Easy sale bij Wehkamp Tot 40% korting.
http://www.wehkamp.nl/sale/

Ben je jong? Ambitieus? Wil je graag doorleren, jezelf profileren, een plek in de maatschappij innemen en iets betekenen voor de wereld? Wil je leren, zodat je werk kunt gaan doen wat je de rest van je leven leuk zou vinden om te doen? JAMMER VOOR JE!! ONZE regering vindt het een goed idee om de basisbeurs af te schaffen. Ow, en mogelijk ook het OV-studentenrecht erbij.

Kabinet wil basisbeurs voor studenten afschaffen.

In 2010 is er ook al sprake van geweest, maar nu lijkt het een stuk realistischer; het kabinet wil, omwille van de benodigde bezuinigingen, mogelijk de basisbeurs afnemen van studenten. En dat niet alleen; ook het OV-studentenrecht staat op losse schroeven.

 

In plaats van een schenking, wat de beurs nu is,

wil het kabinet over naar een sociaal leenstelsel. Daarbij leent de student geld van de staat tegen een 'redelijke' prijs. (Jawel, zij bepalen wat redelijk is, wat jij later terug kunt betalen...)
Naar het schijnt zal het afschaffen van de basisbeurs de Nederlandse staat al zo'n 800 miljoen euro opleveren; een bedrag dat de regering goed kan gebruiken. (Waarom ook alweer, ohja, ze hebben nógal wat foutjes gemaakt waardoor het nu heel slecht gaat...)

 

 

Vooral de VVD vindt het een goed plan dat studenten meer betalen aan hun studie.

(Was het niet ook de VVD'er Halbe Zijlstra die de langstudeerdersboete er doorheen drukte? Waardoor menigeen nu een heel groot probleem heeft, omdat het ook met terugwerkende kracht werkt..?)
Een grootschalig onderzoek in 2010 heeft uitgewezen dat één op de vijf studenten per direct stopt met studeren als zij geen basisbeurs meer krijgt. Niet uit luiigheid of onverschilligheid, maar om het simpele feit dat zij het niet meer kunnen betalen. En zelfs 42% van de scholieren  en mbo'ers zal niet eens beginnen aan studeren, om dezelfde reden.

De beurs heeft dus wel degelijk grote invloed op de welwillendheid, maar vooral op de mogelijkheid voor jongeren om te gaan studeren.

 

Op dit moment krijgt een zeer groot deel van de jongeren een fikse bijdrage van hun ouders om hun studie en hun levensonderhoud te financieren.

75% van de jongeren krijgt een financiële bijdrage van hun ouders tijdens hun studietijd, die veel ouders nauwelijks kunnen bekostigen, zo geven zij aan. Meer dan wat zij geven, kunnen zij niet missen. Wanneer de basisbeurs wegvalt, zullen vrijwel alle jongeren dus moeten gaan lenen. Overigens is de kans aanwezig dat de overige 25% al leent van het rijk; studenten die niet financieel ondersteund worden door hun ouders hebben vaak geen andere keus. Ook heeft een groot aantal studenten naast haar studie ook een bijbaan. En zelfs dan is het lastig rondkomen.

Ze zijn goed bezig; sociale zekerheid brokkelt af en zo ook het vertrouwen.

Wat opvalt is dat vooral de 'zwakkeren' van de maatschappij worden geraakt met de maatregelen van deze regering; WW, Bijstand en WAJONG zijn al aangepakt. Een kwestie van tijd voordat ze bij de studenten zouden aankloppen. Nederland leek het land waar iedereen geschoold en met diploma zou mogen en kunnen rondlopen, maar ook dit beeld vervaagt en blijkt een luchbel. Het studeren is straks enkel nog weggelegd voor de elite. Het reizen naar een opleiding kost gemiddeld rond de €10,- per schooldag. Reken maar uit hoeveel dat op jaarbasis is; niet te betalen naast een studie van minimaal €1640,- (wat ieder jaar overigens ook weer stijgt..).

Wat willen ze nou?

Er worden miljoenen, zo niet miljarden geschonken (want denk maar niet dat het terugkomt!) aan Griekenland, er wordt extreem veel geld gestoken in oorlogen die niet te winnen zijn (een oorlog kent geen winnaars, enkel slachtoffers..) en niet te vergeten in de salarissen van de mannen en vrouwen die al deze shit verzinnen. Maar over een jaar of 20 zit Nederland zonder hoog opgeleide mensen. Heel verstandig, heel wijs.

Hebben de 'hoge' heren en dames in Den Haag soms ook niet gestudeerd?

Echt slim komen ze namelijk niet over.....

 


 

 

 mandy december 2011
Website: meneervink.nl/mandy

94
Word fan
Delen
Ongewenst

Laat een reactie achter

+1 -0- x

danen schreef op 30 Dec 2011 om 11:47

Onderwijs, educatie en studie liggen aan de basis van een (op lange termijn) van een succesvolle economie, denk ik.

+0 -0- x

madje88 schreef op 30 Dec 2011 om 11:49

Absoluut mee eens! Daarom juist..!

+0 -0- x

Rose_love schreef op 30 Dec 2011 om 11:56

Vind het belachelijk dat ze het af willen schaffen. Als dit doorgezet wordt, zijn er veel minder mensen die door willen en kunnen studeren...

+0 -0- x

yrsa schreef op 30 Dec 2011 om 11:57

ik las het bericht ja...onderwijs is voor de toekomst zeer belangrijk...de basisbeurs afschaffen is een zeer slechte zaak die op de lange termijn voor veel meer problemen gaat zorgen.

+0 -0- x

madje88 schreef op 30 Dec 2011 om 11:57

Ja, precies... Hoe dom is het dat ze dit willen doen? Ik weet wel dat ik het niet zou kunnen betalen zonder stufi hoor. En de rest van mijn bestaan trouwens ook niet; ik leen al volledig en kom nauwelijks rond!

+0 -0- x

Merel schreef op 30 Dec 2011 om 12:00

Ja, ik snap er ook niks van. Ze willen meer hoger opgeleiden, maar zorgen ervoor dat die er niet komen. Tijd voor nieuwe verkiezingen denk ik.

+0 -0- x

madje88 schreef op 30 Dec 2011 om 12:05

Mijn idee Merel... mijn idee.. Maar waar stemmen we nu nog op? Waar doen we verstandig aan?

+1 -0- x

cor-verhoef schreef op 30 Dec 2011 om 12:12

Het is overduidelijk dat er iets meer sinister aan de hand is. Ik ben ervan overtuigd dat dit kabinet erop uit is om de NLse bevolking op de lange termijn zo dom mogelijk te houden. Waarom anders de bezuinigingsdrift bij de publieke omroep? Met een domme bevolking kun je namelijk populistische politiek blijven voeren.
Uitgeslapen mensen trappen niet in populisme en denken liever in langer termijn. Dit kabinet is een ramp voor NL

+0 -0- x

madje88 schreef op 30 Dec 2011 om 12:14

Mooie overdenking Cor! Ik voel ook zoiets, iets onderhuids alsof ze ons dom willen houden. Wellicht heb je gelijk....!

+0 -0- x

Chayenna schreef op 30 Dec 2011 om 12:23

simpele oplossing ipv basisbeurs, maak het onderwijs gratis. Dan kan iedereen die werkelijk wil studeren dit ook doen. Nu komt het ook vaak voor dat jongeren alleen voor de beurs een studie volgen. Studie niet afmaken of helemaal niet aanwezig zijn.

+0 -0- x

Jack-Hage-Sr schreef op 30 Dec 2011 om 12:26

@Chayenna; Eens,
@ Madje; jammer dat het logo van Nederlandbeter er niet bij staat! Had je gerust kunne doen! Duim

+1 -0- x

DRIMPELS schreef op 30 Dec 2011 om 12:49

Gezien je laatste woorden geef je eigenlijk al aan dat gratis studeren mensen niet slimmer maakt.

Pork vind jou wel slim en geeft een DUIM.

FAN waren we al, nog een goed 2012.
van DRIMPELS.

+0 -0- x

madje88 schreef op 30 Dec 2011 om 12:52

't Is bijzonder hoe ze dit allemaal aan willen pakken. Ik zou wel een tijdsprong willen maken, kijken hoe Nederland er over 50 jaar uitziet als ze dit daadwerkelijk hebben doorgezet..Dank je wel Jack... :$ Maar ik weet niet of ik wel 'goed genoeg ben' om jullie logo zomaar te gebruiken... 't Is niet zo'n heel sterk verhaal denk ik. Maar ik zie je comment wel als compliment ;)
Chayenna ik snap wat je bedoelt, maar ook wat Drimpels daarop zegt... Als het gratis is is de druk om je in te zetten nog lager. Maar ja, rotte appels houd je altijd. Moeten de goede, welwillende studenten daar de dupe van worden? (alweer?).... Dank voor jullie reacties!

+0 -0- x

azijnpisser schreef op 30 Dec 2011 om 14:15

je er is echt over 'nagedacht'

+0 -0- x

Mereltje schreef op 30 Dec 2011 om 15:26

Goed om hier aandacht voor te vragen, studeren alleen voor de rijken is geen goede inzet. "Gratis" studeren, maar een boete voor niet verschijnen in de colleges of onvoldoende inzet misschien? Luie rijkeluiszoontjes kunnen dan op kosten van pa en ma de luie student uithangen. De hard werkende student word niet getroffen :)

+0 -0- x

Karazmin schreef op 30 Dec 2011 om 16:21

We keren terug naar een klassenmaatschappij. Als we daar al niet in zitten tenminste. Alleen de bovenlaag zal dan nog kunnen studeren. Het valt me op dat de voordelen voor de rijkeren onder ons blijven bestaan - denk maar eens aan de hypotheekwaarde aftrek, hoe meer je verdient en hoe hoger je hypotheek is hoe meer profijt je hiervan hebt. Niet alleen absoluut maar ook relatief. De zorgverzekering is voor iedereen in beginsel gelijk, alleen de rijkeren kunnen meer en betere aanvullende verzekeringen bekostigen en de huurtoeslag en zorgtoeslag wordt verminderd.
En nu dit weer -
Bezuinigen moet maar niet op deze manier

+0 -0- x

Berna schreef op 30 Dec 2011 om 16:38

Heel zorgelijk dit. Terug naar af dus.
Duim!

+0 -0- x

PACO schreef op 30 Dec 2011 om 17:14

Inderdaad terug naar af.Ben fan

+0 -0- x

Ruud schreef op 30 Dec 2011 om 19:50

Bezuinigen op onderwijs, en dus ook op studie financiering is een domme korte termijn beslissing. Op de lange termijn zal hierdoor het kennis niveau in Nederland afnemen. Hierdoor zal de economie instorten...dom dom dom.

+0 -0- x

Mc-suffie schreef op 30 Dec 2011 om 21:24

Hoe kan het nou toch dat al die studiebollen uit Den Haag niet iets creatiever kunnen zijn met bezuinigingen doorvoeren.
Wel eens nagedacht over al die talloze subsidies die te pas en te onpas verleend worden aan al gedoemd zijnde projecten en...
Ach, la maar, straks zit ik hier een nieuw artikel te schrijven.
Dikke duim Madje. Gelukkig 2012

+0 -0- x

Surfingann schreef op 30 Dec 2011 om 22:19

Het is echt te gek voor woorden.

+0 -0- x

Riettian schreef op 30 Dec 2011 om 22:46

Goed dat je hierover geschreven heb. Ik heb hier veel meer moeite mee dan met de boete voor studenten die langer studeren, want zo ontneem je met name de kinderen met minder rijke ouders de kans op studeren. Voor een aantal mensen die lenen zal terugbetalen geen probleem zijn, maar voor velen wel.

+0 -0- x

rinajansen schreef op 31 Dec 2011 om 00:45

Nee slim zijn ze daar echt niet :(

+0 -0- x

Sandra-Philippo schreef op 31 Dec 2011 om 09:39

hahah het is zinloos er over te schrijven! zie boven (alle tekst weg)

+0 -0- x

Sandra-Philippo schreef op 31 Dec 2011 om 10:00

Nog een poging...
Ouders met een inkomen boven de 100000 kunnen de basisbeurs makkelijk betalen voor de kinderen. Dus naar inkomen van ouders bezien? Lukt met dit kabinet niet,

want pvv=vvd (wees bewust van het spiegeleffect!)

pvv met wat extreme ideeen, die Henk en Ingrid zonder centen toch wel een beetje gefopt heeft..

OV gewoon gratis.

Het is terecht die studieschuld, waar tevens spec. regels zijn inzake de aflossing.
kenniseconomie of niet. Mis ik iets? Ik ging werken op mijn 17 e en heb minimaal 7 jaar lang avondopleidingen gevolgd om dat Havo-nivootje te upgraden. Iedere cent zelf betaald. Er zijn ook mensen met 17 in zware beroepen: ook tot 67. Zijnde 50 jaar

Voor het vergelijk: de gelauwerde student: begint op 23 te werken(mits er niet eerst een wereldreis van een jaar gemaakt wordt, want oef, zo'n zware tijd)
Oke : de student werkt dus sowieso al 6 jaar minder en ook nog in beroepen waar je veelal heel relaxed gezond oud kunt worden.
Het startsalaris van de student? Een navenant verschil met zijn leeftijdsgenoot zonder studie... Roep eens een voorbeeld: 300 euro netto per maand meer (Krap genomen..) Dit verschil groeit vervolgens nog verder uit elkaar. Terecht dat de kosten van het genoten onderwijs dan worden terugbetaald toch?

Als men onderwijs gratis zou maken, wordt dit door de rug gedragen van het lagere gepeupel die al zoveel mogen dragen. (ook de HRA enzo) en op deze wijze wordt er dan nog mee ongelijkheid gecreeerd.

Er zijn overigens ook genoeg hbo-ers die avondopleidingen volgen en alles gewoon zelf dragen. Ik zie echt het probleem niet hoor. Studeren kun je gewoon ten alle tijde. wellicht niet meer gelauwerd.
Beetje ballen kweken, zou ook best goed zijn?

Ik heb zelf meerdere (dag) studenten begeleid bij afstudeerscripties, als ze stage liepen bij de hut waar ik werk. Het niveau is gewoon meer dan triest!

Wellicht meer focus op avondopleidingen?

+0 -0- x

Kirsti schreef op 31 Dec 2011 om 10:07

We creëeren een Nederland waar de elite in stand gehouden wordt! Er is hier wel degelijk over nagedacht. Straks kunnen hun zonen en dochters dokter worden geen last van lotingen meer er zijn opeens stukken minder aanmeldingen. Er is een groep die in het vuistje lacht!

+1 -0- x

madje88 schreef op 31 Dec 2011 om 11:59

Hmm. Iedereen bedankt voor zijn reacties!
Ik weet alleen dat ik altijd alles zelf heb betaald vanaf mijn achttiende; kost en inwoning, studie, boeken, verzekeringen, telefoonrekeningen, en vanaf mijn negentiende ook huur, gas water licht, internet.... álles.

Nu heb ik een studieschuld van meer dan 40.000 euro als ik straks klaar ben met mijn master. Ik heb het niet getroffen wat geld betreft met mijn ouders.... Jammer voor mij inderdaad. Maar ik moet hier wel 15 jaar aan afbetalen. Wat betekent: geen mogelijkheid op het kopen van het huis. Weer een kans verkeken.

Ik studeer omdat het kan en omdat ik mijn kansen wil vergroten. Maar door mijn 'ziekte' heb ik nauwelijk genoeg energie om een studie te volgen, laat staan een avondstudie naast werk. En de studies zijn tegenwoordig zwaar; er wordt zoveel van je geeist dat het steeds moeilijker is om te voldoen aan de vraag van de opleiding...

Het niveau is bedroevend inderdaad, maar dat is ook wat je er zelf mee doet.

Ik heb op InHolland gezeten, de zogenaamd 'slechte school'... maar nu wordt ik op mijn masteropleiding geroemd om mijn niveau. Ligt het aan de school, of ook aan je eigen inzet en leergierigheid? Ik betaal me blauw, dus ik wil ook profit halen uit die stomme opleidingen. Snap je?

Ik heb sinds mijn 14 altijd een bijbaan gehad, maar dat gaat nu gewoonweg niet meer. Ik heb er letterlijk de kracht niet meer voor. Ik heb een jaar verloren op school doordat ik een burnout had. Voornamelijk door de geldproblemen. En ik ga nooit uit, houd nooit mijn hand op, verspil geen geld aan drank of feestjes... maar ik weet niet meer hoe ik het moet rondbreien....

+1 -0- x

Sandra-Philippo schreef op 31 Dec 2011 om 12:35

Lieve Madje

helemaal eens met jouw visie dat dit een uitzichtloze situatie is. In jouw geval acht ik dan ook een tegemoetkoming vanuit ziektewet, whatever, nieuwe te creeeren potjes volkomen terecht! Jouw situatie is anders dan de student zonder deze extra lasten op zijn of haar schouders.


Ik was overigens van mening dat een studieschuld niet meegenomen werd bij een hypotheekberekening. dit schijnt dus veranderd te zijn. heb er even op gesmurft, diverse banken hanteren diverse regels. (banken bepalen beleid?)

Wellicht kun je toch beter blij zijn als huurder(mits betaalbare woning) Huizenprijzen gaan nog minstens 20% dalen, dus wachten is bij kopen het credo, anders duik je gelijk weer in een aanstaande extra schuld.

Niveau ligt immer aan eigen inzet. Jij bent dan ook uit het juiste hout gesneden en zal er m.i zeker komen, hoe uitzichtloos het soms even lijkt.

Waar mijn bovenstaande luchtballon over gaat, is vanuit een ander gezichtsveld bezien. Alles moet opgehoest worden door de maatschappij.. Van laag tot hoog. (verdeel eerlijk: iemand die met 17 begon mag dan ook 6 jaar eerder stoppen)

Daarnaast stel ik tevens dat de basisbeurs alleen afgeschaft kan worden bij kinderen met ouders boven een bepaald inkomen.. (kansloos bij dit kabinet, I know)

Feit blijft: het geld is rondgestrooid en is er niet meer om alles wat wij gewend waren te kunnen voortzetten.. De crisis is nl. veel erger dan men ons toont.

+0 -0- x

RZ94 schreef op 07 Jan 2012 om 12:29

Foute beslissing!

Goed artikel duim!

+0 -0- x

Tuimel schreef op 28 Jan 2012 om 13:12

Klopt inderdaad! Helemaal eens met je artikel!

Ik ben ook een studente, leen nu al van duo, puur omdat ik alles zelf al moet betalen. (Mijn ouders kunnen mij hierbij niet financieren) Daarnaast heb ik er een bijbaantje naast. Ook moet ik 2 keer reizen met de bus naar school, dus ALS ov ook wordt afgeschaft gaat dat mij 15 euro per dag kosten. En dat is veel.. Studeren komt dan nergens meer van terecht of je hebt een torenhoge schuld. Ben bang dat we niet een andere keuze hebben..

Reageren?

Registreer of log in om te reageren op een artikel.
Dit artikel bevat:
Toelichting: