Easy sale bij Wehkamp Tot 40% korting.
http://www.wehkamp.nl/sale/

Naar aanleiding van het artikel van stormerwout ‘Een nieuw drugsbeleid voor een beter Nederland. We maken er “onze drugs” van.’ heb ik besloten om zélf een eigen onderzoek te verrichten, aangezien mijn mening lijnrecht tegenover de mening staat die hij in zijn artikel verkondigt. Een alternatief concept voor het drugsbeleid van Nederlandbeter.

 

 

 




Statistieken, overlast en drugstoerisme
3 zaken die ik miste in het artikel van stormerwout, waren statistische gegevens / cijfers (op een enkel cijfer na heb ik die niet gezien), en de stand van zaken met betrekking tot overlast en het drugstoerisme.

Statistieken
Te beginnen met een flinke hoeveelheid statistieken. Daarvoor heb ik gebruik gemaakt van zo recent mogelijke documentatie van de website van het Trimbos Instituut  (www.trimbos.nl). De feiten over het gebruik van cannabis op een rijtje, gebaseerd op de voornoemde bron.

-Ooitgebruik mannen: 24,5% (1997), 23,6% (2001), 29,1% (2005), 32,9% (2009);
-Ooitgebruik vrouwen: 13,6% (1997), 15,3% (2001), 16,1% (2005), 18,4% (2009);
-Ooitgebruik gemiddeld: 19,1% (1997), 19,5% (2001), 22,6% (2005), 25,7% (2009);
-Ooitgebruik gemiddeld stijging / daling tussen 1997 en 2009: stijging met 6,6%.

-Afgelopen jaar mannen: 7,1% (1997), 7,2% (2001), 7,8% (2005), 9,8% (2009);
-Afgelopen jaar vrouwen: 3,8% (1997), 3,8% (2001), 3,1% (2005), 4,2% (2009);
-Afgelopen jaar gemiddeld: 5,5% (1997), 5,5% (2001), 5,4% (2005), 7,0% (2009);
-Afgelopen jaar gemiddeld stijging / daling tussen 1997 en 2009: stijging met 1,5%.

-Afgelopen maand mannen: 4,2% (1997), 4,8% (2001), 5,2% (2005), 6,3% (2009);
-Afgelopen maand vrouwen: 1,8% (1997), 1,9% (2001), 1,5% (2005), 2,0% (2009);
-Afgelopen maand gemiddeld: 3,0% (1997), 3,4% (2001), 3,3% (2005), 4,2% (2009);
-Afgelopen maand gemiddeld stijging / daling tussen 1997 en 2009: stijging met 1,2%.

Opmerking: eerlijkheidshalve moet ik hieraan toevoegen dat respondenten in 2009 de antwoorden zelf invulden, iets dat in de voorgaande 3 jaren waarin het onderzoek werd gehouden door de interviewer zelf werd gedaan. Dit kan enige invloed hebben gehad op de resultaten, alhoewel dit gegeven de algemene tendensen onmogelijk ongedaan kan maken.

En verder:

-Tussen 2001 en 2009 steeg het aantal verzoeken om informatie bij het Nationaal Vergiftigingen Informatiecentrum vanwege cannabisgebruik van 129 naar 204;
-Het aantal cliënten dat ingeschreven stond in de verslavingszorg wegens een primair cannabisprobleem is tussen 1994 (2000 cliënten) en 2009 (bijna 9000 cliënten) ruim 4x zo groot geworden;
-Het aandeel van cannabis in alle verzoeken om hulp vanwege drugs nam eveneens toe, van 10% in 1994 naar 26% in 2009;
-In 2009 was ongeveer eenderde van de primaire cannabiscliënten een nieuwkomer (33%). Deze nieuwkomers werden ingeschreven in 2009 en stonden niet eerder ingeschreven bij de (ambulante) verslavingszorg voor een drugsprobleem;
-Het aantal jonge cannabiscliënten van 15 tot en met 19 jaar werd tussen 2001 en 2009 ruim 2x zo groot.

De cijfers liegen er niet om. Als het huidige drugsbeleid er inderdaad op was gericht om drugsgebruik (waaronder cannabisgebruik) tegen te gaan, dan heeft dit beleid keihard gefaald!

Overlast en drugstoerisme
Dan over de overlast en het drugstoerisme. Sinds de legalisatie van softdrugs met name in grensgemeenten een grootschalige toename in drugstoerisme heeft plaatsgevonden, dat grote gevolgen heeft gehad voor steden als Bergen op Zoom en Roosendaal. In deze (vlakbij België liggende) plaatsen werd de drugsoverlast dusdanig groot, dat men heeft besloten om de coffeeshops te sluiten. Sindsdien is het drugstoerisme tot een minimum gereduceerd, evenals het aantal gevallen van drugsoverlast, zoals te lezen in het artikel ‘Sluiting coffeeshops zorgt voor minder drugsoverlast’ op de website van Elsevier.

In het oosten van ons land heeft Enschede te kampen met een stijgende drugsoverlast, hetgeen geen verrassing is als je nagaat dat coffeeshop de Grashopper alleen al goed is voor 200- tot 300 duizend(!) -voornamelijk Duitse- klanten per jaar. Zuidelijker gelegen langs de Duitse grens vinden we Venlo, waar de coffeeshops Oase en Roots dagelijks 3000 (net als in Enschede voornamelijk Duitse) klanten over de vloer krijgen. Het is denk ik geen verrassend nieuws dat de drugsoverlast ook in deze stad is toegenomen.

Wietpas is niet de oplossing
Met de invoering van de zogeheten ‘wietpas’ wordt momenteel de bestrijding van het drugstoerisme beoogd. Het idee is om van coffeeshops besloten clubs te maken die maximaal 1000 tot 1500 leden mogen hebben. Deze leden mogen alleen uit Nederland afkomstig zijn en per persoon mag er niet meer dan 3 gram wiet of hasj per dag worden gekocht. Hiermee worden de problemen niet opgelost. Ik voorzie daarbij dat houders van een dergelijke pas de gelegenheid krijgen om als een soort tussenpersonen te fungeren in de softdrugshandel, waardoor de illegale handel op straat -en daarmee tevens de drugsoverlast- zal stijgen.

De overheid als partij in de drugshandel
De achterliggende gedachte van het huidige drugsbeleid kwam erop neer dat ‘als de handel in en het gebruik van softdrugs dan toch niet bestreden kan worden, dan kunnen we maar het beste meeprofiteren’. Zodoende werd de verkoop in coffeeshops gedoogd, en opereren deze tegenwoordig in ons land als normale bedrijven die meehelpen de staatskas te spekken. In feite kan dus worden gesteld dat onze overheid vandaag de dag meeprofiteert van de drugshandel ten behoeve van recreatief gebruik, en dat is iets waar ik persoonlijk een heleboel vraagtekens achter zet...

Het ‘het-gebeurt-anders-toch-wel-argument’
Het huidige drugsbeleid zie ik als het toegeven aan en het profiteren van een criminele activiteit. En op het moment dat een overheid een criminele activiteit toestaat en er zelfs mee van profiteert, waar ligt dan nog de grens? Inbraken en wapenhandel komen ook vaak voor, moeten we dat dan ook maar legaliseren? Sommigen roepen al om de legalisatie van alle soorten drugs, ‘want ook dat gebeurt toch wel.’ Ik zie het al voor me – afgezien van het aantal drugsverslaafden dat compleet kapot gaat, zullen de kosten voor de verslavingszorg nog harder stijgen dan dat ze al doen. Dat zal de belastingbetaler leuk vinden, want die is natuurlijk degene die daarvoor gaat betalen. De opbrengsten uit accijnzen kunnen die kosten onmogelijk dekken. Verder vond ik het erg vreemd -doch zeker in principe positief- dat het plan van stormerwout er ook uit bestond om harddrugs juist keihard te bestrijden. Daarmee spreekt hij namelijk zijn eerdere argument vóór de legalisatie van cannabis -namelijk ‘dat het toch wel gebeurt-’ tegen. Het gebruik van harddrugs zal immers ook ‘toch wel gebeuren.’

Alcohol en tabak zijn wat anders dan cannabis
Stormerwout scheert alcohol en tabak in zijn artikel over één kam met cannabis. Daar ben ik het niet mee eens, want zowel de lichamelijke als de psychische effecten van het roken van één joint zijn over het algemeen stukken groter dan het drinken van één glas alcoholhoudende drank. Verder is tabak welliswaar zeer schadelijk voor de gezondheid, maar dronken of stoned wordt je daar niet van. Je zult om die reden bijvoorbeeld nooit horen dat iemand ‘onder invloed van tabak’ iemand heeft doodgereden. Verder is de stelling dat een joint minder schadelijk is dan een gewone sigaret een fabeltje: aangetoond is dat er meer kankerverwekkende stoffen in een joint dan in tabak zitten.

Imago in het buitenland
Het imago van ons land is ernstig geschonden vanwege ons drugsbeleid. Waar Nederland meer dan eens trots is op haar ‘tolerante’ karakter, verworden we in het buitenland steeds meer tot het lachertje van de wereld dat hét paradijs is voor de softdrugsliefhebber. Souvenirswinkels in ons land hebben hoe langer hoe meer artikelen te koop die aan cannabis gerelateerd zijn. ‘Want dat hoort bij Nederland.’ Tsja, moet je daar trots op zijn? Persoonlijk schaam ik me er kapot voor. Bovendien kijk ik met argusogen naar het drugsbeleid dat er in de toekomst zal worden gevoerd. Want wat als blijkt dat een x-percentage Nederlanders ook andere soorten drugs heeft geprobeerd? Gaan we dat dan ook legaliseren? Dat zullen die souvenirswinkeltjes leuk vinden. Kunnen die meteen hun assortiment vergroten met t-shirts en mutsen met een grote injectienaald erop...

 

 

 

 


Met dit imago kan ik er moeilijk trots op zijn dat ik Nederlander ben...

Kosten en baten
Volgens KRO Reporter leveren de belastingopbrengsten naar schatting 400 miljoen euro op. Daar tegenover staat dat de kosten voor de verslavingszorg in 2005 al op bijna 310 miljoen euro stonden (jammer genoeg heb ik geen recentere gegevens kunnen vinden). Daar we nu bijna 7 jaar verder zijn, zal deze kostenpost ongetwijfeld nog een stuk hoger uitvallen voor dit jaar. Daarnaast dient er nog rekening te moeten worden gehouden met de kosten van ongelukken en schade als gevolg van cannabisgebruik. Tel daar de kosten van alle extra controles door en extra apparatuur voor de politie bij op (want naast een alcoholtest zouden zij dan ook cannabistests moeten uitvoeren), alsmede het feit dat het aantal cannabisgebruikers in de verslavingszorg stijgende is, en dan kun je vervolgens zelf de conclusie trekken dat de kosten over niet al te lange tijd groter zullen worden dan de baten.

Voorts dacht ik dat ‘de mens centraal staat’ bij Nederlandbeter. Een drugsbeleid waarbij we louter kijken naar wat het mogelijk oplevert qua werkgelegenheid en belastinginkomsten en niet naar de lichamelijke en geestelijke gevolgen voor de volksgezondheid als gevolg van softdrugsgebruik vind ik persoonlijk totaal niet in dit beeld passen. Voorkomen is naar mijn idee beterdan genezen. Waarom zou je mensen eerst kapot laten gaan aan de drugs om ze vervolgens met hun eigen centen (die ze waarschijnlijk niet eens kunnen opbrengen) verslavingszorg te bieden? Als deze mensen de aanschaf van softdrugs in zo groot mogelijke mate onmogelijk wordt gemaakt en hen het gebruik ervan zo veel mogelijk zou worden afgeraden, dan zou de kans al veel groter zijn dat ze niet eens in de verslavingszorg terechtkomen, en zouden ze wellicht gewoon kunnen werken. Dan kan hun belastinggeld ook beter worden besteed dan in plaats van aan hun eigen verslavingszorg zónder dat ze bijdragen aan de maatschappij... 

 

 

 

 

 

 

 



Hoeveel gevallen van schrijnende drugsverslaving zoals hierboven moeten er nog meer komen voordat men inziet dat ons huidige (tolerante) drugsbeleid ernstig heeft gefaald? Dat hun aantal toeneemt, is immers bewezen.

Alternatief plan
Het moge duidelijk zijn dat bovenstaande informatie over ons softdrugsbeleid schreeuwt om een totaal andere aanpak dan door stormerwout is voorgesteld. Daarom hierbij een korte opsomming van mijn eigen voorstel voor het te voeren drugsbeleid:

-Het huidige beleid van gedogen maakt plaats voor een nultolerantiebeleid. Alle drugs worden weer ten strengste verboden en alle coffeeshops worden gesloten;
-Medicinale drugs zullen op de hiervoor genoemde regel als enige een uitzondering vormen. Deze zullen echter slechts onder strikte voorwaarden bij de apotheek te verkrijgen zijn;
-Om de eigenaren en werknemers van coffeeshops tegemoet te komen, dient hen de mogelijkheid te worden gegeven om onder gunstige fiscale omstandigheden een doorstart te maken als andere horecagelegenheid (bijvoorbeeld een koffiehuis of een lunchroom). Zodoende hoeft niemand zijn/haar baan te verliezen;
-Om te voorkomen dat deze nieuw ontstane horecagelegenheden alsnog (illegaal) doorgaan met de verkoop van softdrugs, worden er op frequente basis controles gehouden. Horecagelegenheden die worden betrapt worden onherroepelijk opgeheven;
-Bedrijven die cannabis verbouwen voor medicinale doeleinden komen onder direct toezicht van de overheid te staan;
-Er wordt een medisch comité in het leven geroepen dat zal bestaan uit mensen die de medische wereld door en door kennen, en dat zich bezig gaat houden met alle zaken rondom medicinale drugs. Dit comité zal dan ook onder andere samen met de overheid de jaarlijkse behoefte aan medicinale cannabis op mondiale schaal vaststellen (op die manier kunnen we alsnog van eventuele export profiteren). Aan de hand daarvan wordt de maximale hoeveelheid cannabis vastgesteld die door iedere verbouwer van cannabis mag worden geproduceerd;
-Er komt een even heldere als zeer strenge wet- en regelgeving omtrent drugs die voor iedereen duidelijk is en die zichzelf niet op alle fronten tegenspreekt;
-Het geven van een uitgebreide voorlichting over drugs wordt verplicht op middelbare scholen;
-Verbetering van de kwaliteit van de huidige verslavingszorg;
-Salarissen in de zorg -en daarmee ook in de verslavingszorg- gaan omhoog! De personeelstekorten zijn enorm (over het scheppen van werkgelegenheid gesproken, dáár liggen kansen!);
-Politie en justitie gaan intensief samenwerken in de strijd tegen drugs. In plaats aan toe te geven aan de drugsproblematiek (‘het gebeurt anders toch wel’), binden we daar keihard de strijd mee aan om het probleem in ieder geval zoveel mogelijk de kop in te drukken! Drugshandel, drugsbezit en drugsgebruik dienen zwaar te worden bestraft.


Tot slot nog even een opmerking: hoewel ik een fel tegenstander ben van het beleid dat stormerwout voor ogen heeft (en dat middels dit artikel heel duidelijk heb laten merken), wil dat niet zeggen dat ik zijn mening niet respecteer. Sterker nog, ik waardeer zijn inzet ten zeerste omdat hij op zijn eigen manier heeft gewerkt aan een plan waar Nederland volgens hem beter van wordt. Zie voor zijn mening en concept-plan: http://www.xead.nl/een-nieuw-drugsbeleid-voor-een-beter-nederland-we-maken-er-onze-drugs-van Felle discussies zijn er naar mijn idee óm beter van te worden!

Nog geen lid van Xead? Klik dan hier om je aan te melden!

9
Word fan
Delen
Ongewenst

Laat een reactie achter

+0 -0- x

Marcel-Strooband schreef op 06 Dec 2011 om 21:20

Met het huidige beleid doel je op kabinet Rutte en voorgangers?
Als je alles verbiedt, ga je geheid zware criminaliteit veroorzaken. Lijkt me een slecht plan.
Alcohol kost meer levens dan Cannabis. Geloof mij. Roken van sigaretten ook, ik rook ook en het is slecht, maar er wordt megaveel belasting geheven. Mijn standpunt is een vorm van "begeleid" toestaan. Harddrugs ben ik wel strenger in dan Stormerwout: Afschaffen en afstraffen. Simpel. Maar dat komt omdat ik in het Rotterdamse heb gewoond met dominee Visser en zijn prachtige pro-drugsdromen. Walgelijk! Beslist niet verbieden, die softdrugs, dan krijg je rotzooi!

+0 -0- x

Typisch_Ik schreef op 06 Dec 2011 om 21:27

Het huidige kabinet Rutte en vele voorgangers. De eerste grondslagen voor het huidige drugsbeleid werden immers in de jaren '70 al gelegd (hoewel het de afgelopen 10-15 jaar wel heel erg de verkeerde kant op is gegaan). Wat betreft de eventuele criminaliteit betreft die er dan ontstaat: daarom juist veel harder optreden. Nu heb je immers alleen maar te maken met legale criminaliteit. Kinderen groeien ermee op dat softdrugsgebruik oké is op deze manier. Dat is toch verschrikkelijk? Dan kun je net zo goed álles gaan gedogen, zoals ik ook in mijn artikel al aangaf. En ja alcohol kost misschien meer levens, maar er zullen nog veel meer levens verloren gaan als we nu ook cannabis legaal gaan maken. Dan heb ik liever dat er intensievere alcoholcontroles komen in het verkeer en dat de politie zich niet én met alcohol én met cannabis bezig hoeft te houden.

+0 -0- x

mippel schreef op 06 Dec 2011 om 21:31

Volgens mijn zijn er al een aantal landen waar drugs gelegaliseerd zijn, althans daar heb ik van de zomer een krantenartikel over gelezen, weet alleen niet meer welke krant.

+0 -0- x

subo schreef op 06 Dec 2011 om 21:47

Welke drug het ook is ... verslaving schept problemen.
Ik geloof dat de basis ligt in het gezin. Daar liggen grote problemen ... mensen die hun kinderen niet leren kiezen, omdat ze zelf niet kunnen... Alles begint bij opvoeding. Mijn bescheiden mening. D

+0 -0- x

Mereltje schreef op 06 Dec 2011 om 21:51

Ik kan me hier wel in vinden, ben erg tegen het gebruik van drugs en het makkelijk maken om drugs te gebruiken.

+0 -0- x

Mc-suffie schreef op 06 Dec 2011 om 22:22

Ben het op verschillende punten eens. De wietpas slaat helemaal nergens op en het drugstoerisme is een groot probleem en zal misschien door legalisering toenemen.
Toch denk door drugs weg te nemen uit het illegale circuit en zoals Subo hierboven stelt, te zorgen voor goede info op scholen en binnen het gezin, zoals nu ook mbt tot roken gebeurt, het gebruik uiteindelijk zal afnemen omdat jongeren er niet meer zo naar toe getrokken worden.
Door het niet te mogen wordt het juist interessant voor pubers
Het blijft een moeilijk issue
Mooi onderbouwd artikel.

+0 -0- x

Marcel-Strooband schreef op 06 Dec 2011 om 22:30

Hoeveel doden vallen er door Cannabisgebruik? Is dat bekend?
Mij niet. Alcohol is niet alleen dodelijk voor de gebruiker zelf, maar je kind door een dronken eikel verliezen, het gebeurt vaak.
Het blijft een heikel punt en ik begrijp jouw standpunten helemaal. Maar cannabis is vrij onschuldig in verhouding tot harddrugs en alcohol(misbruik). Het wil niet zeggen dt men geen biertje mag pakken. Het is best lekker op zijn tijd. Ik blow zelf niet, wel gedaan in mijn jeugd, maar verbieden is niet handig. Dan juist komen de grote boeven ermee op de proppen, is de kwaliteit slecht en verdwijnt er zwart geld dat hard nodig is om andere problemen in dit Nederland op te lossen. Ik respecteer het gegeven van jou dus absoluut, vind het mooi om hier een discussie over op te bouwen, maar wat al hier geopperd wordt: opvoeding en scholing kunnen al een hoop bijbrengen. Niet dat het alles helpt, maar iig kinderen bijbrengen wat de gevaren zijn. HEt is NIET stoer te roken als je 13 bent. Ga je aan kapot. Is een feit (en dat zegt een roker!). Ik sta achter de standpunten van Stormerwout omdat ik geloof dat het het dichtste bij een goede oplossing ligt. Maar daar kunnen we maar op 1 manier achter komen ...

+0 -0- x

Typisch_Ik schreef op 06 Dec 2011 om 23:11

@ Mc-suffie: allereerst dank voor het compliment. Verder is dat ons inderdaad heel lang zo voorgehouden, dat drugsgebruik interessanter wordt als het niet zou mogen. De cijfers uit mijn artikel wijzen echter uit dat niets minder waar is. Nu mag het namelijk wel, en het drugsgebruik neemt vooralsnog toe.

@ Marcel: uiteraard kun je van mijn zijde ook op begrip voor jouw standpunt rekenen, en inderdaad sta je opzich sterk als je puur naar dodentallen onder de gebruikers gaat kijken. Het moeilijke daarbij is echter om vast te stellen of iemand die aan bijv. longkanker sterft ook eigenlijk aan het roken van cannabis is gestorven, en of er cannabis in het spel was bij een of ander ongeluk. Om tot een juist totaal aantal directe en indirecte doden te komen, is die informatie hard nodig. Desalniettemin weet ik zeker dat die doden -direct of indirect- er wel degelijk zijn. Denk maar aan die verslaafde ex-politieagent uit Dordrecht, Sander Vreeswijk, die een 12-jarig meisje misbruikte en om het leven heeft gebracht. Dat cannabis onschuldig zou zijn werd lang beweerd, maar er komen steeds meer onderzoeken boven water drijven die het tegenovergestelde beweren. Dat de kwaliteit van de softdrugs achteruit zou gaan als je het zou verbieden, is alleen maar extra reden óm het te verbieden. Het gebruik wordt dan immers veel minder aantrekkelijk. Bovendien kan het geld uit de legale verkoop helemaal niet worden gebruikt om andere problemen in Nederland op te lossen, want het gaat allemaal op aan de verslavingszorg van de drugsgebruikers (zoals stormerwout overigens ook in zijn artikel aangeeft). Wat betreft opvoeding en scholing ben ik het volledig met je eens, alhoewel er ook op dat front nog een hoop verbeterd kan en dient te worden. Tot slot deel ik je mening dat het mooi is om hier een discussie over op te bouwen.

+0 -0- x

Mc-suffie schreef op 07 Dec 2011 om 00:15

Zeggguhhh Ik heet wel mc-Suffie maar na 1 x snap ik 't wel hoor hahah
Nog even over dat het nu wel zou mogen, dan doel ik meer op de sfeer die er nu nog omheen hangt en die volgens mij veranderen zal bij complete legalisering.
Misschien moeten scholen het boek Wir kinder von Bahnhof Zoo verlpicht op de lijst zetten...

+0 -0- x

Typisch_Ik schreef op 07 Dec 2011 om 00:19

Hahaha oké dan is het goed! Waar gaat dat boek over? Heb er nog nooit van gehoord...

+0 -0- x

Ruud schreef op 07 Dec 2011 om 00:27

Er is door NederlandBeter nog geen besluit over het drugs beleid genomen. Het artikel van Stormerwout is een aanzet tot discussie. Een discussie waar we nog lang niet klaar mee zijn. Jou artikel spreekt voor zich.Een goed artikel dat bijdraagt tot deze discussie. De verslaving, de overlast van de gebruikers, het drugstoerisme, de criminaliteit rondom de drugshandel, kortom alles speelt mee in de discussie.

+0 -0- x

Mc-suffie schreef op 07 Dec 2011 om 00:29

Het is het dagboek van Christiane F. Een kind wat aan drugs verslaafd raakt en uiteindelijk moet tippelen op het station Bahnbof Zoo in Berlijn.
Het is een realistische weergave waarin jonge kinderen zichzelf zouden kunnen herkennen.

+0 -0- x

Ruud schreef op 07 Dec 2011 om 00:34

@ Mc-suffie. Christiane F was verslaafd aan hard drugs. Dat is heel wat anders dan canabis.

+0 -0- x

Jack-Hage-Sr schreef op 07 Dec 2011 om 00:39

Sodemieters Pracht discussies hier! Ik ben zelf ook een jongen die roept; een geheel totaal verbod ! Maar ik weet ook dat dat niet te realiseren is! Men blijft die zooi gebruiken. Dus als je gek wilt worden of dood wilt gaan....ze doen het echt hoor............niet tegen te houden dus! Dan zie ik toch liever een écht beleid dan geen regles!

Bepalend, hoeveel mag je kopen, wie mag kopen, waaar mag je kopen? etc.etc. Hhet is een akelig verhaal, schreef Ouwe Schaft al! Je hebt wel een heel mooi stuk geschreven hoor! D

+0 -0- x

Mc-suffie schreef op 07 Dec 2011 om 00:43

@Ruud, Het boek begint met een zin, zoiets als deze:

-Geen enkele verslaafde aan harddrugs is niet eerst met softdrugs begonnen-

en dat is heel waar en volgens mij is dat ook juist het probleem.

+0 -0- x

Typisch_Ik schreef op 07 Dec 2011 om 01:02

@ Mc-suffie: dat boek klinkt heel interessant, wellicht inderdaad als verplichte kost instellen op scholen.

@ Ruud: dank voor het compliment!

@ Jack: eveneens dank voor het compliment! Overigens stel ik dus wel degelijk regels voor als het gaat om het drugsbeleid. Het probleem is dat drugsverslaafden niet alleen zichzelf het graf in helpen, maar vaak ook anderen... En dáárom wil ik er niet aan toegeven.

+0 -0- x

subo schreef op 07 Dec 2011 om 01:03

...ik ben het helemaal eens met wat Mc-suffie hierboven schrijft. En ik denk ook dat duidelijkheid Ja is ja en nee is nee, geen tussenstappen of achterpoortjes, want dat is juist het rotte in de politiek. Geen deur open zetten voor verslavingen, en dan spreek ik over jonge kinderen die het krijgen van ouderen, je weet waar het begint, niet waar het eindigt...
Even nadenken over het woord: 'gedoogbeleid'

+0 -0- x

Typisch_Ik schreef op 07 Dec 2011 om 01:08

Precies! Ik ben het daar zelf ook mee eens, en eigenlijk ligt dat min of meer ook wel in het verlengde van mijn artikel... Het probleem dient met wortel en al te worden uitgeroeid! Gedogen is slechts het wegmaaien van gras dat toch weer aangroeit...

+0 -0- x

spiritlady schreef op 07 Dec 2011 om 01:40

een prachtige discussie hier, moet eerlijk zeggen dat ik het een moeilijk punt vind. Gedogen nee dat is duidelijk, er moeten zeer heldere en duidelijke regels komen. En er mogen fikse concequenties komen voor overtredingen. Over hard drugs bestaat volgens mij geen discussie, die moet keihard bestreden worden. Maar softdrugs wordt een ander verhaal. het keihard verbieden heeft vele concequnties en vraag me af hoe dat controleerbaar gaat worden. Legaliseren is dan voor mij een optie die oke kan zijn , maar zou daar graag bij zien dat de prijzen dermate hoog worden dat het niet aantrekkelijk is om er aan te beginnen, niet toegankelijk wordt voor jeugd die in die zin maar weinig geld bezitten . En investeren in voorlichting en prefentie is voor mij een absolute noodzaak.
uiteindelijk blijft voorkomen altijd beter dan genezen

+0 -0- x

Typisch_Ik schreef op 07 Dec 2011 om 09:59

Een moeilijk punt is het zonder meer, ik denk dat we dat met z'n allen eens kunnen zijn, net als de stelling dat er duidelijke regels moeten komen en net als de opvatting dat hier een schitterende discussie gaande is. Een ander punt waarin ik eendracht zie, is dat er betere voorlichting moet komen. Voor zover het controleerbaar kan worden: handel en harddrugs en wapenhandel zou je ook als moeilijk te controleren kunnen beschouwen, maar dat wordt wel degelijk aangepakt (al kan dat volgens mij nog wel wat strenger). Dan moet dat dus met softdrugs ook kunnen.

+0 -0- x

stormerwout schreef op 07 Dec 2011 om 20:03

Een perfect artikel Typisch! Sluit helemaal aan bij de discussie die gisteren zo mooi op gang kwam. Ik ga de link naar je artikel onder die van mij plaatsen.
Neemt niet weg dat mijn mening uit mijn artikel hetzelfde blijft. Ik heb in mijn artikel enkel gedoeld op softdrugs, hennep dus. Harddrugs moet hard worden aangepakt! Verbannen! Voor hennep is het helaas te laat. De markt is te groot om aan ta pakken en daar is geen enkele mogelijke politiemacht in Nederland tegen bestand!
Als politieagent ben ik vele malen tegen de opiumwet aangelopen in de zin van het handhaven. Dit heb ik altijd met veel plezier gedaan. De dossiers rezen de pan uit! Het schriftelijk werk was regelmatig groter dan de kwekerijen zelf!
Eens zijn met elkaar zijn gaan we het over dit onderwerp niet worden vrees ik. De mening van de Nederlander is te gekleurd daarvoor. Om aan te sluiten bij de mening van de Nederlander ben ik voorstander geworden, en vele met mij, van het legaliseren van Cannabis met als doel een inkomstenbron voor ons land te realiseren.
Bedankt voor je mooie artikel Typisch ik!

+0 -0- x

Typisch_Ik schreef op 07 Dec 2011 om 20:12

Ah, stormerwout, ik zat al op je reactie te wachten. Allereerst dank voor de grote complimenten! Prachtig dat we gewoon een flinke discussie kunnen voeren zonder dat de vlam meteen in de pan vliegt (dat zie je helaas steeds vaker gebeuren). Met modder gooien lossen we immers niets op. Jouw artikel mocht er ook zeker zijn, en inmiddels heb ik op mijn beurt de link naar jouw artikel in dat van mij geplaatst. Ik denk dat we beiden op een grote schare voor- en tegenstanders kunnen rekenen. De tijd zal uitwijzen wat het gaat worden. In ieder geval hebben we nu samen een hoop mogelijkheden op tafel gelegd.

+0 -0- x

stormerwout schreef op 07 Dec 2011 om 21:10

Zo is't maar net! Daar kan Den Haag nog wat van leren! thnx ;-)

Reageren?

Registreer of log in om te reageren op een artikel.
Dit artikel bevat:
Toelichting: