Hoe houd je de kwaliteit van Xead hoog? Wat belangrijk is dat de schrijvers van Xead artikelen en verhalen van goede kwaliteit produceren omdat dit ook onze inkomsten zal beïnvloeden. Hoe kunnen we hier samen aan blijven werken?
Taalvoute- en Stijlfoute
Ik wil het efe hebbe over de voute die ik hier tegekom. Vergeef me dat ik nu eventjes als "schooljuf" overkom maar wat ik hier op Xead veel zie en erg jammer vind is het volgende:

Me en Mijn
Wat ik hier erg veel tegenkom in de schrijfsels is : me fiets, me opa , me hond. Het is mijn fiets, mijn opa, mijn hond. Wanneer gebruik je wel ME ? Zodra er een werkwoordsvorm achteraan komt: Ik heb me vergist, ik heb me gewassen, ik heb me verveeld.
Je en Jouw
Het is niet: ik heb jou fiets geleend, maar ik heb JOUW fiets geleend. Zodra er een voorwerp of persoon achteraan komt is het jou + w. Wanneer gebruik je jou zonder W : waar ken ik jou van, ik ben fan van jou, ik heb jou gebeld, enz.
Ik vind het echt geen gezicht dat dit soort fouten in artikelen staan en ik heb nog op andere artikelensites gekeken of dit vaak voorkomt. Nee dus, en dat is waarschijnlijk ook omdat er daar een strengere controle is op taal-en stijlfouten.
Het bekende t of d-probleem
Hier kan je uitgebreide uitleg en toepassing hiervan over vinden op Wipikedia.
Gebruik van spellingscontrole
In het schrijfschermpje van Xead vind je rechts bovenaan de spellingscontrole :ABC. Spellingsfouten en typfouten kan je altijd nadien herstellen, ook als je artikel al op de site staat. Klik op "mijn artikelen"en je krijgt de titel te zien. Daarachter staat een pennetje voor aanpassen/corrigeren en gebruik deze alsnog om je foutjes te herstellen.
Geef de juiste info in je artikelen
Zorg ervoor dat je artikelen informatief juist zijn. Dat betekent vooral dat je up to date bent op het gebied van nieuwe ontwikkelingen over het onderwerp van je artikel. Vooral als het gaat om adviezen, ziektes, therapieën en andere aandoeningen. Zoek op internet of er nieuwe behandelmethoden of geneesmiddelen zijn, of nieuwe uitkomsten van onderzoeken. Het zou zonde zijn dat jij oud nieuws overbrengt. Het kost je wellicht iets meer tijd maar het staat wel zo professioneel als de lezer echte waardevolle informatie vindt en niet een artikel met verouderde informatie uit 1990 voorgeschoteld krijgt.
Informatieve artikelen
Deel je artikel in alinea;s en kopjes erboven. Zorg dat het overzichtelijk is. Gebruik niet teveel verschillende of vetgedrukte lettertypes door elkaar heen. Begin elke zin met een hoofdletter en eindig met een punt. Denk altijd aan het gemak voor de lezer zodat hij zo snel mogelijk kan zien welke informatie het artikel bevat. Gebruik je bijvoorbeeld om de paar regels tekst veel grote foto;s, bedenk dan wel dat de lezer telkens een eind naar beneden moet scrollen om de tekst verder te kunnen lezen.
Het verschil tussen een artikel en een kort verhaal/column
Een artikel is overwegend informatief met nieuws of wetenswaardigheden over allerlei onderwerpen. Een column of kort verhaal gaat meer over persoonlijke ervaringen, fictie of de dagelijkse dingen/perikelen. Qua opmaak heeft een artikel oorspronkelijk een andere vorm dan de column of het korte verhaal. Artikelen hebben kopjes boven de alinea;s met meestal opsommingen in de tekst. Bij een kort verhaal of column worden geen kopjes gebruikt, alleen wel een alineaverdeling. Aangezien je op Xead vrij bent in de opmaak mag dus eigenlijk alles. Het ligt dus aan jouw smaak of je je wilt houden aan de traditionele opmaak of dat je kiest voor een mengvorm en ook wat betreft het aantal plaatjes/foto's.

Artikelen plakken of kopiëren uit boeken
Dit is meestal gemakkelijk te zien. Je artikel bestaat helemaal uit "boekentaal" en op den duur zal je steeds minder duimen krijgen. Studieboekentaal is meestal niet zo levendig en dus erg saai om te lezen. Ook kan je problemen krijgen met auteursrechten. Je mag namelijk niet iets rechtstreeks kopiëren uit iemands boek. Officieel dien je onderaan je artikel de bron te vermelden waar het vandaan komt, ook als het om gedeeltes gaat. Probeer zoveel mogelijk in eigen woorden weer te geven bij het schrijven van artikelen.
Elkaar beoordelen
Bedenk wel bij het geven van reacties dat dit later te zien is voor elke lezer op internet. Het is dus niet zo leuk als je een bijzonder negatieve reactie geeft op een artikel dat iemand heeft geschreven. M.i kan je dan beter even een PB (privebericht) sturen waarom jij je ergert aan iets of waarom jij het zo'n slecht artikel vindt. Probeer ook opbouwende kritiek te geven zodat de schrijver er iets van kan leren in plaats van gekwetst te worden. Ook kan je de andere schrijvers attent maken op taal -en typfouten Word niet boos als dat jou overkomt, want het is immers heel makkelijk te corrigeren !
Aanverwante artikelen: http://www.xead.nl/schrijf-je-artikelen-met-succes
http://www.xead.nl/hoe-bedenk-je-onderwerpen-voor-artikelen
Laat een reactie achter
verbijsterend62 schreef op 31 Mar 2011 om 15:07
het zijn niet alleen typfouten hoor, haha, (maar wi mezelf ook echt niet vrijpleiten haha!)
Lily schreef op 31 Mar 2011 om 15:15
Taalfouten hier ook, vooral de D en T en DT, en inderdaad de jouw en jou. Maar zo geeft de spellingscontrole ook wel eens iets aan waarvan ik zeker weet dat de controle het fout heeft. Ik vind het een goed artikel, goed in elkaar gezet met voorbeelden en inhoud.
Mona schreef op 31 Mar 2011 om 15:15
als oud-lerares Nederlands schaar ik mij geheel en al achter verbijsterend. Je tekst een keertje overlezen voor je hem publiceert, kan in de meeste gevallen beslist geen kwaad.
TJvdK schreef op 31 Mar 2011 om 15:27
Goed artikel! Zelf doe ik vaak de d,t en dt fout, maar ik probeer er op te letten ;).
Awriter schreef op 31 Mar 2011 om 15:34
Super goed artikel. Ik vind het zelf ook heel erg belangrijk dat de kwaliteit van de artikelen wel mag worden opgeschroefd. Schrijver van Xead kunnen hier zeker wel wat aan hebben.
Cadeautje schreef op 31 Mar 2011 om 15:35
Helemaal waar, goede tekst. Ook al beheerst volgens mij een kleine groep de Nederlandse taal echt voor 100 %, maar de voorbeelden zouden we inderdaad allemaal wel onder de knie moeten hebben.
Ed-Naab schreef op 31 Mar 2011 om 15:36
Helemaal mee eens! Ik stoor mij vaak aan slorige XEAD-teksten waar in 1 grote woordenbrei over ons wordt uitgestort zonder dat er een punt of hoofdletter is gebruikt, er nog spelfouten inzitten, soms met halve zinnen. Hierdoor haak ik dan snel af. Je wilt toch zelf ook nette artikelen op internet waarbij hopelijk iemand op een adsense-button klikt in plaats van dat diegene na 3 zinnen al is afgehaakt? Stop er dus tijd in!
Als je een artikel hebt gepubliceerd kun je het nogmaals doorlezen (hoe is het echt geworden, hoe komt het op mensen over). Aanpassen en opnieuw plaatsen nadat je je eigen fouten hebt ontdekt of er door anderen op gewezen wordt is altijd mogelijk.
Kirsti schreef op 31 Mar 2011 om 15:40
Super goed verhaal, je hebt helemaal gelijk. Ik heb af en toe ook storende fouten in mijn verhalen zo zonde. Ik ben blij als ik er even opgewezen word, heb hier zelfs om gevraagd. Ga ook nog even naar de opmerking over de plaatsjes nadenken. Mijn gedichten hebben er veel, ik probeer een soort collage te maken van tekst en plaatjes. Maar waarschijnlijk kunnen ze wel wat kleiner HAHA
Opbouwende kritiek is altijd welkom, je wilt toch graag vooruit gaan, ik in ieder geval wel.
Bedankt Alice een zeer goede bijdrage voor de kwaliteit van XEAD.
Mereltje schreef op 31 Mar 2011 om 15:48
Heel goed geschreven, ik haalde het ook al even aan in : http://www.xead.nl/8-tips-voor-nieuwe-xead-schrijvers.
Voor Lily: spellingscontrole kent inderdaad niet alle woorden, wanneer je er zeker van bent dat het juist geschreven is kun je het woord toevoegen.
azijnpisser schreef op 31 Mar 2011 om 15:50
ik vint van mein eigen dat ik best goed schreif of bent ik de enigste?
Lily schreef op 31 Mar 2011 om 15:51
Het gaat vooral vaak om bijvoorbeeld, de fiets, dan zegt de spellingscontrole, het fiets, ja daaag :) daar trappen we niet in he..
Het Nederlands is niet makkelijk, ik merk onder het typen ook dat ik soms best tegen wat dingen aan loop. Ik zeg bijvoorbeeld vaak: geen eens, ipv niet eens.. Of het DAN en ALS. Wow er komt steeds meer bij haha
verbijsterend62 schreef op 31 Mar 2011 om 16:04
geheel foutloos schrijven bestaat volgens mij niet, en ik maak zelf ook veel typfouten die ik achteraf weer moet corrigeren. Maar ik probeer het zo goed mogelijk te doen. Het is soms lastig te beseffen hoeveel mensen het wel niet kunnen lezen op internet! Azijnpisser, jij schrijft hartstikke goed, of is het hardstikke met een d? haha
Ben schreef op 31 Mar 2011 om 16:17
Iets voor de beheerder van Xead. En de schrijvers kunnen altijd de woordspellingscontrole gebruiken op internet. Zoek maar via Google.
Taco-Veldstra schreef op 31 Mar 2011 om 16:23
Goed artikel over stijl, spelling verbetering en ook bronvermelding. Daarnaast hoe de zoekmachines te gebruiken.
Xeadnl schreef op 31 Mar 2011 om 16:34
Goed artikel! ik ben ook niet echt een ster in de nederlandse taal. Dus als ik fouten maak in mijn artikels verbeter me maar.
Thalmaray schreef op 31 Mar 2011 om 16:39
goed artikel, en terechte opmerkingen. Schrijf- en typfouten is één ding, maar het wordt pas echt erg als er doodleuk een halve wikipediapagina wordt overgenomen, of er inbreuk is op de regels, zoals bijvoorbeeld geen actuele nieuwsthema's gebruiken. Het zou misschien ook verstandiger zijn om eens te kijken of het onderwerp van je artikel niet reeds is behandeld op xead. De copycats haal je er zo uit, bedroevend en weinig origineel. Gelukkig is dit een kleine minderheid, want er zitten hier wel heel veel mensen die boeiend en origineel uit de hoek durven komen.
Lautje schreef op 31 Mar 2011 om 16:40
Goed artikel, het is wel lastig moet ik zeggen, om heel je artikel taalfout vrij te houden soms,
als ik even niet weet hoe ik een moeilijk woord moet spellen, tik ik het in op google en dan krijg je bedoelde je dit? En heb je gelijk het goed geschreven woord. Ik gebruik geen spelling checker, zou ik eigenlijk wel moeten doen, want soms merk ik wel spellings fouten als ik mijn artikels terug lees
flipflop schreef op 31 Mar 2011 om 16:57
Dit vind ik een bijzonder waardevol artikel. Schrijf- stijl- en taalfouten zijn een enorme afknapper. Ik kan het persoonlijk zeer waarderen wanneer mensen mij hierop wijzen. Ook andere opbouwende kritiek is van harte welkom.
frangipane schreef op 31 Mar 2011 om 18:52
Dit soort artikels kan ik alleen maar aanmoedigen! Ik erger me dood aan spellings- en grammaticale fouten. Het maakt een tekst gewoon vervelend om te lezen en de site komt inderdaad amateuristisch over hierdoor.
Goed artikel!
spiritlady schreef op 31 Mar 2011 om 19:05
goed artikel ik let er al op maar ga er nu nog beter op letten
somirori schreef op 31 Mar 2011 om 19:44
Goed artikel zeg! Ik heb me inderdaad ook geërgerd aan de vele taal- en typefouten in sommige artikelen. Goede tips heb je gegeven om de verhalen en artikelen te verbeteren!
schreef op 31 Mar 2011 om 19:49
Goed artikel! Natuurlijk maken we allemaal wel eens een foutje, dat kan er gewoon in sluipen. Maar inderdaad me fiets en me moeder dat kan echt niet op een site als Xead. Jammer genoeg zie ik ook veel wikipedia pagina's voorbij komen. Een beetje eigen inbreng lijkt me wel zo verstandig.
tiegemboy schreef op 31 Mar 2011 om 20:11
Als je in mijn artikelen fouten vindt, (is dat nu dt haha) mag je er me altijd op wijzen! Vind het leuk dat er zich iemand met de spelling inlaat! tof artikel
JohnnySchrijver schreef op 31 Mar 2011 om 20:58
Goed artikel. Als je schrijft, dan moet je ook aandacht hebben voor de taal
Ruud schreef op 31 Mar 2011 om 22:57
Heel goed artikel...met hele goede tips. We moeten elkar scherp houden zodat de kwaliteit op Xead gegarandeerd is. Hier hebben we allemaal profijt van. Kwaliteit scoort het beste.
Chantalle schreef op 31 Mar 2011 om 23:21
Ik ben het helemaal met je eens. Ik irriteer me mateloos aan spelfouten. Ook met de interpunctie is het hier droevig gesteld. Ik sla slecht geschreven artikelen, qua spelling, ook echt over. En dat is eigenlijk best jammer, want misschien staat er wel iets heel boeiends in.
Maar, met alle respect, ik kom er gewoon niet doorheen.
Fijn, dat jij het beestje hier gewoon bij het naampje noemt!
wolf407 schreef op 01 Apr 2011 om 16:09
Goed geschreven zal zelf ook secuurder moeten worden met mijn taal
Josh schreef op 01 Apr 2011 om 22:15
Heel fijn dat we er met zijn allen over eens zijn dat schrijffouten niet leuk zijn , behalve als het met opzet is om iets over te brengen. ik heb ook fouten gezien in mijn eigen reactie , in het begin van mijn schrijven, en mij voorgenomen er altijd extra aandacht aan te geven
Fouten en reclame in je hoofdtitel vind ik helemaal niet kunnen ik ben dan geneigd het artikel niet te lezen . Goed artikel !
agnes schreef op 03 Apr 2011 om 23:19
Goed geschreven en ook ik zal er nog even extra op letten
krin79 schreef op 05 Apr 2011 om 14:23
ik herken het wel ik heb ook te veel schrijf fouten maar een nuttig arikel
romylisa schreef op 05 Apr 2011 om 14:38
Ik ben het er mee eens dat veel mensen spelfouten maken en vooral het ME ipv MIJN lijkt een nieuwe trend te zijn de laatste tijd. Best irritant! Maar... sommige mensen zien de fouten ook gewoon niet... denk aan mensen met dysleksie. Sommige mensen kunnne er dus werkelijk niks aan doen...
MiriamS schreef op 06 Apr 2011 om 21:02
Goed dat je dit in de spotlights zet, maar de nederlandse taal blijft soms moeilijk!
Top!
Polliewop84 schreef op 07 Apr 2011 om 16:26
Nederlands blijft een moeilijke taal, zelf voor Nederlanders zelf. Lang leven de spellingscontrole :-)
evboom schreef op 11 Apr 2011 om 18:40
Je kan geen groter gelijk hebben! De manier waarop het geschreven is zegt meteen waarop en waaraan. Goed gedaan.
RespectedGarfield schreef op 14 Apr 2011 om 14:53
Dacht dat Xead ook deels voor de fun was ? Dat we niet zo kregelig zouden doen over eventuele fouten ? Niet iedereen heeft kunnen verder studeren, niet iedereen is een talenknobbel ? Mij stoort het niet echt als er ergens foutjes staan...
Aicha1968 schreef op 16 Apr 2011 om 09:36
d/t probleem? Maak er meervoud van, bijv.
taart - taarten
paard - paarden
Zo zie je welke letter je moet gebruiken.
codeholland schreef op 19 Apr 2011 om 12:15
voortaan schrijf ik alles in foshizzle mynizzle taal!
oby schreef op 23 Apr 2011 om 02:36
Zeer goede opmerking.
Ik probeer ook altijd foutloos te schrijven maar soms zijn er toch nog kleine puntjes waar ik niet altijd even goed op let.
Dik-Laan schreef op 24 Apr 2011 om 22:27
Hele goede tips, maar ik hoop dat iedereen die niet foutloos Nederlands kan schrijven evengoed zijn/haar verhaal met ons wil delen. Ik lees liever: "ik vint het leven fantasties" als niets.
wolf407 schreef op 29 Apr 2011 om 13:07
Gefeliciteerd met je notering van de top van de maand
Van harte gegund en zeker verdiend
Felicitatie van Wolf
Raoul11 schreef op 04 May 2011 om 08:29
TJVDK DT MAG NIET IK DE VERLEDEN TIJD ALLEEN T OF D APPART OF DUBBEL TT OF DUBBEL DD
Big-Up schreef op 06 May 2011 om 18:04
Ik haat schrijffouten.. Bedankt om even wat spellingsregels op te frissen!
Sekiaku schreef op 08 May 2011 om 02:26
had die verbetering nog niet gezien. Ik denk nu niet dat ik zo veel fouten schrijf, maar er kan er dikwijls wel eens eentje tussensluipen zonder dat je er erg in hebt. Thx voor de tip
HetSchrijverken schreef op 11 May 2011 om 18:36
Sorry, maar nu we het toch even over foutjes hebben, is er een reden waarom je ; gebruikt ipv '?
katcom schreef op 06 Jul 2011 om 13:11
Nog een tip voor DT in werkwoorden: vervang het werkwoord door één waar je de 't' hoort.
Twijfel je bijvoorbeeld tussen "hij wordt" of "hij word"?
Zeg even stilletjes voor jezelf 'hij loopt'. Hier hoor je duidelijk een 't', die zet je (dus) ook bij 'hij wordt'.
Tiseenjanboel schreef op 05 Aug 2011 om 23:40
Ik zie ook wel eens artikelen die slecht geschreven zijn.
trudybrinkman schreef op 12 Aug 2011 om 23:58
Op hyves sta ik bekend als de mierenneuker van de blogs. Foutjes spoor ik op en via een persoonlijk bericht laat ik dan weten waar een foutje zit. Ik kan me er wild aan ergeren. Goed dat je dit aanhaalt.
verbijsterend62 schreef op 13 Aug 2011 om 00:00
Nou Trudy , ik ben er ook zo een... moet me altijd inhouden haha
Starchucks schreef op 04 Sep 2011 om 11:26
Goed artikel. Ik heb vooral last van typfoutjes, maar die geraken er meestal wel uit door het nalezen :)
Tandra schreef op 07 Sep 2011 om 18:25
Hier is er dan nog een die de foutjes meestal wel ziet staan, maar ik val niet zo zeer over het ontsnapte foutje als wel over hele artikels die ermee volstaan, alsof het de schrijver niet interesseert of het taalgebruik wel juist is. En dat is heel jammer, want dat haalt mijns inziens het image van de hele site omlaag.
Bovendien vind ik niet dat het mijn taak is als lezer om andermans artikels te gaan verbeteren op taalfouten, dat hoort de schrijver voor publicatie toch zeker zelf te doen?
Vrijheid, blijheid is een leuk gezegde, maar er is ook hier een andere kant aan de medaille...
doortje schreef op 11 Sep 2011 om 16:18
Ik haat (eigen) taalfouten. Ik weet waar mijn eigen zwakke punten liggen, ik ga er hard aan werken!
Goed artikel zeg!
Mijntje schreef op 18 Sep 2011 om 17:44
Goed artikel! Ik vind dat de redactie van Xead ook wel iets kritischer mag zijn. (Artikelen met bijv. te lage kwaliteit worden immers verwijderd.) Ik zou het zelf niet zo snel aandurven om mensen te verbeteren, tenzij zij mij hierom vragen. Overigens worden er ook veel plaatjes gekopieerd.
Sandra-Philippo schreef op 18 Sep 2011 om 19:00
Goed artikel! Ik probeer hier mijn schrijfsels te verbeteren en ben blij met kritiek! Pas dan kun je jezelf verbeteren.
Ik moet alleen nog ontdekken hoe ik na plaatsen een artikel nog wijzigen kan......
Bedankt voor alle informatie.
madje88 schreef op 21 Sep 2011 om 12:48
Absoluut een geweldig artikel. Ik merk wel dat wij op één lijn zitten. Het 'me of mijn' en het 'jou of jouw' maar zeker ook de nieuwe trend 'is' wanneer men 'eens' bedoelt.. Verschrikkelijk! Dank je wel voor dit artikel. Ik hoop dat mensen zich aangesproken voelen ;)
juna schreef op 07 Nov 2011 om 22:07
informatief artikel die aangeeft waar de zwakke punten zitten.
Ik vind het heerlijk om te schrijven, maar ik ben geen taalheld. komma's staan vaak verkeerd en ook taalfouten maak ik veelvoudig. Schroom niet om je kritiek op mij te uiten.
Toontjehoger75 schreef op 12 Nov 2011 om 21:12
Ik houd van dit soort artikelen - helemaal mijn straatje!
(Toch vind ik het raar dat iedereen zegt: "dit soort dit" en "dit soort dat"; terwijl, als je het over een "soort" hebt, het "deze soort" is. Maar goed, soms is taal raadselachtig.)
Ik ben er alleen nog niet achter hoe/waar ik een PB'tje kan sturen.
Wel wil ik graag een toevoeging doen aan je mooie rijtje, dat waarschijnlijk helaas nooit volledig kan zijn, maar het is niet "je kan". Dat kom ik ook vaak tegen. Officieel zal het niet foutgerekend mogen worden, al heb ik geen idee waarom niet. Maar netter, mooier en beter is het om "je kunt" te schrijven.
HenkX schreef op 07 Dec 2011 om 19:27
Ik hoop dat veel mensen hier je artikel ter harte nemen. Het is allemaal niet moeilijk, maar ik zie dat hier dit soort fouten heel vaak gemaakt worden.
prlwytskovsky schreef op 07 Jan 2012 om 10:23
Goed informatief stukje. Zelf schrijf ik som met opzet 'me' omdat ik dan de spreektaal van een persoon wil verwoorden. Maar dat laat ik dan tot uitdrukking komen in de gesproken zinnen.
Edwin-Bruinooge schreef op 31 Jan 2012 om 17:52
Goed stuk! Typefouten maken we allemaal, maar de voorbeelden die jij geeft, het zijn juist die dingen waarop ik erg kan afknappen. "Ik haal me voldoening uit me werk.."
MeLWrite schreef op 06 Feb 2012 om 14:13
Heerlijk, eindelijk iemand die het ook interesseert! Ik erger me altijd aan de vele spelfouten die je om de oren vliegen (vooral die van 'me fiets' etc. .... vreselijk!
Kijk typefouten maakt iedereen. Maar bij sommige mensen is het gewoon een kwestie van niet normaal kunnen spellen...en ja dat vind ik altijd erg irritant om in een verhaal of artikel terug te zien.
Goed artikel!
terrence schreef op 13 Feb 2012 om 10:57
Goed Tips! Ik lees ook zometeen je artikel over hoe word ik een goed schrijver eens. Ik (tr)a(n)spireer nl. ook een goed schrijver te worden. Het is hard werken, inderdaad.
In de eerste plaats schrijf ik nu romans en korte verhalen (verbeeldingsliteratuur), maar ook columns over allerhande onderwerpen. Je artikelen zijn zo te zien heel leerzaam! Een nieuwe fan erbij haha.
gewoonieko schreef op 05 Apr 2012 om 12:02
Nau, dit vint ik nog us un goedt artiekul zech ... :)
Maar, je hebt wel gelijk hoor. Hier en daar eens een missertje lijkt me nog niet eens zo heel erg, maar sommigen maken er werkelijk en potje van.
Almirantex schreef op 05 Apr 2012 om 17:12
Bedankt voor de info met name verschil tussen artikel en kort verhaal.
Duim!
Tex
Angela-Stegeman schreef op 03 May 2012 om 10:10
Leuk artikel. Een spellingscontrole is ontzettend handig, maar ook die haalt er niet alle fouten uit. Zo heb ik bijvoorbeeld heel vaak dat ik 'is en ik' niet goed gebruik. Niet omdat ik het verschil niet weet :D, maar omdat ik ze verkeerd aansla. Dan kan ik tien keer lezen, maar dan zie ik het echt niet. Op zo'n klein stukje vaak wel, maar in mijn boeken (met lappen tekst) heb ik daar wel moeite mee. Dan schrijf is (!) bijvoorbeeld: dat ik een leuke fiets.
Ik heb me ook heel lang gestoord aan me en jou, dat verkeert wordt gebruikt, totdat iemand me erop wees dat sommige mensen laag geschoold zijn en lang niet altijd verstand hebben van de Nederlandse taal (ook hooggeschoolden overigens). Tevens zijn er mensen die dyslectisch zijn en dat dus ook niet 'kunnen'. Ik kan me ook voorstellen dat een laaggeschoolde Rotterdammer (niet tegen laaggeschoold en ook niets tegen Rotterdammers, voordat er straks mensen op mijn nek zitten) me schrijft, omdat het daar spreektaal is. Sommige mensen schrijven nou eenmaal spreektaal (ik geloof dat ik het zelf ook wel eens doe).
Brengt me op grammaticale fouten. Een spellingscontrole en zelfs een grammaticacontrole zullen die zinnen als: 'Me fiets is gestolen', er niet uithalen ben ik bang. En is het niet dat ze zeggen dat schrijvers blind zijn voor hun eigen woorden?
Niet om het te rechtvaardigen hoor, want ik kan er ook behoorlijk was van (met het teruglezen zie ik deze fout staan maar laat hem staan). Hoewel je me bovenstaande zin niet ziet schrijven (en zeggen!).
O ja, een interpunctie goed gebruiken is soms ook heel moeilijk voor mensen. Zo heb ik bijvoorbeeld ontzettend moeite met de puntkomma. Wanneer gebruik je dat ding?
Bedenken vind ik absoluut niet lastig, maar het goed opschrijven vind ik wel een probleem. Zo zal mijn antwoord vast vol fouten staan, maar dat moet dan maar even. Soms moet je het als schrijver ook loslaten. Een perfecte tekst, zonder fouten, is vrijwel niet te doen, maar dat las ik hierboven ook al bij jouw reacties geloof ik. ;-)
Neemt niet weg dat je prima verwoord waar ik me soms toch nog wel stiekem aan stoor. Sterker nog als ik zie dat de eerste alinea bomvol fouten staat lees ik niet verder. Kleine fouten zul je me overigens nooit over horen zeuren!
Lid sinds 1 jaar
4458 reacties geplaatst
4250 artikelen beoordeeld
145 artikelen geschreven

Gerelateerde artikelen
verbijsterend62 beveelt aan
- Multimiljonair zonder iets te doen!
- Wat een leuke en knappe dames hier op Xead!
- Groundhog Day film recensie
- Er schuilt een gratis Tom Tom in uw neus
- Ik wens u een prettige hemelvaart
- Pensioenleeftijd in 2030 naar 70 jaar
- De smaak van New Orleans – Creole gumbo met garnalen








rinajansen schreef op 31 Mar 2011 om 15:06
heel erg goed van jou om hier een artikel over te schrijven, die type foutjes overkomen mij ook wel eens ook al gooi ik er het abc overheen dan nog zie ik de foutjes soms over het hoog heel goed hoor :)