Vanochtend las ik op Nu.nl het nieuwsbericht dat in Rotterdam een 13-jarige leerling een hamer door de klas had gegooid. Het zou niet met opzet zijn geweest, maar de hamer was tegen het hoofd van de docent gekomen die vervolgens naar het ziekenhuis moest.
Het nieuwsbericht (citaat: Nu.nl):
Leerlinge (13) verwondt docente met hamer
ROTTERDAM – Een 13-jarige leerlinge van een school in Rotterdam heeft maandag een 57-jarige docente een hoofdwond bezorgd met een hamer.
Alles zou hebben plaatsgevonden tijdens een les handvaardigheid. Er was onrust in de klas geweest en er ontstond een woordenwisseling. De reactie van het meisje was dat ze de hamer door het klaslokaal slingerde. Om maar even de opzet buiten beschouwing te laten: Wat bezielt zo'n kind om een hamer door de klas te smijten? Waar haalt ze het lef vandaan? Wat is de achterliggende gedachte? Waar ligt de grens van normen en waarden bij dit kind?

Dit nieuwsbericht staat doodleuk in de kranten vandaag en we vinden het kennelijk niet eens meer zo vreemd dat dit gebeurt. De ouderen onder ons zullen al snel zeggen: “Die jeugd van tegenwoordig” of “In onze tijd was dat wel anders. We haalden het niet eens in ons hoofd zoiets te doen.” Van die laatste uitspraak: “We haalden het niet eens in ons hoofd zoiets te doen.” ben ik nog niet zo zeker. Natuurlijk hebben we allemaal wel eens de gedachte om iemand iets aan te doen. Het zijn dan onze normen en waarden die ons tegenhouden daadwerkelijk te gaan doen wat onze gedachten ons zeggen. We hebben een rationele gedachtegang: Rationeel is een manier van denken waarbij niet enkel rekening houdt met logische principes, inhoud en uitgangspunten, maar ook met het Effect van het denkproces, d.w.z. de mate waarin men zijn doel bereikt de ongewenste maar reële neveneffecten van het denkproces. Met andere woorden wegen we in ons hoofd af wat de beste keuze is met behoud van normen en waarden.

De trend die ik in de laatste decennia heb zien ontstaan, in mijn relatief jonge leven, is dat normen vervagen en waarden verdwijnen. Wat is de norm die we hanteren? Hoe ver kunnen we gaan bij de ander? Wat vinden we “normaal” en wat vinden we “abnormaal”? Wat is de waarde aan de normen die we hanteren? Kunt u het nog volgen? Ik verplaats dit even naar het incident in Rotterdam. Zonder ouders of het meisje aan te vallen schets ik hier slechts een mogelijke oorzaak. Ik ken het meisje niet en ik ken ook de ouders niet, maar stel u eens voor: Dit 13-jarige meisje leeft in een gezin waar geweld “normaal” is. Ze weet niet beter. Ze weet zelfs niet anders dan dat dit er “bij hoort”. Dit meisje zou wel eens het slachtoffer kunnen zijn van huiselijk geweld. Doordat ze niet beter weet is het voor haar dan ook niet meer dan normaal om in een conflict, want dat is kennelijk de aanleiding, te gooien met spullen. In dit geval heeft ze een hamer vast gehad en heeft met deze hamer haar frustratie en boosheid richting de juffrouw, of misschien wel enkel richting de hamer, geuit.

Of het nu per ongeluk is gebeurt of niet, het gevolg is dat de juffrouw nu verwond is doordat het meisje haar frustratie of boosheid heeft geuit via het gooien van de hamer. Ik kan nu vrolijk beginnen over zelfbeheersing en agressieregulatie, maar daar heeft dat meisje kennelijk niets van meegekregen in haar opvoeding. Dus stel dat het zo is en de ouders zijn tekort geschoten in hun opvoeding, kan dit voor de rest van het leven van dit meisje gevolgen hebben. Het kan haar achtervolgen en dit kan een begin zijn van een aantal vreselijke uitingen in elk conflict dat ze in haar leven gaat tegenkomen.

Wat ik vooral wil bereiken met dit artikel is dat wij ons eens dringend moeten afvragen waar onze grenzen van normen en waarden liggen. Wat vinden we nog “normaal”? Wat vinden we nog “waardevol”? En dan niet te praten over materialistische dingen, maar gevoelsmatig en empathisch onszelf afvragen hoe dat nu echt zit bij ons zelf. Hebben we nog wel respect voor de medemens? Hebben we nog wel goede handvatten in onze opvoeding of in het geven van onze opvoeding, om over te dragen wat “Goed” en wat “Slecht” is? Vroeger kon men daar niet omheen en was de kerk leidend hierin. Zelfs op school had de kerk invloed op de normen en waarden die werden gehanteerd. In de loop der jaren is de macht van de kerk sterk afgenomen en is de trend van het verlies van normen en waarden toegenomen. Ongeacht of ik nu voor of tegen de macht van de kerk ben, merk ik wel dit verlies en hunker ik en velen met mij, naar een nieuw veiligheidsgevoel.

Want hoe kan dat toch gebeuren dat een docent als deze 57-jarige vrouw, daar in Rotterdam zomaar een hamer naar haar hoofd gesmeten krijgt? Ik mag hopen dat er hulpverlening wordt opgestart voor dat meisje en voor het gezin. Dat kind en dat gezin kunnen evengoed door deze agressieve uitspatting voor hun hele leven getraumatiseerd raken en dan te bedenken dat voor de 57-jarige docente haar veiligheidsgevoel in de klas compleet is vervaagd. De normen en waarden die deze vrouw in haar klas hanteerde, om voor de veiligheid van haar leerlingen te zorgen, is doorbroken door de klap van een hamer.

Laten wij vooral elkaar helpen met dit gevoel van normen en waarden te laten groeien. Laten we samen opnieuw de discussie over goed en kwaad herleven. Of dat nu via religie is of door discussie, het zal ons helpen. Waarom denkt u anders dat er zoveel opvoedingsprogramma's op de televisie zijn?
Laat een reactie achter
stormerwout schreef op 08 Feb 2012 om 13:07
Zo is het zeker, vandaar de "stel dat", enkel om aan te halen dat de discussie over normen en waarden meer mag plaatsvinden.
mr-van-der-Schaft-Raadsman- schreef op 08 Feb 2012 om 13:09
Oh ja meneer Sjoerd, er ligt hier weer een zaak op mijn bureau, dat ik het liefste mijn auto overdwars in het Politiebureau zou willen parkeren, snap u wat ik bedoel? Lastig, zeer lastig! Ik weet het mag niet............Nu is een auto gelukkig geen hamer. Maar ik bedoel maar!
galaxy schreef op 08 Feb 2012 om 13:13
Ik las het ook verschrikkelijk, maar net wat mr van der schaft zegt wat is er aan vooraf gegaan. Ik vind het verschrikkelijk dat iemand van 13 op zoiets komt, en zeker voor de lerares je zou je baan niet meer durfen beoefenen door zó'n voorval. Verschrikkelijk wat er met deze wereld gebeurt.
stormerwout schreef op 08 Feb 2012 om 13:15
Jep, daarom vind ik het ook zo belangrijk dit onder de aandacht te brengen. Wat de beweegreden ook is geweest voor dit meisje, frustratie, boosheid, angst, agressie, het maakt niet uit. We moeten hier lering uit trekken en discussie blijven houden over normen en waarden. Zonder normen en waarden ontstaat er een tijdperk waar niemand wil leven......
Lovely schreef op 08 Feb 2012 om 13:18
Tja, ik verschiet van niets meer tegenwoordig.... Zeer goed dat je dit toch nog eens onder de aandacht brengt! Duim erbij!
mippel schreef op 08 Feb 2012 om 13:21
Je gooit maar niet zo een hamer om wat voor een reden dan ook. Ook niet als je dertien jaar bent. Hier is meer aan de hand.
Trouwens Mr.van der Schaft bent U weer " back to earth ", is de verveleritus toegeslagen...?
mr-van-der-Schaft-Raadsman- schreef op 08 Feb 2012 om 13:26
Ik miste u allen mevrouw Mippel! Ik had daar ook over geschreven. Mijn lieve Isabel had het al in de gaten. Wat schrijf ik nu toch allemaal weer onder een stuk van notabene
meneer Sjoerd. Excuses hier voor!
ennah_sd schreef op 08 Feb 2012 om 13:34
NOrmen en waarden, het is voor velen abstract, maar ik behandel mijn medemens zoals ik zelf wil behandeld worden. Ik denk dat dit al een goee norm is.
stormerwout schreef op 08 Feb 2012 om 13:35
Geen probleem Mr! Juist onder dit stuk mogen uw gevoelens worden geuit ;-)
Rose_love schreef op 08 Feb 2012 om 13:41
Er gebeurt zoveel.. pas in Helmond een kind met een schaar gegooid bij een ruzie. Andere jongen met ernstig hoofdletsel naar het ziekenhuis.. kan niet!
Weltevree schreef op 08 Feb 2012 om 13:42
Wat in jaren scheef groeit, niet wordt bijgesnoeid, kan niet van de een op de andere dag opnieuw worden bijgesteld. Het wordt wel tijd dat we aandacht voor kinderen krijgen en goede grenzen aanleveren...
theun50 schreef op 08 Feb 2012 om 14:06
Een "kort lontje" ontstaat aan het begin van zo'n lontje!
Daar is dus wat fout gegaan, maar om het gooien van een hamer zomaar te tolereren is een ander verhaal.
Duim voor dit artikel.
spiritlady schreef op 08 Feb 2012 om 14:25
ik ben het met je eens stomerwout dat de normen en waarden in ons land vervagen. hier kan zeker veel meer aandacht aan besteed worden
claire001 schreef op 08 Feb 2012 om 14:32
ongelooflijk waar gaat dit naartoe, en het is tegenwoordig ook nog een sport geworden, om haatmails naar leraren te sturen dagelijks krijgen leraren mails met de goorste woorden en doodbedreigingen, het moraal is ver gezonken, en het zal nog erger worden, totat het niet meer leefbaar is, waarom we laten hen gewoon hun gangen gaan, het respect is ver te zoeken tegenwoordig vind ik. En dat ligt niet aan de kinderen maar aan de ouders en hun opvoeding. Respect word weg gelachen. dikke duim voor je artikel helemaal maar dan ook helemaal mee eens!
Kirsti schreef op 08 Feb 2012 om 14:36
Ik hoop dat er flink gesproken wordt met dit meisje en achterhaald wordt waar deze actie vandaan komt. De bron, waarden en normen die we meekrijgen of inmiddels in vele gevallen het gebrek eraan, ja voor mijn gevoel wel.
Nonnie schreef op 08 Feb 2012 om 14:36
Dit valt op geen enkele manier goed te praten. Het kan toch niet zo zijn dat straks het onderwijzend personeel in een soort ruimtepak voor de klas moet staan, want oh, jee, wat zou een leerling met een bepaalde achtergrond zich eventueel in het hoofd kunnen halen?
Waar ligt de grens?
San-Daniel schreef op 08 Feb 2012 om 15:07
Zo´n leerling hoor niet in de klas thuis. Leerlingen zijn de school toevertrouwd, je neemt de plaats van ouders in als docent(e). Wat matig je je al niet aan als je zoiets doet. You must know you place and station in life..
ikkiedikkie85 schreef op 08 Feb 2012 om 15:17
goed artikel. Ik snap niet dat zo iets kan maar als leerkracht heb je het tegenwoordig niet echt makkelijk voor de klas. Ik werd midden in mijn gezicht gespuugd en dat vond ik al te ver gaan dus laat staan dit. klasse gedaan om dit onder de aandacht te brengen.
HenkX schreef op 08 Feb 2012 om 15:25
Klopt. Dit is in ieder geval niet meer normaal. Goed om er speciaal de aandacht op te vestigen.
Karazmin schreef op 08 Feb 2012 om 16:14
Soms kun je als kind zo driftig worden dat je met iets gaat smijten, gaat slaan of jezelf pijn doet. Mijn zus heeft een keer uit woede en onmacht haar hand door een ruit geslagen.
We hadden ruzie. In ons gezin was dit niet normaal, geen geweld of zoiets. Later na de pubertijd is alles goed gekomen, trouwens. Wat ik er mee zeggen wil is dat je beide kanten van het verhaal moet horen om een conclusie te kunnen trekken. Wat was de context enz. Ik vraag me alleen af of het vroeger ook niet gebeurde. Ik had een jongen in de klas die de leraren soms aanviel. Dit is meer dan 30 jaar geleden.
Normaal is het in elk geval niet.
Miesje11 schreef op 08 Feb 2012 om 16:43
Het komt ook, en ik weet dat dit al meerdere malen is gezegd, doordat de media ons kinderen, (en ons trouwens ook), ons een beeld schept dat zegt dat geweld acceptabel is. Je kunt tegenwoordig bijna geen film of serie meer zien of geweld en overspel komt er in voor. Voor hetzelfde geld lag het niet aan het meisje maar werd zo vreselijk gepest door een stel treiterkoppen in de klas, werd het haar teveel en reageerde ze zo. Je weet het niet. Het blijft gissen. Feit blijft het dat de normen en waarden hier sterk achteruit gaan en dit heeft vaak heel verschillende oorzaken. En de schuld ligt niet altijd bij de ouders! Echt niet. Jouw kind kan in een verkeerde groep vrienden terecht komen. Laten we dit vooral niet vergeten. Je hebt een sterk artikel geschreven! Duim van mij.
neerpenner schreef op 08 Feb 2012 om 16:58
Ik vind het ook zeker niet kunnen, maar ik vraag me wel af of het zo erg met de normen en waarden is gesteld zoals je zegt. Zou het ook niet kunnen dat het meer in het nieuws wordt gebracht , de laatste tijd? Ik denk dat de grens nog steeds alegemeen geweten is.
Waarmee ik dit artikel zeker niet wil aanvallen. Je hebt gelijk als je zegt dat het niet kan maar misschien is het niet zo erg.
Sowieso een duim!
stormerwout schreef op 08 Feb 2012 om 17:03
Mooie discussie dit! Dank! Door het vormen van een duidelijke mening in een artikel als deze, zorg je voor een open discussie. Iedereen ziet het anders en iedereen heeft een andere mening. Ik respecteer ieders mening en ben blij dat jullie open en eerlijk de durf hebben om uitgebreidt te reageren!
Sandra-Philippo schreef op 08 Feb 2012 om 20:34
Een heel goed standpunt. Het was ook nog een meisje, best gek dat ik als des te meer schokkend ervaar.
Normen en waarden bijbrengen.. JA!
De jeugd een jaar in de opvoeding, dienstplicht weer invoeren. Allemaal op 18 er een jaar uit. Naar keuze in te vullen. Sociaal, militair, brandweer, politie-assistent, thuiszorg : de gaten dichten die in de maatschappij vallen.
Weer sociaal naast elkaar staan!
Hamers gooien... waar gaan we heen...wat komt er nog?
Een artikel dat je brein in volle werking zet.
Vette duim!
Aicha1968 schreef op 08 Feb 2012 om 20:56
Goed artikel, mag zeker meer tijd aan worden besteed.
madje88 schreef op 08 Feb 2012 om 22:03
Ik vind het een verschrikkelijk bericht. Mijn mond viel open van verbazing, eerlijk waar. Waar moet het heen met Nederland, met de jeugd van Nederland? Het is toch werkelijk waar niet te filmen wat er tegenwoordig allemaal gebeurt in woede en boosheid? Ik ben het helemaal eens met je betoog. Duim en diep respect!
katcom schreef op 08 Feb 2012 om 22:08
Tja, misschien ook een beetje te schuld van te veel pampering? Ik mijmer hier over verder in 'alle rechten voor het kind?'
Ruud schreef op 08 Feb 2012 om 23:40
Ik vermoed dat de hamer de beroemde druppel is geweest. Er is volgens mij heel wat aan vooraf gegaan. Neemt niet weg dat het gooien van een hamer naar de leraar nooit mag gebeuren.Heel goed artikel
RachelenHans schreef op 09 Feb 2012 om 10:48
Je hebt een punt dat de macht van de kerken verdwenenen is. Nu vind ik dat een bepaald kerkgenoodschap teveel macht heeft, maar feit is wel dat God uit Nederland 'verdwenen'is. De kerken lopen leeg.Ik geloof dat mede daardoor de normen en waarden vervaagt zijn. Mensen trekken zich niets meer aan van autoriteit. Dat geldt niet alleen voor de autoriteit van leiders in de kerk, maar ook in de maatschappij. Het respect moet terug. De dokter moet zich weer dokter laten noemen, de leraar moet zich niet met de voornaam aan laten spreken en ook de politie moet haar autoriteit terugkrijgen. Respect is het sleutelwoord.Dat begint ook bij ouders die het goed vinden dat hun kinderen je en jij zeggen en hun voornaam mogen gebruiken. Bij ons in de kerk zijn veel mensen die u moeten zeggen tegen hun ouders. Een mooi begin. Dikke duim voor je artikel.
Marinus schreef op 09 Feb 2012 om 12:21
Het voorval is echt niet alleen van deze tijd Stormerwout. Ik ben dan wat ouder en herinner me als de dag van gisteren hoe een leraar metaalbewerken op wat toen 'de ambachtsschool heette' te pas en te onpas hamers naar de benen van de leerlingen smeet als die iets deden dat hem niet zinde.
Gelukkig bleek al snel dat ik per ongeluk op de verkeerde school was geplaatst en kon ik de school verlaten. Hiermee wil ik aangeven dat agressie ook aangeleerd kan zijn. Dat kan =een verzachtende omstandigheid zijn van het voorbeeld dat jij in dit artikel gebruikte.
Een prima verhaal! DD
ABelle schreef op 15 Feb 2012 om 09:44
Uiteraard weet je niet wat er van tevoren plaats heeft gevonden, maar een hamer!
Lid sinds 1 jaar
4173 reacties geplaatst
4076 artikelen beoordeeld
199 artikelen geschreven

Gerelateerde artikelen
stormerwout beveelt aan
- Geluk zit in ieder van ons
- Het Europese Stabiliteits Mechanisme. Een nieuw Europees verdrag waar de burger niet te veel over mag weten.
- De walnoot, lekkernij en weetjes
- Mijn liefde voor jou is ...
- Verveling van een werkzoekende
- Storend gedrag bij tennis
- Dieren zoals honden









mr-van-der-Schaft-Raadsman- schreef op 08 Feb 2012 om 13:06
Maar meneer Sjoerd, achter ieder verhaal schuilt een verhaal. Ik ga het niet goed praten, maar soms kan iemand uit onmacht alsmede verdriet of pesterijen- een enorme ontlading hebben. We weten niet alles, helaas! D