De Amsterdamse korpschef Pieter-Jaap Aalbersberg is niet van plan zich wat van die wet aan te trekken. Hij vindt dat je het per geval moet bekijken of je wel of niet beboet.

Waarom deze wet?

Boerkadragers bedekken hun gezicht en lichaam. Dat het lichaam bedekt is, is tot daar aan toe, maar het gezicht bedekken, dat moet je niet willen toestaan. Waarom? We hebben een identiteitskaart nodig, wanneer we in Nederland wonen en met die kaart kunnen we ons identificeren. Iemand die een boerka draagt, kan dat niet, want die mag, volgens hun geloofsovertuiging, het gelaat niet zichtbaar maken. Dus, wat maakt het uit, je kunt je wel identificeren, maar niemand weet of jij het ook werkelijk bent. Ook staat de boerka voor het onderdrukken van de vrouw.

De vrouw, die hier hard heeft gewerkt, om te komen tot wat we nu zijn, gelijkwaardig aan de man! Wij mogen functies uitoefenen die mannen ook bekleden, dat is volgens hun geloofsovertuiging niet goed en dit zouden ze het liefst terugdraaien. Moeten wij dan zelf niet ingrijpen en eisen dat de politie zich aan de wet gaat houden? Maar het betekend ook, dat gezichtsbeddekkende kleding niet mogelijk zou moeten zijn, zo zou een integraalhelm of een bivakmuts ook niet af hoeven, wanneer de politie erom vraagt, want ook al heeft het niets met geloofsovertuiging te maken, je kunt daar zelf een geloofsovertuiging van maken, als je dat zou willen.

Respect voor elkaar

We dienen respect voor elkaar te hebben, we dienen ieder in zijn waarde te laten wat betreft hun geloofsovertuiging, maar we dienen ons wel aan de wet te houden. Zoals wij, wanneer wij naar een land gaan, waar het verplicht is om je hoofd te bedekken, je schoenen uit te doen, wanneer je de Moskee betreedt of andere, daar geldende wetten, ons daarop aanpassen. Nederlanders passen zich heel snel aan, doen wat er gevraagd wordt van ons, wanneer wij een ander land bezoeken of wanneer wij daar zelfs gaan wonen. Willen we niet dat doen wat er van ons verlangd wordt, dan gaan we er gewoon niet naartoe. Zelfs onze koningin doet wat er van haar gevraagd wordt en gaat met een sluier om haar hoed, de Moskee in.

Hier in Nederland zijn we tolerant. Hier mag veel, hier kan veel en men is hier welkom. Het welkom is soms zo groot, dat we zelfs de gewoontes en tradities meenemen, maar zelfs de kritiek op onze eigen gewoontes zo aantrekken, dat we bijna onze eigen tradities gaan opgeven. Waarom? Juist uit respect! Geen negerzoenen meer, uit respect, geen zwarte pieten meer, maar bruine en jodenkoeken, die kunnen ook niet meer. Wij hebben zoveel respect voor anderen, dat we onszelf eigenlijk voorbij gaan. Waar blijven onze eigen waarden en normen nu nog? Wij mochten, vroeger, geen hoofddeksel dragen op school, dat is verandert, sinds de meisjes kwamen, die hoofddoekjes dragen. Nu mag iedereen een pet dragen op school. Wij hebben ons aangepast, of is het onderdanig gesteld?

 

De politiebonden

De ene bond is het niet eens met de nieuwe wet, de andere weer wel, maar wat kun je nu eenmaal doen als een wet is aangenomen? Juist, die moet je uitvoeren. We hebben een regering gekozen, die voor ons de wetten maakt, ze bezuinigen, waar we het niet mee eens zijn, ze laten ons 130 km per uur rijden en ze verbieden het dragen van een boerka. De politie heeft er echt geen moeite mee om een bekeuring uit te schrijven als je 140 km per uur rijdt, maar wel moeite om iemand, die de wet overtreedt door een boerka te dragen, een bekeuring te geven. Snap jij het, dan snap ik het ook! Nederland wordt niet overstelpt met vrouwen in boerka;s, er zijn maar heel weinig vrouwen die ze dragen. Het is niet gevaarlijk, volgens uitspraken van enkele politiemensen. Maar kun jij door een boerka heenkijken? Wanneer je op zoek bent naar een crimineel, welke mogelijk in een pand is, waar ook iemand is, die een boerka draagt, kun je dan een boete uitdelen, of kun je een crimineel oppakken, die mogelijk verschuild gaat onder de boerka?

 

Het grote voorbeeld

De politie hoort het goede voorbeeld te geven, zij dienen respect af te dwingen. Helaas gaat er nogal eens iets fout. Politieagenten die hun werk niet meer al te serieus nemen, wat voor respect dwingen die nu af? Uitspraken, die kant nog wal raken, zoals eerder een commissaris, die zomaar in het wilde weg dingen twitterde die helemaal niet klopten en voor de familie van de slachtoffers heel pijnlijk waren, werd gewoon overgeplaatst, terwijl je toch zou verwachten dat juist dit een voorval was, waarvan je zou zeggen dat deze mevrouw beter helemaal niet in deze functie en al helemaal niet bij de politie past! Vreemd genoeg gaat het helemaal niet zo, maar als je als bouwvakker opkomt voor je recht, omdat het te koud is om te mogen werken volgens je CAO, dan krijg je van je baas ontslag! En dan ben je nog lid van een bond ook! Het moet gewoon niet gekker worden!

 

Pas je aan!

Mijn mening is dan ook, pas je aan! Je hoeft echt niet zo te zijn als een ander en als je dan die boerka wil dragen, doe het dan binnenshuis, zodat niemand bang hoeft te zijn, zodat niemand zich iets aantrekt van onderdrukking, die jij wilt ondergaan! Jij kunt ervoor kiezen om niet zo, of helemaal niet de straat op te gaan, wanneer je een boerka draagt. We willen niet dat straks iedereen met een bivakmuts gaat lopen en weigert af te zetten, omdat een boerka ook wordt getolereerd. Laat zien wie je bent, laat de politie, wanneer hij je dat vraagt, je kunnen identificeren met je ID kaart, want dat kan niet als je een boerka draagt. Wanneer je geen ID kaart bij je hebt, dan kun je een boete krijgen, maar met een boerka kun je rustig even die van een voorbijganger vragen, want de politie ziet je toch niet. Nee, we moeten dit allemaal niet willen, we moeten nu eens voet bij stuk houden en de politie moet doen wat hen wordt opgedragen.


bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/11450424/__PVV__boerkadrager_altijd_beboeten__.html?sn=binnenland,buitenland

 

 

 

 

 

26
Word fan
Delen
Ongewenst

Laat een reactie achter

+1 -0- x

Ben schreef op 05 Feb 2012 om 17:25

Een duim omhoog. En die kopschefs geven niet het goede voorbeeld. Hoe moet je een boerka drager nu controleren met de foto op de IDkaart? Een politieagent moet gewoon de wet uitvoeren en anders een andere baan zoeken.

+1 -0- x

yrsa schreef op 05 Feb 2012 om 17:31

degene die vrijwillig de boerka dragen provoceren...de rest krijgt het opgelegd.
van mij mogen ze het harder aanpakken dan alleen een boete en de politie is er om de wet uit te voeren.

+1 -0- x

claudia1972 schreef op 05 Feb 2012 om 17:31

Geloofsvrijheid moet er hier in Nederland zijn, maar ik vind wel dat je in het openbaar jezelf moet tonen, in ieder geval jouw gezicht. Dat men een hoofddoek draagt om het haar te bedekken oke, maar een boerka vind ik wel erg ver gaan. Je weet neit wie er onder schuil gaat en daarom moet iedereen zich kunnen tonen zoals die is. Het geloof hoef je niet altijd aan iedereen te openbaren als het om boerka's gaat. Respect voor iedereen, maar terecht dat men zichzelf moet laten zien!

+1 -0- x

tipgever83 schreef op 05 Feb 2012 om 17:35

duim erbij van een fan !

+0 -0- x

mootje schreef op 05 Feb 2012 om 17:38

ja maar als een politie agent je ID wil zien moet hij erom vragen en of je je bourka omhoog wil doen,als je weigert dan kan hij je beboeten en niet zomaar een wet van maken en helemaal te verbidden daar ben ik het niet mee eens

+1 -0- x

Mereltje schreef op 05 Feb 2012 om 17:48

Goed artikel Merel, op straat hoor je herkenbaar te zijn en je helm e.d moet ook af als je bijv een tankstation of winkel binnen gaat of op ID gecontroleerd word. Jezelf bedekken vanwege het geloof, kan ook op een manier waarbij je onze Nederlandse normen niet overschrijd, laat je gezicht zien. Wij willen respect hebben voor hun geloof, maar respect moet van twee kanten komen.

+1 -0- x

Hondfikske schreef op 05 Feb 2012 om 18:05

Iedereen gelijk voor de wet...dit heeft niets met geloof te maken....wie niet akkoord is,gelieve het land te verlaten! D

+0 -0- x

interjos schreef op 05 Feb 2012 om 18:15

Wel of niet is de vraag, is er geen mogelijkheid om zonder controle vast te stellen of de boerkadrager een man of een vrouw is. Dan is toch alles opgelost !

+0 -0- x

Marinus schreef op 05 Feb 2012 om 18:49

Boerkadragers en dienders staan niet boven de wet. Het moet toch ieder weldenkend mens een gruwel zijn om vrouwen geknecht in een boerka te sien rondlopen. DD

+0 -0- x

guivanho schreef op 05 Feb 2012 om 19:50

Als die politieman het niet ziet zitten om te bekeuren, dan moet hij proberen via democratische weg de wet te veranderen en in de tussentijd het werk doen, waar hij voor wordt betaald.

+0 -0- x

chrisrik schreef op 05 Feb 2012 om 20:12

Goed artikel! Ik kan niet aanvaarden dat ze hun gezicht wegstoppen - wat te doen met een of andere bankoverval en ja ... camera's die alleen de boerka fotograferen!?
Ik heb respect voor andere culturen en als ik in een andere cultuur komen, dan pas ik me ook aan! Ik zal mijn schoenen uittrekken, de schouders bedekken of een langere rok aandoen als ik ginder een moskee of tempel binnen ga - uit respect!
Ook hier in belgië vind ik boerka's niet kunnen - tegen hoofddoeken heb ik niets!
Dikke duim

+0 -0- x

Karazmin schreef op 05 Feb 2012 om 20:44

Het is een onzinwet alleen verzonnen om de PVV tevreden te houden. Want waar hebben we het over? Nog geen 200 vrouwen.
En ja, het is belachelijk om je gezicht te bedekken en nee het getuigd niet van integratie en oké het is zeer zeker een teken van onderdrukking. Ook als de vrouw er zelf voor kiest. Doet me toch altijd denken aan een vrouw die bij een man blijft die haar slaat. Maar zoals ik al zei het gaat om een paar vrouwen. Moet daar werkelijk al die tijd, moeite en geld voor gebruikt worden?
Nog een vraag: als ze niet meer zo'n onding mogen dragen komen die vrouwen dan nog wel op straat? Beter lijkt me om proberen ze te bereiken in plaats van ze verder te isoleren.
Om nog maar even te benadrukken ik ben tegen de boerka, erg tegen zelfs maar de sop is de kool gewoon niet waard.
Er zijn belangrijkere zaken om ons mee bezig te houden.

+0 -0- x

Taco-Veldstra schreef op 05 Feb 2012 om 20:57

Ik heb hiet moeite mee...vroeger droegen vrouwen een voile...misschien een oplossing voor de burka!
Duim taco

+0 -1- x

Ruud schreef op 05 Feb 2012 om 21:23

Een heel goed artikel. Dit geeft aan dat het boerka verbod er alleen maar is gemaakt om Wilders te plezieren. Hij moet immers gedogen. Om voor een handje vol vrouwen die in Nederland een boerka te dragen is namenlijk volslagen onzin. Het is het politieke spel dat over de ( bedekte) hoofden van deze vrouwen wordt gepeeld. Begrijpelijk dat de Amsterdamse korpschef niet wil mee werken. De politie heeft wel iets anders aan het hoofd dan politieke spelletjes

+0 -0- x

amiad schreef op 05 Feb 2012 om 21:57

Dit verhaal levert voor mij een dilemma op. Ik ben voor een vrije geloofsbeleving en gevoelsmatig druist dit verbod tegen mij geloof. Maar een boerka roept bij mij wel op dat er grenzen zijn, dit wil ik niet. Ook al zijn het een klein aantal dit wil ik niet hier in Nederland.
Het volgende dilemma is het gevoel dat een politieman of vrouw de keuze moet hebben een opgelegde wet of niet uit te voeren.
Complex dus. Maar zeker wel voor een verbod dat wel.

+0 -0- x

Rens-Knapen schreef op 05 Feb 2012 om 22:06

Boerkaverbod, laat me niet lachen... :')

+0 -0- x

Surfingann schreef op 05 Feb 2012 om 22:15

De boerka hoort hier niet in Nederland, als ze die willen dragen, dan gaan ze maar naar een land waar ze dat mogen dragen. Goed artikel.

+0 -0- x

theun50 schreef op 05 Feb 2012 om 22:54

Daar heb ik verder helemaal niets aan toe te voegen.
Duim erbij.

+0 -0- x

tonneke_nl schreef op 05 Feb 2012 om 23:03

Als de politie dit laat lopen, komen binnekort de Alcoholisten aan dat zij v.a. nu wel dronken mogen rijden, want de fles is hun God en het vervolgen zou gods-lastering door de politie zijn.

+0 -0- x

Whitefang schreef op 05 Feb 2012 om 23:20

duim en een fan erbij, ben het er helemaal mee eens

+0 -0- x

alleen-16 schreef op 05 Feb 2012 om 23:41

De politie commissaris heeft waarschijnlijk veel agenten van Marokkaanse en/of Turkse afkomst onder zijn hoede en is bevreesd voor afkeuring en dwarsligging van zijn minderen. Dit is dus al duidelijk een voorbeeld van een zwakke korpschef die eigenlijk direct vervangen moet worden. Hij heeft gewoon de wet te respecteren, hoe die er ook uit ziet, en anders op te donderen.

+0 -0- x

Mivak schreef op 06 Feb 2012 om 00:13

Het geheim dat je deelt met Sandeman :-)

+0 -0- x

Aicha1968 schreef op 06 Feb 2012 om 00:45

Ben benieuwd dat als een agent de volgende keer een waarschuwing geeft bij wat voor overtreding dan ook, of er dan ook zo gediscusieerd word. Moet de diender dan ook oprotten omdat hij/zij de wet niet naleeft. Alsjeblieft mensen waar gaat dit over.

+0 -0- x

Thalmaray schreef op 06 Feb 2012 om 07:38

Boerka is niet enkel een kledingstuk, het is een statement. Religieus maar ook politiek. Integreren is een bewijs van respect voor het gastland, conclusie is vlug getrokken.

+0 -0- x

tipgever83 schreef op 06 Feb 2012 om 17:33

dikke duim erbij van een fan !

Reageren?

Registreer of log in om te reageren op een artikel.
Dit artikel bevat:
Toelichting: