Eens in de zoveel tijd komt de discussie weer naar voren over de leeftijdsgrens van alcohol. Is achttien niet een betere leeftijd om alcohol toe te staan? Sommigen vinden zelfs 21 een goede leeftijd. De meningen over de alcoholgrens lopen altijd erg uiteen. Om een goede mening te kunnen vormen is het echter belangrijk je goed in te lichten over het onderwerp.
Wat zijn de gevaren van alcohol bij jongeren?
Dat alcohol gevaarlijk kan zijn weet iedereen, maar dat het bij jongeren extra gevaren met zich meebrengt is niet overal bekend. Het is een feit dat je hersenen tot je 24 bent door blijven groeien. Alcohol op jonge leeftijd nuttigen kan deze groei belemmeren, waardoor er bij veelvuldig alcoholgebruik een achterstand kan komen in de ontwikkeling van de hersenen en het denkniveau. Ook de groei van botten, gewrichten en spieren kunnen problemen krijgen bij veelvuldig gebruik van alcohol.Jongeren die in de puberteit zitten hebben daarnaast een grotere kans om verslaafd te raken. De meeste verslavingen, zoals bijvoorbeeld een alcohol- of rookverslaving beginnen in deze periode. Tevens maken jongeren een grotere kans op alcoholvergiftiging dan volwassenen.
En dat is nog niet eens het enige. Diverse onderzoeken hebben bewezen dat jongeren meer tijd nodig hebben om alcohol af te breken in hun lichaam. Dat betekent dat een avond flink stappen vaak wel twee dagen kan duren tot de alcohol uit je lichaam is. Veel jongeren zitten dan ook onder invloed op school en presteren hierdoor minder tijdens belangrijke proefwerken. Vaak gaat dit geheel onbewust, jongeren hebben niet eens door dat de alcohol nog in hun lichaam zit. Ook heeft onderzoek uitgewezen dat jongeren met alcohol op hebben vaker te maken krijgen met agressie en geweld op straat, dan jongeren die geen alcohol hebben gedronken. Ook is de kans op ongelukken veel groter, omdat het reactievermogen afneemt na gebruik van alcohol. Dit geldt absoluut niet alleen voor in de auto, maar ook op de scooter of de fiets kun je het risico lopen op ongelukken nadat je alcohol hebt gedronken.
Enkele cijfers
Het Trimbos-instituut onderzoekt met grote regelmaat hoe het zit met jongeren een alcohol. Enkele cijfers uit deze onderzoeken zijn:- In 1992 hadden van de twaalfjarige meisjes 33% al eens alcohol gedronken. In 2007 is dit percentage gestegen naar 48%
- Bij de twaalfjarige jongens was dit in 1992 iets minder dan 50% en in 2007 63%
- Op vijftienjarige leeftijd drinkt 68% van de jongeren minstens maandelijks alcohol
- Van die 68% drinkt 1 op de 4 jongeren vijf glazen of meer per keer dat ze drinken.
- Van alle jongeren tussen de 16 en 24 procent hoort 22% in de categorie ‘probleemdrinkers’. (Dit is dus meer dan 1 op de 5)
- Zo’n 38% van alle vijftienjarige jongeren mogen thuis een glas alcohol drinken. 16% mag zelfs meerdere glazen thuis drinken.
Drankbeleid in Amerika
In Amerika is de leeftijdsgrens om drank te kopen en te nuttigen 21 jaar. Hier wordt erg streng op gecontroleerd. Iedereen die dertig jaar of jonger oogt moet zichzelf legitimeren en daar zijn geen uitzonderingen op. Ook krijgt een 22-jarige geen alcohol mee bij een winkel als hij samen met een twintigjarige bij de kassa staat. Als winkels of uitgaansgelegenheden geen controles uitvoeren lopen ze het risico dat de zaak gesloten wordt, zonder pardon. Het is dan ook niet gek dat ze er in Amerika extra goed op letten dat alles gecontroleerd wordt. Veel mensen vinden dit een overdreven manier van doen. Maar is het dan wel zo goed zoals het in Nederland gaat?Drankbeleid in Nederland
In Nederland mag je licht alcoholische dranken aanschaffen vanaf je zestiende. Controles worden miniem uitgevoerd. In maart 2009 zijn regels voor supermarkten en andere verkooppunten aangepast. Iedereen die jonger dan twintig oogt moet zijn legitimatie laten zien. Dit om te voorkomen dat mensen die ouder ogen dan zestien, maar toch echt jonger zijn, drank gaan kopen. Ook cafés en discotheken moeten zich houden aan de leeftijdsgrens, omdat ze anders zware boetes riskeren. In de praktijk blijkt echter dat mensen die jonger zijn dan zestien gemakkelijk alcohol kunnen meekrijgen. Er wordt in veel gevallen helemaal niet gecontroleerd. Daarnaast kunnen bepaalde smoesjes (‘ik ben mijn ID-kaart vergeten’ of ‘je ziet toch wel aan me dat ik zeventien ben?’) ook vaak helpen om toch drank mee te krijgen. En als je er leuk uit ziet heb je ook weer een voordeel. Veel medewerkers in cafés laten hun gevoelens meebepalen in de keuze om iemand drank te schenken. En als het dan echt niet lukt om drank te krijgen, dan is er altijd wel een meerderjarige in de buurt die het wel even voor je doet. In veel gevallen drinken jongeren zelfs thuis in voordat ze uitgaan. En de drank die daarvoor wordt gebruikt wordt door pap en mam gekocht.Leeftijdsgrens naar 18?
Er zijn zoals gezegd al veel discussies geweest over de leeftijdsgrens van alcohol. Moet deze omhoog? Zo ja, wat voor een nut heeft dat als jongeren nu al gemakkelijk aan drank kunnen komen? En kun je überhaupt zoiets veranderen zonder dat er drastische problemen komen? Kijk bijvoorbeeld eens naar het rookverbod in de horeca. Dit heeft de overheid ontzettend veel problemen opgeleverd. En de horeca heeft er ook veel verlies door gemaakt, omdat mensen gewoon naar een ander café gingen waar ze wél konden roken. Soortgelijke acties kunnen ook ontstaan als je de leeftijdsgrens van zestien naar achttien verhoogd. Het is een grote verandering en mensen kunnen zich er moeilijk op voorbereiden.
Betere manieren om met alcoholgebruik onder jongeren te gaan
De leeftijdsgrens verhogen heeft geen zin als jongeren toch wel aan drank kunnen komen. Andere manieren om met het alcoholgebruik onder jongeren om te gaan zijn dan wellicht verstandiger en zullen tevens meer effect hebben. Wat dacht je bijvoorbeeld van strengere controles in winkels en horecagelegenheden? Dit is best lastig te verwezenlijken, maar niet onmogelijk. De overheid zal dan wel voldoende moeten doen om ervoor te zorgen dat winkels en horecagelegenheden weten dat ze in de gaten worden gehouden.Misschien is de alcoholgrens zelfs niet eens zo’n verstandig beleid. Immers vinden jongeren dingen altijd interessanter als ze niet zijn toegestaan. Het mag immers, dus dan is het niet meer iets wat echt geprobeerd moet worden. Of iets dergelijks zal werken is natuurlijk ook nog maar de vraag. En of het verstandig is valt ook nog te bezien.
Ook erg belangrijk is dat de ouders goed ingelicht worden. Jongeren drinken regelmatig, omdat de ouders zich niet bewust zijn van de gevolgen. Zij zeggen vaak: ‘Wat kan het nou kwaad? Eén zo’n glas alcohol?’ of ‘Uitgaan moet toch kunnen? Kinderen horen plezier te hebben!’ Ouders zijn absoluut niet op de hoogte van de gevaren en denken bij termen als ‘comazuipen’ dat hun kinderen verstandig genoeg zijn om zoiets niet te doen. Een andere manier kan zijn dat ouders duidelijke afspraken maken met hun kinderen over wanneer er alcohol gedronken mag worden. Als een kind het af en toe mag (bijvoorbeeld één keer in de maand), zullen ze minder snel gaan overdrijven als de ouders er niet bij zijn. Niet alleen de ouders, maar ook de jongeren hebben goede voorlichting nodig. Ook zij zijn zich vaak niet bewust van de gevaren en doen de dingen vooral omdat hun vrienden het ook doen. Bij voorlichting zul je uiteraard niet iedereen bereiken of overhalen, maar iedereen die wel wat doet met de gegeven informatie is natuurlijk mooi meegenomen.
Mijn mening
Zelf drink ik zelden, omdat ik nooit heb begrepen wat het nut ervan is om straalbezopen te worden. Ik ben hierin met mijn 24 jaar een uitzondering. Mijn mening zal daardoor waarschijnlijk ook anders zijn dan de meeste leeftijdsgenoten die ik heb.De leeftijdsgrens van alcohol veranderen naar achttien klinkt op zich als een goed idee. Immers zijn er erg veel gevaren voor jongeren als ze alcohol drinken en dit kan voorkomen worden door de leeftijdsgrens te verhogen. Maar toch ben ik tegen dit idee en dat komt voornamelijk omdat een leeftijdsverhoging absoluut geen zin heeft. Wat voor een nut heeft het om de leeftijd te veranderen als de jongeren toch wel aan de drank komen?
Mijns inziens is het dan ook beter om andere manieren te bedenken om het alcoholgebruik onder jongeren te beperken, bijvoorbeeld door strengere controles en betere voorlichting. Amerika lijkt hierin overdreven te zijn, maar ik heb gezien hoe het daar werkt. En het moge duidelijk zijn: de controles daar werken perfect en leveren geen problemen op. Dat het hier telkens misgaat heeft dus niet meteen te maken met de leeftijdsgrens, maar wle met de manieren waarop jongeren aan drank komen. Het lijkt mij beter als ze daar eens over na gaan denken. Met de leeftijd verhogen schiet je niets op, alleen maar meer irritaties bij de jeugd. En de jeugd zal een leeftijdsgrens alleen maar zien als ‘we mogen het niet, dus we gaan het wél proberen te krijgen’.
Leeftijdsgrens omhoog naar achttien? Nee, ik denk dat dit onverstandig is en niets oplost.
Bronnen
- Diverse nieuwsberichten
- Alcoholinfo.nl
- Scholieren.nl
- www.minvws.nl
Laat een reactie achter
Merel schreef op 05 Mar 2010 om 16:22
Ja idd een mooi artikel. Maar ook ik denk dat het niet de oplossing is om de grens te verleggen naar 18 jaar. Dat komt doordat ook veel ouders daar aansprakelijk voor zijn. Veel jeugd is zich immers al aan het indrinken voordat ze de deur uitgaan naar de discotheek. Het maakt dan niet uit wat voor leeftijd je hebt, het wordt al genuttigd voordat er uberhaupt verkocht gaat worden. En wanneer een 18 jarige alcohol besteld en deze doorgeeft aan een 14 jarige, wie doet daar wat tegen dan? Een oplossing hiervoor heb ik ook niet, maar misschien is het een idee om al op de scholen goede voorlichting te geven over drankmisbruik. In de 70er jaren hebben ze ook zoiets gedaan over roken, en ik weet dat er in die tijd een hoop mensen een aversie tegen roken hadden gekregen. Het waren voor die tijd vrij schokkende beelden die ze te zien kregen, maar het werkte wel. Jammer genoeg is men niet op dezelfde voet verder gegaan, zodat er nu nog een heleboel rokers zijn (waaronder ikzelf) maar het zou mogelijk een oplossing kunnen zijn.
Ben schreef op 07 Mar 2010 om 21:16
Het artikel geef ik 5 sterren MAAR het tij is niet meer te keren. De kinderen worden bloot gesteld aan de welvaart in dit land. En je kan moeilijk je kind weghouden van deze gelegenheden. Als al je vrienden(innen) wel gaan waarom zou jij je kind dan verbieden om na 24 uur te gaan stappen etc. Zorg ervoor dat je de kinderen waarschuwt voor de verleidingen en gevaren. Kijk als ouder eens, onverwachts, in het holst van de nacht, in het uitgaansleven. Als je dit niet durft, vraag dan een taxichauffeur je rond te laten rijden. Om de ritprijs hoef je het niet te doen.
Nils-Peters schreef op 01 Apr 2010 om 12:51
Ik ben het totaal niet eens met dit verhaal noch met de gedachtengang. Het leven is al zo kort, waarom dan ook nog eens de pleziertjes inperken?
Dat jongeren meer zijn gaan drinken betwijfel ik. Die cijfers zeggen mij niet zoveel en kunnen wat mij betreft de prullenbak in. Als in 1992 33% van de meisjes en 50% van de jongens alcohol dronken en dit zou een probleem zijn, waarom is dan nu 18 jaar later niet een groot probleem ontstaan?
Dat je meer risico loopt op geweld op straat als je gedronken hebt vind ik ook onzin. Dat komt niet door de alcohol maar door het gedrag van het individu. Door alcoholgebruik kun je je grenzen verleggen, maar dit zijn nog altijd je eigen grenzen.
De toegestane leeftijd verhogen zal evt. problemen alleen maar vergroten omdat je met alcohol moet leren omgaan. Dit kun je het beste vroeg leren, dat voorkomt misschien wel een verslaving op latere leeftijd.
Dat alcohol na twee dagen nog in je lichaam zou zijn is ook grote onzin. Dit is niet mogelijk. De lever breekt 1 alcoholische consumptie binnen anderhalf uur af. 24/1,5=16. De meeste jongeren die een beginnende drinker zijn, zijn na 10 drankjes al kotsmisselijk.
Ik ben zelf een Achterhoeker en hier in de regio is het gebruikelijk dat je met bepaalde gelegenheden flink drinkt. Of je nu 16 bent of 45, je doet gewoon mee en als je meedoet dan leer je je eigen grenzen kennen. Als je dit niet doet en je gaat op latere leeftijd een keer flink drinken dan ga je de mist in en kon je wel eens in de bosjes belanden of op zijn minst niet zelf naar huis kunnen komen.
De voorlichting is volgens mij prima geregeld in NL, op de middelbare school wordt je al doodgegooid met allerlei propaganda van het Trimbos instituut. Iedereen weet toch dat je alcohol met mate moet nuttigen.
Volgens mij laten sommige mensen zich onbewust op de kast jagen, angst voor het onbekende en alles moet maar zo veilig mogelijk zijn. Ik vind dat je het beste leert door je billen te branden. Op de blaren zul je moeten gaan zitten.
Bier is niet voor niets één van de oudste dranken die er is en is bovendien cultureel erfgoed van ons Europa. In vrijwel alle culturen speelt alcohol een rol, echter er is mij geen cultuur uit de historie bekend die ten onder gegaan is aan alcohol.
Alcohol is een gif, een drug, ik heb een aantal familieleden mogen verliezen aan deze drug. Mijn vader heeft zijn broers zich zien doodzuipen, ik heb voor mijn ooms vroeger vaak een biertje gepakt en drink zelf ook nog weleens.(teveel)
Als je wilt dat mensen hun verantwoordelijkheid nemen moet je hen ook de vrijheid en de ruimte geven om hun verantwoordelijkheid te leren kennen. Als je repressief op wilt treden dan kun je je maar beter schrap zetten, want zelfs in het paradijs was de verleiding voor Adam te groot. Meer kon er niet op het spel staan toch?
De Al Capones van deze tijd zullen het niet met mij eens zijn, eerder met de schrijfster van deze bijdrage, waarom? Omdat zij er garen bij spinnen.
Nils-Peters schreef op 01 Apr 2010 om 13:14
Voor de duidelijkheid, dit is niet persoonlijk bedoeld silentdream, inhoudelijk denken wij hier gewoon zo verschillend over als zwart en wit. :)
Nathalee schreef op 29 Apr 2010 om 18:34
5 sterren voor dit artikel
Ik vind het een goede zaak als nieuwe feiten, zoals het doorgroeien van de hersenen op latere leeftijd worden gepublicieerd. De leeftijd verhogen lijkt me niet de juiste oplossing. Blijven voorlichten en de voorlichting up-to-date houden wel. Zodat we zelf kunnen beslissen hoeveel we willen drinken, op al of niet gebruikelijke wijze.
Timo schreef op 08 May 2010 om 14:39
Voorlichting en controle op alcohol gebruik is belangrijk. Ik vind dat de leeftijdsgrens niet omhoog hoeft.
De verwijzing naar Amerika vind ik erg logisch, maar ik vind het een beetje misleidend. Volgens mij zijn er maar 8 staten in Amerika die dit beleid handhaven. In de andere staten gelden vaak regels waarbij een kind onder de 21 wel thuis mag drinken.
Wel heeft de leeftijdsgrens van 21 voordelen, want uit onderzoeken in Amerika is gebleken dat er minder verkeersongelukken zijn.
Toch zijn er nog steeds discussies gaande in Amerika om de leeftijdsgrens te verlagen, net als hier in Nederlands om de leeftijdsgrens te verhogen.
Toch denk ik dat effectieve voorlichting meer zal helpen dan het verhogen van de leeftijdsgrens om alcohol misbruik/schade te voorkomen.
silentdream schreef op 08 May 2010 om 14:56
Beste Timo,
De verwijzing naar Amerika is niet misleidend. Er staat nergens dat het gaat om het thuis drinken van alcohol. In openbare ruimtes is het in héél Amerika verboden om te drinken als je onder de 21 bent. Ook is het in héél Amerika verboden om alcohol te kopen als je onder de 21 bent.
Pannehoeve schreef op 08 Aug 2010 om 17:58
Knap geschreven met een duidelijke eigen mening. Het belangrijkste van een artikel is denk ik dat het informatief is en dat is het zeker. Hoe iedereen erover denkt is niet relevant (wel leuk om te lezen overigens). Voor mij zou de eigen mening in dit geval uit het artikel mogen omdat het artikel informatief genoeg is om mensen een keus te laten maken of ze het er wel of niet mee eens zijn.
ZomaarIemandde1e schreef op 05 Nov 2010 om 05:38
Wat ik het meest waanzinnig vind in de Amerikaanse maatstaf is dat het allemaal zo hypocriet ais als het maar kan. Een stukje erfenis van de drooglegging uit de vorige eeuw. Een jongen of meid kan als 18 jarige naar Irak worden uitgezonden, daar allerlei mensen afschieten, vervolgens zelf op een granaat terecht komen en daardoor de benen verliezen, dan teug komen in eigen land en bij het eerste de beste café te horen krijgen dat hij of zij nog te jong is om een biertje te kopen. Verder mag je wel al vanaf je 16e autorijden. Sorry hoor maar Amerika vind ik niet representatief voor verstandig beleid. Ik vind dan ook dat de minimum leeftijd voor dit soort producten werkelijk nooit boven de meerderjarige leeftijd mag komen.
Ik ben zelf ook meer voor het model van goede voorlichting geven en verder door schade en schande wijsworden. Als ouder niet preken maar met humor laten zien dat stom dronken worden eigenlijk heel belachelijk is. Verder hoeft een overheid niet altijd maar de 'kinderjuf' van het volk te spelen. Laten mensen zelf eens wat meer verantwoordlijkheid nemen voor hun eigen gedrag en dat van hun kinderen!
Mennow schreef op 20 Jan 2011 om 18:02
Top idee. Het alcoholgebruik (misbruik) onder 16 en 17 jarigen is absurd hoog. Een prima manier om het terug te dwingen!
Awriter schreef op 20 Feb 2011 om 22:23
Mooi artikel...goed beschreven. Alleen denk ik zelf dat het opschroeven van de leeftijdsgrens niet gaat helpen. Ze komen toch wel aan de drank door vrienden. Opvoeding waar ZomaarIemandde1e het over heeft is heel erg belangrijk.
arjan1 schreef op 23 Feb 2011 om 13:30
slaat allemaal nergens op, de leeftijdsgrens moet helemaal worden afgeschaft immers als het mag doen ze het niet, en een jongetje van 8 mag best een fles drank gaan kopen voor zijn vader
Aicha1968 schreef op 05 Mar 2011 om 13:01
Verhogen naar 21jaar vind ik. Kinderen hebben nog genoeg tijd om te gaan drinken. Als ouders zo graag willen drinken dan moeten ze zelf die fles drank of pak sigaretten maar gaan halen. Nog ff en dan moeten we het ook goed vinden dat een kind het plakkie stuff op de hoek koopt voor pa of ma.
Mereltje schreef op 15 Mar 2011 om 22:29
Goed informatief artikel, ieder heeft hier weer een eigen mening over. Persoonlijk denk ik dat voorlichting het beste werkt. Voor de echte jongeren, onder de 16, meer (ouderlijk) toezicht.
Mereltje schreef op 15 Mar 2011 om 22:31
En ouders geef zelf het goede voorbeeld, kruip niet met drank op achter het stuur, laat zien dat je soms alcohol kunt drinken, maar ook zonder alcohol een leuk feestje kunt hebben.
ABelle schreef op 22 Apr 2011 om 22:30
Volkomen mee eens. Ben van mening dat ze het wel mogen verhogen naar 20 jaar.
draak schreef op 23 Apr 2011 om 17:25
De leeftijd om te gaan stemmen wordt steeds verder verlaagd. Als men dat doet wat men nu weer van plan is mag men met 17 al autorijden. Maar een pilsje nemen wordt verboden. Na de kruisiging van de rokers, met Stivoro in de rol van Pontius, wordt nu het drankje a-sociaal. Uiteraard roep ik niet dat comazuipen zo goed is, maar wel dat men eens met de kids moet praten waarom men zich zo gedraagt. Waarom ze het leven niet zo belangrijk vinden en hun toekomst oninteressant. Dat lost mogelijk het probleem van comazuipen eerder op dan verbieden. Verbieden betekent........dat weet iedereen.......dat het stiekem wordt ......en dus interessant en dus.....geen uitleg nodig.
Besef goed dat we steeds minder mogen in een zogenaamd vrij land. Mocht je niet weten waar dat eindigt, lees dan eens een boek van Wolfcraft, die 40 jaar geleden al voorspelde wat nu gebeurt. Zoals de ultieme hoofdprijs in een reel-life program: uit een helicopter geflikkerd worden boven een meer vol krokodillen. Dat is pas sensatie.
Lid sinds 2 jaar
63 reacties geplaatst
9 artikelen beoordeeld
64 artikelen geschreven
Gerelateerde artikelen
silentdream beveelt aan
Gerelateerde onderwerpen
Wil je ook geld verdienen?










Tim schreef op 05 Mar 2010 om 14:59
Mooi artikel. Zelf vind ik het wel een goed idee om de minimum leeftijd naar 18 te verhogen. Denk dat jongeren daardoor moeilijker aan alcohol kunnen komen. Een 14 jarige kan nu ook wel ergens drank scoren, maar dat zal uiteraard lastiger zijn dan voor iemand van 16 jaar. Denk dat het zelfde zal gelden voor 16 jarigen. Natuurlijk kunnen ze wel ergens een biertje drinken, maar word ze iig wel moeilijk gemaakt zichzelf in een coma te drinken. Iets wat nu nog veel teveel voorkomt. Alleen zullen de discotheken er niet bij mee zijn, veel van hun klanten moeten ze dan weigeren.