-de "gevaren" van alcohol ....
Henie schreef op 29 Jan 2012 om 00:03
Helemaal met je laatste stelling eens, het brengt schade aan en het moet met mate, we moeten me zijn allen hier mee bezig zijn en blijven!
rinajansen schreef op 29 Jan 2012 om 00:15
Met verbieden en verbergen maak je drank alleen maar aantrekkelijker Deze uitspraak daar sta ik helemaal achter ! een heel erg goed artikel
Rose_love schreef op 29 Jan 2012 om 01:16
Denk dat deze regel goed is. Jongeren (val ik zelf ook onder maar toch;) vinden vaak dat drank synoniem staat aan gezelligheid. Ik ben het daar absoluut niet mee eens. Qua gezelligheid vind ik geen verschil zitten tussen sap of drank. Ik drink nu maar af en toe... Heb ook van dichtbij gezien hoeveel het kapotmaakt en dat wil ik zelf absoluut niet.
kaninchen schreef op 29 Jan 2012 om 01:16
Alhoewel mijn hart roept om n compleet verbod, zegt mijn verstand dat t weinig nut heeft. Idd betere voorlichting aan ouders, maar ook gericht aan jongeren. Had 2 opa's die aan de drank waren met alle ellende van dien. Duim Chris, n nadenker voor velen
Mivak schreef op 29 Jan 2012 om 03:45
Het is door onderzoek bekend dat kinderen die drinken hun hersenen niet goed meer ontwikkelen. Ik zou er alles aan doen om mijn kinderen zo laat mogelijk te laten drinken.
HJZandman schreef op 29 Jan 2012 om 10:12
Nogal normaal, pfff, alcohol maakt meer kapot dat jullie lief is... Bij ons is het totaal verboden, een duimend maanzaadje dus
lio schreef op 29 Jan 2012 om 11:23
ik vind dat volwassenen iets mogen drinken al is het iets dat voor niemand goed is en ja laat zeker geen kinderen drinken dat is gewoon een schandaal. goed verhaal duim erbij
basgeldrop schreef op 29 Jan 2012 om 11:54
tjah wat moet ik er van zeggen, ik ging op stap toen ik net 15 was. Dronk ook de nodige alchohol, en ik ben nu 5 jaar en ben er ook gekomen in het leven. Coma zuipende kinderen tegenwoordig, snap ik gewoon nie wat daar stoer aan is of leuk? Die weten niet wat alchohol met je doet. Ik kan vertellen dat ik in de afgelopen 10 jaar veel gekke, bizarre en enge dingen gezien maar gelukkig geen vrienden in coma van de drank.
Taco-Veldstra schreef op 29 Jan 2012 om 12:08
Ik be zo blij dat mij kinderen hier nauwelijks mee bezig zijn... Maar ik zou het verbieden, nooit hoeven doen. Duim taco
Ben schreef op 29 Jan 2012 om 15:37
Een duim omhoog. Je zal een kind van alles moeten bijbrengen. En de kunst is om het zo te doen dat ze zelf ook nadenken. Dus niet te veel regels en verboden. Dit geldt voor alles, zoals drank en roken en de liefde voor een ander. Ik heb bv voor mijn kinderen gezegd dat een tattoo pas mag als ze 18 jaar worden. De dochters hadden al wel snel een oorbel,omdat ze dat zelf wilden en dit er een beetje bij hoort. Maar ook dit is weer voor iedereen verschillend.
En denk niet dat de kinderen er niet mee bezig zijn. Daar kun je achter komen om er over te praten. Maar dat is met alles zo.
Merel schreef op 29 Jan 2012 om 15:47
Alcohol hoef je niet te verbieden, maar er goede voorlichting over geven lijkt me veel beter! Dat hoeft de overheid niet te doen, dat wordt door de jeugd toch al niet meer gerespecteerd, dat horen de ouders te doen. Maak dingen zoals drugs en alcohol, sex en soa's, gewoon bespreekbaar. Doe er niet moeilijk over en vertel wat de gevolgen zijn, wanneer je kind teveel alcohol tot zich neemt. Ik ben zelf getrouwd geweest met 2 alcoholisten, maar zou juist daarom, het niet verbieden. Mijn eerste relatie mocht in de thuissituatie geen alcohol drinken, het kwam er gewoon niet in huis! Wat de psychologe zegt over het verbieden, nee, het werkt niet! Juist daardoor sloeg hij al vrij jong door in de alcohol en heeft zichzelf ook in coma gezopen, toen hij een jaar of 20 was. Hij had een hele fles jenever leeggedronken bij vrienden, wetende dat hij dit thuis toch niet zou krijgen. Wanneer zijn ouders vermoeden dat hij had gedronken, werd zijn motor aan de ketting gelegd, zodat hij kon fietsen naar zijn werk. Het heeft allemaal niet geholpen, dus laat je kinderen weten dat je ze vertrouwd, maar geef wel de nodige informatie. Het schort er volgens mij meer aan, dat ouders helemaal geen tijd en zin hebben aan het informeren van de gevaren van teveel alcohol!
celticjan schreef op 29 Jan 2012 om 16:20
Ik denk dat verbieden niet steeds de regel mag zijn Het vraagt een mentaliteitsverandering. En dat gebeurt niet zomaar met verbieden Alsof dat wij als volwassenen altijd onze goesting kunnen bedwingen, ook als het niet mag. Neen communicatie erover is beter. Net zoals met roken duidelijk maken als ouder wat er met je hersenen gebeurt bij te veel alcohol
Ik zeg tegen mijn kinderen en zeker mijn dochters dat ze zich nooit zelf in zo een toestand mogen brengen dat ze niet meer weten wat ze doen. Niet met roken van hasj of andere drugs, niet met overmatig drinken ,dat ze geen vluchtgedrag niet meer kunnen vertonen indien nodig of geen hulp meer kunnen vragen en dat ze niet mogen zorgen dat ze een willoos slachtoffer worden van anderen met minder goede bedoelingen. En ik denk dat ze dat goed begrepen hebben
chrisrik schreef op 29 Jan 2012 om 17:55
Ik wil iedereen bedanken voor de vele reacties! En ik geloof dat de velen het wel zouden 'willen' verbieden, maar dat zoiets bijna niet haalbaar is!
We blijven erbij dat goed voorlichten, erover spreken met de kinderen en open zijn met elkaar ... dat dit een goede stap vooruit is!
Ik las ook van velen dat ze slechte herinneringen hebben aan alcoholmisbruik - jammer genoeg! Mijn broer was ook verslaafd en zijn gezin ging eraan kapot. Gelukkig is hij nu al meer dan 10 jaar clean!
interjos schreef op 29 Jan 2012 om 18:26
Net als met veel andere dingen is verbieden moeilijk, betere bewustere opvoeding is belangrijk, jong geleerd oud ......
Duim.
lindsy schreef op 29 Jan 2012 om 19:00
ik denk dat wanneer we iets verbieden, de drang om het te gebruiken groter wordt ( ik zeg wel dat ik dat denk hé ). Dan gebeurt het zonder dat we het weten.
Mja, met mate... dat is een goeie vraag...
Zoals Drimpels al zei: alles met een 'te' voor is niet goed, buiten tevreden :)
joeri99 schreef op 30 Jan 2012 om 18:42
Duim erbij !Goed artikel ! Ik vind dat men eigenlijk helemaal geen alcohol moet drinken...dan wordt de wereld miss een keer positiever ipv agressiever
Aicha1968 schreef op 02 Feb 2012 om 23:13
Zo Joeri, ik ben het helemaal met je eens. Het zou zowiezo een hoop verkeersdoden schelen. Wij verbieden het wel. Ik wil geen dochter/zoon die bezopen over straat loopt. Maar ja, als je niet drinkt dan hoor je er niet bij, sommige kids zijn daar dus gevoelig voor en doen dus stoer mee. Goed artikel!
hgeijter schreef op 23 Feb 2012 om 16:28
Ik ben het met je eens. Er moet met mate gedronken worden en zeker niet onder de 16 jaar. Beter is om het niet onder de 18 of zelfs 21 jaar te doen. Ik heb ergens gelezen dat de hersenen pas bij 21 jaar zijn volgroeid.
@joeri99: Ik ben het er niet mee eens dat de wereld gelijk positiever zal zijn zonder alcohol. De uitwerking van alcohol is bij iedereen verschillend. Sommige worden er agressiever door en bij anderen merk je er eigenlijk niet zoveel van. Als alcohol verboden zou worden, zullen er waarschijnlijk wel weer andere dingen op de markt komen die misschien wel gevaarlijker zijn, maar waarvan niemand dat weet.
sdg schreef op 01 Mar 2012 om 11:37
Beste Chrisrik,
Complimenten voor je artikel en met name voor de manier waarop je de verschillende kanten en meningen weergeeft.
Zelf denk ik niet dat verbieden een oplossing bied. Het lijkt me ook niet erg wenselijk dat de overheid de opvoedingstaak op zich gaat nemen, dit is nog altijd aan de ouders.
Ook valt het me op dat bij een dergelijke discussie vaak individuele gevallen worden aangehaald van verschrikkelijke schrijnende verhalen. Bijvoorbeeld over zuipende kinderen die in de in het artikel genoemde 'alcoholpoli' terecht komen.
Volgens mij slaan dit soort voorbeelden de plank mis en is het al helemaal onterecht om dit als basis te nemen om een wet op te baseren.
Hoewel ik zelf geen ouder ben lijkt me dat opvoeding een complex proces is met veel mogelijkheden waarop het goed, maar ook fout kan lopen. Het lijkt me dan ook veel te kort door de bocht om te stellen dat je zulke excessen kunt voorkomen door een wet aan te passen. Volgens mij doe je dan tekort aan allerlei andere factoren die van invloed moeten zijn geweest. In andere bewoording, er zal bij die gevalen nog wel meer mis zijn geweest dan alleen de mogelijkheid om drank te kopen. Oftewel, verscherping van een wet gaat bji deze gevallen denk ik niet veel helpen.
Maar wat moeten we dan? Ik moet zeggen dat ik ook het antwoord niet heb. Maar inzetten op voorlichting lijkt me in ieder geval zinvoller. Op een of andere manier moeten we af van het idee dat het 'cool' is om te drinken en dat alcohol bijdraagd aan een leuke avond.
Als ik er zo eens over nadenk realiseer ik me dat we volgens mij wat roken betreft aardig op het goede pad zijn. Althans, ik zie niet veel mensen meer roken en vraag me af aan welke maatregelen dat te wijten is.
chrisrik schreef op 01 Mar 2012 om 12:58
ik ben het eens met je hoor, sdg! De opvoeding, wijzen op gevaren, praten met jongeren , goede voorbeeld geven ... dat is allemaal heel erg belangrijk!
Lid sinds 8 maanden
3206 reacties geplaatst
2923 artikelen beoordeeld
139 artikelen geschreven

Gerelateerde artikelen
chrisrik beveelt aan
- Top tien (en verder) van Nederlandse topmodellen
- Help, mijn Twitter account gehackt. Wat nu?
- De Kikoy; de nieuwste trend uit Kenia voor op het strand
- Het alfabet: van A tot Z!
- Dag van het Park 2012 Nederland en België
- Heerlijke gegratineerde bloemkool
- Met het bordje eten op schoot voor de tv,of toch met het hele gezin gezellig aan tafel









lindsy schreef op 28 Jan 2012 om 20:44
met mate vind ik dat het moet kunnen !