Wat de mens onderscheid van de dieren is zijn vermogen tot creeëren
Er zijn grote verschillen tussen Moslims, Joden en Christenen op deze aarde. Één ding hebben ze echter met elkaar gemeen, in al deze religies gaat men ervan uit dat god de mens heeft geschapen.
Al deze religies zitten er echter naast. God heeft de mens niet geschapen maar de mens heeft god geschapen.
Voor dat er mensen waren op deze aarde bestond god niet. De natuur ontwikkelde zich op basis van puur toeval. Uit de ontelbare verschillende mogelijke combinaties van iets en niets in het universum ontstond bij toeval onze zon en onze aarde.
Op onze aarde ontwikkelde zich door puur toeval leven en door voortdurende mutaties van de levende organismen paste dit leven zich voortdurend aan, aan de omgeving.

Tot na miljarden jaren door dit toeval eindelijk de mens ontstond.
Het duurde nog duizenden jaren voordat de mens zich zover ontwikkeld had dat hij zich bewust werd van zijn eigen bestaan.
De mens besefte toen wel dat hij bestond maar had geen idee waar hij vandaan kwam en waarom hij op aarde was.
Om hem heen gebeurde ook allerlei dingen waar de mens nog absoluut geen verklaring voor kon geven.
Toch was de mens zover ontwikkeld dat ze zelf hun bestaan steeds meer begonnen te beseffen.
Omdat de mens nog geen benul had van natuurkundige en scheikundige processen zochten ze naar andere manieren om het leven te verklaren.
En toen schiepen de mensen god naar hun evenbeeld en zij zagen dat het goed was.

Met God konden zij alles verklaren.
Alles was gemaakt door god. En alles gebeurde omdat god dat wou.
Op den duur vergaten de mensen dat ze zelf god geschapen hadden en begonnen te geloven in hen eigen bedenksel.
Ze bedachten er steeds meer bij en schreven dat op in dikke boeken.
Zo ontstonden o.a. de Bijbel, de Koran en de Tora.

Op deze bedenksel werden hele religies gebaseerd die zelfs hun wetten baseerden op deze bedenksels.
Doordat de mens zich steeds meer ontwikkeld heeft weten steeds meer mensen dat alle teksten in de Bijbel, de Koran en de Tora bedacht zijn door mensen.
Toch zijn er nog miljarden mensen die blijven geloven in deze bedenksels.
Al deze mensen moeten nog bekeerd worden.
De beste manier om dit te bereiken is door scholing.

Ik heb bovenstaand artikel bedacht en opgeschreven, wat geschreven staat wordt door bijna alle mensen voor waarheid aangenomen dat bewijst het verleden en het heden.
Om praktische redenen is dit artikel heel beknopt geschreven. De bedoeling van dit artikel is om mensen aan het denken te zetten en ze te laten beseffen dat ze zelf moeten bedenken wat de waarheid is. Niemand anders dan jijzelf weet namelijk beter dan jij wat de waarheid is. Daarom is ook niemand anders meer dan jij. Je baas, de koning, de paus, een minister en noem maar op, niemand weet ook maar meer dan een heel klein deel van de waarheid. Niemand heeft daarom ook het recht om jou te vertellen wat je moet doen en hoe je moet leven. Voel je dus nooit minder dan een ander en doe dingen alleen als je zelf vind dat het nodig is en goed is.
Bedankt voor het lezen van mijn artikel:
Graag lees ik je reactie, positief of negatief, ik waardeer elke reactie want daar leer ik zelf weer van. Vind je mijn artikel het lezen waard, stuur de link dan a.u.b. door naar je contacten. Ik wens je veel plezier met het lezen van mijn andere artikelen.
M.vr.gr. Dik Laan
© Dik Laan 2011 (voor ieder gebruik van de tekst van dit artikel is toestemming nodig zoals beschreven op http://www.auteursrecht.nl/auteursrecht/22090/ )
Laat een reactie achter
Dik-Laan schreef op 02 Jun 2011 om 20:41
IK BEN NIET BANG MAAR IK WEET
dat de gelovige mensen het er niet mee eens zijn. Ik hoop wel dat ik die gelovige mensen zelf aan het denken zet i.p.v. dat zij dingen blijven geloven die andere mensen duizenden jaren geleden voor hen bedacht hebben.
Kirsti schreef op 02 Jun 2011 om 20:52
Het deed mij weer denken aan mijn eerder geschreven artikel
http://www.xead.nl/het-bewerken-van-de-waarheid-in-een-nieuwe-waarheid
Kirsti schreef op 02 Jun 2011 om 20:56
Voor mij staat altijd bovenaan, laat iedereen in zijn eigen geloof bestaan. Vertel elkaar over je beleving, maar probeer elkaar niet te overtuigen, zet elkaar aan het denken en toon begrip voor elkaar, het maakt mij niet uit wie wat geloofd als ze mij ook laten geloven wat ik geloof.
Kirsti schreef op 02 Jun 2011 om 20:58
http://www.xead.nl/profiel/kayseriliahmet
Ook hier word prachtige geschiedenis verteld, valt mij op hoe weinig dit word gelezen.
River schreef op 02 Jun 2011 om 21:08
Een duim voor je bedenksel.
Toch is de bijbel meer dan zomaar een boek vol hersens pinsels.
Maar daarvoor zal je het toch echt moeten lezen. (sorry als ik er misplaatst vanuit ga dat je hem niet gelezen hebt ;) )
Een dik boek .. dat is het zeker. Ik kom er ook niet zomaar door. Wat de waarheid is.. daar zullen we ooit wel achter komen. En tot die tijd vermaken we ons wel met de discussie. :D
Ed-Naab schreef op 02 Jun 2011 om 21:23
Dik, inderdaad ben ik het niet met je eens. Je schrijft over religies en over geloof. Dat zijn twee verschillende dingen.
Religie is zoals je beschrijft: regels en wetten waar iemand zich aan zou moeten houden. Allerlei gebruiken en riten die in de loop van de eeuwen zijn bedacht en doorgegeven aan de volgende generatie.Dat pakt inderdaad niet altijd even positief uit. En daar kom blijkbaar je weerstand ertegen vandaan.
Geloof in God is echter iets anders: het is persoonlijk en is in God waarmee je een persoonlijke relatie kan hebben. Daarvoor bid je tot Hem, en mag je weten dat je via de bijbel of op een andere manier antwoord krijgt. Voor mij is er geen religie, maar alleen geloof.
Dank voor je openhartige artikel dat inderdaad tot nadenken aanzet, misschien ook via deze reactie zet het jouw weer terug aan het denken? Groetjes, Ed
-Valerie schreef op 02 Jun 2011 om 21:28
Ik geloof ook in 1 schepper en dat is god, en de mensen mogen zelf weten waar ze in geloven dat heet respect.
Ergens in geloven mag best, want ik geloof echt in god, want vraag maar aan mensen die bijna een doodervaring hebben meegemaakt, of het licht hebben gezien. Dat doet mij ook erg denken aan meer dan alleen de wereld die wij zien.
Taco-Veldstra schreef op 02 Jun 2011 om 21:38
Geloof is een genade...als je het kan ben je gezegend. Duim taco
spiritlady schreef op 02 Jun 2011 om 21:56
geloven in een god is aan mij niet besteed,ik leg de verantwoordelijkheid voor mijn leven niet buiten mezelf, maar zoek dat bij mezelf
schreef op 02 Jun 2011 om 22:56
Leuk artikel, hoe oneens ik het hiermee ook ben. Ik ben moslim en heb me diep verdiept in het hoe en wat. Buiten hetgeen wat jij beweerd hebben de drie grote geloven meerdere overeenkomsten, niet slechts dat god de mens heeft geschapen. Zoals je waarschijnlijk al weet zijn deze drie geloven in principe hetzelfde, echter menen wij moslims dat de Thora en de Bijbel verdraaid zijn door de mens en is de Islam het allerlaatste geloof en de Koran zal niet, op geen enkel punt of komma, veranderd worden. Wij zijn nu 1400 jaar verder en er is niemand meer geweest die een heilig boek als de Thora, de Bijbel of de Koran heeft kunnen schrijven. Het geloof verteld ons niet hoe wij moeten leven, maar hoe wij met zijn allen goed zouden kunnen leven op aarde. Er is géén enkel geloof die de mens verteld iets slechts te doen, al gaan veel mensen jammer genoeg hiervanuit als het de Islam betreft. Het geloof is er om mensen het juiste pad te laten zien, zoals een moeder en vader dat zijn kinderen zou bijbrengen, doet God dat bij de mensen die hij heeft geschapen middels het geloof. En dit gaat zoals jij al zegt al jaren zo, de Thora de Bijbel en de Koran zijn niet de enige boeken die op aarde zijn gebracht. En Mozes, Jezus en Mohammed zijn niet de enige profeten geweest die de mensheid op pad hebben moeten helpen. Vanaf dag 1 probeerd Allah, wat niets anders is dan de Arabische benaming voor God, zijn kinderen; zijn scheppelingen op pad te helpen. Zoals eerder gezegd, zoals een moeder/vader zou doen bij zijn eigen kind..
Thalmaray schreef op 03 Jun 2011 om 08:01
Het geloof is een uitstekende voedingsbodem voor oorlog, en dat zal de mensheid op de rand van de ondergang brengen.
paulping schreef op 03 Jun 2011 om 08:17
Opmerkelijk verhaal en het schept duidelijkheid over hoe je het ziet. Ik was echter in de veronderstelling dat je commerciele artikelen ging / gaat schrijven. Maar dit is zeker interessant. In Amerika zouden ze zeggen : think outside the box.
Ben schreef op 03 Jun 2011 om 18:28
Zo gelooft iedereen weer op zijn eigen wijze. Ik geloof wel in God en Hij heeft de mens en dier geschapen.
iiStreetGirlZz schreef op 03 Jun 2011 om 18:28
Ieder zijn eigen mening.
Geen waarheid geen fake.
RachelenHans schreef op 04 Jun 2011 om 13:49
Jaap, als jij op een dag sterft, ik hoop voor je dat het nog lang duurt, en je komt voor Gods troon te staan, wat zeg je dan? Je zal Jezus Christus aan moeten nemen als je Heer en Verlosser. Alleen dan kan je naar de hemel, na dit leven. Met God valt niet te spotten. Hij is rechtvaardig en zal mensen oordelen op basis van ons gedrag hier op aarde. Alleen door het offer van Zijn Zoon te accepteren, kan je aan de eeuwige hel ontkomen. Je mag dan de eeuwigheid bij God doorbrengen en dat gun ik je van harte.
Tascha schreef op 07 Jun 2011 om 18:38
Ik begrijp jouw standpunt wel, ik geef toe dat je me aan het wankelen bracht:)Maar Ed-Naab heeft het weer recht gezet voor me, want zoals hij schrijft zo is het in mijn ogen ook. Ik heb geen religie maar wel een geloof kom ik nu achter. respect voor je open en eerlijkheid. Duim van Tascha!
MarMar schreef op 19 Aug 2011 om 21:55
De God waar mensen tot bidden is de God in henzelf. Alleen geloven de meeste mensen niet dat ze zo machtig zijn. Ga die macht maar gebruiken en je komt er vanzelf achter dat jij een schepper bent, omdat je een vleselijk vonkje van het scheppend principe bent.
wisdom-dance schreef op 19 Aug 2011 om 22:18
Zou het zo kunnen zijn dat de mens inderdaad god heeft geschapen zoals die nu door organisaties wordt beheerd? Organisaties die beweren de tussenpersoon te zijn tussen mens en god, en die daarmee een god hebben geschapen volgens hun eigen behoeften. Dan zijn het de organisaties die vinden dat andere organisaties het bij het verkeerde eind hebben en dit soms te vuur en te zwaard benadrukken.
Zou het kunnen zijn dat, zoals MarMar poneert, de mens zelf god is en de schepper is van al wat is, inclusief zichzelf. Je hebt dan geen tussenpersoon nodig om in contact te komen met jezelf of een organisatie die je vertelt wat je moet doen. Dan is er geen beter en slechter, maar slechts reclame van een organisatie voor eigen publiek.
sterretje42 schreef op 20 Aug 2011 om 03:10
Wisdom dance: zeer wijs. Zolang wij, jij, en ik ons nog geen Almachtige/ God/Schepper voelen (or do you?) zijn wij het (nog)niet! Of je je nu ontwikkelt met het idee God te worden in jezelf of God te ontmoeten buiten jezelf of beiden: aan het eind (uiteindelijk) maakt dat dus niks uit: alle wegen leiden naar Rome. (vollugguns méhn hoorr!) In de tussentijd moeten we ons maar een beetje zien te vermaken met elkaar...
RachelenHans schreef op 20 Sep 2011 om 20:07
Er is maar 1 weg naar de hemel en dat is Jezus Christus.
Lid sinds 1 jaar
97 reacties geplaatst
66 artikelen beoordeeld
382 artikelen geschreven

Gerelateerde artikelen
Dik-Laan beveelt aan
- Definitie Mvo ( Maatschappelijk Verantwoord ondernemen )
- Het mooiste meisje van de klas
- Ik geloof heilig
- Waarom Een Zomertijd En Een Wintertijd? +medeleven slachtoffers drama Pukkelpop 2011
- Eenvoudig en goedkoop zelf tompoucen maken
- Hoe voorkom je stress
- Choken, niet optimaal presteren. Hoe komt dat? Voorbeelden: examens en wedstrijdsport. Hoe voorkom je choken?









verbijsterend62 schreef op 02 Jun 2011 om 20:33
mooi artikel, maar de gelovige mensen zullen -ben ik bang - niet mee eens zijn....