Belangrijk in een goede opvoeding: relatie en gezag. Overal is opvoeding en opvoeding is overal. Een kind ziet meer dan u denkt. Een kind hoort meer dan u denkt.

Belangrijk in een goede opvoeding: relatie en gezag.

Overal is opvoeding en opvoeding is overal. 

Een kind ziet meer dan u denkt. Een kind hoort meer dan u denkt. Een kind voelt veel dingen feilloos aan. Wat is nu belangrijk in een goede opvoeding? Heel kort twee punten: relatie en gezag.

 

Kenmerken die voor mij belangrijk zijn in het thema relatie zijn respect, liefde en geduld. Voordat we van een kind kunnen vragen een ander te respecteren, dient het kind zichzelf te respecteren.

Door dit respect krijgt het kind vertrouwen in zijn omgeving, het voelt zich gewaardeerd, durft initiatief te tonen.

Voorbeeld
Angela zit onder tafel. Papa en mama maken ruzie. Ze hebben het over haar. Ze spitst haar oren. Haar spel is ze vergeten. “Ik zei toch dat ze zou veranderen wanneer je dat toegaf!” roept mama boos tegen papa. “Je hebt het op de verkeerde manier gedaan!” roept papa nog harder dan mama. Angela houdt haar handen voor haar oren. Papa en mama hebben ruzie. Over haar. Het is haar schuld. Zij heeft iets verkeerd gedaan. Was ze er maar niet geweest, dan hadden papa en mama nu geen ruzie gehad.

Dit is een zeer radicale denkwijze van een kind, het wil ook niet zeggen dat kinderen bij de eerste de beste ruzie direct zo denken. Toch wil ik u vragen altijd het spreekwoord ‘Kleine potjes hebben grote oren.’ ook op deze manier te onthouden. Verder is het belangrijk dat de opvoeder zich kan inleven in het kind.

Uw kind is uniek en mag er zijn, laat dat ook aan uw kind zelf merken!

 

Zie uw kind los van uw verwachtingen, als een waardevol mens. Het gevoel liefde, brengt een liefdevolle houding met zich mee. Toon uw betrokkenheid. Kinderen hebben soms uiteenlopende interesses, het is heel belangrijk dat daarnaar geluisterd wordt. Het is belangrijk dat ze hun verhaal kunnen doen en dat er daadwerkelijk gehoord wordt wat ze zeggen.

Wat ik in het thema gezag belangrijk vind, is dat er rekening wordt gehouden met beide partijen. De kinderen moeten rekening houden met de wensen van ouders en leerkrachten en andersom, eigenlijk dus elkaar en elkaars wensen respecteren. Kinderen hebben rust, orde, discipline en structuur nodig.

 

Voorbeeld
“Mam, ik wil buiten spelen.” zegt Lars.
“Nu niet, lieverd.” mama zucht afwezig, kijkt verdwaasd op van haar werk als Lars aan haar arm trekt.
“Maar papa zei dat het wel mocht!”
“Goed dan, als papa het gezegd heeft, mag je buiten spelen.”

Helaas is dit iets wat vrij vaak voorkomt.

Natuurlijk mag u best eens een keer toegeven, maar pas op dat u het niet te vaak doet! Het is een makkelijke oplossing voor iets, maar oh zo gevaarlijk. Het stapje naar nog meer, wordt voor het kind steeds kleiner.

 

Een titel van een opvoedkundig boek is ‘Kinderen vragen om duidelijkheid’. Hier sta ik helemaal achter. Kinderen zoeken vaak grenzen op. Ze dagen je uit. Geef duidelijk aan wat u wel van ze verwacht, maar geef ook duidelijk aan wat u níet van ze verwacht. Wanneer dit alles voor het kind duidelijk en rechtvaardig is, zal het kind uw gezag eerder accepteren.

Misschien zegt u, ach, wat weet zij er nu van? Wel, als u het niet met mijn visie eens bent, dan hoor ik het graag! Kritiek is namelijk bedoeld om van te groeien, volgens een collega-schrijfster.

Hier sta ik volledig achter! :)

En hier.... sta ik uiteraard ook achter:

26
Word fan
Delen
Ongewenst

Laat een reactie achter

+0 -0- x

Taco-Veldstra schreef op 13 Jan 2012 om 19:02

Heel goed pedagogisch verhaal duim Taco

+0 -0- x

Rose_love schreef op 13 Jan 2012 om 19:11

Dankje, Taco. Ja, ik heb wel iets opgestoken van pedagogiek... ;)

+0 -0- x

Ingrid2 schreef op 13 Jan 2012 om 19:16

Goed artikel!

+0 -0- x

claire001 schreef op 13 Jan 2012 om 19:25

helemaal mee eens rose, prachtig. laat kinderen kinderen zijn, heb net een schrijnend artikel geschreven over 10 jarige hoertjes ik word er ziek van.

+0 -0- x

tipgever83 schreef op 13 Jan 2012 om 19:29

goed verhaal ! duim van een fan erbij !

+0 -0- x

Rose_love schreef op 13 Jan 2012 om 19:39

Dankje, Ingrid.. helaas nog geen vervolg dus, maar af en toe moet ik ook met een hoogwaardig artikel op de proppen komen.... ;)

Claire, dankjewel. Ja, kinderen zijn vaak de dupe van de gedachtekronkels van volwassenen... triest. Ga je artikel zo even lezen.

Tipgever, dankje!

+0 -0- x

Jack-Hage-Sr schreef op 13 Jan 2012 om 19:41

Dit is de automatische duimmachine van Jack. Ik ben er niet!
U heeft zojuist 1 duim verdiend. Piep...........

+0 -0- x

Henie schreef op 13 Jan 2012 om 19:45

Prima verhaal!

+0 -0- x

Rose_love schreef op 13 Jan 2012 om 19:47

Jack, handig toch, die duimmachine! Misschien leen ik em nog eens.. ;)

Henie, dankjewel!

+0 -0- x

tiegemboy schreef op 13 Jan 2012 om 19:51

knap artikel! wondermooie foto's! super!

+0 -0- x

SamRain schreef op 13 Jan 2012 om 19:54

Goed artikel! Helemaal mee eens!

+0 -0- x

yrsa schreef op 13 Jan 2012 om 20:42

goed neergezet!

+0 -0- x

Sandra-Philippo schreef op 13 Jan 2012 om 20:55

Prachtig neergezet. De afsluiter van Loesje is prachtig!

+0 -0- x

Chayenna schreef op 13 Jan 2012 om 20:58

Heel goed neergezet. Als je als kind geen grenzen leert, kan je ze als volwassenen ook niet aangeven

+0 -0- x

neerpenner schreef op 13 Jan 2012 om 21:27

Heel goed artikel! Maar de ouders moeten niet altijd de regels laten naleven. Af en toe mag het ook eens anders.
Voor de rest ben ik het eens met jou.

+0 -0- x

Rose_love schreef op 13 Jan 2012 om 22:18

Tiegemboy, dankjewel! Ik was ook weg van al die schitteroogjes!

Samrain, bedankt voor je reactie!

Yrsa, dankje!

Lucifall, thnxx.. ergens wist ik dat je daar wat over ging zeggen :)

Chayenna, bedankt voor je reactie. Inderdaad, wanneer iets niet aangeleerd wordt, kun je niet van de kinderen verwachten dat ze zich naar de normen en waarden gedragen.

Neerpenner, dankjewel! Ik heb ook geschreven, een keer iets toegeven mag best! Zo lang het maar geen gewoonte wordt. ;)

+0 -0- x

Weltevree schreef op 13 Jan 2012 om 23:30

Je hebt uiteraard helemaal gelijk. Vind de juiste balans in jezelf en geef die door.
Zoveel is er over te vinden. Boeken, films en toch hebben kinderen de meeste last van onvolwassen ouders, die zelf in het middelpunt willen staan en geen goede leiding kunnen geven.

+0 -0- x

Tuimel schreef op 13 Jan 2012 om 23:35

Je hebt gelijk, kinderen krijgen veel meer mee dan ouders denken. Dit heb ik ook gezien bij mijn familie en in de stageklas merk je het ook. Goed artikel, duim omhoog!

+0 -0- x

bobhoogendoorn schreef op 13 Jan 2012 om 23:47

Prima stuk!

+0 -0- x

madamex schreef op 14 Jan 2012 om 00:31

mooi artikel.

+0 -0- x

Rose_love schreef op 14 Jan 2012 om 08:51

Weltevree, dankjewel! Inderdaad, kinderen hebben daar last van. Ze moeten gestuurd worden door een goed voorbeeld.

Tuimel, bedankt. Kindjes krijgen ontzettend veel mee en laten het niet altijd merken.

Bob, bedankt voor het reageren.

Madame X, thnxx.

+0 -0- x

mariusafterall schreef op 14 Jan 2012 om 10:27

wat je schrijft, is eigenlijk logisch
maar vertel dat eens de ouders die geweld gebruiken
en dat opvatten als liefde, dat doen niet alleen 'gestoorde' gelovigen
sowieso is het van belang om ons te realiseren dat in 1 op de 5 huishoudens sprake is van huiselijk geweld
en dat dat geweld bij jonge kinderen veranderingen in de hersenstructuur teweeg brengt, ook als ze 'slechts' toeschouwer zijn!

+0 -0- x

Mc-suffie schreef op 14 Jan 2012 om 13:51

Heel goed neergezet dit. Je kunt niet verwachten van kinderen te snappen wat wel of niet goed is wanneer je daar zelf niet duidelijk in bent.

+0 -0- x

spiritlady schreef op 14 Jan 2012 om 13:58

heel duidelijk geschreven, rose love, grenzen zijn zo belangrijk,
ik zou daaraan willen toevoegen bewustzijn van jezelf, want ook patronen die ouders hebben worden doorgegeven

+0 -0- x

doortje schreef op 14 Jan 2012 om 14:11

Heel erg goed artikel!
je keuze voor die 'loesje' is ook heel goed!

+0 -0- x

Tuimel schreef op 14 Jan 2012 om 14:47

Klopt inderdaad, alleen kan hetgeen wat ze meekrijgen heel veel invloed hebben.. Helaas.

+0 -0- x

MvrLijst schreef op 14 Jan 2012 om 15:41

Goed artikel!

+0 -0- x

Kirsti schreef op 14 Jan 2012 om 15:47

Goed artikel, ik doe mijn best!

+0 -0- x

Stefanie91 schreef op 14 Jan 2012 om 16:12

Mooi geschreven en helemaal mee eens

+0 -0- x

robxead schreef op 14 Jan 2012 om 18:06

Mooi geschreven!

+0 -0- x

Lion schreef op 14 Jan 2012 om 18:54

Daarom moet je kinderen grip geven door heel eerlijk te zijn en vooral ook je eigen fouten toegeven, zodat ze het gevoel krijgen dat ze controle kunnen uitoefenen op de situatie.

+0 -0- x

Rose_love schreef op 15 Jan 2012 om 10:33

Marius, het lijkt mij ook vrij logisch, maar de praktijk laat toch iets anders zien... Inderdaad, misschien is het voor de kleine toeschouwers wel net zo erg. Bedankt voor je reactie.
Mcsuffie, dankjewel, ja, het gaat juist om het voorbeeld dat we zelf bewust of onbewust geven.
Spiritlady, een mooie toevoeging, dankjewel!
Doortje, thnxx!
Tuimel, inderdaad, maar gelukkig kunnen ze ook op een positieve manier dingen meekrijgen!
Mvrlijst, dankje!
Kika, haha, daar twijfel ik niet aan! Bedankt voor je reactie!
Stefanie, dankjewel!
Robxead, bedankt!
Lion, je hebt gelijk, dat is ook een belangrijk punt... als je zelf een fout hebt gemaakt, eerlijk zijn en toegeven! Bedankt voor je aanvulling!

+0 -0- x

subo schreef op 15 Jan 2012 om 16:51

Duim.

+0 -0- x

Rose_love schreef op 15 Jan 2012 om 17:24

Dankje, Subo!

+0 -0- x

stormerwout schreef op 16 Jan 2012 om 10:42

Goed verhaal Rose! Duidelijkheid, veiligheid en structuur. Ze kunnen niet zonder. Wij moeten dat bieden als ouder. Ze kunnen het zelf niet bedenken. Ze zullen ook de grenzen moeten opzoeken om te leren. Zonder dat ze de grens op zoeken kunnen wij ze ook niet uitleggen hoe we verwachten dat het zou moeten gaan ;-)

+0 -0- x

Rose_love schreef op 16 Jan 2012 om 12:31

Stormerwout, volgens mij ben jij een hele goede vader! Dankjewel!

+0 -0- x

lautje83 schreef op 29 Feb 2012 om 19:35

top, helemaal mee eens!

+0 -0- x

Rose_love schreef op 01 Mar 2012 om 07:58

Dankjewel, Lautje!

Reageren?

Registreer of log in om te reageren op een artikel.
Dit artikel bevat:
Toelichting: