Vaak worden er vreemde reacties gegeven die ellenlang zijn of die niet gericht zijn op de schrijver. Om dat te vermijden heb ik de etiquette voor lezers geschreven.
Op verzoek van Yrsa nadat ze ook een vreemde reactie kreeg van een bepaalde persoon die verzot is op appeltaarten en koffie. Zie hier.
Iedereen klaar? Dan gaan we beginnen!
Durf kritiek te geven
Heel belangrijk. Elke schrijver hier wil leren om beter te kunnen schrijven, te kunnen groeien. En dat kan alleen als ze eerlijke feedback krijgen. Ik geef toe, kritiek snijdt als een mes door de ziel van de schrijver en kan verschrikkelijke psychische wonden veroorzaken, maar dat valt wel mee hoor.
Zorg ervoor dat je kritiek duidelijk geformuleerd is en gericht is op de schrijver. Als je toch denkt dat het te pijnlijk is om het openbaar te maken, stuur dan een PB. Je moet niet bang zijn dat die woest wordt op jou. De schrijver zal jou vast dankbaar zijn!
Weid niet te veel uit
We hebben het weleens gezien: een reactie die zo lang is dat het eigenlijk een artikel is. Ik zal het kort houden: daar zit niemand op te wachten, de schrijver al helemaal niet. Andere lezers worden er door afgeschrikt. Ze denken dat er een discussie gaande is en ze willen niet betrokken raken, dus haken ze massaal af. Zorg dat je reactie to the point is. Je mag gerust extra informatie geven maar doe het dan via een PB. Zo worden de lezers niet afgeschrikt en komt je informatie bij de schrijver terecht.
Maar wat is een lange reactie voor mij? Als je meerdere keren naar beneden moet scrollen, dan is het een lange. Maar het moet niet altijd kort zijn, anders is het maar saai.

Plaats geen misplaatste reacties
Als iemand met veel pijn en emotie schrijft over de dood van een dierbaar familielid dan is het ongelooflijk kwetsend en lomp als er iemand reageert met "Wow, goed artikel! duim!".
De schrijver krijgt het idee dat de boodschap niet duidelijk overkwam, dat kan mentaal een zware klap zijn.
Als het een persoonlijk artikel is en je weet niet wat te schrijven dan kun je het zo doen: "Goed geschreven.Veel sterkte." Alleen een steunbetuiging is al veel waard. Daarmee geef je aan dat je het begrepen hebt en dat je het erg vindt.
Als het een informatief artikel of een verhaal is mag je natuurlijk gewoon schrijven dat je het een goed artikel vond.
Vertel wat je van het artikel vond.
Een schrijver wil ook graag weten waarom men het verhaal goed vond, hij is niet echt blij als er alleen maar reacties zijn dat het verhaal goed is.
Je kan dan zeggen: "Goed verhaal. Het plot was was knap bedacht, je had me helemaal in het verhaal."
Kijk, daar kan de schrijver iets mee. Geef gewoon een paar details waarom je het zo goed vond, Niet te veel, natuurlijk.
Reageer op het artikel
Sommigen, ik noem geen namen, zien een interessante reactie en reageren daar enkel op. Zowel het artikel en de schrijver zijn vergeten. Natuurlijk mag je reageren op een reactie, dat houdt de sfeer meestal gezellig en boeiend, maar vergeet ook niet te reageren op het artikel. Het is logisch dat de schrijver wat erkenning verdient voor het harde werk.
Hou het gezellig
Kijk altijd na voor je reactie verstuurt, is het niet beledigend? Als het toch dat geval is, herschrijf je artikel dan zo dat het toch respectvol blijft.
Discussies mogen maar blijf altijd vriendelijk. Je hoeft niet te glimlachen, ze kunnen je gezicht toch niet zien. Scheld mekaar niet uit als je het niet eens bent, maar zeg gewoon; "ieder zijn mening."
Niemand wint iets als er een ruzie is. Jij niet, de andere xeadiaan niet en vooral de schrijver niet.

Tot slot
Maar het is onmogelijk om altijd een goede, duidelijke reactie te geven. Soms heb je te weinig tijd of ben je te moe. Schrijf dan gewoon dat het een goed artikel is, af en toe mag het.
Of je kan gewoon een duim geven, ook goed.
Grappige reacties mogen ook. Ze dragen bij aan de sfeer, er is niets mee met eens goed lachen. Als het maar over de artikel gaat.
Nu jullie de etiquette gezien hebben, ben ik erg benieuwd naar jullie reacties. ;)

Laat een reactie achter
Kirsti schreef op 22 Jan 2012 om 12:22
Goed bedacht, maar bij deze wil ik iedereen toestemming geven om onder mijn artikelen te kletsen over van alles en nog wat! Ik vind het wel gezellig! Oei ben benieuwd wat ik nu over mezelf afroep maar ja ik ben bijgelovig! Ik snap wel wat je bedoelt hoor en vooral een reactie als goed artikel, duim onder een emotioneel persoonlijk stuk dat vind ik echt niet kunnen! Maar als iemand op een reactie van een ander reageert vind ik het prima en ook leuk om te lezen bij een ander!
sharonimus schreef op 22 Jan 2012 om 12:25
Goed verhaal. De plot was was knap bedacht, je had me helemaal in het verhaal!
Hehe, sorry. Goed artikel, al durf ik nu bijna geen reacties meer te plaatsen uit angst dat het niet aan de etiquette zal voldoen. :-P
neerpenner schreef op 22 Jan 2012 om 12:28
@Yrsa, hahaha! Je reactie, is etiquettair (ik weet ook niet of dat woord bestaat.) in orde. Ik heb er ook niets op tegen als er zulke reacties worden gegeven. Zolang het maar geen zinloze zijn
@Kikafonie, ik ben het helemaal met je eens! Ik zeg net dat reageren op een andere reactie ook oké is. Ik zal het nog eens toevoegen.
(Nu is mijn eigen reactie ook lang, het is besmettelijk...)
neerpenner schreef op 22 Jan 2012 om 12:31
@sharon, doe maar gewoon. Je reactie was helemaal juist! ;)
stormerwout schreef op 22 Jan 2012 om 12:35
We willen conversatie inderdaad dus laten we dat vooral ook voortzetten. Reageren op elkaars reacties is meedenken over het onderwerp. Ook daar groei je van als schrijver! De duim vind ik ook echt van belang in de etiquette. Als ik reageer duim ik ook, altijd! We zijn hier voor elkaar, dus we mogen ook duimen voor elkaar ;-)
neerpenner schreef op 22 Jan 2012 om 12:39
@stormerwout, klopt. Ben bang dat ik het niet duidelijk heb gezegd. Meedenken mag absoluut, zo leer je inderdaad weer wat nieuws.
Bedankt voor je leerzame reactie. :)
Ingrid2 schreef op 22 Jan 2012 om 12:42
je hebt er over nagedacht en er een mooi artikel van gemaakt, daarvoor alleen al een duim. Vind ook wel dat sommige artikelen zich echt lenen voor ellenlange reacties, zoals over senseo en appeltaart etc.
neerpenner schreef op 22 Jan 2012 om 12:44
@Ingrid, je hebt helemaal gelijk. Dat zijn onderwerpen die uitgebreide aandacht vereisen.
Dank je wel!
sharonimus schreef op 22 Jan 2012 om 12:48
Twijfel nu... is het overigens de of het plot!? :-P
stormerwout schreef op 22 Jan 2012 om 12:51
Denada Neerpenner. Je hebt 't weer top weggezet en de discussie is heerlijk los hier ;-)
DRIMPELS schreef op 22 Jan 2012 om 13:12
Het enige war Pork en ik kunnen doen is een doodse stilte laten vallen.
Waarbij Pork nog voorzichtig een DUIM door de deur schuift.
Fluisterend zegt hij ik was toch al wel FAN he.
DRIMPELS.
Roswitha78 schreef op 22 Jan 2012 om 13:13
een lange reactie vind ik niet erg.. zolang het maar over het onderwerp gaat of over het artikel... maar vind idd wel dat je moet oppassen bij gevoelige onderwerpen dat je niet te kort door de bocht bent.. dat komt idd nogal lomp over .. alsof je het artikel niet gelezen hebt... maar goed.. Goed artikel met de juiste inhoud.. duim!
doortje schreef op 22 Jan 2012 om 13:18
Ik voel me uiteraard niet aangesproken als het om appeltaart gaat en koffie. De appeltaart is trouwens op, ik zal nieuwe moeten maken... dat terzijde.
Maar goed, ik heb ook een keer een artikel geschreven met een weloverwogen goed onderbouwd wetenschappelijk onderzoek naar het gemiddelde xead-reactie-gedrag en dat was zeer succesvol kan ik je mededelen. Regelmatig worden er stenen door de ramen van de woonkamer gesmeten maar dat is een detail.
Goed... waar waren we gebleven.
Yrsa en ik zullen nooit, ik herhaal NOOIT normaal op elkaar reageren en dat willen we graag zo houden. Wij overdenken het serieus om onze reacties op elkaar uit te gaan geven bij een bekende uitgeverij waarvan ik, in het kader van de lopende besprekeningen, nog geen naam van kan onthullen. Inmiddels heb ik begrepen dat je een beknopte reactie meer kan waarderen dan een lange, uitgebreide, niet to the point reactie dus ik zal in deze veertienkantjes tellende uiteenzetting nu acuut het mes zetten om anderen zodoende ook hun mening te kunnen ventileren in deze complexe materie.
dus...
koffie!
neerpenner schreef op 22 Jan 2012 om 13:23
@sharon, goeie vraag. Ik heb het nagevraagd en het is blijkbaar het plot. Snel verbeteren!
@stormerwout, wat betekent denada? Bedankt voor je compliment.
@Drimpels, haha, doodse stiltes mogen ook, hoor. ;)
@Roswitha, je haalt me de woorden uit de mond!
@doortje, hij is weer goed, hoor! Nogmaals lange reacties zijn niet erg maar je kan overdijven. Ik heb reacties gezien waarvoor ik een halve minuut naar beneden moest scrollen...
Trouwens, heb net mijn eerste steen door het raam gekregen. Leuk!
yrsa schreef op 22 Jan 2012 om 13:28
Daar waar Doortje het mes in heeft gezet zie ik aanleiiding om daar toch even op verder te borduren in de breedte en lengte die de diepgang van onze reacties niet kent.
Al moet ik dan weer toegeven dat Doortje en onthulling doet die meer is dan een tip van de sluier... Wat ik me zo herinneren kan ligt er een scale van reacties op het net die door soommige zelfs zijn opgeslagen (op eigen website), om ons daarmee om de oren te slaan.
En wij...wij snappen dat niet.
Reageren is uitlokken, luchtig zijn en nieuwe wegen openen nav een artikel.
het geeft juist aan hoe het leeft.
dit onderwerp ook. Ik zou dubbelvoudig kunnen reageren in A4kantjes dan genoemd is...maar aangezien ik echt in tijdnood zit... ben ik ook genoodzaakt er een mes in te zetten.
Hoe dan ook...het levert erg leuke reacties op...die ook de moeite zijn te lezen na een artikel!
well done dus :)
Mereltje schreef op 22 Jan 2012 om 13:39
Er zitten een paar goede punten tussen hoor. Denk altijd even na voordat een reactie plaatst, klopt het wat je zegt, is het niet beledigend enz. Soms is een korte reactie beter en een PB tje met uitleg.
Spelfouten bijv. stuur ik meestal in een PB, dan kan het worden aangepast,zonder dat er voor altijd de reactie over de fout onder staat.
neerpenner schreef op 22 Jan 2012 om 13:49
@Yrsa, echt? Slaan ze jouw reacties op om dat dan tegen jou te gebruiken. waarom doen ze dat?
@Mereltje, dank je wel!
yrsa schreef op 22 Jan 2012 om 13:52
@ neerpenner. Dat is gebeurd ja. Ik stuur je even een pb...want etiquetair gezien vind ik het niet heel netjes om dat in dit hokje te doen (zo ben ik dan ook wel weer :))
Amice-Ruud schreef op 22 Jan 2012 om 13:57
Het label als etiket geven aan de regels van Xead schrijvers met het woord "etiquette" is mooi... maar ik rij soms door rood, stop niet voor een oude overstekende rollatorerende voetganger, zwaai naar een fietsende opwaaiende zomerjruk en groet een naastrijdende kennis.
Het is aan de XEAD schrijver of zials u wilt blogger (m/v of beiden) zelf hoe daar mee om te gaan; dat is nu de vrijheid van meningsuiting, dat is nu waarom blog mogelijkheden zoals XEAD de mogelijkheid bieden... dus.. met respect en soms vanuit de glimlach oprispende woordenbrij ( zoals die van mij) wordt het lezen aangenaam of nog aangenamer, maar mag ook als irritant beschouwd worden..Niemand maar dan ook niemand verplcht je tot lezen!
Houdt moed en wordt uw eigen XEAD Held! Keep your Xead (pardon; head) right up! toch?
Berna schreef op 22 Jan 2012 om 14:04
Leuk artikel.
Waar ik eigenlijk regelmatig mee zit en wat anderen zo goed doen, is reageren op een reactie. Om eerlijk te zijn, het ontbreekt mij aan tijd om op alle reacties te reageren die ik gekregen heb. Dus meestal schrijf ik dan later op de dag een bedankje aan iedereen die gereageerd heeft.
Wat foutjes betreft bij een ander, ik stuur altijd een pbtje en zal dit nooit in het openbaar doen.
Nogmaals leuk artikel en ik denk dat iedereen hier wel iets bij voelt. Duim!
doortje schreef op 22 Jan 2012 om 14:05
spannend hier...
hij pleit voor kort en ik zie steeds langere... hahahahahahah koffie!
Anique schreef op 22 Jan 2012 om 14:16
Leuk geschreven! Ik zal er op letten dat ik aan de etiquette voldoe ;) Leuk bedacht om hier een artikel over te schrijven
kaninchen schreef op 22 Jan 2012 om 14:31
Hahaha, je artikel is duidelijk, maar de reacties grappig: daar waar jij pleitte voor korte reacties zijn alle hier geschreven reacties alweer goed voor n apart titel. K denk dat als n artikel goed gelezen wordt men ook (vanuit het hart) de juiste reactie zal geven EN een duim (zie vaak reacties maar veel minder duimen). En wie niet weet wat te zeggen kan er ook voor kiezen gewoon n duim te geven. Discussies onder n artikel houdt het op xead leuk. Maar ook dat is wsl weer persoonsgebonden, niet iedereen wardeert dit.
neerpenner schreef op 22 Jan 2012 om 15:03
@Yrsa, bedankt!
@Amice, Absoluut!
@Berna, aan de reacties hier te zien voelt inderdaad iedereen wel iets bij dit artikel.
@doortje, ik zal in dit artikel mijn definite van lang toevoegen, want de reacties hier vond ik eigenlijk niet lang.
Het wordt wel spannend hier, ja!
@Aniwue, dank je!
@Kaninchen, zucht...ze nemen hier gewoon een loopje met me!;)
Je hebt gelijk, dat is inderdaad persoongebonden.
Weltevree schreef op 22 Jan 2012 om 15:21
Dank je wel voor het delen van jouw mening, dat weer veel stof doet opwaaien bij de lezers. Ik ( maar wie ben ik) vind het een goed artikel want zodra het iets bij mensen losmaakt heb je zeker iets bereikt. Of je het etiquette moet noemen?
neerpenner schreef op 22 Jan 2012 om 15:25
@Weltevree, ik ben blij om dat te horen. Het heeft zeker veel losgemaakt bij sommigen. :)
spiritlady schreef op 22 Jan 2012 om 18:19
nou laat ik er dan ook maar even ingooien, want het is leuk om een etiquette neer te zetten, maar ben van mening dat dan daarin weer vele mensen verschillen in mening.
Onder een zwaar emotioneel stuk neerzetten een mooi stuk kan je natuurlijk op verschillende manieren interpreteren, ik waardeer dit soort reacties dus wel, want ook een zwaar stuk over heftige emoties kan een mooi stuk zijn zonder te zeggen dat het onderwerp ook als mooi gezien kan worden.
Hoe iemand de reactie opneemt zegt dan dus ook weer veel over die persoon.
Ik blijf er in alle gevallen bij dat ik het absoluut waardeer dat je oprecht bent in je reacties, en met name jezelf.
neerpenner schreef op 22 Jan 2012 om 19:20
@spiritlady, daarin heb je weer gelijk. Zo had ik het nog niet bekeken. Goede argumenten!
dank je wel!
Sandra-Philippo schreef op 22 Jan 2012 om 19:50
Xetiquettisch neergeschreven, Neerpenner.
Eigenlijk ben ik altijd blij met iedere reactie; hoe lomp deze soms ook kan zijn..
neerpenner schreef op 22 Jan 2012 om 19:57
@lucifall, haha! Xeltiquettisch! Hoe verzin je het! Zit hier met een brede glimlach, hoop dat het een gekend woordje zal worden, hier.
Blij zijn met iedere reactie, hoe lomp ook...Dat is ook een interessante manier om het zo te bekijken. En ook een juiste, wellicht.
bedankt!
HenkX schreef op 22 Jan 2012 om 21:02
Ik verwelkom alle reacties!
En het moet er toch even uit dat deze toonzetting wel wat erg stellig is, Neerpenner! TOTAAL eens met het feit dat je er eens over nadenkt. Leuk gedaan ook. Maar toch: ik denk juist dat discussies waardevol kunnen zijn. En daarnaast: juist ook lange reacties vind ik leuk. Helemaal prima als mensen gewoon 'Duim' of 'Eens!' Maar als iemand echt een serieus punt wil maken, lijkt me dat juist zeer waardevol en in de meeste gevallen ook voor de andere lezers. Een PB'tje sturen lijkt me dus echt zonde.
Om er dan per ongeluk ook maar een lange reactie van te maken(;-) ) Met je punt over ongepaste reacties ben ik het geheel eens. Willekeurig 'Leuk artikel, duim!' plaatsen onder een emotioneel artikel kom ik ook wel eens tegen. Ik hoop dat dat punt wel navolging vindt...
Karazmin schreef op 22 Jan 2012 om 21:08
ER zitten goede punten bij. Lange reacties kunnen heel interessant zijn en een goede aanvulling zijn op het geheel.
Duim
neerpenner schreef op 22 Jan 2012 om 21:38
@HenkX, ik ben van gedachten veranderd door deze reacties. Ik had niet goed beseft hoe discussies waardevol kunnen zijn. (heb hier notabene er een veroorzaakt).
Wat dat serieus punt betreft, ik bedoelde informatie waar alleen de schrijver er iets aan heeft.
Bedankt voor de duim en je reactie!
@Karazmin, zeker maar je kan ook overdrijven. Dank je wel!
natas schreef op 23 Jan 2012 om 07:23
een goed artikel! maar de reacties vind ik geweldig!
je hebt dus wat stof op doen waaien, duim!
neerpenner schreef op 23 Jan 2012 om 07:25
@natas, ik ben er ook verbaasd over, geen idee dat het zoveel reacties zou uitlokken.
Bedankt voor je reactie!
Ed-Naab schreef op 23 Jan 2012 om 08:33
Wat mij betreft kan er nog wel een etiquette-puntje bij: zonder typefouten een reactie onder een artikel typen. Dat lukt vaak niet. Lees dus voordat je op de 'reageer-knop' drukt nog even door wat je als reactie getypt hebt.
Nog een ander puntje: ik vind het bijna irritant worden als de schrijver onder zijn/haar eigen artikel gaat reageren op de gegeven reacties in de zin van "@Xeadreactiegever: bedankt voor je reactie". Als de schrijver een reactie geeft op mijn reactie dan zie ik die echt niet meer. Een artikel open ik doorgaans 1 keer, lees het, geef een reactie en daarna sluit ik het voor altijd en kijk niet meer om te zien of de schrijver mij bedankt voor mijn reactie. Als de schrijver iedereen bedankt voor z'n reactie in de vorm van een reactie, dan is het gevolg dat onder een artikel veel reacties van de schrijver zelf staan waar niemand iets aan heeft (zie bijvoorbeeld hierboven) maar waardoor het artikel wel weer lekker snel stijgt in de top-10 van de dag omdat er zoveel op wordt gereageerd (b.v. door Neerpenner zelf die dat dan voor 30% nu bij dit artikel doet)...
@Neerpenner: ik hou mijn reactie kort: zeer goed artikel.
Rose_love schreef op 23 Jan 2012 om 08:35
Hahaha... ik moest nog langer scrollen voor ik door de reacties was als dat ik moest scrollen over je artikel.... Een lange reactie mag niet, gelukkig staat het aantal woorden er niet bij. Ik vind een reactie pas lang als hij over je hele scherm te zien is:) En geloof me, dan istie echt lang. Maar zover kom ik niet, dat zal ik nu al vast beloven!
Een denderend artikel neergezet met duidelijke regels.
(Maar of ik me daaraan gehouden heb? :) )
cor-3306 schreef op 23 Jan 2012 om 09:25
met instemming gelezen; het gsat toch vaak vooral om de spanning en relatie tussen vorm en inhoud. Ik heb de ervaring dat meestal inhoudelijk wordt gereageerd. Als je iets over de vorm opmerkt wek je gewoonlijk ergernis op. Dat is jammer immers als iets beter kan dan heb je daar iets aan
neerpenner schreef op 23 Jan 2012 om 17:04
@Theun, zo kort moet het niet altijd. ;)
@Ed-naab, meestal zeg ik niet alleen maar een dank je wel. Ik reageer gewoon op hun reacties.
Je hebt gelijk dat er vaak spellingsfouten staan in reacties. Daar moet ook gelet op worden. Bedankt voor je reactie. :)
@Rose-love, eindelijk! Iemand die dezelfde definite van lang gebruikt. Alleen daarvoor al dank ik je!
@Cor, Klopt, fouten zijn er om van te leren.
PACO schreef op 24 Jan 2012 om 12:34
Je hebt wel een punt hoewel iedereen daar vrij in moet zijn
neerpenner schreef op 24 Jan 2012 om 16:26
@Paco, klopt. Dit zijn een paar richtlijnen. iedereen doet wat hem het beste lijkt.
Ik geef gewoon een paar tips, soms hou ik me er ook niet aan.
Lid sinds 7 maanden
2543 reacties geplaatst
2160 artikelen beoordeeld
71 artikelen geschreven

Gerelateerde artikelen
neerpenner beveelt aan
- Mijn ontmoeting met een echte maffiabaas.
- Vakantiebaantjes voor jongeren: (wettelijke) regels, tips en ideeën
- Als je gedachten steeds afdwalen of ook wel Luister nou eens!
- Wat een tempo zal ik overweldigd worden?
- Vissen in (trouble) troebel water!
- Verban schoolboek uit klaslokaal
- Dacht ik dat de anderen gek waren, bleek ik het zelf te zijn...








yrsa schreef op 22 Jan 2012 om 12:22
En nu wil jij van mij een beknopte reactie die to the point is?
etiquetair (is dat een woord?)...bij deze dan... is dit een waardig artikel waar lessen uit te trekken zijn, maar sociaaldollig dan weer niet.
sommige artikelen lenen zich ervoor om luchtig op te reageren.
let wel... uiteraard doe je dit etiquetair alleen bij die artikelen die het volgens je eigen fatsoensgevoel toelaten of waar je iets over vertellen kunt en naar mijn inziens is dat prima te doen. komt ook bij dat hoe langer je reactie is... hoe meer van de diepzinnigheid uit die reactie (of andersom) wegvalt.
soort van antwoord gevenop een vraagstuk in een proefwerk...lekker uitwijden...allicht dat het je een punt extra oplevert (of net weer niet)...risicoootje dat jenemen moet.
feit blijft wel dat menig xeadlid een grappige, lange, onzinnige reactie wel kan waarderen...het wordt anders als je uithaalt of iemand afkraakt.
ik en vele met mij komen van een andere site waar dat iets tevaak gebeurde. ik denk wel dat je voor ogen mag houden dat de persoon achter een artikel serieus bezig is geweest en hij of zij daar zijn kunnen in heeft gestoken... en als je dan kritiek wilt geven is een pb handig of een reactiehokje pakken waarin je dat netjes geeft.
trouwens...vaak merk je wel wie opbouwende kritiek wil en wie niet.
zo...dit was mijn beknopte reactie!
:)
het artikel trouwens goed ingevuld. Het was ook jou idee en het zou zonde zijn om daar een ander mee aan de haal te laten gaan!
vette duim van mij!