Nu bestaat het begrip ‘erfenis’ nog. Ik vind dat we erfenissen geheel moeten afschaffen. Alles naar de fiscus na je dood!

De erfbelasting moet naar 100%!

Laatst las ik hier een artikel over de ‘hoge’ erfbelasting. En al in 2007 zei onze huidige premier, Rutte, op VVD.nl het volgende over erfbelasting: “Het is de meest onrechtvaardige belasting die er bestaat.” Erfbelasting is volgens onderzoek de “meest gehate belasting”, dus als politicus gooi je met zo’n uitspraak hoge ogen. Het beeld is echter wel geheel onterecht. Ik zal in dit artikel uitleggen dat de perceptie volledig onjuist is en dat erfbelasting juist de meest rechtvaardige belasting is.

1. Het ‘recht’ op een erfenis


Wellicht klinkt het logisch: de ouders hebben het geld verdiend, dus het kind heeft er recht op. Maar het omgekeerde klinkt een stuk onrechtvaardiger: de ouders hebben weinig verdiend, dus het kind heeft pech. Dat is echter wel wat er in de meerderheid van de gevallen gebeurd bij een erfenis. De zeldzame kinderen van rijke ouders trekken een lot uit de loterij, waar ze zelf niets aan hebben bijgedragen en daarom ook geen recht op hebben. Op het moment dat zij hun erfenis ontvangen, worden de kinderen van minder rijke ouders dus automatisch armer, relatief gezien. Dat is echter nog onrechtvaardiger. Los van het feit dat ze daar niets aan kunnen doen is het negatief, niet positief zoals het erven van een grote geldsom.

Een breder perspectief. Een samenleving waarin geen erfbelasting bestaat, kent rijke families die rijk blijven, en arme families die arm blijven. De inkomensongelijkheid groeit, omdat kinderen niet met gelijke kansen op de wereld komen. Sommigen zijn toevallig rijk en anderen toevallig arm. En typisch blijven ze arm, omdat ze geen geld hebben voor een eigen bedrijfje of een dure studie. Dat noem ik pas onrechtvaardig.

Vergelijk het met een samenleving waarin geen erfenissen bestaan: de erfbelasting is 100%. Ieder kind heeft dezelfde kansen. Dat is rechtvaardig, omdat ieder kind bij de geboorte precies hetzelfde was. (Genetica uitgezonderd, maar dat is ook zo zonder erfbelasting.) Je hebt als kind immers helemaal niets bijgedragen aan het vermogen van je ouders dat ze hebben vergaard voordat je ter wereld kwam; dat kon ook niet. En ook daarna blijft dat (bijna altijd) het geval. Een erfenis is dan dus een lot uit de loterij. Normaliter heb je recht op je prijzengeld omdat je een lot had gekocht, maar het is als kind onmogelijk om je ouders te kiezen. Ieder recht vervalt dus.

In beperkte mate bestaat dat onrecht overigens ook al, en daar is niets aan te doen (buiten een model à la Brave New World, naar het bekende boek van Aldous Huxley waarin niemand ouders heeft en ieder kind vanaf de geboorte eigendom is van de staat). De ouders van de meeste kinderen leven namelijk nog tijdens de kindertijd. In die periode leeft het kind dus ook in een luxe (of niet) waar strikt genomen geen recht op is. Dat maakt het nog onrechtvaardiger dat bijvoorbeeld een in rijkdom opgevoede veertiger opeens een smak geld krijgt, terwijl zijn bescheiden opgevoede buurman een schijntje ontvangt.

2. Het recht van ouders om hun geld overal aan uit te geven


Als iedereen het recht zou hebben om al zijn zelfverdiende geld uit te geven, waaraan hij ook maar wil, zou er geen belasting bestaan. De staat zou dan namelijk geen recht hebben dat voor hen te doen. En de huidige maximaal 40% is natuurlijk niet beter moreel verdedigbaar dan 100% zou zijn.

Maar los van dat overduidelijke probleem is er nog iets anders aan de hand. Tijdens je leven heb je in ieder geval (zij het beperkt) het recht je eigen geld uit te geven. Dat is ook logisch. Maar waarom zou dat recht doorleven nadat iemand is overleden?

3. De rol van de (verzorgings-)staat


De rol van de staat zou moeten zijn: gelijke kansen bieden. (Dat is althans hetgeen ik en velen in het Westen geloven, in tegenstelling tot degenen die in gelijke uitkomsten geloven.) Mits, natuurlijk, er een sociaal vangnet is voor de zwakkeren. In de praktijk betekent gelijke kansen bieden: inkomen herverdelen. Dat is wat de meeste Westerse democratieën nastreven. De rijken moeten extra veel inleveren, zodat de armen beter af zijn; dat heet een progressief belastingstelsel en de veelgehoorde leus is: “Sterke schouders, zware lasten”.

Hoe vertaalt dat zich naar een wereld met 100% erfbelasting? Het eenvoudigste model is dat de staat enkel tussenbeide komt bij de verdeling van de erfenissen, maar dat aan het geheel van de kinderen alsnog het geheel van de erfenissen wordt uitgekeerd. Dan ontstaat er dus een grote geldpot, waaruit bijvoorbeeld ieder kind bij de geboorte een deel ontvangt. Iedereen hetzelfde: dat is wel rechtvaardig. En iedereen heeft precies dezelfde kansen bij de geboorte. Dat is nogmaals met uitzondering van de genetica, maar daar hebben we het sociale vangnet voor waar bijvoorbeeld gehandicapten nu ook al aanspraak op kunnen maken. Dat is nu echter te zwak.

4. Minderbedeelden en de zwakkeren in de samenleving


Veel mensen zullen nog wel mee willen gaan met dit voorstel in het geval van exorbitant grote erfenissen. Al was het maar omdat je daarmee verwende kinderen krijgt, en bovendien erfgenamen die hun gehele leven lui achterover zitten in afwachting van het verscheiden van hun ouders. Maar het wordt pas echt interessant bij de zeer kleine erfenissen en vooral de broodnodige erfenissen, bijvoorbeeld in het geval van arme kinderen.

Hierboven schreef ik al dat hiermee arme mensen relatief nog armer worden. Maar het kan nog een stuk ernstiger. Stel: een gehandicapte 12-jarige is voor zijn verzorging geheel afhankelijk van zijn ouders, bij wie hij inwoont. De ouders komen te overlijden. Er zijn drie mogelijkheden:

  1. Geen erfbelasting en rijke ouders: het kind kan de zorgkosten betalen;
  2. Geen erfbelasting en arme ouders: er is een probleem;
  3. 100% erfbelasting.

De meeste ouders zijn niet zo rijk, dus zonder erfbelasting zal er in meerdere of mindere mate bijna altijd een probleem ontstaan. Wat gebeurt er echter als er wel erfbelasting is? Door de hierboven beschreven herverdeling van de gelden ontvangt het kind in alle gevallen geld van de staat. Omdat het nu niet in de handen van rijke kinderen ligt die het waarschijnlijk toch al niet nodig hadden, is er met dezelfde hoeveelheid geld veel meer beschikbaar voor hen die het echt nodig hebben.

Drie voorbeelden. Allereerst de klassieke oligarchie, waarin geld de macht dicteert. Dit werd bijvoorbeeld benaderd door vroege rijken met een adelstand. Daarin hadden bepaalde families de macht, en bij het verscheiden van de heerser werd automatisch de macht en het kasteel doorgegeven op de oudste zoon. Automatisch bleven de rijken zo dus rijk, met als logisch gevolg dat de armen arm bleven.

Ten tweede en ten derde voorbeelden uit de huidige wereld. In de Verenigde Staten gaat ongeveer een kwart van het inkomen naar de belasting. De staat doet haar best om het geld te herverdelen, maar heeft er relatief weinig van. Daardoor hebben bijvoorbeeld kinderen van de armste 20% meer dan 40% kans om net zo arm te blijven. Meer gelijke kansen dan in de oligarchie, maar nog altijd noch eerlijk, noch rechtvaardig.

Ten derde Zweden. Daar eist de belasting meer dan de helft van het inkomen op. Als gevolg daarvan kan de staat de inkomensongelijkheid veel effectiever aanpakken, en heeft het nageslacht van de armste 20% bijna dezelfde kans om in dezelfde inkomensgroep te eindigen. Dat zijn dus veel meer gelijke kansen, want als je een willekeurige Zweed neemt heeft die ook 20% kans om in de groep met de 20% laagste inkomens te vallen.

Conclusie


Niemand heeft enig recht op een erfenis. Indien we echt een eerlijke en rechtvaardige samenleving nastreven, is erfbelasting het beste instrument. Juist de armen en de zwakkeren in de samenleving worden hiermee geholpen.

Ik heb hier niet besproken dat de overige wetten verscherpt moeten worden, omdat bijvoorbeeld juist de rijken onevenredig goed zijn in deze belasting ontduiken. En ook niet de veelgehoorde claim dat hiermee niemand meer de prikkel heeft veel te verdienen (overigens onwaar en onlogisch, want iedereen wil z’n oude dag en de rest van zijn leven natuurlijk zoveel mogelijk financiële armslag hebben). Ook zou ik voor een (kleine) belastingvrije voet zijn, zodat de trouwring van oma en vergelijkbare zaken met een grote emotionele waarde kunnen worden overgeërfd. Maar dergelijke overwegingen zijn voor het principe immers ook niet nodig. De erfbelasting moet naar 100%!

©HenkX, januari 2012
Laatste update: 23 januari 2012

9
Word fan
Delen
Ongewenst

Laat een reactie achter

+0 -0- x

Taco-Veldstra schreef op 23 Jan 2012 om 13:04

De helft gaat al van de erfenis groso modo...je werkt ook voot je nageslacht. We een goede analyse al ben ik het niet met je eens. Duim taco

+0 -0- x

alleen-16 schreef op 23 Jan 2012 om 13:05

Dit idee is te zot om verder over te praten.

+1 -0- x

Jack-Hage-Sr schreef op 23 Jan 2012 om 13:07

Rare gedachte. Die vader en moeder die dag en nacht gewerkt hebben om iets aan hun kinderen na te laten hebben dat dus helemaal voor niets gedaan!? Die gelden profiteerd iedereen van, want OB komt ook bij uitgaven in de publieke pot terug! Ook goed voor de economie. Geld wat direct naar overheid gaat koopt men te toch dure dienstauto's van !Duim voor de aandacht!

+0 -0- x

sharonimus schreef op 23 Jan 2012 om 13:11

Heel erg apart. Weet niet wat ik ervan moet denken. Ik ben al lang blij dat je geen 'schulden' kunt erven. Of kan dit trouwens wel?

+0 -0- x

Karazmin schreef op 23 Jan 2012 om 13:17

Volgens mij kun je alleen schulden erven als je de rest van de erfenis ook aanneemt. Weiger je alles hoef je de schulden niet te betalen.

+0 -0- x

stormerwout schreef op 23 Jan 2012 om 13:19

Erg vreemd dital heb je het goed gemotiveerd en geschreven. Ouders sparen echt hun leven lang hiervoor.....

+0 -0- x

Sandra-Philippo schreef op 23 Jan 2012 om 13:24

Een zeer aparte stelling, welke je zeer sterk hebt onderbouwd.

Het zou mensen ook dwingen geld te laten rollen, tijdens leven..

+0 -0- x

HenkX schreef op 23 Jan 2012 om 13:34

@Jack, Stormerwout: tuurlijk, maar mijn punt is nu juist dat er ook mensen zijn die slechts zeer weinig of niets kunnen nalaten. Bovendien gaat het geld hiermee niet naar de vuilstort; het gaat nog steeds naar de kids, enkel krijgt iedereen evenveel.

+0 -0- x

HenkX schreef op 23 Jan 2012 om 13:35

En voortbordurende op het terechte punt van lucifall: als je wel erfenissen hebt, zijn er ook kinderen (steeds meer) die hun ouders maar in een bejaardentehuis stoppen om de dure thuiszorg niet meer van de erfenis te laten afgaan. Ik vind dat ouders, juist in hun laatste levensjaren, op henzelf moeten focussen.

+1 -0- x

DRIMPELS schreef op 23 Jan 2012 om 13:52

Het is in dit land zo dat het niet de bedoeling is dat iedereen maar geld mag houden.
Dat is aan de kleine groep rijken toegestaan die wij hier hebben.
Het klootjesvolk moet gewoon inleveren en niet zeiken.

Pork heeft geen geld maar geeft een DUIM.

DRIMPELS.

+1 -0- x

Kirsti schreef op 23 Jan 2012 om 13:52

Ik vind het een mooi onderbouwd artikel maar kan er niet in mee gaan, denk ook dat dit voorkomt uit een wantrouwen in de staat over de herverdeling van de gelden. Niet iedereen wordt lui rijk, sommige hebben hard gewerkt om vooruit te komen. Het zou altijd een vrije keuze moeten blijven wat je met je verdiende geld doet, vind het schenkingsrecht ook al zo'n beperking. Heb het wel heel graag gelezen en zal er zeker nog over na blijven denken!

+0 -0- x

rinajansen schreef op 23 Jan 2012 om 14:25

Ik ben het ook helemaal niet met je eens ik ken een heleboel oudere mensen die heel hun leven keihard gewerkt en gespaard hebben zodat zij hun kinderen wat mee kunnen geven en niet het armoedige leven hoeven te hebben dat zij hebben gehad. Daarnaast sparen deze mensen om hun kinderen juist een kans te geven in de maatschappij bijvoorbeeld studeren of een huisje kunnen kopen. Nu gaat meer dan de helft van deze duur verdiende centen naar de staat. Er is al belasting over betaalt ieder jaar weer.

+0 -0- x

rinajansen schreef op 23 Jan 2012 om 14:27

sharon : je kunt wel schulden erven hoor. Als je een erfenis wordt toegekend weet je vooraf niet of je geld of schuld krijgt. Op het moment dat je de erfenis accepteert, kunnen dit ook schulden zijn.

+0 -0- x

rinajansen schreef op 23 Jan 2012 om 14:29

En dat van de thuiszorg klopt ook niet helemaal hoe meer geld je hebt hoe minder zorg !

+0 -0- x

Mereltje schreef op 23 Jan 2012 om 14:32

Ook ik zie niets in dit plan, de staat verdeeld zo wie zo niet goed, geeft geld uit aan onozele zaken en voor belangrijke dingen zijn er de bezuinigingen. Ieder moet vrij zijn met zijn of haar geld te doen wat ze zelf willen. Wil ik sparen voor mijn kinderen, dan moet de staat mij dat niet afnemen.

+0 -0- x

Roswitha78 schreef op 23 Jan 2012 om 14:43

tja,, ondanks de goede onderbouwing.. nee helaas. .kan ik er niet in mee gaan

+0 -0- x

Roswitha78 schreef op 23 Jan 2012 om 14:48

hoewel ik niet denk dat ik wat na te laten heb.. hahaha

+0 -0- x

Ed-Naab schreef op 23 Jan 2012 om 15:27

Ik ben toch benieuwd waar de erfgenamen de inboedel van een huis dan moeten afgeven: bij het gemeentehuis? En dat mooie suikerpotje of halsketting? Ook naar de Staat? Of gaan we alles op Marktplaats-waarde taxeren en kun je dan 100% van de waarde afdragen aan de Minister van Financiën? Dan koop je dus eigenlijk de spullen van je ouders.... Dat is lekker bedacht.

Nee, doe mij maar een zeer laag percentage. M'n ouders hebben over alles als een keer belasting betaald en is dus van de familie en niet van de Staat.

+0 -0- x

Ed-Naab schreef op 23 Jan 2012 om 15:28

Wel mooie analyse trouwens. Ik zou het bijna gaan geloven dat het een goed idee is.... Duim.

+0 -0- x

Chayenna schreef op 23 Jan 2012 om 15:43

Lijkt me verstandiger dat de mensen die zelf hard gewerkt hebben voor hun geld dat tijdens hun leven al van genieten, en niet wachten tot hun kinderen gaan vechten erom naar hun dood.
Ik ben het met henk eens en zie wel wat in zijn idee

+0 -0- x

spiritlady schreef op 23 Jan 2012 om 16:15

een aparte maar zeker ook goed onderbouwde stelling die je hier neergooit.
Alles volledig naar de staat, kan er niks aan doen, maar dat geeft me niet echt veel vertrouwen, zeker als je ziet wat de staat op dit moment met gelden doet, de staat draait op macht en geld, en dat wordt hiermee gevoed,
Maar dat bij leven het geld mag rollen en niet alles weggezet hoeft te worden voor kinderen, daar ben ik toch ook wel een voorstander van.

+0 -0- x

HenkX schreef op 23 Jan 2012 om 18:04

Dank voor alle serieuze reacties! Helaas staan natuurlijk tussen droom en daad praktische bezwaren. Eén zeer aanzienlijke beer op de weg voor de daadwerkelijke invoer van dit plan zou namelijk zijn dat de huidige generatie er vanuit is gegaan dat hetgeen waar zij voor gewerkt hebben, ook daadwerkelijk kan worden doorgegeven. Als dat opeens verandert, is dat natuurlijk niet eerlijk. Beleidsmatig zou er dus aan het bovenstaande principiele verhaal bijvoorbeeld een geleidelijke invoering moeten worden toegevoegd.

+0 -0- x

kaninchen schreef op 23 Jan 2012 om 20:09

Ben het er niet mee eens: stel dat de ouders zelf ook arm opgegroeid zijn en toch kans gezien hebben iets op te bouwen, dan zouden de kinderen volgends jou weer terug moeten naar de armoede om zelf iets op te bouwen. Komt nog bij kijken dat ervenissen ook wel eens bestaan uit het erven van bedrijven enz. Nee, sorry, niet mee eens!

+0 -0- x

danen schreef op 24 Jan 2012 om 15:16

Duim!

Reageren?

Registreer of log in om te reageren op een artikel.
Dit artikel bevat:
Toelichting: